(te) slank kind?

29-06-2017 10:18 57 berichten
Hallo,

Mijn zoontje is nu precies 13 maanden. Groeit netjes in de lengte maar zijn gewicht blijft al een poosje achter en van de week op het CB boog de curve ook af.
Hij is nu 77,5 cm en 8714 gram. Een lange slungel dus. Geboren met 36 weken, 47 cm en 2705 gram. Hij zat tot hij een maand of 8 was onderaan de -1 lijn, wat gewoon zijn lijn was, dus prima, maar gaat sindsdien steeds meer naar de -2. Ik probeer alleen naar hem te kijken qua dat hij vrolijk is enz, maar kan het toch niet helpen dat ik dat lage gewicht behoorlijk vervelend vind.

Dit is wat hij zo ongeveer op een dag binnen krijgt aan voeding:

+/- 400 ml opvolgmelk
1 a 2 stuks fruit
1 a 2 boterhammen
2x Broodkorstjes of babykoekjes e.d. tussendoor
Avondeten (gaat altijd helemaal op)
Toetje

Hij eet eigenlijk vrijwel altijd alles op, behalve zijn brood 's middags. Bij het avondeten eet hij zoveel mogelijk met ons mee en vul ik evt nog aan met een potje (zo'n grote voor 12 maanden+ die dan ook helemaal op gaat). Wat kan ik hem nog extra geven?

Is er iemand die het achterblijvende gewicht herkent? Wat kan daar evt een reden van zijn als hij verder in de lengte wel goed groeit, vrolijk en (héél) actief is?

Hij is wel heel erg beweeglijk, maar volgens mij zijn de meeste kinderen dat wel....
Alle reacties Link kopieren
newbie1987 schreef:
30-06-2017 15:58
Een cardioloog? Waar denken ze dan aan? Vervelend hoor!
Ik snap precies wat je bedoelt, je wilt wel op je eigen gevoel vertrouwen maar durft dat toch niet helemaal.

Inderdaad, als hij met 14 maanden nog niet leuk bijgetrokken is, ga ik is informeren naar een diëtist, thanks voor de tip!
Omdat het hartje er voelbaar was in de borstkas. En dus icm het lage gewicht. Maar er was niks aan de hand hoor!
Dus we wachten hier de kinderarts maar af. Ik denk dat hij nu gewoon zijn lijn heeft gevonden want dat zeggen ze natuurlijk dat kinderen die voor het eerste jaar opzoeken.
Maar dan heb ik er nu in ieder geval alles aan gedaan.

Succes! Zie je overigens iedere x dezelfde verpleegkundige of arts? Ik vond het wel even prettig dat een andere arts mijn zoontje even zag om te horen wat die er nou over dacht. Misschien de huisarts?
Ons consultatiebureau is namelijk af en toe niet helemaal op en top en dat draagt hier niet bij aan het vertouwen.
Mijn oudste had ook een afbuigende curve en daarmee ook verwezen naar een kinderarts. Deze had al snel een vermoeden van intoleranties, omdat de ontlasting ook afwijkend was. (Vaak, veel, brij en veel kapotte billen hierdoor) Vervolgens naar een diëtist. We zijn begonnen met een lactose-vrij dieet, omdat zuivel in de jonge fase zo prominent aanwezig is in de voeding en dit bleek direct raak.

Inmiddels is hij al 8, is nog steeds slank, maar zijn lijnen zijn altijd prima geweest na omschakelen op een lactose-vrij dieet. En ik ben wel blij dat er nu beter gemonitord word. Met die kennis nu zijn wij erachter gekomen dat een groot deel van mijn familie lactose-intolerant is, maar we konden daar nooit de vinger op leggen.
Merkte jullie ook wat aan zijn gedrag Thembo? Een intolerantie is ook iets waar de artsen over beginnen. Maar ik denk dan iedere x dan moet je toch ook merken dat ze zich niet prettig voelen?

Hopelijk vind je het niet erg TO dat ik dit even tussendoor vraag..
Dat vind ik ook erg interessant. Ik vind ook dat dochter veel poept. Soms wel 5-6 keer op een dag.

Tevens was ze toen ze nog borstvoeding kreeg altijd erg gulzig. Vaste voeding vindt ze best wel wennen valt mij op. Dus ze eet duidelijk minder gulzig.

Toch wel zaken om even in mijn achterhoofd te houden..
Ik was er eigenlijk vrij relaxed onder, maar nu ik dit lees ga ik het toch even in de gaten houden.

En wat geven jullie dan ipv melkproducten?

Sorry dat ik ook even inbreek TO. Maar zoals je leest ben je dus niet de enige.
Geen probleem hoor inbrekers ;-)
Ben ook wel benieuwd of je intolerantie ergens anders nog aan kan merken. Zoontje poept netjes 1 a 2 keer per dag en heeft volgens mij normale ontlasting dus ik denk dan ook niet snel aan een intolerantie, maar misschien kan dat toch?

@Fitzgerald, ik ga soms naar een andere locatie van het cb dus hierdoor zien verschillende mensen hem. Mocht het bij 14 maanden niet beter gaan, dan wil ik het voor de zekerheid toch laten nakijken verder, gewoon omdat ik alles eraan wil doen.
Hij poepte wel vaak, maar dat was eigenlijk nog niet zo alarmerend. Hij had wel altijd honger, maar toch had ik zelf nog niet het idee dat er een intolerantie achter zat. En of ik het aan hem merkte...ik had niet zulke relaxte babies, maar ik wist ook niet beter. Ik weet wel dat hij veel rustiger werd toen we lactose-vrije melk gingen geven.

Er is steeds meer lactose-vrij te koop, maar vooral de lactose-vrije melk van minus-L hebben wij altijd gebruikt en nog steeds elke ochtend drinkt hij dat nog, vooral om voldoende zuivel binnen te krijgen. Ik ben niet veel gaan vervangen door soja, omdat de smaak daar wel anders van is.

En nu hij groter is accepteert hij ook gewoon soms buikpijn om toch een roomijsje te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven