Inslapen Kat wanneer mag dat?
donderdag 6 juli 2017 om 19:29
Ik heb een kater van 11 jaar oud. De laatste 1.5 jaar is hij steeds ziek. Kuurtje hier kuurtje daar.Onder narcose om te kijken wat er is, maar niks gevonden. Ze kunnen de echte oorzaak niet vinden. Hij is 11 jaar oud en eigenlijk vind ik het zo wel best. Hij is niet super ziek in de zin van hij ligt apathisch voor zich uit te staren, maar nu hoest hij bloed en ga ik weer naar de huisarts. Ik ben er zelf eigenlijk wel klaar mee. Vind het zielg voor mijn kater dat hij steeds ziek is , maar ben ook wel klaar met alle kosten....... Hij eet nu het duurste voer ever..Zo breed heb ik het niet, Mijn voorkeur zou hebben , laat hem maar inslapen. Maar kan ik dat vragen aan de dierenarts?? Of moet ik tot het uiterste gaan....Hij eet nog gewoon en loopt redelijk fit rond, maar hoest zich een ongeluk... Hij hoest nu zelfs bloed. Ze willen hem weer onder narcose hebben .Maar ik denk zelf het is goed zo.
Don't worry be happy
donderdag 6 juli 2017 om 19:55
Deedot schreef: ↑06-07-2017 19:52In het kader van 'lijden voorkomen' geef ik je gelijk.
Want dames, de kat hoest bloed op! Dus niet een ingegroeide teennagel maar bloed ophoesten. Dat vind ik niet niks. En dat geneuzel over dat als je het niet breed hebt geen huisdieren mag hebben... flikker op. Dan kan half Nederland wel hun beest naar het asiel brengen. En ik kan me heel goed voorstellen dat je op een gegeven moment de kosten wel genoeg vind. Zeker als er niks uit komt en het dier ziek blijft.
donderdag 6 juli 2017 om 19:57
violetskies schreef: ↑06-07-2017 19:36Sta je kat af aan het dierenasiel/huisarts zodat die een baasje krijgt die wel de financieen (ervoor over) heeft om het diertje nog een aangenaam leven te geven.
Dit wilde ik ook zeggen. Veeeeeel betere optie.
donderdag 6 juli 2017 om 19:59
Ga naar 'n veearts. Grotere dieren worden om wel minder afgemaakt als ze niet meer rendabel zijn voor hun eigenaar (paard bijv)jojojanneke schreef: ↑06-07-2017 19:39Ik heb al een afspraak met de dierenarts, maar een dierenarts wil een dier zolang mogelijk laten leven en ik heb ook moeite me de kosten....dus dat is mijn dilemma... Met de vraag of je dat überhaupt mag vragen.
Een ziek dier aan een ander overlaten lijkt me niet echt een optie......
Dat ze je met 'n kwakkelende kat laten zitten is vooral om hun eigen bankrekening te spekken.
donderdag 6 juli 2017 om 19:59
Grappig hoe sommige forummers gaan stuiteren van zo'n bericht. Terwijl ze misschien de situatie eens om zouden moeten draaien. Moet je een kat tot in den treuren in leven houden, als er steeds weer gedoe is met zijn gezondheid? Wie zegt dat zo'n beest een fijn leven heeft, met zo'n zwakke en kwakkelende gezondheid?
Ik ben dol op katten. Maar ik kan TO in dit geval best begrijpen.
donderdag 6 juli 2017 om 20:00
Ja , ik weet het heb zelf ook een kat in laten slapen. Mijn kat was 13 en ze had een gezwel aan haar neus. Verder at en dronk ze goed . Ze kwam wel telkens met haar poot aan haar neus. Mensen in mijn omgeving zeiden dat het beter was om haar in te laten slapen omdat ze pijn had. Ik zei van nee want ze komt gewoon met haar poot aan haar neus. Toen zeiden ze tegen mij van wat doe jij als bv je knie zeer doet. Dan pak je toch ook naar je knie en toen viel het kwartje pas bij mij en heb ik haar van haar pijn verlost. Soms is in laten slapen echt beter dus ik veroordeel TO absoluut niet.
donderdag 6 juli 2017 om 20:20
Eh nee dat hoeft zeker niet. Maar in willen laten slapen omdat het veel geld kost en omdat ze er last van heeft is weer wat anders. Dat is waar TO het over heeft. En daar hoef ik geen kattenvrouwtje voor te zijn om daar een niet zo positieve mening over te hebben.Verhip schreef: ↑06-07-2017 19:59Grappig hoe sommige forummers gaan stuiteren van zo'n bericht. Terwijl ze misschien de situatie eens om zouden moeten draaien. Moet je een kat tot in den treuren in leven houden, als er steeds weer gedoe is met zijn gezondheid? Wie zegt dat zo'n beest een fijn leven heeft, met zo'n zwakke en kwakkelende gezondheid?
Dierenartsen zullen best meegaan in een verzoek zoals jij het beschrijft. Maar dat is niet hoe TO het beschrijft.
donderdag 6 juli 2017 om 20:35
Geld mag natuurlijk niet de reden zijn, dan kun je hem beter een ander thuis geven. Maar als hij al zo lang aan het kwakkelen is met de gezondheid zou ik met de arts (of een andere arts - second opinion) eens gaan overleggen wat de kwaliteit van zijn leven nog is. De arts kent de medische geschiedenis van de kat en kan beter inschatten wat je nog kan verwachten van dit beestje.
donderdag 6 juli 2017 om 20:38
Hmmm... Geld zou niet mijn eerste motivatie zijn om een dier in te laten slapen, maar al 1,5 jaar ziek zonder aanwijsbare oorzaak vind ik wel moeilijk. Voor onze eerste kat zijn we tot het uiterste gegaan om haar te redden en dat zou ik nu nooit meer doen. Niet vanee de hoge kosten die er mee gepaard gingen, maar omdat de kans op genezing zo klein was en ze nu onnodig geleden heeft. Ze leek steeds een beetje op te knappen en hoe slecht het ook met haar ging vocht ze zelf ook voor haar leven. Het voelde niet goed om een kat die nog intens gelukkig bij je op bed lag te spinnen in te laten slapen... Maar eigenlijk liet ze gewoon niet zien hoe slecht het eigenlijk ging en hoeveel pijn ze had.
Een kat die steeds ziek is zonder rede en steeds minder kan hebben vind ik een gesprek met de da waard over of je het nog moet rekken en wat de kwaliteit van leven is. En dat je niet 1000 euro wil uitgeven aan er weer niet achter komen wat er nou eigenlijk mis is met je kat kan ik ook nog wel in komen.
Kijk naar je kat en overleg met de da over de kwaliteit van leven en de kans dat ze nu wel wat vinden en of dat dan te verhelpen is.
Een kat die steeds ziek is zonder rede en steeds minder kan hebben vind ik een gesprek met de da waard over of je het nog moet rekken en wat de kwaliteit van leven is. En dat je niet 1000 euro wil uitgeven aan er weer niet achter komen wat er nou eigenlijk mis is met je kat kan ik ook nog wel in komen.
Kijk naar je kat en overleg met de da over de kwaliteit van leven en de kans dat ze nu wel wat vinden en of dat dan te verhelpen is.
donderdag 6 juli 2017 om 20:42
Ik zou met de dierenarts overleggen over kwaliteit van leven inderdaad. Als de dierenarts de kat niet wil laten inslapen dan zou ik een ander baasje voor de kat zoeken als je zelf de kosten niet meer op kan brengen. Als de kat daadwerkelijk lijd, er is geen zicht op verbetering / duidelijk dat het alleen nog maar slechter gaat worden dan zou ik (maar als het goed is de dierenarts ook) de kat wel laten inslapen.
donderdag 6 juli 2017 om 20:43
Wat anderen hier ook al zeggen: leg het voor aan de dierenarts. Mijn ervaring is dat die heus wel eerlijk hun visie geven en niet om de bankrekening te spekken.
Al anderhalf jaar ziek, al eerder onder narcose geweest en niks gevonden... dat begint uitzichtloos te klinken.
En anderen hier kunnen wel roepen dat je hem naar het asiel moet brengen, maar no way dat dat beest nog een leuk leven gaat hebben. Niemand zit te wachten op een zieke kat met torenhoge kosten.
Al anderhalf jaar ziek, al eerder onder narcose geweest en niks gevonden... dat begint uitzichtloos te klinken.
En anderen hier kunnen wel roepen dat je hem naar het asiel moet brengen, maar no way dat dat beest nog een leuk leven gaat hebben. Niemand zit te wachten op een zieke kat met torenhoge kosten.
donderdag 6 juli 2017 om 20:44
Iedereen vanavond zijn warme maaltijd met karbonade of kipfiletje al op? Of zijn er echt zoveel vegetariërs in dit topic?
De kat naar een asiel brengen.... ja da's een oplossing.
Er komt vanzelf een keer iemand die graag een kat in huis neemt die bloed ophoest. Al die kindjes die samen met mamma een kat tegen de zomervakantie komen uitzoeken willen graag voor zo'n ziek dier zorgen, in plaats van dat schattige pluizige kittentje ernaast........ toch?
Als een dergelijke bloed hoestende kat bij een asiel wordt gebracht/achtergelaten, rara wat zal er dan mee gebeuren?
Er komt vanzelf een keer iemand die graag een kat in huis neemt die bloed ophoest. Al die kindjes die samen met mamma een kat tegen de zomervakantie komen uitzoeken willen graag voor zo'n ziek dier zorgen, in plaats van dat schattige pluizige kittentje ernaast........ toch?
Als een dergelijke bloed hoestende kat bij een asiel wordt gebracht/achtergelaten, rara wat zal er dan mee gebeuren?
donderdag 6 juli 2017 om 20:46
Die komt bij mensen als mijn ouders terechtflorint schreef: ↑06-07-2017 20:44Iedereen vanavond zijn warme maaltijd met karbonade of kipfiletje al op? Of zijn er echt zoveel vegetariërs in dit topic?
donderdag 6 juli 2017 om 20:49
To lees dit even goed door! En veeartsen denken beter met je mee dan stedelijke dierenartsen. Die zitten er vooral voor de eigen portemonnee.redbulletje schreef: ↑06-07-2017 19:59Ga naar 'n veearts. Grotere dieren worden om wel minder afgemaakt als ze niet meer rendabel zijn voor hun eigenaar (paard bijv)
Dat ze je met 'n kwakkelende kat laten zitten is vooral om hun eigen bankrekening te spekken.
Je kan ook voor een second opinion naar de veearts gaan.
Sterkte!
donderdag 6 juli 2017 om 20:50
Heel goed! Maar ik ben bang dat je een uitzondering bent.Lady_Grey schreef: ↑06-07-2017 20:46Die komt bij mensen als mijn ouders terecht. Mijn ouders (en daardoor mijn zus en ik) adopteren eigenlijk uitsluitend katten waar "iets" mee is. Die ziek zijn, die misschien nog maar een paar jaar te leven hebben. Wij hebben daar gelukkig de middelen voor en ik spreek in dit geval dan voor mezelf, maar wij zouden met alle liefde zo'n kat nog adopteren. Ik kan me niet voorstellen dat we daar echt de enige in zijn.
Over het algemeen worden dergelijke katten in een asiel toch echt vaker voorzien van een spuitje dan dat er een reddende engel als jij voorbij komt. Mensen die al wel overwogen naar een asiel gaan om een kat uit te zoeken (dat op zich is al goed) gaan toch echt voor de kittens en de "afgedankte" raskatten.
Zieke katten wordt in 99% van de situaties gewoon aan voorbij gelopen. Hooguit iemand die een kat meeneemt die (aan 1 oog) blind is, of een pootje mist. Maar een ziekte als de kat van TO..... ik vraag me zelfs af of een asiel die zelfs nog mee zou geven.
donderdag 6 juli 2017 om 20:52
Ik snap to ook goed hoor. Beestje is niet heel jong, al lange tijd ziekig en nu hoest hij bloed op. Ik ben juist tegen dat eeuwige gerek van levens. het geld argument zou voor mij niet zo meespelen, maar wel het feit dat je zo'n best toch ook geen plezier doet met het slepen van onderzoek naar onderzoek.
En zo'n beestje maak je toch ook niet blij met naar een asiel brengen? Uit z'n vertrouwde omgeving, stress, waarschijnlijk pijn en maar de vraag of hij nog opknapt.
En zo'n beestje maak je toch ook niet blij met naar een asiel brengen? Uit z'n vertrouwde omgeving, stress, waarschijnlijk pijn en maar de vraag of hij nog opknapt.
donderdag 6 juli 2017 om 20:55
Denk dat dat toch ook grotendeels wel ligt aan wat er aan de hand is. Als er echt niets wordt gevonden en het blijft slechter gaan met de kat, dan kan inslapen misschien wel de beste optie zijn. Maar dat weten wij hier in ieder geval helemaal niet, dus het beste wat ze dan kan doen is naar de dierenarts en eventueel een second opinion vragen en zelf de optie inslapen aankaarten en kijken wat de dierenarts daarvan vind.florint schreef: ↑06-07-2017 20:50Heel goed! Maar ik ben bang dat je een uitzondering bent.
Over het algemeen worden dergelijke katten in een asiel toch echt vaker voorzien van een spuitje dan dat er een reddende engel als jij voorbij komt. Mensen die al wel overwogen naar een asiel gaan om een kat uit te zoeken (dat op zich is al goed) gaan toch echt voor de kittens en de "afgedankte" raskatten.
Zieke katten wordt in 99% van de situaties gewoon aan voorbij gelopen. Hooguit iemand die een kat meeneemt die (aan 1 oog) blind is, of een pootje mist. Maar een ziekte als de kat van TO..... ik vraag me zelfs af of een asiel die zelfs nog mee zou geven.
Daarentegen staat het TO wel al tegen dat ze duur voer moet kopen (wat ik kan begrijpen als ze er het geld niet voor heeft). Dan denk ik ook dat het wellicht wel beter is om een ander baasje te zoeken, of dat nou via een asiel of op een andere manier gaat, ongeacht hoe ziek de kat nou wel of niet is.
anoniem_286629 wijzigde dit bericht op 06-07-2017 20:58
1.61% gewijzigd
donderdag 6 juli 2017 om 20:56
Heb je al een keer een andere optie overwogen? Twee vriendinnen van mij zijn bijvoorbeeld afgestudeerd in natuurgeneeskunde en nog een hele hap. Maar die hebben bv dieren kunnen helpen, die door de dierenarts bijvoorbeeld opgegeven waren.
Zelf heb ik jarenlang met een klacht gelopen en allerlei onderzoeken gehad. En via een andere weg de oorzaak ontdekt. Bij dieren kan het ook zo werken.
Zelf heb ik jarenlang met een klacht gelopen en allerlei onderzoeken gehad. En via een andere weg de oorzaak ontdekt. Bij dieren kan het ook zo werken.
donderdag 6 juli 2017 om 20:56
Nee natuurlijk moet je een bloedhoestende kat niet naar het asiel brengen. En is het ziek en heeft het een naar leven heeft snap ik.. en iedereen hier echt wel, als je je kat laat inslapen.
Duh.
Maar zo word het niet gebracht in de OP. En ik denk bewust... maar als TO niet aan het rellen is dan is er niks mis mee om heel duidelijk aan te geven dat geld en last geen redenen zijn om een kat te willen laten inslapen.
Duh.
Maar zo word het niet gebracht in de OP. En ik denk bewust... maar als TO niet aan het rellen is dan is er niks mis mee om heel duidelijk aan te geven dat geld en last geen redenen zijn om een kat te willen laten inslapen.
donderdag 6 juli 2017 om 20:57
Ik kan je wel begrijpen. Ik ben zelf een echt kattenmens, en heb al veel katten oud zien worden. Bij de een gaat dat soepel en probleemloos, en de ander maakt nogal wat mee in zijn of haar leventje. Ik heb katjes gehad die gewoon op waren na 12 jaar, en een kat van 20 die nog elke dag een muis ving. Maar een kat is vrij taai, en is vaak zieker dan ze laten zien, tenminste bij mij. En het moet voor het dier wel leuk blijven, en voor de baas ook. Maar je dier is en blijft jouw verantwoordelijkheid, en soms moet je een beslissing nemen over zijn leven. Maar dan wel om de juiste reden, denk daar goed over na.
donderdag 6 juli 2017 om 21:00
Completely honest veterinarian:
https://youtu.be/YugT3uDpinA
Je dierenarts heeft er geen belang bij om je kat te laten inslapen voordat hij/zij eerst heel veel onderzoeken heeft gedaan.
https://youtu.be/YugT3uDpinA
Je dierenarts heeft er geen belang bij om je kat te laten inslapen voordat hij/zij eerst heel veel onderzoeken heeft gedaan.
donderdag 6 juli 2017 om 21:09
Dit. Ik hou van mijn kat, en ik heb best veel voor haar over. Maar ik ga, als ze gaat kwakkelen, toch echt niet tot in den treure met haar lopen leuren. Een kat kan heel goed pijn verbergen bijvoorbeeld. En als het klaar is, is het gewoon klaar. Ik ga me niet in de schulden steken voor haar, en To schrijft dat ze het niet zo breed heeft. Of zou To dat dan wel moeten doen? Onzin natuurlijk.Verhip schreef: ↑06-07-2017 19:59Grappig hoe sommige forummers gaan stuiteren van zo'n bericht. Terwijl ze misschien de situatie eens om zouden moeten draaien. Moet je een kat tot in den treuren in leven houden, als er steeds weer gedoe is met zijn gezondheid? Wie zegt dat zo'n beest een fijn leven heeft, met zo'n zwakke en kwakkelende gezondheid?
Ik snap je best To, veel sterkte.
donderdag 6 juli 2017 om 21:16
Precies, dan zou ik hem liever laten inslapen, hij heeft 11 mooie jaren gehad. Nu aan het kwakkelen...ik vind bloed ophoesten echt verre van goed klinken
Ik zou een ziek beest dus nooit naar een asiel brengen, dat vind ik 1000 maal erger dan laten inslapen
donderdag 6 juli 2017 om 21:21
Renaissance_ schreef: ↑06-07-2017 19:34Oei To, jij leeft zeker graag gevaarlijk. Maak je borst maar nat, nu komen de kattenvrouwtjes je met de grond gelijk maken.
Want alle kattenvrouwtjes zijn hysterica's die een dier koste wat kost in leven willen houden?
Vind ik niet zo'n leuke en ook onterechte aanname.