Natuurbegraafplaatsen.

09-07-2017 21:49 190 berichten
Via Google kan ik het niet echt vinden, maar misschien gebruik ik verkeerde termen.

Ik ben op zoek naar natuur- e/o begraafplaatsen in de Randstad.

Ik weet dat Zorgvlied er speciale delen voor heeft, maar zijn er ook nog anderen?
Perzina schreef:
12-07-2017 12:19
Werkelijk!

Het verschil zit in het feit dat de reguliere begraafplaatsen vaststaande locaties zijn, die daar ook zullen blijven. Daar is dan de vervuiling en hier wordt zorgvuldig mee om gesprongen als er geruimd wordt.

Men weet dus waar de menselijke resten en de vervuiling zich bevinden, in afgekaderd gebied.

Dit heeft als gevolg dat de natuur, het natuurgebied schoon blijft!

Nog los van de verstoring van de natuurgebieden door die idiote begravenissen.
Afgekaderd gebied heeft de natuur schijt aan natuurlijk. Dat slootje naast de begraafplaats weet niet waar de begraafplaats begint en eindigt, die haas weet niet waar hij wel en niet mag graven, etc.
Begraafplaatsen hebben vaak een eigen afwatering. Je wilt echt niet weten wat er allemaal weglekt uit zo'n graf.
Star* schreef:
12-07-2017 12:55
Dat geloof ik, toch kan je vervuiling niet helemaal tegengaan.

Er zal nooit een boomgaard op gepland worden, of een speeltuin etc
PowerCube schreef:
12-07-2017 12:50
Begraafplaatsen hebben vaak een eigen afwatering. Je wilt echt niet weten wat er allemaal weglekt uit zo'n graf.

Je hele leven in de randstad wonen en dan wel op een natuurbegraafplaats begraven willen worden. :rofl:
Hetvrijewoord schreef:
12-07-2017 12:34
.
Dat valt nog te bezien je openingspost lezende. Als er in de regio waar je perse begraven wilt worden niets is zul je ergens water bij de wijn moeten doen.

Ik vond het artikel dat powercube deelde zeer informatief. Lees het eens om je te informeren.
Die is er wel.
Ik vroeg me af of er toevallig nog meer zouden zijn.
PowerCube schreef:
12-07-2017 12:28
Zelf ben ik levensbedreigend ziek geweest en heb toen mijn wensen vastgelegd. Inmiddels heb ik kinderen en om die reden heb ik mijn plannen wel wat aangepast, maar meer dan een urn zit er voor mijn nabestaanden niet in ben ik bang. Ik heb ook allerlei ideeen over de uitvaartceremonie, maar laat het aan mijn nabestaanden (man/kinderen) hoe ze die willen vormgeven. De keuze voor mijn laatste rustplaats is wel aan mij. Ik heb dat 1x aan mijn basisschoolkinderen uitgelegd en toen snapten ze het al.
Hier idem.
Perzina schreef:
Die horen ook in de natuur niet thuis natuurlijk.
Perzina schreef:

Op een natuurbegraafplaats ook niet.

Natuurbegraafplaats of begraven in de natuur is wat anders.
Star* schreef:
Dat is waar.
En ook het uitstrooien van as in de natuur is schadelijk voor het milieu. Bij het verbranden in de crematieoven komen er schadelijke stoffen vrij die in de as terechtkomen. Op zee uitstrooien is dan nog net wat minder schadelijk dan boven land, schijnt het. Kortom, een uitvaart is sowieso schadelijk voor het milieu. Maar om dan maar in een natuurgebied te liggen vergaan is voor mij persoonlijk een stap te ver.
Haaz schreef:
12-07-2017 12:57
Je hele leven in de randstad wonen en dan wel op een natuurbegraafplaats begraven willen worden. :rofl:
Ook in de Randstad wonen natuurliefhebbers. Ik ben er zelf ook een.
Haaz schreef:
Ja hè? Ik ben er voor in therapie. Eindelijk de cojones genoeg om bij een psycholoog op te biechten dat ik als betonbewoner ook van groen houd.
PowerCube schreef:
12-07-2017 13:02
Dat is waar.
En ook het uitstrooien van as in de natuur is schadelijk voor het milieu. Bij het verbranden in de crematieoven komen er schadelijke stoffen vrij die in de as terechtkomen. Op zee uitstrooien is dan nog net wat minder schadelijk dan boven land, schijnt het. Kortom, een uitvaart is sowieso schadelijk voor het milieu. Maar om dan maar in een natuurgebied te liggen vergaan is voor mij persoonlijk een stap te ver.

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat zit met uitstrooien op zee. We flikkeren alles maar in de zee, kan me niet voorstellen dat het minder schadelijk is. Het is al zo treurig gesteld met de oceanen.
Alle reacties Link kopieren
Haaz schreef:
Ja, precies. Laat je as in de snelweg asfalteren, of laat je lichaam inmetselen in de muur van een flatgebouw. Natuurbegraafplaatsen is voor alles en iedereen maar niet voor de mensen uit " de grote stad. " Wat een lef om dat te willen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Star* schreef:
12-07-2017 13:07
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat zit met uitstrooien op zee. We flikkeren alles maar in de zee, kan me niet voorstellen dat het minder schadelijk is. Het is al zo treurig gesteld met de oceanen.
Ik las dat hier: http://www.groene-uitvaart.nl/page_1765.html
Er staat alleen geen verklaring bij.

"Door het crematieproces komen er schadelijke stoffen in de as terecht. Asverstrooiing op zee is minder belastend voor het milieu dan verstrooiing op land, maar verstrooiing op zee brengt vaak een milieuverontreinigende wijze van vervoer met zich mee: per boot of per vliegtuig."
Star* schreef:
12-07-2017 13:07
Mag je over zee uitgestrooid worden dan? En idd de zee is behoorlijk vervuild, dus wellicht ook weer niet wenselijk.

Nou nu met al dezevoor mij nieuwe info weet ik al helemaal niet wat er met mijn lichaam moet gebeuren als ik dood bent, mijn lekkende lichaam in de natuur begraven lijkt ook niet meer zo'n geweldig idee, op zee ook niet ivm dat de zee al erg vervuild is.
Cremeren lijkt me niks, maar inmiddels begraven ook niet meer ivm dat ik chemisch ga lopen lekken als ik dood ben.

Geloof dat ik er een paar nachtjes over moet gaan slapen om tot een keuze te komen
Ginerva schreef:
12-07-2017 13:16
Mag je over zee uitgestrooid worden dan?
Sterker nog, er zijn allerlei bedrijfjes die zich op die markt hebben gestort. Voor €365 heb je al een pakket.
PowerCube schreef:
12-07-2017 13:16
Sterker nog, er zijn allerlei bedrijfjes die zich op die markt hebben gestort. Voor €365 heb je al een pakket.
Oke dat wist ik echt niet, maar ja ik probeer in mijn dagelijks leven zo min mogelijk te vervuilen qua brandstoffen, ik heb geen auto en ga nooit mt het vliegtuig. En dan zou ik voor mijn laatste rustplaats ineens wel voor veel vervuiling zorgen als ik over zee wordt uitgestrooid. Dus die optie staat me inmiddels ook niet meer aan
Ik laat me cremeren en ga in een urn in de urnentuin op de plaatselijke begraafplaats hier.
Ginerva schreef:
12-07-2017 13:19
Oke dat wist ik echt niet, maar ja ik probeer in mijn dagelijks leven zo min mogelijk te vervuilen qua brandstoffen, ik heb geen auto en ga nooit mt het vliegtuig. En dan zou ik voor mijn laatste rustplaats ineens wel voor veel vervuiling zorgen als ik over zee wordt uitgestrooid. Dus die optie staat me inmiddels ook niet meer aan
Dan maar gewoon rechtop in de gang. Onder de kapstok. Met rubber laarzen aan om al je gelek op te vangen.
nessemeisje schreef:
12-07-2017 13:20
Ik laat me cremeren en ga in een urn in de urnentuin op de plaatselijke begraafplaats hier.
Dat is misschien nog wel het milieuvriendelijkst ook. Maar ja cremeren was aanvankelijk niet 1 van mijn wensen, maar misschien moet ik dat herzien.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 13:21
Dan maar gewoon rechtop in de gang. Onder de kapstok. Met rubber laarzen aan om al je gelek op te vangen.
:proud: zal is overleggen met de nabestaande of ze zit een goede optie vinden
nessemeisje schreef:
12-07-2017 13:27
Bij mij was de doorslag dat je voor een privé- of familiegraf echt veel geld neer moet leggen. En ik wil niet in een graf met nog vijf volslagen onbekenden. Een kennis van me ligt in zo'n gedeeld graf, staan er allemaal jezusbeeldjes naast zijn steen. Was zó niet zijn ding.
Ja dat is ook niet fijn, het blijft een lastige keuze, wat je ook kiest er zitten overal nadelen aan.
nessemeisje schreef:
12-07-2017 13:20
Voor de hardliners is dat ook niet goed. Je veroorzaakt schadelijke stoffen doordat je je laat verbranden en neemt dan ook nog ruimte in in een urnentuin of urnenwand! Dat gaat me persoonlijk een beetje te ver, want 1 urnenwand met 50 urnen neemt stukken minder ruimte in dan een begraafplaats met 50 graven.
Ginerva schreef:
12-07-2017 13:22
Dat is misschien nog wel het milieuvriendelijkst ook. Maar ja cremeren was aanvankelijk niet 1 van mijn wensen, maar misschien moet ik dat herzien.
Bij mij was de doorslag dat je voor een privé- of familiegraf echt veel geld neer moet leggen. En ik wil niet in een graf met nog vijf volslagen onbekenden. Een kennis van me ligt in zo'n gedeeld graf, staan er allemaal jezusbeeldjes naast zijn steen. Was zó niet zijn ding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven