Ethisch verantwoord?
woensdag 12 juli 2017 om 23:01
hallo allemaal,
ik heb een vraag. Is het ethisch verantwoord om een event te organiseren dat lijkt op een event dat door een concurrent was georganiseerd, waaraan jezelf hebt deelgenomen en hierbij de organisatie voor het gerecht hebt gedaagd omdat de organisatie niet heeft geleverd waarvoor je hebt betaald?
IK ben benieuwd naar jullie reacties.
ik heb een vraag. Is het ethisch verantwoord om een event te organiseren dat lijkt op een event dat door een concurrent was georganiseerd, waaraan jezelf hebt deelgenomen en hierbij de organisatie voor het gerecht hebt gedaagd omdat de organisatie niet heeft geleverd waarvoor je hebt betaald?
IK ben benieuwd naar jullie reacties.
woensdag 12 juli 2017 om 23:18
Niet dus, anders zou ik niet om meer info vragen denk je niet?
Wat hebben ze beloofd wat ze niet zijn nagekomen? Misschien iets heel groots en sta jij volledig in je recht, maar misschien iets heel kleins en ben je aan het mierenneuken.
Understand the question now?
woensdag 12 juli 2017 om 23:19
Dus je bent een bloemwinkel en je concurrent heeft onlangs een cursus bloemschikken gegeven die jij hebt bijgewoond. Dat was een stomme cursus en je hebt je geld terug gevraagd wegens wanprestatie. En nu ga je zelf bloemschikcursussen geven.
Lijkt mij dus echt niets mis mee. Dat moet je zakelijk bekijken.
woensdag 12 juli 2017 om 23:57
Met andere woorden:
Hun idee, waar jij als deelnemer van het event van vond dat jij ze voor het gerecht moest slepen. Nu dat klaar is wil jij hun idee in een (zeg maar) rood- ipv groen jasje stoppen en het vervolgens als jouw rode jasjes idee gaan verkopen.
Begrijp ik het goed zo?
Hun idee, waar jij als deelnemer van het event van vond dat jij ze voor het gerecht moest slepen. Nu dat klaar is wil jij hun idee in een (zeg maar) rood- ipv groen jasje stoppen en het vervolgens als jouw rode jasjes idee gaan verkopen.
Begrijp ik het goed zo?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 13 juli 2017 om 00:01
Als het zo algemeen idee is, lijkt me daar weinig mis mee. Als het een zeer specifieke en uniek idee is waar alleen een ander naampje en kleurtje aan gegeven wordt, snap ik de vraag over ethiek wel.MinkeDeWit schreef: ↑12-07-2017 23:19Dus je bent een bloemwinkel en je concurrent heeft onlangs een cursus bloemschikken gegeven die jij hebt bijgewoond. Dat was een stomme cursus en je hebt je geld terug gevraagd wegens wanprestatie. En nu ga je zelf bloemschikcursussen geven.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 13 juli 2017 om 00:02
Als het zo'n algemeen idee is, lijkt me daar idd ook weinig mis mee. Als het gaat om een zeer specifieke en uniek idee waar alleen een ander naampje en kleurtje aan gegeven wordt, snap ik de vraag over ethiek in deze wel.MinkeDeWit schreef: ↑12-07-2017 23:19Dus je bent een bloemwinkel en je concurrent heeft onlangs een cursus bloemschikken gegeven die jij hebt bijgewoond. Dat was een stomme cursus en je hebt je geld terug gevraagd wegens wanprestatie. En nu ga je zelf bloemschikcursussen geven.
donderdag 13 juli 2017 om 00:04
Zo algemeen kan het nooit zijn als TO met rechters en advocaten heeft gestrooid.
donderdag 13 juli 2017 om 00:05
donderdag 13 juli 2017 om 00:38
Ethisch is het gebied van de praktische filosofie die handelt over wat goed en kwaad is. Het betekent of iets moreel verantwoord is. Ouders geven aan kinderen hun waarden en normen mee waarvan zij denken dat die goed voor hun zijn. Het is zo dat de ouders hun kind meegeven op welke manier zij in het leven staan.MinkeDeWit schreef: ↑13-07-2017 00:32Maar het gaat om of het ethisch mag. Waarschijnlijk heb ik wel een juridisch probleem als ik het unieke rode jasje van mijn concurrent in een groene versie uitbreng, maar ethisch gezien mag je natuurlijk best door een ander op een nieuwe idee gebracht worden.
http://www.encyclo.nl/begrip/ethisch
Ik vind het het gebruiken van andermans unieke idee, het een andere kleur en naam geven en het vervolgens presenteren als dat van jezelf dus echt niet echt betuigen van ethisch verantwoord handelen. Ook niet als diegene zelf wel overtuigd is en hier niet juridisch op aangesproken kan worden.Maar daarover kunnen we zoals je in de link al hebt kunnen lezen geheel uiteenlopende meningen hebben die dus gebaseerd zijn op eigen normen en waarden.
'Ethisch mogen' is dus per definitie niemandsland omdat het over normen en waarden gaat die dus per persoon kunnen verschillen. Als persoonlijke normen en waarden het toestaan dan mag ethisch gezien dus alles. Maar naar deze taalinhoudelijke benadering vraagt TO volgens mij niet, integendeel.