Zeurende katten
vrijdag 28 juli 2017 om 07:41
Dit wordt nu een dermate groot probleem, dat ik het toch eens hier ga voorleggen en vragen of jullie nog opties zien.
Ik heb drie katten. Laten we ze A, B en C noemen. A en B zijn broer en zus en hebben vanaf kleins af aan al een 'eetprobleem'. Anders gezegd: een enorme obsessie als het om eten gaat.
Toen ze klein waren, stond er gewoon altijd een bakje met brokjes. Snoep en natvoer kregen ze zelden. Dat bakje werd altijd direct leeggegeten, ongeacht hoeveel ze al op hadden. Een soort bodemloze put, eigenlijk. Na ongeveer drie jaar waren ze enorm dik geworden. Je ziet dat zelf eigenlijk niet, omdat je ze natuurlijk elke dag ziet, maar we werden erop gewezen door iemand anders. Ik ben naar de dierenarts gegaan en een lichamelijk probleem is toen uitgesloten. Ze moesten simpelweg op dieet en dat betekende: eten afwegen en twee keer per dag die beperkte hoeveelheid voeren. Het lijkt bij beiden een psychisch probleem te zijn.
Sindsdien is het gezeur begonnen. Ik word vanaf een uur of drie in de middag scherp in de gaten gehouden. A en B kunnen niets anders meer doen dan mij non-stop achterna lopen, en miauwen, héél veel en vooral hard miauwen. Ze houden me letterlijk tegen door voor mijn voeten te gaan dralen of stil te staan op een tree als ik de trap oploop. Ze blokkeren eigenlijk mijn weg als ik van de plek van het eten wegloop en rennen voor me uit als ik naar de eetplek toe loop. Als ik ergens zit en ik beweeg ook maar één teen, rennen ze direct naar hun voerbakken omdat ze denken/hopen eten te krijgen. Ze komen direct weer terug als ze merken dat ik blijf zitten. Dit kunnen ze uren volhouden.
In de ochtend staan A en B te miauwen aan de slaapkamerdeur. Dit kan al zo vroeg als 5 uur beginnen. Onze kleine wordt er wakker van, gezien ze ook vaak aan zijn deur staan te miauwen.
Inmiddels zijn we ruim zeven jaar verder. We worden er echt knettergek van...Het klinkt misschien zo als een minimaal probleem, maar de obsessieve manier waarop dit allemaal gebeurt is echt gekmakend en bloedirritant.
Dingen die we al geprobeerd/gecheckt hebben:
- We hebben uiteraard getest of A en B niet gewoon daadwerkelijk extreme honger hebben. Dit is niet zo, meer voeden heeft geen effect op het gedrag.
- Lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten. Kat C is een paar jaar jonger en heeft dit probleem in het geheel niet (zeurt niet, doet niet mee met het aanstaren en weg versperren, ligt gewoon ergens tot ze hoort dat ze eten krijgt).
- Omdat ze niet zoveel voer krijgen ben ik al gauw van de dieetvoeding waar ik ooit mee begonnen was afgestapt. Ze hebben het grootste gedeelte van hun leven Orijen gekregen en krijgen momenteel Almo Nature.
- We negeren het gezeur om eten om 5 uur in de ochtend, ze krijgen het pas op zijn vroegst als we eruit gaan voor ons werk (rond 7 uur). We zitten dan dus wel 2 uur lang in een 'zangkoor'. Om 5 uur geven werkt niet: ze komen dan om 7 uur gewoon nog een keer voor eten als het het hun 'normale tijd' is.
- Als we een keer laat thuis zijn in de avond, en ze krijgen pas rond 23.00 of 24.00 eten, dan zou je denken dat in de ochtend ze minder hongerig moeten zijn...dat is dus niet zo, ze staan gewoon rond een uur of 5 weer voor de slaapkamerdeur.
- Als zoon een nachtvoeding krijgt (komt gelukkig weinig voor), dan is het helemaal bal...dan blijven ze miauwen tot het weer ochtend is.
- Ooit is A zijn stem een paar dagen kwijt geweest. Opvallend was dat het gedrag daarmee ook meteen helemaal weg was, en B (die wel gewoon stem had) ook stil was.
Wie heeft de gouden tip? Ik ben inmiddels na ruim 7 jaar zo klaar hiermee dat ik de neiging voel om gewoon weer 24/7 eten neer te zetten...Dan maar twee obesitas katten met alle gevolgen van dien. Ik trek dit gedrag gewoon niet langer meer en merk dat ik gewoon echt een hekel aan ze begin te krijgen (wat ik uiteraard vreselijk vind)
Ik heb drie katten. Laten we ze A, B en C noemen. A en B zijn broer en zus en hebben vanaf kleins af aan al een 'eetprobleem'. Anders gezegd: een enorme obsessie als het om eten gaat.
Toen ze klein waren, stond er gewoon altijd een bakje met brokjes. Snoep en natvoer kregen ze zelden. Dat bakje werd altijd direct leeggegeten, ongeacht hoeveel ze al op hadden. Een soort bodemloze put, eigenlijk. Na ongeveer drie jaar waren ze enorm dik geworden. Je ziet dat zelf eigenlijk niet, omdat je ze natuurlijk elke dag ziet, maar we werden erop gewezen door iemand anders. Ik ben naar de dierenarts gegaan en een lichamelijk probleem is toen uitgesloten. Ze moesten simpelweg op dieet en dat betekende: eten afwegen en twee keer per dag die beperkte hoeveelheid voeren. Het lijkt bij beiden een psychisch probleem te zijn.
Sindsdien is het gezeur begonnen. Ik word vanaf een uur of drie in de middag scherp in de gaten gehouden. A en B kunnen niets anders meer doen dan mij non-stop achterna lopen, en miauwen, héél veel en vooral hard miauwen. Ze houden me letterlijk tegen door voor mijn voeten te gaan dralen of stil te staan op een tree als ik de trap oploop. Ze blokkeren eigenlijk mijn weg als ik van de plek van het eten wegloop en rennen voor me uit als ik naar de eetplek toe loop. Als ik ergens zit en ik beweeg ook maar één teen, rennen ze direct naar hun voerbakken omdat ze denken/hopen eten te krijgen. Ze komen direct weer terug als ze merken dat ik blijf zitten. Dit kunnen ze uren volhouden.
In de ochtend staan A en B te miauwen aan de slaapkamerdeur. Dit kan al zo vroeg als 5 uur beginnen. Onze kleine wordt er wakker van, gezien ze ook vaak aan zijn deur staan te miauwen.
Inmiddels zijn we ruim zeven jaar verder. We worden er echt knettergek van...Het klinkt misschien zo als een minimaal probleem, maar de obsessieve manier waarop dit allemaal gebeurt is echt gekmakend en bloedirritant.
Dingen die we al geprobeerd/gecheckt hebben:
- We hebben uiteraard getest of A en B niet gewoon daadwerkelijk extreme honger hebben. Dit is niet zo, meer voeden heeft geen effect op het gedrag.
- Lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten. Kat C is een paar jaar jonger en heeft dit probleem in het geheel niet (zeurt niet, doet niet mee met het aanstaren en weg versperren, ligt gewoon ergens tot ze hoort dat ze eten krijgt).
- Omdat ze niet zoveel voer krijgen ben ik al gauw van de dieetvoeding waar ik ooit mee begonnen was afgestapt. Ze hebben het grootste gedeelte van hun leven Orijen gekregen en krijgen momenteel Almo Nature.
- We negeren het gezeur om eten om 5 uur in de ochtend, ze krijgen het pas op zijn vroegst als we eruit gaan voor ons werk (rond 7 uur). We zitten dan dus wel 2 uur lang in een 'zangkoor'. Om 5 uur geven werkt niet: ze komen dan om 7 uur gewoon nog een keer voor eten als het het hun 'normale tijd' is.
- Als we een keer laat thuis zijn in de avond, en ze krijgen pas rond 23.00 of 24.00 eten, dan zou je denken dat in de ochtend ze minder hongerig moeten zijn...dat is dus niet zo, ze staan gewoon rond een uur of 5 weer voor de slaapkamerdeur.
- Als zoon een nachtvoeding krijgt (komt gelukkig weinig voor), dan is het helemaal bal...dan blijven ze miauwen tot het weer ochtend is.
- Ooit is A zijn stem een paar dagen kwijt geweest. Opvallend was dat het gedrag daarmee ook meteen helemaal weg was, en B (die wel gewoon stem had) ook stil was.
Wie heeft de gouden tip? Ik ben inmiddels na ruim 7 jaar zo klaar hiermee dat ik de neiging voel om gewoon weer 24/7 eten neer te zetten...Dan maar twee obesitas katten met alle gevolgen van dien. Ik trek dit gedrag gewoon niet langer meer en merk dat ik gewoon echt een hekel aan ze begin te krijgen (wat ik uiteraard vreselijk vind)
vrijdag 28 juli 2017 om 07:45
vrijdag 28 juli 2017 om 07:53
Misschien kan je voor je katten bakjes met een automatische timer proberen, die je bijvoorbeeld gebruikt voor op vakantie?
Als ze eenmaal door hebben dat het bakje vanzelf opengaat en jullie er 'geen rol' meer in spelen dan blijft het gezeur misschien beperkt rond het bakje zelf.
Als ze eenmaal door hebben dat het bakje vanzelf opengaat en jullie er 'geen rol' meer in spelen dan blijft het gezeur misschien beperkt rond het bakje zelf.
farfaraway wijzigde dit bericht op 20-08-2017 10:45
29.84% gewijzigd
Goede tip, maar al geprobeerdsingle1985 schreef: ↑28-07-2017 07:45Laat ze werken voor hun eten geef het niet zo meer in hun bakje maar b.v in een voederbal of iets anders waardoor ze moeten werken voor hun eten.
Ik zou lekker overstappen na meerdere keren per dag eten. Wat wil je liever gelukkig katten of katten met een enorme voedselobsessie?
Met meerdere keren per dag eten, bedoel je dus gewoon doorlopend de voerbakjes vol laten?
vrijdag 28 juli 2017 om 07:55
Hier heb ik al eens serieus naar gekeken, maar is een enorm forse uitgave (gezien ik er dan drie nodig heb)...en omdat ik niet 100% procent zeker ben dat dit werkt, heb ik het nooit gedaan. Ik ben toch bang dat het zeuren zich nog altijd rondom mij concentreert totdat de bakjes 'open' gaan.FarFarAway schreef: ↑28-07-2017 07:53Misschien kan je voor je katten bakjes met een automatische timer proberen, die je bijvoorbeeld gebruikt voor op vakantie?
vrijdag 28 juli 2017 om 07:56
shift.delete schreef: ↑28-07-2017 07:53Tussen de dingen die jullie geprobeerd hebben zit helaas e.e.a. wat het gedrag weer heeft kunnen versterken.
Hou het bij één vast patroon en wees daar consequent in. Ochtend vaste tijd, avond vaste tijd (bijv. als jullie zelf gaan eten). Evt. voor het slapen gaan nog een lekker extra'tje.
Dat is makkelijkr gezegd dan gedaan hoor. Ik heb mijn hond van pup af aan op dit patroon gezet zonder succes...
Een huisdier dat je graag ziet met een smeekbede om eten is erg moeilijk te negeren, je kan je niet voorstellen hoe de spanning te snijden is tegen etenstijd. Heel vermoeiend.
vrijdag 28 juli 2017 om 07:59
padme84 schreef: ↑28-07-2017 07:55Hier heb ik al eens serieus naar gekeken, maar is een enorm forse uitgave (gezien ik er dan drie nodig heb)...en omdat ik niet 100% procent zeker ben dat dit werkt, heb ik het nooit gedaan. Ik ben toch bang dat het zeuren zich nog altijd rondom mij concentreert totdat de bakjes 'open' gaan.
Misschien tweedehands? Of lenen van verschillende mensen met een kat?
vrijdag 28 juli 2017 om 08:00
Eten ze niet alles in een keer op dan als er weinig voer in ligt? Om de bakjes continu gevuld te kunnen houden (zij het met weinig voer) zal het totaalgewicht aan voer per dag waarschijnlijk weer teveel worden. Bovendien heb je kans dat je het vraaggedrag gaat bekrachtigen. Dat vraaggedrag houdt namelijk eveneens in het 'werken voor voer'. En mogelijk ben je in toekomst misschien niet altijd thuis (?) Dan wordt het patroon wederom verstoord.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:00
In 7 jaar probeer je nou eenmaal van alles om te kijken wat werkt. In het begin vond ik het vooral ook heel erg zielig. Ze zijn zo ontzettend weinig ontspannen, en een groot deel van de dag zo obsessief bezigshift.delete schreef: ↑28-07-2017 07:53Tussen de dingen die jullie geprobeerd hebben zit helaas e.e.a. wat het gedrag weer heeft kunnen versterken.
Hou het bij één vast patroon en wees daar consequent in. Ochtend vaste tijd, avond vaste tijd (bijv. als jullie zelf gaan eten). Evt. voor het slapen gaan nog een lekker extra'tje.
Het grootste gedeelte van de 7 jaar is het op vaste tijden gegaan: voordat ik naar werk ging en als direct als ik uit werk thuis kwam. Dit kwam neer op 7 uur in de ochtend en 6 uur in de avond. Aangezien ik een ochtendmens ben kon ik deze tijden ook in het weekend aanhouden. Maakte helemaal niets uit voor het gedrag. Het gaat dus puur om uitzonderings-dagen, als we een keer later thuis zijn of vakanties dat we ons niet aan het vaste schema houden.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:02
Mij zul je niet horen zeggen dat het makkelijk is.FarFarAway schreef: ↑28-07-2017 07:56Dat is makkelijkr gezegd dan gedaan hoor. Ik heb mijn hond van pup af aan op dit patroon gezet zonder succes...
vrijdag 28 juli 2017 om 08:03
vrijdag 28 juli 2017 om 08:04
Nou, zelf zat ik dus te denken aan een grote bak, die ik in de ochtend voldump. Dat er zeg maar dermate veel in zit, dat ze dat niet zomaar op zouden moeten krijgen. Dan krijgen ze dus inderdaad (veel) meer dan wat ze nu krijgen....maar ik denk dat ik dan wel van het zeurgedrag af ben.shift.delete schreef: ↑28-07-2017 08:00Eten ze niet alles in een keer op dan als er weinig voer in ligt? Om de bakjes continu gevuld te kunnen houden (zij het met weinig voer) zal het totaalgewicht aan voer per dag waarschijnlijk weer teveel worden. Bovendien heb je kans dat je het vraaggedrag gaat bekrachtigen. Dat vraaggedrag houdt namelijk eveneens in het 'werken voor voer'. En mogelijk ben je in toekomst misschien niet altijd thuis (?) Dan wordt het patroon wederom verstoord.
Dat zou in de toekomst dan ook moeten werken voor als ik weer aan het werk ben.
En ergens hoop ik dat het gewoon de eerste week 'feesten' is met al het eten wat er dan de hele dag klaarstaat, en dat het daarna wat normaliseert. Wat me tot nu toe tegengehouden heeft om dit te doen zijn die eerste 3 jaren van A en B, waar ze dus onverzadigbaar waren. Ik vermoed dat dit nog steeds zo is...
vrijdag 28 juli 2017 om 08:06
Dat is momenteel even haalbaar omdat ik werkeloos thuis zit, maar ik ga er vanuit dat ik binnenkort weer gewoon een baan heb en dan lukt dat natuurlijk niet. Daarbij zeuren ze momenteel na het eten van de ochtend tot en met 3 uur in de middag totaal niet...Ik ben bang dat dat wel gaat gebeuren als ik het voeren meer ga opsplitsen.pussywillow schreef: ↑28-07-2017 08:03Dezelfde hoeveelheid brokjes verdelen over 4 voerbeurten in plaats van 2?
vrijdag 28 juli 2017 om 08:07
Herkenbaar. Wij hebben er 2, waarvan 1 rustig verspreid over de hele dag eet en de ander z'n bakje direct leeg eet. En dus ook flink kan zeuren om eten.
Wij hebben er in ieder geval voor gekozen om voor kat 1 het eten hoog te zetten (kat 2 kan of durft niet hoog te springen), zodat hij gedurende de dag gewoon kan eten wanneer hij wil. Kat 2 geven we 4 keer per dag een klein beetje eten (als man opstaat, voor ik wegga naar werk, als wij gaan eten, voor we naar bed gaan). Rond die tijden wordt er enorm gezeurd door kat 2 en kan hij ook proberen om het te laten lijken dat hij nog niks heeft gehad (terwijl man hem dan gewoon gegeven heeft).
Wij proberen zo veel mogelijk het gezeur te negeren en consequent te blijven. S nachts mogen ze niet bij ons in de buurt, dus kunnen ze niet al te veel herrie maken s morgens. Maar alsnog hebben we er wel eens last van, zoon wordt er bijvoorbeeld regelmatig wakker van.
Ik luister graag mee voor tips, want binnenkort gaan we verhuizen en weet ik niet of we de huidige oplossingen zo makkelijk kunnen behouden.
Wij hebben er in ieder geval voor gekozen om voor kat 1 het eten hoog te zetten (kat 2 kan of durft niet hoog te springen), zodat hij gedurende de dag gewoon kan eten wanneer hij wil. Kat 2 geven we 4 keer per dag een klein beetje eten (als man opstaat, voor ik wegga naar werk, als wij gaan eten, voor we naar bed gaan). Rond die tijden wordt er enorm gezeurd door kat 2 en kan hij ook proberen om het te laten lijken dat hij nog niks heeft gehad (terwijl man hem dan gewoon gegeven heeft).
Wij proberen zo veel mogelijk het gezeur te negeren en consequent te blijven. S nachts mogen ze niet bij ons in de buurt, dus kunnen ze niet al te veel herrie maken s morgens. Maar alsnog hebben we er wel eens last van, zoon wordt er bijvoorbeeld regelmatig wakker van.
Ik luister graag mee voor tips, want binnenkort gaan we verhuizen en weet ik niet of we de huidige oplossingen zo makkelijk kunnen behouden.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:08
Dit, of drie momenten.pussywillow schreef: ↑28-07-2017 08:03Dezelfde hoeveelheid brokjes verdelen over 4 voerbeurten in plaats van 2?
Kunnen de katjes verder wel 'hun ei kwijt'? Spelen ze ook van tijd tot tijd, komen ze buiten, hebben ze behoefte naar buiten te gaan?
vrijdag 28 juli 2017 om 08:16
Kat C heb ik gekregen toen A en B al in dit regime zaten. In de tijd dat er de hele dag eten stond, had ik dus alleen A en B. Ik had toen één bak staan (een vrij grote) die gewoon aardig vol zat met eten. Als ik thuis kwam was hij misschien net leeg, of er dwaalden nog wat laatste brokjes in en rondom die bak, en dan gooide ik hem weer vol. Ze zeurden toen nooit om eten, maar er zat dus ook geen rem op.lisa2 schreef: ↑28-07-2017 08:03Ik weet uit ervaring hoe hardnekkig katten kunnen doen met zeuren om eten, vind het heel knap dat je dat nu al 7 jaar volhoudt.
Vroeger had je de hele dag eten staan maar moest je dan niet steeds aanvullen omdat ze de bakjes leeg aten. Ik vraag me ook af hoeveel je dan toen en nu geeft.
Ik heb in het begin echt afgewogen, maar ik weet die hoeveelheden niet meer. Sowieso krijgt A een andere hoeveelheid dan B omdat A erg groot is en B een klein katje is (C is precies hetzelfde formaat en krijgt dus hetzelfde als B en dat gaat prima). Het gaat de laatste jaren gewoon op gevoel. Toen ik mijn man leerde kennen ging hij ze uiteraard ook regelmatig voeren en hij gaf altijd meer dan ik zelf doe. Dat resulteerde al direct in zichtbare gewichtstoename bij A en B...Vandaar dat ik zo huiverig ben voor die volle bakken.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:18
Ja precies. Als het maar één kat zou zijn dan zou dat evt. kunnen werken. Hij/zij leert op den duur dat het leeg raakt en niet bijgevuld wordt. Met meerdere katten en gezien overgewicht en drang tot meer eten, kunnen ze elkaars bakjes gaan aanbreken. En als het onverzadigbare is gebleven is inderdaad de vraag of het zeuren hiermee stopt. Ik weet niet hoe ernstig het overgewicht is, maar als dit hoog is zou ik niet enorm gaan bijvoeren. Vrees dat dit het dus niet gaat worden.padme84 schreef: ↑28-07-2017 08:04Nou, zelf zat ik dus te denken aan een grote bak, die ik in de ochtend voldump. Dat er zeg maar dermate veel in zit, dat ze dat niet zomaar op zouden moeten krijgen. Dan krijgen ze dus inderdaad (veel) meer dan wat ze nu krijgen....maar ik denk dat ik dan wel van het zeurgedrag af ben.
Dat zou in de toekomst dan ook moeten werken voor als ik weer aan het werk ben.
En ergens hoop ik dat het gewoon de eerste week 'feesten' is met al het eten wat er dan de hele dag klaarstaat, en dat het daarna wat normaliseert. Wat me tot nu toe tegengehouden heeft om dit te doen zijn die eerste 3 jaren van A en B, waar ze dus onverzadigbaar waren. Ik vermoed dat dit nog steeds zo is...
Wel evt. het dieet voorschrift versoepelen. Maar dat is ook afhankelijk van hoe actief de katten zijn, dus hoeveel ze gemiddeld 'verbranden' per dag.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:19
Drie momenten zou haalbaar moeten zijn: dan zou ik dat in de ochtend, rond avondeten en voor het slapen kunnen doen. Máár....werk ik dan niet gewoon drie zeurmomenten per dag in de hand in plaats van twee? In feite krijgen ze niet méér, ze krijgen alleen vaker.shift.delete schreef: ↑28-07-2017 08:08Dit, of drie momenten.
Kunnen de katjes verder wel 'hun ei kwijt'? Spelen ze ook van tijd tot tijd, komen ze buiten, hebben ze behoefte naar buiten te gaan?
Ja, ze spelen en ze komen buiten. Enorme behoefte hebben ze er geen van drie aan, maar ze lopen toch regelmatig even een rondje door de tuin.
vrijdag 28 juli 2017 om 08:19
Herkenbaar wij hebben 1 zo'n veelvraat.
Ze moest ook op dieet, prima gedaan maar verschrikkelijk wat werd ze lastig. Heledag zeuren voor je voeten lopen. We zijn toen weer overgestapt op normaal voer en de hele dag kan ze erbij. Dan maar te dik en word ze mss minder oud maar ze is wel happy. Inmiddels is ze niet meer tonnetje rond, brokjes obsessie lijkt minder te worden. Ns ongeveer 8 jaar
Ze moest ook op dieet, prima gedaan maar verschrikkelijk wat werd ze lastig. Heledag zeuren voor je voeten lopen. We zijn toen weer overgestapt op normaal voer en de hele dag kan ze erbij. Dan maar te dik en word ze mss minder oud maar ze is wel happy. Inmiddels is ze niet meer tonnetje rond, brokjes obsessie lijkt minder te worden. Ns ongeveer 8 jaar
vrijdag 28 juli 2017 om 08:23
Bij mij helpt het om weinig blikjes en anders lekkers te geven zodat ze het niet gaan verwachten en opeisen, en genoeg droogvoer, wat de hele dag staat, maar daarop hebben mijn poezen wel een rem. Mijn broer heeft idd zo'n timer voederbak gekocht met veel succes. Dat is een tip. Ik zou ook kijken naar minder lekker voer. Hier vinden ze AH huismerk voer prima, maar niet zo lekker als andere, dus eten ze er ook meer gedoseerd van. Misschien kan je als ze s nachts zeuren ze wegjagen met de stofzuiger of plantenspuit? Bij een kennis van me was dat ook effectief. Of dieetvoer, zodat ze iig meer kunnen eten.
Als echt niks helpt, zou ik misschien gewoon maar inbinden en ze dik laten worden... Wel zielig maarja dit is ook geen doen...
Als echt niks helpt, zou ik misschien gewoon maar inbinden en ze dik laten worden... Wel zielig maarja dit is ook geen doen...
vrijdag 28 juli 2017 om 08:23
Man heeft iets van 16 jaar een kat gehad die de hele dag lawaai maakte.
Niet perse om eten maar gewoon om te kletsen zeg maar, maar dan heel hard.
Op een bepaalde manier lollig omdat ze je intonatie nabootste, dus ik zei 'hallo' als ik binnenkwam en dan heel vaak 'MAUWMAUW' terug keihard.
Die ging ook s nachts gezellig een potje heel hard mauwen, om even te vertellen dat het donker was of dat ze iets wilde ofzo.
Ik ben echt blij dat dat beest dood is. Wat een rust.
Dus geen tips.
Niet perse om eten maar gewoon om te kletsen zeg maar, maar dan heel hard.
Op een bepaalde manier lollig omdat ze je intonatie nabootste, dus ik zei 'hallo' als ik binnenkwam en dan heel vaak 'MAUWMAUW' terug keihard.
Die ging ook s nachts gezellig een potje heel hard mauwen, om even te vertellen dat het donker was of dat ze iets wilde ofzo.
Ik ben echt blij dat dat beest dood is. Wat een rust.
Dus geen tips.