Konijnenhok
maandag 31 juli 2017 om 10:59
Hoi, ik heb 2 konijntjes overgenomen van een collega (kwam er na 3 maanden achter dat het toch te veel werk was 
Ik heb het hok erbij gekregen maar ben hier niet zo tevreden over. Ik wil dus een nieuw hok kopen en heb me al suf gezocht
op internet maar zie door de bomen het bos niet meer. Kunststof lijkt me wel wat maar hier heb je zeer weinig keuze in. (en
vinden konijnen kunststof wel 'leuk'? Hout is misschien diervriendelijker?)
Hebben de konijnenbaasjes misschien tips of ervaringen? Ik zoek overigens een buitenhok en de ondergrond bestaat uit tegels.
Maakt het uit of ik gaas of tralies neem? (kunnen de konijnen het gaas niet kapot kauwen? De 1 zegt van wel en de ander weer van niet)
Adviseren jullie een ondergrond zoals een kunststofbak of juist de tegels? (ik wil sowieso 2 verdiepingen dus de 1e verdieping moet
uit een kunststoflade bestaan).
Alvast bedankt voor de tips!
Ik heb het hok erbij gekregen maar ben hier niet zo tevreden over. Ik wil dus een nieuw hok kopen en heb me al suf gezocht
op internet maar zie door de bomen het bos niet meer. Kunststof lijkt me wel wat maar hier heb je zeer weinig keuze in. (en
vinden konijnen kunststof wel 'leuk'? Hout is misschien diervriendelijker?)
Hebben de konijnenbaasjes misschien tips of ervaringen? Ik zoek overigens een buitenhok en de ondergrond bestaat uit tegels.
Maakt het uit of ik gaas of tralies neem? (kunnen de konijnen het gaas niet kapot kauwen? De 1 zegt van wel en de ander weer van niet)
Adviseren jullie een ondergrond zoals een kunststofbak of juist de tegels? (ik wil sowieso 2 verdiepingen dus de 1e verdieping moet
uit een kunststoflade bestaan).
Alvast bedankt voor de tips!
maandag 31 juli 2017 om 11:09
Wat je ook kiest, zorg in ieder geval dat het hok groot genoeg is. Ze moeten zich er in kunnen uitrekken, op hun achterpoten kunnen staan, en minstens een klein stukje kunnen rennen. Verder is het belangrijk dat het er niet te warm wordt in de zomer, want daar kunnen konijnen heel slecht tegen. Kou is dan weer minder erg.
maandag 31 juli 2017 om 11:16
Zorg voor een groot hok, dat is altijd groter dan de standaardhokken uit de dierenzaak, die zijn veel te klein. Zorg ook voor een uitloop, konijnen moeten kunnen rennen, springen en graven. Twee konijnen denk dan al gauw aan een nachthok met uitloop van minimaal 1 bij 2 meter. En dat vind ik nog erg klein. Lees je ook goed in. konijnen zijn geweldig maar erg lastig om te houden. Je kan veel leed voorkomen door je goed te informeren. Alle informatie over huisvesting, voeding en gezondheid vind je op konijnen.nl
maandag 31 juli 2017 om 11:51
ons konijn had een hok, maar dat stond altijd open zodat ie los in de tuin kon. Heerlijk voor het beest! Kan natuurlijk niet met elke tuin, maar misschien heb jij die mogelijkheid ook? Of met wat kleine aanpassingen? Misschien kan je een deel van de tuin afzetten voor ze?Dan hoeft een hok nauwelijks meer aan eisen te voldoen, enkel een plekje waar ze veilig en beschut kunnen zitten als dat nodig is qua weer.
De konijnen zou je er een groot plezier mee doen! Sinds ik ons konijn door de tuin heb zien sprinten, sprongen door de lucht heb zien maken, languit in de zon heb zien liggen of juist lekker beschut onder een boompje vind ik bijna alle konijnenhokken zielig...
De konijnen zou je er een groot plezier mee doen! Sinds ik ons konijn door de tuin heb zien sprinten, sprongen door de lucht heb zien maken, languit in de zon heb zien liggen of juist lekker beschut onder een boompje vind ik bijna alle konijnenhokken zielig...
maandag 31 juli 2017 om 12:13
Ik heb voor mijn konijnen een hok met twee verdiepingen, ze zitten ook regelmatig bovenin dus ik vind het wel een meerwaarde hebben. Aan het hok heb ik een ren vastgemaakt zodat ze ook een uitloop hebben. Aangezien hier marters rondlopen die kippengaas zo hebben doorgeknaagd heb ik de ren afgewerkt met extra dik martergaas.
De konijnen vinden het leuk om ergens op te klimmen of ergens onderdoor te gaan dus er staat ook een huisje en opstapje in en ik zet er regelmatig een kartonnen doos in die ze als tunnel gebruiken en kunnen slopen. Ze mogen ook vaak los in de tuin omdat alles is afgezet, dan kunnen ze even flink rennen,rondspringen, graven en overal op klimmen. Wat dat bereft is bijna elk hok te klein voor konijnen, ze hebben echt veel ruimte nodig om lekker los te kunnen gaan.
De konijnen vinden het leuk om ergens op te klimmen of ergens onderdoor te gaan dus er staat ook een huisje en opstapje in en ik zet er regelmatig een kartonnen doos in die ze als tunnel gebruiken en kunnen slopen. Ze mogen ook vaak los in de tuin omdat alles is afgezet, dan kunnen ze even flink rennen,rondspringen, graven en overal op klimmen. Wat dat bereft is bijna elk hok te klein voor konijnen, ze hebben echt veel ruimte nodig om lekker los te kunnen gaan.
maandag 31 juli 2017 om 12:44
ja, dat risico loop je, ook afhankelijk van waar en hoe je woont, daar moet je over nadenken. Bij ons achtte ik dat risico niet zo groot, en we vonden het vrije leven van het konijn er tegenop wegen. Maar als je al op je vingers kan natellen dat je konijntjes dan binnen een week zijn uitgemoord zou ik het inderdaad niet doen nee....
maandag 31 juli 2017 om 12:46
Ik zat aan 2 verdiepingen te denken omdat ze dan beneden vrij kunnen lopen en boven hun eten, drinken, hooi en toilet hebben. En een afgesloten hok zodat ze zich hier kunnen terug trekken en slapen.
Ik wil een hok van minimaal 1,50 meter lang. M’n man heeft nu een ren aan het hok vast gemaakt van circa 4 meter lang en 2 meter breed maar ik moet er wel constant bijblijven omdat ze zich kunnen uitgraven
dus op termijn wil ik hier iets op verzinnen. Ik neem ze iedere dag mee naar binnen maar merk toch dat ze het buiten leuker vinden.
Al bedankt voor de tips! Ik google ook nog even verder!
Ik wil een hok van minimaal 1,50 meter lang. M’n man heeft nu een ren aan het hok vast gemaakt van circa 4 meter lang en 2 meter breed maar ik moet er wel constant bijblijven omdat ze zich kunnen uitgraven
dus op termijn wil ik hier iets op verzinnen. Ik neem ze iedere dag mee naar binnen maar merk toch dat ze het buiten leuker vinden.
Al bedankt voor de tips! Ik google ook nog even verder!
maandag 31 juli 2017 om 12:57
Miriam1981 schreef: ↑31-07-2017 12:46Ik neem ze iedere dag mee naar binnen maar merk toch dat ze het buiten leuker vinden.
Nu kan dat nog, maar zodra het kouder wordt kun je dat beter niet meer doen. Het is dan binnen veel te warm voor konijnen met hun wintervacht.
dinsdag 1 augustus 2017 om 14:36
Hokken hebben over het algemeen drie eigenschappen:
- veel te duur
- vooral gezien het brakke hout dat na 2 jaar al verrot is en uit elkaar valt
- ze zijn meestal te klein en ontoereikend voor konijnen.
Ik raad je aan om een stuk tuin in de hoek ergens af te zetten. Effe de grasplaggen omhoog halen, gaas er in leggen, en de grasplaggen er weer op. Dan alles omgazen, en wel hoog genoeg. In de ren kun je dan een binnenhok op pootjes neerzetten waar ze droog kunnen liggen en uit regen en wind. Je zult zien dat ze er meestal voorkeur voor geven om buiten te zijn, zelfs als het niet zo fijn is buiten.
Zet de ren in uitzicht van je raam. Want je zult zien dat konijnen op deze manier het leukst zijn. In een grote ruimte zijn ze beweeglijker, levendiger. In een klein hok krijg je zo'n saai stil dier dat naar binnen keert.
- veel te duur
- vooral gezien het brakke hout dat na 2 jaar al verrot is en uit elkaar valt
- ze zijn meestal te klein en ontoereikend voor konijnen.
Ik raad je aan om een stuk tuin in de hoek ergens af te zetten. Effe de grasplaggen omhoog halen, gaas er in leggen, en de grasplaggen er weer op. Dan alles omgazen, en wel hoog genoeg. In de ren kun je dan een binnenhok op pootjes neerzetten waar ze droog kunnen liggen en uit regen en wind. Je zult zien dat ze er meestal voorkeur voor geven om buiten te zijn, zelfs als het niet zo fijn is buiten.
Zet de ren in uitzicht van je raam. Want je zult zien dat konijnen op deze manier het leukst zijn. In een grote ruimte zijn ze beweeglijker, levendiger. In een klein hok krijg je zo'n saai stil dier dat naar binnen keert.
dinsdag 1 augustus 2017 om 15:37
Je kan konijnen niet steeds naar binnen halen. Straks ga je de herst in en bouwen ze een wintervacht op, vervolgens leggen ze dan het loodje in je warme huis. Konijnen horen echt buiten, het zijn geen huisdieren ook al wordt dat vaak gedacht. Dat is het drama van het konijn. Een leuk beest maar vooral om naar te kijken en niet om mee te tuttelen. Uitgraven is niet zo'n punt, ze graven niet echt tunnels maar blinde gaten, die gooi je 's avonds weer dicht en dan hebben ze de volgende dag weer wat te doen.
Waar je ook rekening mee moet houden is het geslacht van de konijnen. Hopelijk heb je een ram en een voedster. De ram moet dan nu gecastreerd worden. Als je twee rammen of twee voedsters hebt dan is het wachten op gedonder. Denk daar niet te lichtvaardig over, ruzieende konijnen kunnen elkaar kapot maken, vechten en elkaar ernstig verwonden of zoveel stress geven dat ze ziek worden. Lees je ook even in op koppelen. Heb je toch twee voedsters of twee rammen zoek dan contact met de dichtsbijzonder konijnenopvang. MIsschien kunnen zij je helpen door de dieren te wisselen
Waar je ook rekening mee moet houden is het geslacht van de konijnen. Hopelijk heb je een ram en een voedster. De ram moet dan nu gecastreerd worden. Als je twee rammen of twee voedsters hebt dan is het wachten op gedonder. Denk daar niet te lichtvaardig over, ruzieende konijnen kunnen elkaar kapot maken, vechten en elkaar ernstig verwonden of zoveel stress geven dat ze ziek worden. Lees je ook even in op koppelen. Heb je toch twee voedsters of twee rammen zoek dan contact met de dichtsbijzonder konijnenopvang. MIsschien kunnen zij je helpen door de dieren te wisselen
woensdag 2 augustus 2017 om 10:00
O jee, het zijn 2 vrouwtjes. Lekker dan. Ben momenteel ook eigenlijk best wel boos op die collega die aan konijnen begint, zich duidelijk niet ingelezen heeft en ze na een paar maanden
al weer beu is, grrr, ik haat zulke mensen. Ik heb wel even gegoogled maar de meningen zijn verdeeld over 2 vrouwtjes bij elkaar. Blijkbaar zijn er gelukkig ook gevallen genoeg dat het wel
goed gaat en 2 mannetjes bij elkaar kan een groter probleem zijn. Misschien scheelt het dat ze uit hetzelfde nestje komen. Maar ik ga het zeker in de gaten houden, ik ga er niet zomaar direct
1 weg doen want ik ben al aan ze gehecht en volgens mij hebben ze het enorm naar hun zin nu en wie weet waar ze terecht komen als ik ze naar een opvang doe.
Ik lees juist dat ze graag keutelen tijdens het eten dus ik heb hooi in de buurt van het toilet geplaatst. Hun eten en drinken is wel ergens anders.
Volgens mij kunnen konijnen hele tunnelstelsels graven dus ik ga daar geen risico mee lopen en zorg ervoor dat ze zich niet kunnen uitgraven.
Ik zal ze in de winter dan zeker niet mee naar binnen nemen, hier had ik idd niet bij stil gestaan, bedankt voor de tip!
Ben me nog steeds aan het inlezen over konijnen, komt inderdaad veel bij kijken maar het zijn echt leuke beestjes! (ben alleen katten gewend)
al weer beu is, grrr, ik haat zulke mensen. Ik heb wel even gegoogled maar de meningen zijn verdeeld over 2 vrouwtjes bij elkaar. Blijkbaar zijn er gelukkig ook gevallen genoeg dat het wel
goed gaat en 2 mannetjes bij elkaar kan een groter probleem zijn. Misschien scheelt het dat ze uit hetzelfde nestje komen. Maar ik ga het zeker in de gaten houden, ik ga er niet zomaar direct
1 weg doen want ik ben al aan ze gehecht en volgens mij hebben ze het enorm naar hun zin nu en wie weet waar ze terecht komen als ik ze naar een opvang doe.
Ik lees juist dat ze graag keutelen tijdens het eten dus ik heb hooi in de buurt van het toilet geplaatst. Hun eten en drinken is wel ergens anders.
Volgens mij kunnen konijnen hele tunnelstelsels graven dus ik ga daar geen risico mee lopen en zorg ervoor dat ze zich niet kunnen uitgraven.
Ik zal ze in de winter dan zeker niet mee naar binnen nemen, hier had ik idd niet bij stil gestaan, bedankt voor de tip!
Ben me nog steeds aan het inlezen over konijnen, komt inderdaad veel bij kijken maar het zijn echt leuke beestjes! (ben alleen katten gewend)
woensdag 2 augustus 2017 om 10:29
2 voedsters kan wel, als het gedonder wordt kan het helpen er nog een ram bij te zetten. Ik heb momenteel 2 groepen, 1 met 2 rammen en 4 voedsters. De ander met 1 ram en 3 voedsters. Gaat al jaren goed.
Wel uitkijken inderdaad met tunnels! Wij hadden een graafgedeelte, helemaal ingegraven met gaas. Hebben ze allemaal weten te slopen en zo onder onze tegels en schutting doorgegraven. Liepen ze met zijn allen door de buurt. Gelukkig heb ik ze weer, want dat was echt geen pretje!
Wel uitkijken inderdaad met tunnels! Wij hadden een graafgedeelte, helemaal ingegraven met gaas. Hebben ze allemaal weten te slopen en zo onder onze tegels en schutting doorgegraven. Liepen ze met zijn allen door de buurt. Gelukkig heb ik ze weer, want dat was echt geen pretje!
woensdag 2 augustus 2017 om 10:45
inderdaad. Gelukkig wil TO zich er wel in verdiepen. konijnen worden veel te makkelijk aangeschaft en verhandeld. Ze kosten ook amper wat. Helaas denken mensen dan; ach als dit konijn doogaat koop ik toch een nieuwe?