Konijnenhok

31-07-2017 10:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb 2 konijntjes overgenomen van een collega (kwam er na 3 maanden achter dat het toch te veel werk was :-(
Ik heb het hok erbij gekregen maar ben hier niet zo tevreden over. Ik wil dus een nieuw hok kopen en heb me al suf gezocht
op internet maar zie door de bomen het bos niet meer. Kunststof lijkt me wel wat maar hier heb je zeer weinig keuze in. (en
vinden konijnen kunststof wel 'leuk'? Hout is misschien diervriendelijker?)
Hebben de konijnenbaasjes misschien tips of ervaringen? Ik zoek overigens een buitenhok en de ondergrond bestaat uit tegels.
Maakt het uit of ik gaas of tralies neem? (kunnen de konijnen het gaas niet kapot kauwen? De 1 zegt van wel en de ander weer van niet)
Adviseren jullie een ondergrond zoals een kunststofbak of juist de tegels? (ik wil sowieso 2 verdiepingen dus de 1e verdieping moet
uit een kunststoflade bestaan).
Alvast bedankt voor de tips!
Ik heb ook voedsters bij elkaar gehad en dat ging ook goed. Ik denk dat het met de voedster die ik nu heb niet goed zou gaan. Gevoeletje. Ik zie het een beetje aan hoe ze andere konijnen benadert als ik weer eens moet matchen.
Ondanks je twee vrouwtjes heb zou ik ze wel steriliseren. En zijn ze ingeënt?

Wij hadden een buitenhok voor overdag en daarnaast een binnenhok voor de nacht. Overdag mochten ze vrij door de tuin lopen die helemaal afgezet was. Een keer wilde een van de konijnen die avond niet naar binnen en verbleef in het buitenhok. De volgende dag was daar weinig van over. Een steenmarter heeft kans gezien om door een klein gaatje naar binnen te gaan en het konijn eruit te krijgen. Wij dachten dat alles konijnproof was (ja van binnen naar buiten wel), maar dus niet roofdierenproof. Dat was geen fijne gewaarwording.
S-Meds schreef:
01-08-2017 15:37
Uitgraven is niet zo'n punt, ze graven niet echt tunnels maar blinde gaten, die gooi je 's avonds weer dicht en dan hebben ze de volgende dag weer wat te doen.
Veel konijnen graven wel degelijk tunnels, en snel ook. Ik heb hier een dame die in een paar uur een tunnel waar twee konijnen in verdwijnen. Ik ben heel blij dat we de ren ondergaast hebben, ook vanwege de vele wilde konijnen hier.

Met de rest van de post eens.
O, wat zonde van je konijnen Zeilboot! Ik hoop niet dat wij steenmarters in de buurt hebben.
Opeens hebben ze sinds ruzie steeds mot met elkaar, lopen constant achter elkaar aan en de plukken vliegen overal dus ik ben nu bang dat het gedonder is begonnen. (hoewel ze soms weer tegen elkaar aan liggen of elkaar wassen) Ze zijn niet gesteriliseerd (wel ingeënt) Heb de dierenarts gister nog gebeld maar die zei dat hun gedrag soms kan verminderen na sterilisatie maar vaak verergerd het ook dus nu weet ik het ook niet meer.
Ik zit er al aan te denken om 2 hokken te kopen en dan een gezamenlijke ren ofzo of is dit ook onzin? Het idee dat ik er 1 weg moet doen doet me zo pijn, dat doe ik echt alleen als het niet anders kan. Maar als ik er dan een mannetje bij zet kunnen die dan nog wel aan elkaar wennen eigenlijk? Ze zijn nu trouwens bijna 8 maanden.
Eigenlijk wil ik morgen de tuin onder handen nemen als m'n vriend tijd heeft en dan een ren maken die voor de helft uit tegels bestaat en de andere helft zand ofzo maar ik moet het even met m'n vriend bespreken want de tuin is zijn domein :proud:
Het kan zijn dat de ruimte waarin ze nu zitten gewoon te klein is voor twee konijnen, en dan krijg je snel wrijving. Een groter oppervlak kan al veel uitmaken voor de verhoudingen. Ik zou eerst eens zorgen dat ze meer ruimte hebben en dan kun je altijd nog een tweede hok kopen.
Bij ons waren ze een stuk liever na de sterilisatie en konden elkaar prima verdragen. Kost behoorlijk wat, duurder dan een poes steriliseren en er zijn meer risico's aan verbonden.
Tja die steenmarter, wij wonen gewoon in het centrum van een stad en hadden dit bezoek niet verwacht. Deze steenmarter heeft in de buurt meer schade aangericht 👹
anky schreef:
02-08-2017 19:23
Veel konijnen graven wel degelijk tunnels, en snel ook. Ik heb hier een dame die in een paar uur een tunnel waar twee konijnen in verdwijnen. Ik ben heel blij dat we de ren ondergaast hebben, ook vanwege de vele wilde konijnen hier.

Met de rest van de post eens.
ik bedoel een tunnel met een in- en uitgang. De ingang is namelijk tevens de uitgang
Ik kijk vanuit de keuken op de ren van mijn konijnen en dat is echt erg leuk! Mijn twee konijnen zitten in het onderste gedeelte van een kinderspeeltoren (met gaas dichtgemaakt en wordt bijna niet meer gebruikt door de kinderen) met daaraan vast een dikke plastic buis waardoor ze naar een grote ren (180x360) kunnen. Ik kan het speelhuis inlopen wat het schoonmaken vergemakkelijkt (ze zijn redelijk zindelijk en plassen/keutelen in een oude plastic bak) maar als ik het nog een keer zou moeten doen zou ik een grote ren nemen, gaasmatten er onder doen, gras er over (gaat bij ons goed) en dan een kleiner schuilhok kopen waar je het dak van af kunt halen en daarin een konijnentoilet of plastic bak zetten voor hun behoefte.

Voor mijn konijnen zou het wel wennen zijn want ze spenderen nog steeds veel tijd in hun hok tov de ren. Maar op deze manier heb je minder schoon te maken.

Je kunt ook nog een buis of bult zand in de ren kunnen leggen voor hun graafbehoefte.

Op bunnybunch zie je soms best leuke ren en hok ideeën. Maar ik moet wel zeggen dat je zelfs daar ook verkeerde hokken of rennen ziet hoor!
Poep, wie heeft jou gescheten?
S-Meds schreef:
03-08-2017 13:35
ik bedoel een tunnel met een in- en uitgang. De ingang is namelijk tevens de uitgang
Ah, op zo'n manier.
Hier overigens wel tunnels met 2 ingangen (uitgangen), maar dat is misschien ook omdat ze niet dieper kunnen dan een cm of 30 (waar het gaas ligt).

En wat ze natuurlijk ook heel vaak doen (vooral de wilde konijnen) is graven tegen de rand van de afrastering. Daartegen zouden wellichten van die antigraaf-stukken kunnen helpen.
TO, ik denk dat 2 hokken en een gezamelijke ren niet gaat werken (tenzij je ze echt niet bij elkaar laat komen, maar alleen is voor een konijn niet wenselijk).

Twee voedsters samen is gewoon een niet ideale combinatie. In jouw geval zou ik proberen 1 van de konijnen bij een opvang proberen in te ruilen voor een ex-ram. Die vraag krijgen ze vaker. Ik kan me voorstellen dat het heel rot is om 1 konijn weg te moeten brengen, maar het vergroot wel de kans op gelukkige konijnen.
Kijk eens op de site van grootplezier.nl echt heel erg veel keuze. Alleen is de site niet op zondag te bezoeken want ze zijn nog van de zondagsrust enzo.
Nijnen hebben ruimte en vriendjes nodig om gelukkig te zijn.
Ja en?
Ik had vroeger een kippenhok voor m'n konijntjes van onder een ren en boven een hok. En ze gingen ook nog in een ander aparte ren. Konijnen in een klein hokje vind ik zo zielig!
Twee voedsters is inderdaad geen ideale combinatie maar het kan wel goed gaan. Wij hadden eerst een rammetje en deze laten castreren toen hij 8 maanden was. Na een paar maanden een heel jonge voedster op neutraal terrein erbij gezet, was best spannend omdat ze echt nog klein was en we bang waren dat het mannetje agressief zou reageren. Maar dat viel erg mee en na een of twee dagen waren ze al aan elkaar gewend en sindsdien onafscheidelijk. En zo zijn er ook voedsters die heel goed samen kunnen.

Maar jonge konijnen maken ook een soort puberteit door en dan kunnen ze erg baldadig en vervelend gedrag vertonen. Ons vrouwtje ging in die periode vaker op het mannetje rijden of zat hem wat te etteren/af te katten. Dat is voorbij gegaan toen ze volwassen was en sindsdien zijn ze weer een heel lief koppeltje zonder gedoe. Ik las dat jouw konijnen pas 8 maanden zijn dus kan zomaar zijn dat ze aan het puberen zijn en daarom wel eens ruzie maken.
anoniem_347700 wijzigde dit bericht op 07-08-2017 00:15
4.00% gewijzigd
1x is wel genoeg.
snoopylynn schreef:
04-08-2017 21:45
Kijk eens op de site van grootplezier.nl echt heel erg veel keuze. Alleen is de site niet op zondag te bezoeken want ze zijn nog van de zondagsrust enzo.
Nijnen hebben ruimte en vriendjes nodig om gelukkig te zijn.
Toevallig hier het hok besteld afgelopen vrijdag :-) Is zelfs al bezorg ook. Nu nog even schuren en beitsen en het kan in elkaar gezet worden! Zodra het hok staat de ren afmaken en de konijntjes leven in een paradijs :-D Het gaat nu weer even beter met de ruzie gelukkig dus hopen dat dat zo blijft... Ik ga ze sowieso laten castreren want blijkbaar is de kans op baarmoederhalskanker wel 60%!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven