Gezocht: ervaringen stoppen met social media

03-08-2017 15:19 108 berichten
x
anoniem_64fa0d4a7620c wijzigde dit bericht op 18-06-2020 07:36
Reden: x
99.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vraag me soms echt af wat voor mensen iedereen op zijn fb heeft. Ik voel me nooit slecht door wat anderen op hun tijdlijn zetten, vind het vooral leuk voor ze en ik blink echt niet uit in zelfvertrouwen.
Maar als jij er mee wil stoppen, dan stop je er gewoon mee. Bevalt het niet, begin je er weer mee
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben er nooit aan begonnen enheb niet het gevoel dat ik iets mis. Heb wel een mobiele telefoon (met prepaid kaartje) om bereikbaar te zijn voor noodgevallen als ik niet thuis ben of om zelf te kunnen bellen.
Maar baal ervan als mensen niet eerst naar mijn huistelfoon bellen. Wanneer ik thuis ben neem ik op; zo niet, dan ben ik elders c.q. iets anders aan het doen en heb ik mijn aandacht dus nodig voor die ander, het verkeer of datgene wat ik aan het doen ben. Dan wil ik geen telefoontjes beantwoorden over zaken die kunnen wachten.

Dat heeft soms consequenties. Als iemand ziek is en 'iedereen' wordt via groepsapp's op de hoogte gehouden, dan krijg ik die info niet automatisch mee. Maar ik heb in zo'n geval tóch liever persoonlijk contact.
Uitnodigingen via groepsapp's mis ik ook. Geeft ook niet; feestjes van echte naasten heb ik tot heden gewoon kunnen bijwonen.

Bedrijven/leverancier die via Facebook o.i.d. communiceren?
Die willen meestal vooral verkopen en/of data verzamelen. Mis ik ook niets aan.

Ik heb dus geen printerest, geen instangram, geen Facebook, Twitter, etc. etc.

Wél ontzettend veel tijd om mijn eigen leven te leiden.
Vind ik ook veel leuker.

Wat let je om het gewoon eens zonder social media te proberen?
als je echt wilt stoppen met social media lijkt me dit nou net niet de plek om dit te vragen Op social media vragen of mensen gestopt zijn met social media: nee dus, anders waren ze nu niet op dit forum (en jawel, fora zijn ook social media), wellicht zijn ze in het verleden wel gestopt maar overduidelijk dus weer begonnen.

Verder: als jij het wilt, gewoon doen natuurlijk.
janneke95 schreef:
03-08-2017 15:38
Voor de mensen die hier komen om hun mening te geven: daar vroeg ik niet om!

Tsja, zo werkt een forum nu eenmaal: je krijgt niet altijd waar je om vraagt. Wen er maar aan. Of stop met forummen, dat kan dan mooi tegelijk met je (andere) social media.
Starshine-2 schreef:
03-08-2017 15:49
eindelijk weer leven?

OMG overdrijven is ook een vak hè.
Ik heb facebook vooral om contact te houden met mensen wat verder weg en om activiteiten van bepaalde groepen in de gaten te houden.
En ja, ik zie heus wel toneelstukjes en schone schijn, maar ook zonder social media doen mensen zich mooier voor dan dat ze zijn. Dat is iets van alle tijden.
Als ik zo'n modelgezin op een perfecte vakantie zie, denk ik de ruzies in de auto, het gezeur om ijsjes en het gehuil omdat ze in Verweggistan geen hagelsag hebben er gewoon bij.
Ik voel me verder geenszins geleefd door social media. Je doet het je jezelf aan als dat wel het geval is.

Dit hele topic alleen al, doen alsof het een levensveranderende beslissing is om met fb te stoppen.
Echt hoor :facepalm:
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik snap het probleem van social media niet... maar misschien ligt dat aan het soort vrienden dat je hebt?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Doreia schreef:
03-08-2017 15:51
Voor mezelf sprekend heb ik alleen Facebook. Daarvoor Hyves en daarvoor CU2. Ben nooit aan Instagram, Twitter of iets dergelijks begonnen. Heb LinkedIn, maar daar doe ik bar weinig mee. En kreeg op Facebook laatst bericht dat ik al twee weken geen update had geplaatst! Nee, niets te melden nee.

Komt misschien omdat ik geboren en getogen ben voor het Social media tijdperk.
Ik net zo Doreia.
MSN, Hyves en toen FB.
Ik plaats ook zelden een update. Al kreeg ik laatst een soort schouderklopje van FB toen ik drie dagen op rij een update had gedaan (uuuh okay).
Ik heb wat mensen de heel actief zijn op fb en die echt interessante updates plaatsen over actualiteiten. Dat is leuk want dan komen er veel reacties en valt er veel te kletsen en te leren.
Als ik alleen maar vrienden zou hebben die constant niet boeiende selfies posten dan zou ik ook snel afhaken.
Starshine-2 schreef:
03-08-2017 15:49
eindelijk weer leven?

OMG overdrijven is ook een vak hè.
Ik heb facebook vooral om contact te houden met mensen wat verder weg en om activiteiten van bepaalde groepen in de gaten te houden.
En ja, ik zie heus wel toneelstukjes en schone schijn, maar ook zonder social media doen mensen zich mooier voor dan dat ze zijn. Dat is iets van alle tijden.
Als ik zo'n modelgezin op een perfecte vakantie zie, denk ik de ruzies in de auto, het gezeur om ijsjes en het gehuil omdat ze in Verweggistan geen hagelsag hebben er gewoon bij.
Ik voel me verder geenszins geleefd door social media. Je doet het je jezelf aan als dat wel het geval is.

Dit hele topic alleen al, doen alsof het een levensveranderende beslissing is om met fb te stoppen.
Echt hoor
:facepalm:
Voor veel mensen is dat het dus wel. :lightbulb: Stel dat je elke dag in je tuinpak met Crocs en kort pittig rood kapsel door het leven gaat, dan begrijp ik best dat die hele social media druk langs je heen gaat. Elke nadeel heb zijn voordeel!
Gebruna schreef:
03-08-2017 15:53
Ik ben er nooit aan begonnen enheb niet het gevoel dat ik iets mis. Heb wel een mobiele telefoon (met prepaid kaartje) om bereikbaar te zijn voor noodgevallen als ik niet thuis ben of om zelf te kunnen bellen.
Maar baal ervan als mensen niet eerst naar mijn huistelfoon bellen. Wanneer ik thuis ben neem ik op; zo niet, dan ben ik elders c.q. iets anders aan het doen en heb ik mijn aandacht dus nodig voor die ander, het verkeer of datgene wat ik aan het doen ben. Dan wil ik geen telefoontjes beantwoorden over zaken die kunnen wachten.

Dat heeft soms consequenties. Als iemand ziek is en 'iedereen' wordt via groepsapp's op de hoogte gehouden, dan krijg ik die info niet automatisch mee. Maar ik heb in zo'n geval tóch liever persoonlijk contact.
Uitnodigingen via groepsapp's mis ik ook. Geeft ook niet; feestjes van echte naasten heb ik tot heden gewoon kunnen bijwonen.

Bedrijven/leverancier die via Facebook o.i.d. communiceren?
Die willen meestal vooral verkopen en/of data verzamelen. Mis ik ook niets aan.

Ik heb dus geen printerest, geen instangram, geen Facebook, Twitter, etc. etc.

Wél ontzettend veel tijd om mijn eigen leven te leiden.
Vind ik ook veel leuker.

Wat let je om het gewoon eens zonder social media te proberen?
ik heb facebook en pinterest en leidt ook gewoon mijn eigen leven hoor. Het een sluit het andere echt niet uit, dat doe je echt zelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
tampontouwtje schreef:
03-08-2017 15:57
Voor veel mensen is dat het dus wel. :lightbulb: Stel dat je elke dag in je tuinpak met Crocs en kort pittig rood kapsel door het leven gaat, dan begrijp ik best dat die hele social media druk langs je heen gaat. Elke nadeel heb zijn voordeel!
En wie is er dan gek, eigenlijk?
Wat voor 'vrienden' heb je wel niet dat alles wat je voorbij ziet komen maar schijn is?
En als alles toch al nep is, waarom wordt je er dan zo onzeker van?

Ik zal wel een afslag gemist hebben ofzo, want ik herken het echt niet hoor. Ook niet van toen ik jouw leeftijd had.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
tampontouwtje schreef:
:rofl:
wat wil je daar nou mee zeggen?
Ik heb een prima leven, zonder huis- en tuinpakken.
Ik heb gewoon normale vrienden op fb die de meeste dingen in hun leven niet veel mooier maken op social media.
Integendeel, ik heb er een heel stel bij die een kind met beperking hebben en daar lees je gewoon dat ze soms behoorlijk worstelen met het leven.
En als ik inderdaad alleen maar van die perfecte mensen op fb had die alleen maar leuke dingen doen en de schijn ophouden, dan was ik er allang mee gestopt.
Ik verwijder regelmatig groepen of pagina's die niet meer in mijn behoefte voorzien. Dat kan TO ook doen. Dat is niet moeilijk.
janneke95 schreef:
03-08-2017 15:38
Bedankt voor de ervaringen van sommige van jullie.

Voor de mensen die hier komen om hun mening te geven: daar vroeg ik niet om!

Ik ben heel blij dat sommige van jullie gewoon wel duidelijk even een ervaring achter laten, dank hiervoor!

Je kunt ook gewoon in gesprek gaan hè :idee: . Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag wat jou tegenhoudt om te stoppen met FB etc.?
en door er zo dramatisch over te doen, blaas je het zgn belang van social media alleen maar meer op.

Je kan toruwens ook je account op non-actief zetten heb ik me laten vertellen. Dan heb je twee weken om hem weer te activeren. Prima tijd om even uit te proberen, hoe het voelt om weer te leven :hihi:
Ik heb fb jaren geleden eraf gegooid; ik had genoeg van het denken iets te missen als ik niet een paar keer per dag op mijn tijdlijn keek, om vervolgens onzinnige berichten te lezen over wat de nicht van de achterbuurman gaat eten vanavond.
Sommige nieuwtjes zijn wel jammer om te missen, maar uiteindelijk hoor ik het viavia toch wel, alleen wat later. Heb er geen moment spijt van gehad!
Lucylucille schreef:
03-08-2017 16:00
En wie is er dan gek, eigenlijk?
Heeft niks met gek te maken. Wel met groepsdruk. En dat is een normaal gegeven. Alleen de vorm die het nu dankzij internet aanneemt is nieuw en minder normaal.
Ik heb ook dagen gehad dat ik 80.000 keer per dag m'n facebook refresh, maar ik kan er ook zo daaagen vanaf blijven. Facebook vind ik overigens onmisbaar. Dankzij facebook zit ik over 'n paar maanden in Amerika doordat ik 'n uitnodiging kreeg van 'n reiskennis die ik na onze ontmoeting op facebook had toegevoegd. Je hóeft niet dagelijks op facebook te hangen en je hoeft niet alles te liken wat voorbij komt. Gebruik het in je voordeel.
Starshine-2 schreef:
03-08-2017 16:03
:rofl:
wat wil je daar nou mee zeggen?
Ik heb een prima leven, zonder huis- en tuinpakken.
Ik heb gewoon normale vrienden op fb die de meeste dingen in hun leven niet veel mooier maken op social media.
Integendeel, ik heb er een heel stel bij die een kind met beperking hebben en daar lees je gewoon dat ze soms behoorlijk worstelen met het leven.
En als ik inderdaad alleen maar van die perfecte mensen op fb had die alleen maar leuke dingen doen en de schijn ophouden, dan was ik er allang mee gestopt.
Ik verwijder regelmatig groepen of pagina's die niet meer in mijn behoefte voorzien. Dat kan TO ook doen. Dat is niet moeilijk.
Omdat jij er geen last van hebt, vanwege jouw levensstijl betekent niet dat het niet bestaat of volledige onzin is.
tampontouwtje schreef:
03-08-2017 16:09
Heeft niks met gek te maken. Wel met groepsdruk. En dat is een normaal gegeven. Alleen de vorm die het nu dankzij internet aanneemt is nieuw en minder normaal.
De mensen leggen de druk op zichzelf.

Er staat echt niet iemand met een mes achter mij klaar om me neer te maaien als ik geen perfecte selfie op Instagram zet.
Ik ben 26. Tijd geleden Facebook en Twitter verwijderd. Alleen Instagram waarop ik familie volg. LinkedIn voor professionele leven. Het is even wennen, maar al snel voelde ik meer rust en minder fear of missing out. Heerlijk.
wiezel schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik snap het probleem van social media niet... maar misschien ligt dat aan het soort vrienden dat je hebt?
Ik ben het er ook mee eens. TO, je maakt wel een hoop drama om zoiets simpels. Stop gewoon als je het niet leuk vindt! Maak er niet zo'n ding van. :)

Enne Star, wil je nou eindelijk eens ophouden met jouw Facebook-postgedrag? Ik word zo moe van al jouw 'kijk mij nou' jetset vakanties en borrels met de It-girls! En nou weet ik wel dat jouw bloedjes alleen maar Burberry dragen. Pffft!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Wat valt allemaal onder social media? Is dit forum social media? En what's appen?
GeorgetteDansLeTabak schreef:
03-08-2017 16:15
Ik ben het er ook mee eens. TO, je maakt wel een hoop drama om zoiets simpels. Stop gewoon als je het niet leuk vindt! Maak er niet zo'n ding van. :)

Enne Star, wil je nou eindelijk eens ophouden met jouw Facebook-postgedrag? Ik word zo moe van al jouw 'kijk mij nou' jetset vakanties en borrels met de It-girls! En nou weet ik wel dat jouw bloedjes alleen maar Burberry dragen. Pffft!

Is allemaal fake, je weet toch. Maar met filtertje overheen lijkt het net echt. En die Louboutins? Gewoon rode marker onder mijn van Harentjes gekladderd.
Ga eens lekker een week digitaal detoxen op de Veluwe of in Zeeland.

Alleen je ouders en vriend hebben het nummer van je hotel, voor noodgevallen.

Mmm, fijn hoor.

Ook geen stress dat je per se de omgeving moet fotograferen.
tampontouwtje schreef:
03-08-2017 16:09
Heeft dus niks met rood pittige kapsels en huispakken te maken, geen idee waarom je dat erbij haalt.
Als jij vind dat ik ouderwets, achterhaald of gewoon oud ben omdat ik niet zo bezig ben met sm kun je dat gewoon zeggen zonder te suggereren dat ik huispakken en crocs draag en een lelijk kapsel heb.
Lucylucille schreef:
03-08-2017 16:11
De mensen leggen de druk op zichzelf.

Er staat echt niet iemand met een mes achter mij klaar om me neer te maaien als ik geen perfecte selfie op Instagram zet.
Ach als je zo gaat beginnen. Ieder mens heeft toch wel een of meerdere angsten die niet rationeel zijn. Hoeveel vrouwen zijn er hier wel niet hysterisch bang voor spinnen of muizen. Of mensen die panisch worden bij het idee dat ze naar de tandarts moeten.

Dat social media negatieve invloed op mensen kan hebben is inmiddels algemeen bekend. Als je dat wil ontkennen omdat jij er geen last van hebt, is leuk voor nu. Jij hebt weer andere angsten of gevoeligheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven