Gezocht: ervaringen stoppen met social media

donderdag 3 augustus 2017 om 22:47
Ik ben een jaar of twee geleden gestopt met Facebook, twitter en instagram. Heb het geen moment gemist.
Het valt me nog steeds op hoe de maatschappij gefocust is op social media. Gesprekken die standaard beginnen met 'wat zag ik op Facebook, heb je dit of dat..' , ik vind het veel leuker om persoonlijk dingen te delen met de mensen met wie ik iets ook echt wil delen en niet voor t oog van heel volk en vaderland om tegen elkaar op te bieden wie het het best voor elkaar heeft allemaal.
Toen mijn stiefdochter ten huwelijk gevraagd was stond dat bijv eerder op fb dan dat haar directe kring op de hoogte was, voor mij een voorbeeldje van hoe ziekelijk men bezig is met de mening/goedkeuring van vage kennissen tov wie er echt toe doen.
Het valt me nog steeds op hoe de maatschappij gefocust is op social media. Gesprekken die standaard beginnen met 'wat zag ik op Facebook, heb je dit of dat..' , ik vind het veel leuker om persoonlijk dingen te delen met de mensen met wie ik iets ook echt wil delen en niet voor t oog van heel volk en vaderland om tegen elkaar op te bieden wie het het best voor elkaar heeft allemaal.
Toen mijn stiefdochter ten huwelijk gevraagd was stond dat bijv eerder op fb dan dat haar directe kring op de hoogte was, voor mij een voorbeeldje van hoe ziekelijk men bezig is met de mening/goedkeuring van vage kennissen tov wie er echt toe doen.
donderdag 3 augustus 2017 om 23:18
Dat lijkt me heel erg afkicken want er vallen hele gaten in je dagbesteding. Je hoeft geen selfies meer te maken, geen interessante gegevens te verzamelen om die te vertellen op je facebook, niet meer na te denken over de nieuwe auto van een van je facebookvrienden en waar hij het van doet. Helemaal niks. Wat ga je doen met de zee van tijd die er voor je ligt?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 4 augustus 2017 om 00:23
En MSN

"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

vrijdag 4 augustus 2017 om 00:32
Ik heb geen enkele sociale media en het is echt heerlijk. Ik heb ook lange tijd FB gehad maar op een gegeven moment irriteerde ik me aan de tijd dat het inneemt en de onzin die er vaak op staat. Daarnaast spreek ik liever in het echt af en niet digitaal.
Naast dit alles is het ook beter voor je relatie. Er gaan veel relaties kapot door sociale media.
Naast dit alles is het ook beter voor je relatie. Er gaan veel relaties kapot door sociale media.
vrijdag 4 augustus 2017 om 06:12
Moonshine1984 schreef: ↑04-08-2017 00:32Naast dit alles is het ook beter voor je relatie. Er gaan veel relaties kapot door sociale media.
Ik heb mijn liefhebbende echtgenoot via FB ontmoet

En verder kun je je natuurlijk zo gek door sociale media, hardlopen of koekoeksklokken repareren laten maken als je wilt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

vrijdag 4 augustus 2017 om 06:38
Ik heb afgelopen 1 januari mijn Facebook account opgezegd en ik heb het geen seconde gemist, het constante checken was heel snel uit mijn systeem. Echt, na twee dagen was het over. En ik heb ook niet het gevoel dat ik nu allerlei contacten mis, er zijn meer wegen om contact met me te zoeken.
Til er niet te zwaar aan. Je kunt altijd terug als je het toch mist.
Til er niet te zwaar aan. Je kunt altijd terug als je het toch mist.
donderdag 10 augustus 2017 om 16:06
Uit ervaring van anderen hoor ik dat het enige nadeel is dat je niet altijd alles meer van anderen kunt volgen.
Verder alleen voordelen. Zoals dat een bekende tegenkomen in de stad weet echt leuk wordt want je hebt elkaar zoveel te vertellen.
Maar ook dat ineens niet iedereen alles van je weet wat echt heel fijn kan zijn.
Verder alleen voordelen. Zoals dat een bekende tegenkomen in de stad weet echt leuk wordt want je hebt elkaar zoveel te vertellen.
Maar ook dat ineens niet iedereen alles van je weet wat echt heel fijn kan zijn.

donderdag 10 augustus 2017 om 16:55
Voor mij was het makkelijk. Ik vond er sowieso geen bal aan om al dat geneuzel te lezen. Toen ik IRL voor het eerst de vraag kreeg waarom ik de foto van x wel had 'geliked' en die van haar niet, was ik er al klaar mee (alsof je 24/7 reageert op iedere notificatie). Ik mis wel de hilarische selfies met zoveel filters dat ik de persoon niet eens meer herken.
Ik heb Whatsapp en dat gaat prima. Krijg je ook nog wel eens een fotootje maar gelukkig geen hele reportages meer. Mensen die voor mij belangrijk zijn weten dat contact verloopt via WA of old school bellen/langs komen.
Ik heb Whatsapp en dat gaat prima. Krijg je ook nog wel eens een fotootje maar gelukkig geen hele reportages meer. Mensen die voor mij belangrijk zijn weten dat contact verloopt via WA of old school bellen/langs komen.
donderdag 10 augustus 2017 om 17:41
Dat heb ik allebei nog nooit gehad in mijn FB loopbaan. Zal wel aan mijn vrienden liggenlemoos2 schreef: ↑10-08-2017 16:55Voor mij was het makkelijk. Ik vond er sowieso geen bal aan om al dat geneuzel te lezen. Toen ik IRL voor het eerst de vraag kreeg waarom ik de foto van x wel had 'geliked' en die van haar niet, was ik er al klaar mee (alsof je 24/7 reageert op iedere notificatie). Ik mis wel de hilarische selfies met zoveel filters dat ik de persoon niet eens meer herken.

donderdag 10 augustus 2017 om 19:28
Het waren niet eens vrienden. Maar sociale verplichtingen. Zoals een nicht, een schoonmoeder, schoonzus, die andere collega's die weten dat je FB hebt en je blijven 'uitnodigen'. Met name de laatste categorie zeg maar.
vrijdag 11 augustus 2017 om 06:19
Ik like jou hoor.
Maar zonder gekkigheid: laatst klaagde iemand dat ze zoveel dierenleed op haar FB voorbij zag komen. Heb ik ook niet. Gejengel om likes dus ook niet. Ook vrijwel geen 'win een camper of een zak met goud maar dan we dit op je tijdslijn plaatsen'. Of vrouwen met duckface-selfies. En als iets zie wat me niet boeit of wat ik stom vind, dan scroll ik iets verder en zie ik een mooie tekening, vakantiefoto's of een leuk verhaaltje.
dinsdag 15 augustus 2017 om 17:56
Het is misschien niet aardig om te zeggen, maar die dingen die jij noemt worden gepost door niet al te intelligente personen. Als je die wel zou zien en je eraan zou ergeren zou je je eerder moeten afvragen of je wel met de juiste personen omgaat dan of je je fb moet verwijderen haha.himalaya schreef: ↑11-08-2017 06:19Ik like jou hoor.
Maar zonder gekkigheid: laatst klaagde iemand dat ze zoveel dierenleed op haar FB voorbij zag komen. Heb ik ook niet. Gejengel om likes dus ook niet. Ook vrijwel geen 'win een camper of een zak met goud maar dan we dit op je tijdslijn plaatsen'. Of vrouwen met duckface-selfies. En als iets zie wat me niet boeit of wat ik stom vind, dan scroll ik iets verder en zie ik een mooie tekening, vakantiefoto's of een leuk verhaaltje.
dinsdag 15 augustus 2017 om 17:58
Ik heb mijn social media verwijderd en dat vind ik heerlijk. Ik raak er namelijk ontzettend aan verslaafd om meteen te kijken als ik even niets te doen heb. Vriendlief heeft het nog wel allemaal en die zit ook ALTIJD te kijken erop. Ik voel me bevrijd dat ik gewoon even kan genieten van een momentje rust zonder gelijk mijn telefoon te pakken.
dinsdag 15 augustus 2017 om 18:16
Ik heb geen facebookaccount maar ook nooit het gevoel dat ik iets mis.
Mijn omgeving weet dat ik fb niet gebruik en vertellen mij nieuwtjes, uitnodigingen etc. als ik ze zie of via whatsapp.
Ook linkedin gebruik ik niet en toch heb ik een prima carriere en netwerk op kunnen bouwen.
Kortom; als je het leuk vind om te gebruiken moet je het doen. Stoor je je eraan, dan stop je. Aangezien het niet bepaald essentieel is in een leven lijkt de keuze me niet zo moeilijk.
Mijn omgeving weet dat ik fb niet gebruik en vertellen mij nieuwtjes, uitnodigingen etc. als ik ze zie of via whatsapp.
Ook linkedin gebruik ik niet en toch heb ik een prima carriere en netwerk op kunnen bouwen.
Kortom; als je het leuk vind om te gebruiken moet je het doen. Stoor je je eraan, dan stop je. Aangezien het niet bepaald essentieel is in een leven lijkt de keuze me niet zo moeilijk.

donderdag 28 september 2017 om 11:10
Zo werkt dat nou eenmaal op een forum, dan kom je wel eens op zijweggetjesAmeltijj schreef: ↑27-09-2017 22:46Het is niet zo netjes dat jullie discussies gaan voeren die geen antwoord zijn op de vraag in de OP.
Anyway, ik heb ervaring.
Ik ben ooit eens gestopt met Hyves, lang geleden.Dat was in 2010 nog voordat er ophef was over de verkoop van Hyves. Reden verwijdering: wie gebruikte het nog? Hyves was eind 2009 al niet meer zo “cool” haha.
Ervaring: Niemand kon me meer vinden (eerste ervaring, vond het wel fijn! En niemand kon mijn krabbels nog lezen) en ik was niet meer bezig met heel de dag krabbels meelezen, wat tot 2009 een dagelijkse bezigheid was. (Maar toen ik het verwijderde werd er al veel minder gekrabbeld en was het sowieso minder interessant.)
Met Twitter ben ik in 2012 gestopt. Allereerst omdat er een periode was waarin mijn hele “timeline” vol stond met allemaal naaktfoto’s om volgers te krijgen en het nogal vervelend was dat elke avond iedereen het daarover had en die foto’s langs kwamen...
Daarnaast bestonden de meeste posts uit clichés (je moet van je moeder houden etc.) en tweets als “ik ben nu op school en ga zo naar de hockey.” Nou, dat is echt totaal niet interessant, dus ik denk dat ik in februari de stekker eruit heb getrokken.
Ik was toen wel een van de eersten maar het soms vermakelijke “meelezen” kan meestal wel op Twitter. Ik had geen behoefte meer aan vanaf mijn BlackBerry heel de dag slowchatten op Twitter met ja, wie eigenlijk?
En waarom moet iedereen op internet jou kunnen vinden op Twitter, mensen die je kennen weten toch hoe je eruit ziet en wat je allemaal doet en anderen interesseert dat toch niet?
Facebook heb ik recent eruit getrokken. Ik dacht in het begin dat ik “meelezen” wel zou missen. Maar nu na een paar weken kan het me eigenlijk geen moer schelen wie er nu weer tienermoeder is geworden of pizza moet eten vanwege een N in de naam.
Facebook is weg omdat ik uiteindelijk een functie wil gaan bekleden waar ze o.a. je social media natrekken, en daarnaast is het niet handig als personen waarmee ik op mijn werk te maken heb mij zomaar kunnen vinden op Facebook.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 3 oktober 2017 om 16:50
Mijn facebook ziet er sinds een halfjaar een stuk fijner uit. Ik heb het nu zo ingesteld dat mijn news feed niet meer bestaat uit berichten van mensen of hun foto's. Ik heb twee pagina's geliked die af en toe schattige plaatjes van dieren post, etc. Een stuk leuker dus!
Als ik naar mijn vriendenlijst ga, kan ik via nieuwe berichten nog wel zien wat ze gepost hebben. Maar dat doe ik tegenwoordig nauwelijks meer. Hooguit 1 keer in de week. Verder kijk ik niet eens meer op facebook.
Daarnaast helpt het ook om mensen die je niet in het echt spreekt gewoon te verwijderen uit je vriendenlijst of zoals ik heb gedaan aan een ander account toevoegen en nooit op dat account zitten. Niemand die klaagt dat ze je niet kunnen toevoegen op facebook, haha.
(Mijn tweede facebook is voor als werkgevers willen zien wat ik allemaal post op facebook. Wat niks is, maar goed. Geen gezeur daarover tijdens sollicitatie gesprekken.)
Eigenlijk zou ik mijn account helemaal verwijderen, maar ik heb geen zin in gezeur erover bij elke verjaardag of bezoek. En op deze manier praat niemand erover (tegen mij tenminste) en ik denk dat ik het nu wel duidelijk genoeg heb gemaakt dat ze me op een andere manier kunnen benaderen, zoals bellen, smsen, mailen, whatsappen en meer.
Als ik naar mijn vriendenlijst ga, kan ik via nieuwe berichten nog wel zien wat ze gepost hebben. Maar dat doe ik tegenwoordig nauwelijks meer. Hooguit 1 keer in de week. Verder kijk ik niet eens meer op facebook.
Daarnaast helpt het ook om mensen die je niet in het echt spreekt gewoon te verwijderen uit je vriendenlijst of zoals ik heb gedaan aan een ander account toevoegen en nooit op dat account zitten. Niemand die klaagt dat ze je niet kunnen toevoegen op facebook, haha.
(Mijn tweede facebook is voor als werkgevers willen zien wat ik allemaal post op facebook. Wat niks is, maar goed. Geen gezeur daarover tijdens sollicitatie gesprekken.)
Eigenlijk zou ik mijn account helemaal verwijderen, maar ik heb geen zin in gezeur erover bij elke verjaardag of bezoek. En op deze manier praat niemand erover (tegen mij tenminste) en ik denk dat ik het nu wel duidelijk genoeg heb gemaakt dat ze me op een andere manier kunnen benaderen, zoals bellen, smsen, mailen, whatsappen en meer.

dinsdag 3 oktober 2017 om 18:45
Mensen die zich slecht voelen 'door' facebook hebben een psychisch probleem. Een probleem dat verder helemaal niets met facebook te maken heeft. Stop met social media, maar besef dat dat slechts een doekje voor het bloeden is.rosanna08 schreef: ↑03-08-2017 15:53ik vraag me soms echt af wat voor mensen iedereen op zijn fb heeft. Ik voel me nooit slecht door wat anderen op hun tijdlijn zetten, vind het vooral leuk voor ze en ik blink echt niet uit in zelfvertrouwen.
Maar als jij er mee wil stoppen, dan stop je er gewoon mee. Bevalt het niet, begin je er weer mee
Ik heb er wel eens over nagedacht om te stoppen met facebook, puur omdat het leuke er een beetje van af is. Het is niet meer zoals tien jaar geleden, mijn vrienden delen niet meer zoveel, ik deel ook niet meer zoveel. Maar als ik was gestopt dan zou ik nu niet weten dat die goede vriend van vroeger een zoontje heeft gekregen. Dan zou ik niet weten dat collega X graag een dienst wil ruilen. Dan zou ik niet weten dat mijn achterneef onlangs een fantastische prestatie heeft geleverd etc. etc. etc. Dus nee, ik stop er niet mee. Het is wat het is.

dinsdag 3 oktober 2017 om 18:57
Ik plaats zelf bijna nooit meer wat op fb en ik vind veel van wat anderen plaatsen enorme aandachttrekkerij. Maar ik wil het ook niet missen, want ik vind het wel leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van ieders wel en wee. Ik heb een Insta-account waar ik ook niks mee doe. Ik heb er gewoon geen zin in, om dat allemaal bij te houden. Maar ik ben dan ook wel 40plus.

dinsdag 3 oktober 2017 om 21:29
Hmmmm, ik snap iets niet geloof ik. Hoezo heeft facebook zo'n enorme impact op jou dan? Ik heb jaren zonder facebook gedaan, doordat ik iets fout had ingesteld en er daarna foto's opkwamen die helemaal niet de bedoeling waren (op zich niks schokkends gelukkig). Maar toen had ik even zo'n moment dat ik het blijkbaar niet genoeg snapte om er goed mee te kunnen werken, dus dan maar niet.
Daarna voor mijn werk er toch weer op "gemoeten", omdat er zo afspraken gemaakt werden. Maar serieus, ik laat er op geen enkele wijze mijn leven of gevoel door beinvloeden. Begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed hoe dat kan dan.
Werkt dat hetzelfde als dat je alleen maar rondjes zou gaan fietsen in de allerrijkste wijken met de mooiste grootste dure huizen en dat je je daarna stom voelt over je eigen huis en leven? Dan vraag ik me af waarom je dan daar gaat fietsen. Je kunt toch gewoon genoeg 'wijken' opzoeken die wél leuk zijn, zonder dat je je afgunstig of onzeker zou moeten voelen (als dat al het geval is, want ik kan probleemloos rondfietsen in welke wijk dan ook haha).
Heb jij zulke stomme vrienden dan die alleen maar bezig zijn met troeven en overtroeven? Dan zou ik eens kijken naar normale mensen met normale levens. Die zijn er namelijk meer dan genoeg op facebook. Tis maar net waar je je begeeft en waarom je je onzeker laat maken.
Maar goed, als de enige optie voor jou het definitief verwijderen is, dan zou ik dat zeker doen. Alles om je maar OK te voelen toch? BTW, wist je dat dit forum ook onder social media valt? Maar ook hier kun je zelf kiezen hoe vaak je meeleest en welke topics je leest. Je doet het echt jezelf aan.
Daarna voor mijn werk er toch weer op "gemoeten", omdat er zo afspraken gemaakt werden. Maar serieus, ik laat er op geen enkele wijze mijn leven of gevoel door beinvloeden. Begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed hoe dat kan dan.
Werkt dat hetzelfde als dat je alleen maar rondjes zou gaan fietsen in de allerrijkste wijken met de mooiste grootste dure huizen en dat je je daarna stom voelt over je eigen huis en leven? Dan vraag ik me af waarom je dan daar gaat fietsen. Je kunt toch gewoon genoeg 'wijken' opzoeken die wél leuk zijn, zonder dat je je afgunstig of onzeker zou moeten voelen (als dat al het geval is, want ik kan probleemloos rondfietsen in welke wijk dan ook haha).
Heb jij zulke stomme vrienden dan die alleen maar bezig zijn met troeven en overtroeven? Dan zou ik eens kijken naar normale mensen met normale levens. Die zijn er namelijk meer dan genoeg op facebook. Tis maar net waar je je begeeft en waarom je je onzeker laat maken.
Maar goed, als de enige optie voor jou het definitief verwijderen is, dan zou ik dat zeker doen. Alles om je maar OK te voelen toch? BTW, wist je dat dit forum ook onder social media valt? Maar ook hier kun je zelf kiezen hoe vaak je meeleest en welke topics je leest. Je doet het echt jezelf aan.

dinsdag 3 oktober 2017 om 21:35
Haha, precies. Je kunt toch gemakkelijk door die plaatjes heenprikken? En al hebben ze de tijd van hun leven, leuk toch voor ze? Maak je eigen leven gewoon leuk (genoeg). Vooral het woordje genoeg is belangrijk. Want dat is wel een beetje een probleem van jouw generatie geloof ik. Iets is pas goed als het ge-wel-dig is en pas de moeite waard als het MEGA is. Gewoon is ook goedanoniem080920172159 schreef: ↑03-08-2017 15:49eindelijk weer leven?
Als ik zo'n modelgezin op een perfecte vakantie zie, denk ik de ruzies in de auto, het gezeur om ijsjes en het gehuil omdat ze in Verweggistan geen hagelsag hebben er gewoon bij.
Ik voel me verder geenszins geleefd door social media. Je doet het je jezelf aan als dat wel het geval is.

anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 21:42
0.06% gewijzigd