Niets is wat het lijkt... of toch wel?
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:11
Hallo allemaal!
Ik denk dat een deel van jullie wel op sociale media zit, zoals facebook. Ik heb allerlei fbvrienden (familie, kennis, klasgenoten, kennis, en ga zo maar door)....
Wat ik dan heel vaak zie op fb:
- Jonge mensen die met vrienden of partners meerdere reizen ondernemen per jaar
- Of het voorbeeld van het perfecte plaatje: huisje, tuintje, kindje, ...
Voor alle duidelijkheid: dit is hun zeker erg gegund! Maar hopelijk is er ruimte om hier over te praten?
Dagelijks horen we veel over de crisis: mensen die hun werk verliezen of de zoveelste belastingverhoging of besparing... maar tegelijkertijd de zoveelste reis die mensen maken...
Hoe zit dat? Is het maar schijn?
Ik wil nogmaals benadrukken dat het hier niet gaat over "facebookvriend nr. 34 maakt een verre reis en ik ben jaloers" maar eerder over het beeld op sociale media vs. de realiteit...
Hoe zien jullie dat?
Ik denk dat een deel van jullie wel op sociale media zit, zoals facebook. Ik heb allerlei fbvrienden (familie, kennis, klasgenoten, kennis, en ga zo maar door)....
Wat ik dan heel vaak zie op fb:
- Jonge mensen die met vrienden of partners meerdere reizen ondernemen per jaar
- Of het voorbeeld van het perfecte plaatje: huisje, tuintje, kindje, ...
Voor alle duidelijkheid: dit is hun zeker erg gegund! Maar hopelijk is er ruimte om hier over te praten?
Dagelijks horen we veel over de crisis: mensen die hun werk verliezen of de zoveelste belastingverhoging of besparing... maar tegelijkertijd de zoveelste reis die mensen maken...
Hoe zit dat? Is het maar schijn?
Ik wil nogmaals benadrukken dat het hier niet gaat over "facebookvriend nr. 34 maakt een verre reis en ik ben jaloers" maar eerder over het beeld op sociale media vs. de realiteit...
Hoe zien jullie dat?

zaterdag 5 augustus 2017 om 21:43
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:46
Ik denk dat ik me verkeert uitdruk: natuurlijk zijn die reizen echt.
Maar terwijl vele facefook vrienden meedere reizen maken hoor je veel in het nieuws over de crisis, en dat mensen steeds moeilijker de eindjes aan elkaar kunnen knopen.
Ik snap wel dat mensen uiteraard eerder geneigd zijn hun vakantie uitgebreid op fb te zetten, maar als ze vb, ontslag krijgen (negatief) dat je dat nooit leest.
Een van de redenen waarom ik dit topic open is door het volgende: een familielid die steeds vaak op vakantie gaat en dit ook deelt op facebook, blijkt in de schulden te zitten.
Dat bedoel ik met "schijn": ze posten foto's over verre vakanties maar zit ondertussen in de schulden (dit is nu wel extreem)
Maar terwijl vele facefook vrienden meedere reizen maken hoor je veel in het nieuws over de crisis, en dat mensen steeds moeilijker de eindjes aan elkaar kunnen knopen.
Ik snap wel dat mensen uiteraard eerder geneigd zijn hun vakantie uitgebreid op fb te zetten, maar als ze vb, ontslag krijgen (negatief) dat je dat nooit leest.
Een van de redenen waarom ik dit topic open is door het volgende: een familielid die steeds vaak op vakantie gaat en dit ook deelt op facebook, blijkt in de schulden te zitten.
Dat bedoel ik met "schijn": ze posten foto's over verre vakanties maar zit ondertussen in de schulden (dit is nu wel extreem)

zaterdag 5 augustus 2017 om 21:49
Misschien zijn je de reclames voor spotgoedkope vluchten en last minute all-in-clusive- reizen je dan ontgaan, want vliegtuigmaatschappijen zijn enorme prijsvechters en een (vlieg)vakantie hoeft dus niet zoveel te kosten.
Daarnaast valt het je nu misschien op omdat het inderdaad gewoon vakantietijd is?!
Daarnaast valt het je nu misschien op omdat het inderdaad gewoon vakantietijd is?!
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:51
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:52
Ja tuurlijk en het is hun ook van harte gegund!

zaterdag 5 augustus 2017 om 21:53
Maar dat heeft toch niks te maken met de crisis? De crisis is voorbij, voor zo lang als het duurt.
Je familielid zal zijn financiële prioriteiten niet zo op orde hebben, dat komt vaker voor. En ik kan het hem niet kwalijk nemen dat ie op FB liever post over zijn vakanties dan over zijn schulden, FB is nou eenmaal een medium waar het altijd gezellig moet zijn.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:59
Lady_Voldemort schreef: ↑05-08-2017 21:47Welke crisis dan? Ik hoor nooit meer iets over een crisis.
Ecenomische crisis? Besparingen?
Ik ben van België trouwens, misschien maakt dat een verschil?
Bij ons zijn er nog steeds ieder jaar veel besparingen en belastingen om de begroting op orde te krijgen. Daarnaast gaan er nog steeds veel bedrijven faiiet... Meer als voor de crisis
Besparingen in de volksgezondheid (minder personeel) besparingen in het onderwijs (minder middelen en ze willen leerkrachten meer laten werken voor hetzelfde loon om het tekort op te vangen)

zaterdag 5 augustus 2017 om 22:09
Tsja, het is toch iets wat we weten ondertussen van sociale media, dat iedereen het opleukt en het er regelmatige beter uitziet dan het 'leven' daadwerkelijk is. Als je iemand goed kent dan prik je daar zo door heen, of je klikt op like en maak je diegene weer een beetje blij. Ik zie het probleem niet zo.
Lijkt mij trouwens ook verschrikkelijk als al mijn vrienden hun dramaverhalen op facebook zouden delen.
Lijkt mij trouwens ook verschrikkelijk als al mijn vrienden hun dramaverhalen op facebook zouden delen.

zaterdag 5 augustus 2017 om 22:09
Ik smeer make up op mijn snoet en de ander zet het perfecte plaatje neer op Facebook. Zo gaan die dingen. En dan heb je de professioneel klagers die elke gescheurde nagel breed uit meten op social media.
Dat gebeurt nu eenmaal. Mensen willen in het algemeen niet simpel en doorsnee worden gevonden, dus de half warme prak van half 6 wordt niet gefotografeerd, de sushi in het restaurant wel.
Dat gebeurt nu eenmaal. Mensen willen in het algemeen niet simpel en doorsnee worden gevonden, dus de half warme prak van half 6 wordt niet gefotografeerd, de sushi in het restaurant wel.

zaterdag 5 augustus 2017 om 22:58
Dit, vooral veel familie- en vriendenmomenten, vaak mooi, maar ook wel achter het behangplak momenten. Maar voor je leed en verdriet is op facebook niet de juiste plek.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:11
Ik snap wel wat je bedoelt hoor TO. Maar de meeste mensen hebben ´vergelijkbare´ vrienden om zich heen. De kans dat jouw vrienden, kennissen en collega´s ongeveer hetzelfde inkomen en dus ook dezelfde mogelijkheden hebben, is dus vrij groot. En dan maakt iedereen daarin andere keuzes. Ik geef veel geld uit aan kapper en kleding, een ander gaat liever op vakantie en weer een ander koopt een nieuwe auto.
Maar word eens lid van een weggeefhoek. En ruim dan je kasten eens op. Bezorg mensen de spullen die jij niet meer hoeft. Moet jij eens zien wat er dan voorbij komt. Genoeg mensen zijn hartstikke blij met twee potten groente, een oude vaas, tweedehands kleding, kinderspeelgoed. Maar ook zij delen hun leuke momenten. Waar mijn dochter trots haar nieuwe kapsel showt, is een ander net zo trots als het buurmeisje het haar leuk heeft ingevlochten voor een feestje. Waar jouw buurman trots zijn zoveelste verre reis laat zien, laat een minima net zo trots de foto´s van de kinderen bij de kinderboerderij zien.
En als je, welk inkomen je ook hebt, de leuke dingen van het leven niet meer kunt zien, dan zit je pas echt in een crisis.
Maar word eens lid van een weggeefhoek. En ruim dan je kasten eens op. Bezorg mensen de spullen die jij niet meer hoeft. Moet jij eens zien wat er dan voorbij komt. Genoeg mensen zijn hartstikke blij met twee potten groente, een oude vaas, tweedehands kleding, kinderspeelgoed. Maar ook zij delen hun leuke momenten. Waar mijn dochter trots haar nieuwe kapsel showt, is een ander net zo trots als het buurmeisje het haar leuk heeft ingevlochten voor een feestje. Waar jouw buurman trots zijn zoveelste verre reis laat zien, laat een minima net zo trots de foto´s van de kinderen bij de kinderboerderij zien.
En als je, welk inkomen je ook hebt, de leuke dingen van het leven niet meer kunt zien, dan zit je pas echt in een crisis.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:11
Hier hetzelfde. Het ligt denk ik ook aan het soort mensen die je op FB hebt. Die van mij zijn niet zo van het uiterlijk vertoon, en ik stoor me eigenlijk nooit aan een bericht wat voorbij komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje