Niets is wat het lijkt... of toch wel?

05-08-2017 21:11 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik denk dat een deel van jullie wel op sociale media zit, zoals facebook. Ik heb allerlei fbvrienden (familie, kennis, klasgenoten, kennis, en ga zo maar door)....

Wat ik dan heel vaak zie op fb:

- Jonge mensen die met vrienden of partners meerdere reizen ondernemen per jaar

- Of het voorbeeld van het perfecte plaatje: huisje, tuintje, kindje, ...

Voor alle duidelijkheid: dit is hun zeker erg gegund! Maar hopelijk is er ruimte om hier over te praten?

Dagelijks horen we veel over de crisis: mensen die hun werk verliezen of de zoveelste belastingverhoging of besparing... maar tegelijkertijd de zoveelste reis die mensen maken...

Hoe zit dat? Is het maar schijn?
Ik wil nogmaals benadrukken dat het hier niet gaat over "facebookvriend nr. 34 maakt een verre reis en ik ben jaloers" maar eerder over het beeld op sociale media vs. de realiteit...

Hoe zien jullie dat?
Heel veel mensen zetten alleen leuke dingen erop, wat op zich wel logisch is. Dat betekent niet dat zij ook geen minder leuke dingen meemaken.

Weet eigenlijk niet zo goed wat het doel is van dit topic. Je vraag hoe wij dit zien, maar bijna iedereen ziet wel in dat er vaak maar 1 kant belicht wordt.
Mensen delen ook minder leuke dingen op facebook. Als ze bijvoorbeeld in het ziekenhuis liggen of met kind bij de eerste hulp zijn. Daarna dan weer leuke foto's van de vakantie of een leuk uitje. Jij zegt van niets is wat het lijkt maar die foto's zijn allemaal echt. Mensen doen nu eenmaal leuke dingen en maken door foto's van.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander een modaal salaris heeft, en als je dat allebei hebt kan je daar heel aardig van reizen, je huis inrichten, lekker eten kopen. Mits je niet al te gekke eisen hebt natuurlijk en je met de rijken gaat meten. Want daar word je ongelukkig van.

Natuurlijk zijn er ook types met benedengemiddelde (maar dan heb je over het algemeen in Nederland nog echt heel veel hoor) en bovengemiddelde inkomens. Of je gelukkiger wordt van Materie? Ik denk als dat het enige is wat je hebt niet. Dan moet je ook nog andere dingen hebben namelijk Gezondheid en Liefde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je moet Facebook niet vergelijken met intieme gesprekken die je met je beste vrienden hebt, maar met de gesprekken die op verjaardagsfeestjes of bij de koffieautomaat op het werk hebt. Daar vertel je toch ook alleen maar de leuke dingen?
En daarbij: nog 100 keer liever allemaal liefdeskiekjes, dure auto's, verre reizen, mooie spullen dan een:
"Voelmekutmaarzegjounietwaarom#mijnwereldnaardeklote
Social Media = Fictie
NYC schreef:
06-08-2017 20:16
En daarbij: nog 100 keer liever allemaal liefdeskiekjes, dure auto's, verre reizen, mooie spullen dan een:
"Voelmekutmaarzegjounietwaarom#mijnwereldnaardeklote
HAHA herkenbaar
Niet perse nep, wel selectief.... als ik mijn eigen profiel bekijk, dan gaan de berichten vooral over leuke dingen. Vakanties, dagjes weg... Ik vind het leuk om daarvan foto's te hebben. Op mindere momenten blader ik graag nog even door zulke foto's. Ik deel het omdat ik denk dat andere mensen het ook wel leuk vinden om te zien hoe een bepaalde vakantiebestemming eruit zag bijvoorbeeld. Verhaaltje erbij, zodat ze kunnen lezen hoe het was.

Veruit de meest dagen zijn niet bepaald spannend en van die dagen vind je dus weinig terug op mijn Facebook. Puur de foto's bekijken zou een buitenstaander dus wel een wat vertekend beeld geven van mijn dagelijkse leven ja. De uitstapjes, vakanties zijn een deel van mijn leven, maar wel een redelijk klein deel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven