Driftbui
maandag 7 augustus 2017 om 19:46
Hallo
Ik zou graag ook verhalen van andere willen horen, mijn dochtertje van bijna 5 krijgt soms driftbuien als ze haar zin niet krijgt, ze heeft van een kindje uit haar klas kut en fuck gehoord dus sindsdien is het kut mama fuck mama en gaat ze zichzelf bijten en tegen haar hoofd slaan..ik zet haar dan voor straf op een stoel en daar moet ze dan 5 minuten zitten soms gaat ze dan door met dat soort woorden te zeggen. Als ze gekalmeerd is spreek ik haar aan op haar gedrag en dat ze zoiets niet mag zeggen. Pak ik dit zo goed aan of hebben jullie nog advies? Komt dit gedrag bekend voor?
Ik zou graag ook verhalen van andere willen horen, mijn dochtertje van bijna 5 krijgt soms driftbuien als ze haar zin niet krijgt, ze heeft van een kindje uit haar klas kut en fuck gehoord dus sindsdien is het kut mama fuck mama en gaat ze zichzelf bijten en tegen haar hoofd slaan..ik zet haar dan voor straf op een stoel en daar moet ze dan 5 minuten zitten soms gaat ze dan door met dat soort woorden te zeggen. Als ze gekalmeerd is spreek ik haar aan op haar gedrag en dat ze zoiets niet mag zeggen. Pak ik dit zo goed aan of hebben jullie nog advies? Komt dit gedrag bekend voor?
maandag 7 augustus 2017 om 21:00
Wat is spelen? Kinderen leren en ontdekken door dingen te doen. Dat vla anders van je lepel loopt dan soep is iets dat je kunt leren door het te proberen.
Wat ouders spelen of vervelen noemen is voor een kind soms de ontdekking van de dag!
Kijk eens door de ogen van je kind voordat je een oordeel velt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-08-2017 21:01
0.54% gewijzigd
maandag 7 augustus 2017 om 21:00
Wat betreft de hapjes en het spelen... als eten al zo lastig is: is het een idee om het spelen dan even te laten voor wat het is? "Tijdsdruk" erop wat betreft hoe snel die hapjes dan ook nog op moeten lijkt mij niet bevoordelijk.
Of voor spelen inderdaad de consequentie gewoon weghalen.
Enig idee trouwens waarom ze moeilijk eet? Een warme hap op de avond misschien teveel? Of haar meer betrekken bij het koken (wil je aardappels of rijst? mee laten helpen in de keuken en met boodschappen).
Of voor spelen inderdaad de consequentie gewoon weghalen.
Enig idee trouwens waarom ze moeilijk eet? Een warme hap op de avond misschien teveel? Of haar meer betrekken bij het koken (wil je aardappels of rijst? mee laten helpen in de keuken en met boodschappen).
maandag 7 augustus 2017 om 21:01
maandag 7 augustus 2017 om 21:04
Nou met der vingers erin en dan afsmeren aan de tafel?? Er is geen tijd aan verbonden normaal als ze niks eet ja dan maar niks... maar we spreken altijd de aantal hapjes af en nu wilde ze zelf vla hebben..dat doe ik allemaal ze helpt mee ook mee en met tafel dekken, ze lust alles wel maar ze is geen grote eeter. Meestal eet je 5 hapjes avond eten en dan nog vla
Eens. Voor mij was het ook nooit een issue, zolang er niet gepiept werd dat het daarna koud en niet lekker was (al was ik best bereid het maximaal 1 keer op te warmen), dan kwam er wel uitleg over hoe en waarom etc. Zolang ze eten, rustig waren en geen troep maakten was het mij om het even. En troep zelf opruimen (en daarna kiezen eten of bord weg).Andersom schreef: ↑07-08-2017 21:00Wat is spelen? Kinderen leren en ontdekken door dingen te doen. Dat vla anders van je lepel loopt dan soep is iets dat je kunt leren door het te proberen.
Wat ouders spelen of vervelen noemen is voor een kind soms de ontdekking van de dag!
Kijk eens door de ogen van je kind voordat je een oordeel velt.
Maar goed: pick your battles enzo. Iedere ouder heeft andere van dat soort dingen die ze belangrijk vinden of hun schouders over ophalen.
maandag 7 augustus 2017 om 21:06
Heb het zelf ook nooit geprobeerd. Het klonk mij wat gek in de oren, maar ach, als meer conventionele oplossingen niet werken kun je het altijd eens proberen denk ikattribuutje schreef: ↑07-08-2017 21:01dumbledot, zoiets heb ik hier ook al eens als oplossing gelezen, kwartiertje vieze woorden roepen. Voor die TO werkte het, ik heb het zelf nooit aan de hand gehad. Gebruik de woorden zelf ook niet.
maandag 7 augustus 2017 om 21:08
Laten opruimen en de keuze geven of dooreten of eten weg. Althans, dat deed ik.Janne89 schreef: ↑07-08-2017 21:04Nou met der vingers erin en dan afsmeren aan de tafel?? Er is geen tijd aan verbonden normaal als ze niks eet ja dan maar niks... maar we spreken altijd de aantal hapjes af en nu wilde ze zelf vla hebben..dat doe ik allemaal ze helpt mee ook mee en met tafel dekken, ze lust alles wel maar ze is geen grote eeter. Meestal eet je 5 hapjes avond eten en dan nog vla
Is het misschien een idee om haar anders in de middag warm te laten eten? Of zelf opscheppen?
maandag 7 augustus 2017 om 21:17
Natte doek geven, of een prullenbak ernaast zetten en het erin laten gooien.
Het hoeft niet vlekkeloos, maar het ging mij om de les die erin zat. Speelgoed kunnen ze op die leeftijd ook prima opruimen, dus geknoeide aardappels of vla ook. En als het rijstekorrels zijn zijn ze er ook wel even zoet mee.
Moet zeggen dat het bij kind 1 effectiever was dan kind 2: de een vond het stom te moeten doen dus leerde snel, de ander kon het niet zoveel schelen. Maar uiteidelijk leerden ze het wel. En bijkomend voordeel: naarmate ze ouder werden ruimde ze het uit zichzelf op als ze knoeide.
maandag 7 augustus 2017 om 21:19
Laten uitrazen lijkt me handiger dan op een stoel zetten. Ze hebben meestal zoveel energie in hun lijfjes. Ik houd voet bij stuk, dus ik herhaal wat ik wil dat ze doen en dan laat ik ze even met rust. Meestal komt mijn kind na een tijdje dan naar mij toe, ik benoem dan even wat er nou was (jij vond het echt niet dat je geen vla meer mocht hè?) en dan knuffel ik nog even.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 7 augustus 2017 om 21:23
Ik snap de goede bedoeling wel hoor dumbledot, ik heb zelf 2 kinderen, mijn meisje hoefde ik niets te laten proeven, die weigerde pertinent, de knul wilde wel altijd proeven. Mijn meisje zei "zelf doen" mijn knul liet zich lekker de veters strikken.
Wat is nu beter? Ik vond het wel makkelijk, als ik op 2 kinderen moest wachten met veteren...ik had natuurlijk ook schoenen met klitteband kunnen aanschaffen....
Wat is nu beter? Ik vond het wel makkelijk, als ik op 2 kinderen moest wachten met veteren...ik had natuurlijk ook schoenen met klitteband kunnen aanschaffen....
die ik wilde bestaat al...
maandag 7 augustus 2017 om 21:29
Het beste is waar je je als ouder goed bij voelt en wat bij voorkeur ook nog werktattribuutje schreef: ↑07-08-2017 21:23Ik snap de goede bedoeling wel hoor dumbledot, ik heb zelf 2 kinderen, mijn meisje hoefde ik niets te laten proeven, die weigerde pertinent, de knul wilde wel altijd proeven. Mijn meisje zei "zelf doen" mijn knul liet zich lekker de veters strikken.
Ik vond het zelf altijd wel prettig om ook te horen/lezen hoe anderen het deden. Soms dacht "neeee" en een andere keer "hmmmm, kan ik eens proberen", beetje knip en plak werk van adviezen en suggesties en doen wat je het juiste lijkt.
Als TO echt niet wil dat kind met eten speelt is dat natuurlijk ook goed, dan lijkt weghalen mij een prima oplossing. Ieder z'n ding. En daar is ook niks mis mee.
Dacht alleen gezien de hoeveelheid strijd zo om de keukentafel, dat het wellicht een idee was om het stukje voor stukje aan te pakken. Maar ook dan is de vraag of dat de juiste manier voor TO en haar kind is.
maandag 7 augustus 2017 om 21:38
Denk dat je het met het puntje "strijd" goed samenvat. Hetzelfde met knoeien als met het schelden hier. Niet ook boos worden, maar duidelijke actie/consequentie. Als er al een driftbui loert of bezig is werkt zelf ook boos worden alleen maar contra-productief. Weet niet of dat ook mee kan spelen TO?attribuutje schreef: ↑07-08-2017 21:34Kunst lijkt mij geen strijd aan te gaan, je maakt duidelijk wat je niet tolereert en verbind daar een consequentie aan.
Spelen/knoeien met eten, klaar.
En wie weet, met een beetje mazzel is het een faaaaaaaaase. En is het het een kwestie van uitzitten en valt het kwartje op een dag/is het over zoals het begon.
maandag 7 augustus 2017 om 21:46
maandag 7 augustus 2017 om 22:55
Ditattribuutje schreef: ↑07-08-2017 21:07Ik hoor bijna mijn moeder zeggen "eten is niet om mee te spelen" en dan is de kous af. Dat kun je benoemen en weg bakje vla. Geen woord meer aan vuil maken.
dinsdag 8 augustus 2017 om 07:21
Ik laat mijn 5-jarige ook zelf opruimen. En dan doe ik het zelf daarna nog wel beter. Het is echt een draaikont en dat kwebbeltje staat ook geen moment stil, de vork met eten zwaait ook nog wel eens alle kanten op. Hij zit ook het liefst met 1 bil op zijn stoel en 1 voet op de grond. Dat mag ook niet, je moet hier goed aan tafel zitten.
Hoeveel je eet zit ik niet mee. Daar houd ik het devies van mijn oma aan. En dat zei ze dus al 70 jaar geleden, er waren 12 kinderen, dus er was altijd wel iemand die iets niet zo graag lustte of er geen zin in had, en als ze dat dan zeiden. Dan zei ze: Je hoeft niet te eten kinder, laat maar staan. Ze ging echt niet iets anders koken. Mijn moeder vertelde dan, uiteindelijk at je gewoon, want er was niets anders. En dat merk ik bij mijn kinderen ook. Het enige wat ik doe, mijn oudste lust echt geen ei, dat doen wij altijd door witlof, spinazie en sla. Maar dan maak ik voor hem een portie zonder ei.
Kliederen met eten tolereer ik ook niet, daar zeg ik ook echt wat van. Mijn oudste kan slecht wachten tot hij bestek heeft. Meestal komt het wel tijdig op tafel, maar als dat net even vergeten is moet hij altijd even met zijn vingers in de vla om dat af te slikken. Dat wil ik dus ook niet hebben. Hij is 7, dus je moet wel wachten tot je alles hebt en dat duurt echt geen uren.