How to de-activate a cat.

12-08-2017 18:19 91 berichten
Ik moet mijn kat kammen. En ja, het moet echt.
Alleen is mijn kat er niet van gediend (furminator gekocht, en al 100 dingen geprobeerd). Ze probeert zich op allerlei manier los te wrikken, af te zetten met nagels en ik denk dat als ik har lang genoeg vast houdt ze minimaal 1 hap uit een ledemaat neemt.
Ze is 9 btw, dus geen kitten meer.

Op internet circuleren filmpjes van katten die een knijper in hun nekvel krijgen en niet meer bewegen. Ik kan me niet voorstellen dat het fijn is voor de kat, het lijkt me angst.

https://www.youtube.com/watch?v=T9TmmF79Rw0

Maar misschien zit ik er helemaal naast en is dit dé tip.

Of hebben jullie wel goede tips?

Laten is geen optie, er is gewoon té veel haar. Verder weegt ze zo'n 3 kilo, wint ze elk gevecht en durft niemand haar aan te raken, behalve gezinsleden.

Soort van Help! :P
S-Groot, jij ook bedankt!
Ik ga toch de aai, benader, strookje met de borstelmethode proberen.

Ik heb zitten googlen, maar alleen maar vage trimsalons (wel 3) zonder website.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
12-08-2017 20:58
Levende muizen en duiven.
dat wordt op jacht Moi, iets voor zoon? :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
12-08-2017 21:02
dat wordt op jacht Moi, iets voor zoon? :proud:
Alleen als hij mag schieten denk ik :P
MoirenPhae schreef:
12-08-2017 21:06
Alleen als hij mag schieten denk ik :P
meh, dan krijgt poes loodvergiftiging, slecht plan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
MoirenPhae schreef:
12-08-2017 21:00

Ik hoop dat het lukt Moi succes.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik heb het geluk met mijn volwassen kater dat hij heeeeeeeeeeeeeeel graag gekamd wordt (al in, hij komt knorrend mauwend aanrennen als ik alleen al naar de kam kijk). Mijn kitten vond het maar niks in het begin, niet uithalen, maar weglopen of wegrollen.
Inmiddels blijft hij netjes staan of gaat hij netjes (op zijn rug) liggen als ik hem wil kammen. Heb het hem aangeleerd door simpelweg superenthousiast te doen en te doen alsof kammen het allerfijnste van de wereld is. Nu begint ook hij te pruttelen als ik de kam pak.

Met mijn volwassen kater herken ik het probleem met nagels knippen, de oplossen die we daarvoor hebben is dat hij twee keer per jaar onder narcose bij de dierenarts een manicure/pedicure krijgt. Nagels vijlen vind hij overigens wel oke.

Heb wel eens van die boogjes gezien waaronder katten zichzelf kunnen 'kammen' (vast ook zelf wel te maken) misschien kan hij met zoiets zelfstandig aan het gevoel gaan wennen...

Anders wordt het toch kaalscheren denk ik.
Duifje, duurt wel even voordat die opgegeten is.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
SummerIsNear schreef:
12-08-2017 21:37
Duifje, duurt wel even voordat die opgegeten is.
Ze eet ze niet op, ze moeten alleen dood.

Peach wat bedoel jij met boogje?
Afbeelding
Self grooming cat levert dit soort plaatjes op Google, ik denk dat Peach dat bedoelt. Lijkt me op zich niet verkeerd, zolang kat niet alsnog de haren van die boog gaat likken.

Mijn kat is ook geen fan van borstelen. Of aaien for that matter, tenzij het hem uitkomt :roll:
Hij is echter ook niet heel wantrouwig en een beetje een luie lobbes, dus als hij ligt te slapen en ik aai hem met de borstel, dan vindt hij het meestal niet de moeite om weg te lopen. Ik merk wel dat hij rustiger blijft zolang ik zelf rustig blijf, en ik bewaar de vervelendste plekken (kin en buik) tot het laatst. Desondanks belanden we meestal wel ergens in de strijdfase. Eenmaal daar aanbeland houd ik het nog max een minuut of 2 vol tot hij het ECHT zat is. Maar ik ben dan ook oneerlijk en zet hem dan op een gladde vloer zodat hij minder grip heeft om zichzelf weg te klauwen.

Soms is hij er klaar mee voordat ik dat ben. Dan gaan we een half uur later weer verder.
In de categorie beter-voorkomen-dan-genezen: hij krijgt elke dag een paar anti-haarbalsnoepjes en die lijken redelijk te werken. Kan je ook gewoon door de brokken gooien als ze als snoepje niet boeiend genoeg zijn. Qua haar binnenshuis stofzuig ik liever een keertje extra dan steeds opnieuw de kamdiscussie aan te gaan.
mijn kat vind het heerlijk vooral als hij op schoot zit, spint zich een ongeluk, nagels knippen is echter een ramp, hij krijst altijd de boel bij elkaar de aansteller :nope:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Die boog ziet er handig uit! Ze is wel van het kopjes geven langs deurposten.
Nagels knippen doe ik niet, die houdt ze zelf bij.
De stofzuiger op de zachtste stand?
Dat werkte hier op een gegeven moment wel. En volhouden dan.... het kan ook een kwestie van wennen zijn.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Zodra die aangaat is ze weg.

Ze is niet meer boos op me en ligt gezellig naast me te slapen :)
Als ik de kam oppak schiet ze weg. We hebben nog een lange weg te gaan :hihi:
MoirenPhae schreef:
12-08-2017 21:00

Graag gedaan, ik hoop dat het lukt! Oh en vergeet niet goed naar je kat te kijken: stop voordat ze echt weg gaat of gaat vechten. Zorg dat je de balans altijd aan de positieve/fijne kant houdt.
MoirenPhae schreef:
13-08-2017 01:08
Zodra die aangaat is ze weg.

Ze is niet meer boos op me en ligt gezellig naast me te slapen :)
Als ik de kam oppak schiet ze weg. We hebben nog een lange weg te gaan :hihi:

Ohoh :loveit: . De negatieve associaties zitten er al goed in zo te lezen.

Even het idee van kammen nog uit je hoofd zetten, daar zijn 'jullie' nog niet aan toe blijkbaar ;-D . Begin eens met het neutraal tot positief maken van de borstel (en dan niet de furminator of een andere borstel die pijnlijk is) door hem naast haar voerbakje te leggen, hem in je hand te houden als je het voer in haar bakje doet, hem af en toe eens achteloos op te pakken of een tijdje gewoon mee rond te lopen, ding in het zicht leggen in de buurt van je kat als ze ligt en op een gegeven moment ernaar reiken (stop voordat ze wegloopt). Dat soort dingen. En wees creatief: smeer er eens een likje smeerkaas/leverworst/slagroom/vitaminepasta/laxapast op zodat ze er zelf op afloopt en het ding positief gaat associeren.

Als het negatieve ervan af is kun je hem, terwijl ze naast je ligt, gaan oppakken er wegleggen en zodra dat okee is kun je ermee gaan aaien (dus niet borstelen, maar aaien met de niet-borstel-kant). Dáárna kun je eens denken aan borstelen (waarbij je aaiend begint) :loveit: .

Veel succes met de lange adem ;-D . En anders toch eens op zoek naar een fijne trimmer (misschien weet je DA er wel eentje) :loveit: .
Ik bedoelde inderdaad zo'n boogje als MouseCat laat zien. Heb ze ook wel eens gezien met wat meer harige borstels (zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/massage-borste ... 052060305/).
Is inderdaad wel even in de gaten houden dat wanneer hij hem gebruikt je de haren er regelmatig uit haalt.

Ik zou de kam ook ergens heel duidelijk neerleggen op de grond waar ze veel komt, zodat ze in elk geval aan de kam als voorwerp kan gaan wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven