Draagmoederschap
donderdag 17 augustus 2017 om 00:47
Een beetje een raar tijdstip om te beginnen over dit onderwerp, maar ik vraag me af wat jullie ervan vinden:
Is het (on)gepast om te vragen of een stel -dat middels een vruchtbaarheidstraject al jaren bezig is met het krijgen van een tweede kindje en kort geleden de laatste poging hebben gedaan- al heeft gedacht aan een draagmoeder?
Met de bedoeling om aan te bieden draagmoeder voor hen te zijn?
Let op: ik overweeg zelf niet om draagmoeder te worden. Ik ben nog nooit zwanger geweest dus dat is voorlopig sowieso uitgesloten. Het speelt echter wel in mijn nabije omgeving. De persoon die bereid zou zijn draagmoeder te zijn heeft geen idee of ze er goed aan doet om dit überhaupt ter sprake te brengen.
Is het (on)gepast om te vragen of een stel -dat middels een vruchtbaarheidstraject al jaren bezig is met het krijgen van een tweede kindje en kort geleden de laatste poging hebben gedaan- al heeft gedacht aan een draagmoeder?
Met de bedoeling om aan te bieden draagmoeder voor hen te zijn?
Let op: ik overweeg zelf niet om draagmoeder te worden. Ik ben nog nooit zwanger geweest dus dat is voorlopig sowieso uitgesloten. Het speelt echter wel in mijn nabije omgeving. De persoon die bereid zou zijn draagmoeder te zijn heeft geen idee of ze er goed aan doet om dit überhaupt ter sprake te brengen.
donderdag 17 augustus 2017 om 00:59
donderdag 17 augustus 2017 om 01:03
donderdag 17 augustus 2017 om 01:14
Waarom laat je dat dan niet aan die evt. draagmoeder over?
Dat je er een topic over opent zegt eigenlijk al genoeg... je vind het geen goed idee anders zou je het zonder aarzelen ter sprake brengen.
Weet je wel hoe die mensen over draagmoederschap denken? Dat zou ik eerst maar eens vragen.
Het gros van de mensen die ik ken en in het verleden of nog steeds tobben met onvruchtbaarheid moeten er echt niet aan denken.
Donorzaad gaat veel mensen al veel te ver, zwanger zijn van een vreemde man vinden de meeste mensen al een heel slecht idee
Dat je er een topic over opent zegt eigenlijk al genoeg... je vind het geen goed idee anders zou je het zonder aarzelen ter sprake brengen.
Weet je wel hoe die mensen over draagmoederschap denken? Dat zou ik eerst maar eens vragen.
Het gros van de mensen die ik ken en in het verleden of nog steeds tobben met onvruchtbaarheid moeten er echt niet aan denken.
Donorzaad gaat veel mensen al veel te ver, zwanger zijn van een vreemde man vinden de meeste mensen al een heel slecht idee
donderdag 17 augustus 2017 om 01:17
donderdag 17 augustus 2017 om 01:45
Het stel is er heel open over, tenminste, onder ons. Maar je hebt geen idee waar mensen echt doorheen gaan als zwanger worden niet lukt. Mij lijkt het inderdaad iets wat veel mensen helemaal geen optie vinden: je kind door iemand anders laten dragen en baren.
Daarbij geeft het stel aan dat ze weer aan de pil gaat als de laatste poging mislukt. Dat betekent dat ze het hoofdstuk willen afsluiten. Om dan nog te vragen hoe zij over draagmoederschap denken?
We zien elkaar helemaal niet vaak, dus er is inderdaad een zekere grens. Ik wil me overigens niet met de communicatie bemoeien. Ik heb toevallig een Viva account en mijn zus vroeg of ik het erop wilde zetten. Het stel zou het helemaal niet raar vinden als ze zouden weten dat mijn zus en ik dit vooraf met elkaar besproken hebben. Zij bespreken alles met ons beide dus niet gek dat wij het er met elkaar over hebben.
Daarbij geeft het stel aan dat ze weer aan de pil gaat als de laatste poging mislukt. Dat betekent dat ze het hoofdstuk willen afsluiten. Om dan nog te vragen hoe zij over draagmoederschap denken?
We zien elkaar helemaal niet vaak, dus er is inderdaad een zekere grens. Ik wil me overigens niet met de communicatie bemoeien. Ik heb toevallig een Viva account en mijn zus vroeg of ik het erop wilde zetten. Het stel zou het helemaal niet raar vinden als ze zouden weten dat mijn zus en ik dit vooraf met elkaar besproken hebben. Zij bespreken alles met ons beide dus niet gek dat wij het er met elkaar over hebben.
donderdag 17 augustus 2017 om 06:36
Dat kan in Nederland alleen als de draagmoeder ook de biologische moeder is. Dus een eigen eicel van de draagmoeder en dan een inseminatie met zaad van de wensvader.
Een bevruchte eicel van de wensouders ingebracht bij de draagmoeder (hoogtechnologisch draagmoederschap) kan in Nederland alleen als de wensmoeder geen baarmoeder heeft of door de zwangerschap in direct levensgevaar komt.
Ze zullen dan dus naar het buitenland moeten.
Een bevruchte eicel van de wensouders ingebracht bij de draagmoeder (hoogtechnologisch draagmoederschap) kan in Nederland alleen als de wensmoeder geen baarmoeder heeft of door de zwangerschap in direct levensgevaar komt.
donderdag 17 augustus 2017 om 08:01
Er zijn nog altijd (veel) meer wensouders dan draagmoeders dus ik zou het haar zeker wel laten bespreken. Er is een kans dat ze nee zeggen, maar ik denk dat ze het aanbod alleen maar lief gaan vinden.
Er staat heel veel informatie op zwangervooreenander en er is ook een besloten FB groep waar informatie uitgewisseld kan worden.
Er staat heel veel informatie op zwangervooreenander en er is ook een besloten FB groep waar informatie uitgewisseld kan worden.
donderdag 17 augustus 2017 om 08:21
De allereerste vraag is of het uberhaupt zinvol is om aan een draagmoeder te denken. Zijn de eicellen niet goed of het sperma niet, dan heb je aan een draagmoeder niet zoveel. Draagmoeder zijn, is alleen zinvol als het probleem in de baarmoeder van de vrouw zit. (en ik geloof dat het niet zomaar in NL kan, dat het alleen bij uitzondering mag, maar dat is een ander verhaal). Zijn de eicellen van de vrouw erg slecht, dan zou je wel eiceldonatie kunnen overwegen. Als ze er zo open over zijn, zul je vast wel weten waar vermoedelijk het probleem zit en kun je dus ook hopelijk nagaan of draagmoederschap een optie zou kunnen zijn.
Ik vind het wel een supermooie gedachte als iemand dat zou willen! Ik zit zelf al een tijd in de molen, maar wat bij ons de oorzaak is, is voorals nog niet bekend. Wel vind ik het ongepast als iemand zich aan zou bieden terwijl bij ons het probleem ergens anders zou liggen. Dan heb je je er naar mijn idee totaal niet in verdiept en ben je (in mijn ogen) zeker niet klaar voor om een draagmoeder te zijn.
Ik vind het wel een supermooie gedachte als iemand dat zou willen! Ik zit zelf al een tijd in de molen, maar wat bij ons de oorzaak is, is voorals nog niet bekend. Wel vind ik het ongepast als iemand zich aan zou bieden terwijl bij ons het probleem ergens anders zou liggen. Dan heb je je er naar mijn idee totaal niet in verdiept en ben je (in mijn ogen) zeker niet klaar voor om een draagmoeder te zijn.
donderdag 17 augustus 2017 om 08:25
Dit.regenworm schreef: ↑17-08-2017 06:36Dat kan in Nederland alleen als de draagmoeder ook de biologische moeder is. Dus een eigen eicel van de draagmoeder en dan een inseminatie met zaad van de wensvader.
Is illegaal in Nederland.
donderdag 17 augustus 2017 om 08:29
Dit is wel een nuttige link om te bekijken of je überhaupt in aanmerking komt en wat de voorwaarden zijn: https://www.freya.nl/brochures/draagmoederschap/
donderdag 17 augustus 2017 om 10:26
Nee hoor, draagmoederschap is niet illegaal in Nederland. Alleen willen ziekenhuizen niet meewerken. In Amsterdam is er 1 ziekenhuis die het doet (hoogtechnologisch), maar die hebben inderdaad zo'n strenge eisen dat de meeste mensen afvallen.
Onbegrepen onvruchtbaarheid is dan meestal geen reden om aangenomen te worden.
Maar draagmoederschap is niet illegaal. Commercieel draagmoederschap overigens wel, maar daar is bij TO geen sprake van lijkt het.
donderdag 17 augustus 2017 om 10:27
Fenarah schreef: ↑17-08-2017 10:26Nee hoor, draagmoederschap is niet illegaal in Nederland. Alleen willen ziekenhuizen niet meewerken. In Amsterdam is er 1 ziekenhuis die het doet (hoogtechnologisch), maar die hebben inderdaad zo'n strenge eisen dat de meeste mensen afvallen.
Maar draagmoederschap is niet illegaal. Commercieel draagmoederschap overigens wel, maar daar is bij TO geen sprake van lijkt het.
Wat zij zegt klopt hoor.
Draagmoederschap mag in Nederland alleen met de eicel van de draagmoeder, niet met de eicel van de wensmoeder. Dus draagmoederschap houdt in Nederland automatisch in dat het kind niet biologisch van de wensmoeder is.
Je hebt gelijk zie ik nu.
Wel zonde dat het niet mag.
donderdag 17 augustus 2017 om 10:29
Ik vind het niet ongepast. Meeste wensouders zullen zoiets nooit direct vragen aan iemand. Het is nogal wat.
Maar je zus kan bij die vrienden aangeven dat ze er over nagedacht heeft, het lastig/spannend te vinden om het naar voren te brengen, maar wel gezegd willen hebben dat ze hier eventueel samen over zou willen nadenken. Wat is daarop tegen?
Grote kans dat je vrienden het inderdaad niet willen, want ook voor hun is het nogal wat.
Maar als het nooit naar voren wordt gebracht, dan weet je het ook niet.
Het is toch een ontzettend lief gebaar?
Maar je zus kan bij die vrienden aangeven dat ze er over nagedacht heeft, het lastig/spannend te vinden om het naar voren te brengen, maar wel gezegd willen hebben dat ze hier eventueel samen over zou willen nadenken. Wat is daarop tegen?
Grote kans dat je vrienden het inderdaad niet willen, want ook voor hun is het nogal wat.
Maar als het nooit naar voren wordt gebracht, dan weet je het ook niet.
Het is toch een ontzettend lief gebaar?
donderdag 17 augustus 2017 om 10:29
Wat vreselijk! Dan kan het helaas absoluut niet.regenworm schreef: ↑17-08-2017 06:36Dat kan in Nederland alleen als de draagmoeder ook de biologische moeder is. Dus een eigen eicel van de draagmoeder en dan een inseminatie met zaad van de wensvader.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 17-08-2017 10:39
1.48% gewijzigd
donderdag 17 augustus 2017 om 10:32
Oh toch wel? Even in verdiepen dus.Fenarah schreef: ↑17-08-2017 10:26Nee hoor, draagmoederschap is niet illegaal in Nederland. Alleen willen ziekenhuizen niet meewerken. In Amsterdam is er 1 ziekenhuis die het doet (hoogtechnologisch), maar die hebben inderdaad zo'n strenge eisen dat de meeste mensen afvallen.
Even in het algemeen: met de eicellen en zaadcellen van de ouders is niets mis, hebben ze aan ons verteld (dat vertelden ze uit zichzelf, daar hebben wij uiteraard nooit naar gevraagd!)
donderdag 17 augustus 2017 om 10:37
Er is inderdaad absoluut geen sprake van commercieel draagmoederschap. Mijn zus wil er helemaal niets voor terug. Ze wil gewoon heel erg graag dat dit stel een tweede kindje krijgt. Ze zijn er al 5 jaar mee bezig en het is zo ontzettend oneerlijk. Het zijn echt super lieve en goede mensen en ouders. Zus raakt super makkelijk zwanger en vindt bevallen ook een eitje dus ze heeft zoiets van.. Als ik het nou voor ze kan doen! Maar dat is dus een naïef idee in Nederland.
donderdag 17 augustus 2017 om 10:38
Ja, maar stuk van Regenworm klopt wel. De eisen van VUMC in Amsterdam zijn ontzettend streng. Zo moet een zwangerschap écht niet mogelijk zijn bij de wensmoeder (dus ontbrekende baarmoeder of levensgevaarlijke situatie). Zoals ik het begrijp uit jou verhaal is niet helemaal duidelijk waarom het zwanger worden voor de tweede keer niet gelukt is. Ik vrees dat dat een reden zal zijn om haar af te wijzen. Daarnaast stellen ze aan de draagmoeder ook aantal eisen (voltooid gezin, normale zwangerschappen/bevallingen).
Dus in Nederland is het wel mogelijk, maar helaas niet vaak voorkomend dat je door de selectie komt.
Een optie zou zijn om uit te wijken naar het buitenland (België, Tsjechië, Cyprus) voor de procedures, maar dan moet het wel zelf betaald worden. Dus dat kan een extra obstakel zijn.
Maar goed, dat zijn allemaal dingen die pas gaan spelen als iedereen op 1 lijn zou zitten. Dus het voorzichtig aanstippen door jouw zus aan je vrienden vind ik alsnog geen raar idee.
donderdag 17 augustus 2017 om 10:45
1) Wat ontzettend lief en onbaatzuchtig van je zus.
2) Ik vind het niet ongepast om het aan te bieden, maar dan wel direct vanuit jouw zus naar dat stel (dus niet via jou) en te kijken met het desbetreffende stel, als er mogelijkheden zijn, om hier uitvoering aan te geven en zoja op welke wijze.
3) en als je zus het aanbiedt, natuurlijk wel even tactisch brengen en ook aangeven dat je niet weet of het kan - maar dat is evident.
Ik heb zelf in de MMM gezeten en ben uiteindelijk zwanger geraakt (inmiddels bijna 33 weken). Mijn allerbeste vriendin heeft destijds ook wel eens draagmoederschap geopperd als er bij mij een probleem zou zitten). Ik heb mij daar echt nog nooit beledigd door gevoeld, was eerder ontroerd en op mijn beurt heb ik ook mijn eitjes wel aangeboden aan iemand, aangezien het probleem van de verminderde vruchtbaarheid in ons geval bij mijn man lag.
2) Ik vind het niet ongepast om het aan te bieden, maar dan wel direct vanuit jouw zus naar dat stel (dus niet via jou) en te kijken met het desbetreffende stel, als er mogelijkheden zijn, om hier uitvoering aan te geven en zoja op welke wijze.
3) en als je zus het aanbiedt, natuurlijk wel even tactisch brengen en ook aangeven dat je niet weet of het kan - maar dat is evident.
Ik heb zelf in de MMM gezeten en ben uiteindelijk zwanger geraakt (inmiddels bijna 33 weken). Mijn allerbeste vriendin heeft destijds ook wel eens draagmoederschap geopperd als er bij mij een probleem zou zitten). Ik heb mij daar echt nog nooit beledigd door gevoeld, was eerder ontroerd en op mijn beurt heb ik ook mijn eitjes wel aangeboden aan iemand, aangezien het probleem van de verminderde vruchtbaarheid in ons geval bij mijn man lag.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 17 augustus 2017 om 10:51
Ja, inderdaad. Als het in België of iig binnen Europa wel kan, is het misschien toch nog enigszins realistisch.Fenarah schreef: ↑17-08-2017 10:38Ja, maar stuk van Regenworm klopt wel. De eisen van VUMC in Amsterdam zijn ontzettend streng. Zo moet een zwangerschap écht niet mogelijk zijn bij de wensmoeder (dus ontbrekende baarmoeder of levensgevaarlijke situatie). Zoals ik het begrijp uit jou verhaal is niet helemaal duidelijk waarom het zwanger worden voor de tweede keer niet gelukt is. Ik vrees dat dat een reden zal zijn om haar af te wijzen. Daarnaast stellen ze aan de draagmoeder ook aantal eisen (voltooid gezin, normale zwangerschappen/bevallingen).
Dus in Nederland is het wel mogelijk, maar helaas niet vaak voorkomend dat je door de selectie komt.
Een optie zou zijn om uit te wijken naar het buitenland (België, Tsjechië, Cyprus) voor de procedures, maar dan moet het wel zelf betaald worden. Dus dat kan een extra obstakel zijn.
Maar goed, dat zijn allemaal dingen die pas gaan spelen als iedereen op 1 lijn zou zitten. Dus het voorzichtig aanstippen door jouw zus aan je vrienden vind ik alsnog geen raar idee.
Het is inderdaad niet duidelijk waarom het niet lukt. Erg frustrerend lijkt me dat voor de ouders. Zo leef je continu in onzekerheid. Het stel is eind 30 dus ze hebben ook niet eindeloos de tijd meer, helaas.
Omdat de vader onze neef is en niet een vriend, is het sowieso uitgesloten om een eicel van zus te bevruchten met zijn zaadcel. Kwalijk dat het je in Nederland dan bijna onmogelijk wordt gemaakt om een stel te helpen. Het proces lijkt me al zwaar genoeg voor de betrokkenen.
Maar goed. We zullen zien! Zus gaat het heel voorzichtig aanstippen wanneer we ze weer zien. Ik ben benieuwd wat mijn neef en zijn vrouw hier überhaupt van vinden.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 17-08-2017 11:17
0.49% gewijzigd
donderdag 17 augustus 2017 om 11:04
Even een reactie op nummer 2 en 3: zo gaat ze het zeker doen.Baggal schreef: ↑17-08-2017 10:451) Wat ontzettend lief en onbaatzuchtig van je zus.