Negatieve reacties op reizen

12-08-2017 22:09 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn man en ik gaan graag ver op reis. Azie, Oceanië etc.

Nu gaan we voor het tweede jaar op een rij richting Azië. Ivm werk kunnen we vaak maar 2 of 3 weken weg en proberen hier zoveel mogelijk in te stoppen. De vakanties zijn geweldig.

Wat ik steeds vervelender begin te vinden zijn de negatieve reacties van mensen. Van ouders die het teveel geld vinden of een te gevaarlijk land (ze gaan zelf niet verder dan Terschelling), tot mensen die het gek vinden dat je zover gaat voor een "korte" vakantie.
Soms zullen ze jaloers of bezorgd zijn. Maar het is gewoon vervelend om elk jaar dit soort reacties te krijgen.

Is dit jullie bekend? En hoe gaan jullie ermee om?
tanteslankie schreef:
15-08-2017 19:47
Wij gaan zelf nooit verder dan Terschelling. Heerlijk eiland, we hebben er elk jaar een fantastische vakantie. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om andermans gekozen vakantie bestemming te bekritiseren. Dit in tegenstelling tot heel veel mensen die ons elk jaar weer vragen wat we toch leuk vinden aan/op Terschelling. Echt irritant. Wat boeit het dat het er maar 21 graden is? Ga vooral lekker daar naartoe wat en waar je leuk vindt. Maar laat ons nou gewoon genieten van Terschelling...
Ik ken het. Ik heb juist altijd veel bewondering voor mensen die de hele wereld afstruinen, omdat het mij helemaal niks lijkt. Eng, vies, onbekend, ik spreek de taal niet... Waarschijnlijk zou een maand backpacken door zuidoost Azië heel goed voor me zijn, maar het lijkt me niks dus doe ik het niet. Neemt niet weg dat ik het anderen heel erg gun.

Maar laat mij lekker op m'n camping in Frankrijk staan.

Overigens heb ik dit gesprek ook met mijn schoonmoeder telkens als we een keer niet naar Frankrijk gaan. Noorwegen, bijvoorbeeld. Wat we daar toch in he-mels-naam dachten te gaan doen.

Uh, heb je het ooit gezien? Het is prachtig daar!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
redbulletje schreef:
15-08-2017 19:48
Zo zie ik dat zelf eerlijk gezegd ook. En ik kan prima genieten van 'n paar daagjes weg in eigen of buur land, maar dan noem ik dat idd 'een paar daagjes weg' en geen vakantie zoals echt op reis gaan.
Waarom zou het geen vakantie zijn dan als ik 1 of 2 weken ga? Als ik 10 km vetderop in belgie zit is het wel vakantie? En als ik 250 km naar friesland ga niet???
pipootje schreef:
15-08-2017 20:16
Waarom zou het geen vakantie zijn dan als ik 1 of 2 weken ga? Als ik 10 km vetderop in belgie zit is het wel vakantie? En als ik 250 km naar friesland ga niet???
Voor mij voelt het niet als vakantie als ik in 'n zelfde omgeving blijf als waar ik woon. Terwijl ik zeker wel geniet van 'n paar dagen Texel of de Ardennen.
redbulletje schreef:
15-08-2017 06:14
Zou je dat ook zeggen tegen mensen die één of meerdere nieuwe milieuvervuilertjes op de wereld wil zetten?

Ja, en heb ook geen koters dus dat paradepaardje mag je weer intrekken.
Maechtje schreef:
15-08-2017 20:03
Ik ken het. Ik heb juist altijd veel bewondering voor mensen die de hele wereld afstruinen, omdat het mij helemaal niks lijkt. Eng, vies, onbekend, ik spreek de taal niet... Waarschijnlijk zou een maand backpacken door zuidoost Azië heel goed voor me zijn, maar het lijkt me niks dus doe ik het niet. Neemt niet weg dat ik het anderen heel erg gun.

Maar laat mij lekker op m'n camping in Frankrijk staan.

Overigens heb ik dit gesprek ook met mijn schoonmoeder telkens als we een keer niet naar Frankrijk gaan. Noorwegen, bijvoorbeeld. Wat we daar toch in he-mels-naam dachten te gaan doen.

Uh, heb je het ooit gezien? Het is prachtig daar!
In de meeste verre landen kan je makkelijker met Engels terecht dan in Frankrijk..... ;-)
viva1966 schreef:
15-08-2017 20:58
In de meeste verre landen kan je makkelijker met Engels terecht dan in Frankrijk..... ;-)
Touché ;-D
redbulletje schreef:
15-08-2017 20:21
Voor mij voelt het niet als vakantie als ik in 'n zelfde omgeving blijf als waar ik woon. Terwijl ik zeker wel geniet van 'n paar dagen Texel of de Ardennen.
Dat het voor jou zo voelt maakt het geen waarheid.
pipootje schreef:
15-08-2017 21:13
Dat het voor jou zo voelt maakt het geen waarheid.
Ik zeg niet dat 't zo is, ik zeg dat ik het zo voel.
viva1966 schreef:
15-08-2017 20:58
Klopt, maar ik spreek best aardig Frans ;)
Ieder z'n ding natuurlijk. En je kan ook niet in andermans portemonee kijken. Maar alsjeblieft mensen als je het je kan veroorloven ga dan wat van de wereld zien. Je leeft maar 1x en er is zoveel meer dan Texel, Turkije en Frankrijk. De werleld is zo mooi
Evien schreef:
15-08-2017 22:40
Ieder z'n ding natuurlijk. En je kan ook niet in andermans portemonee kijken. Maar alsjeblieft mensen als je het je kan veroorloven ga dan wat van de wereld zien. Je leeft maar 1x en er is zoveel meer dan Texel, Turkije en Frankrijk. De werleld is zo mooi
Voor sommigen zal het een geldkwestie zijn.
Maar er zijn genoeg mensen die het geld wel hebben, maar het gewoon niet aan reizen willen besteden.
Ik vind het dan zo betweterig klinken.
Ik herken het wel hoor! Altijd veel gereisd, en nu met 2 kids gaan we er gewoon mee door. We zijn al met ze in Nieuw Zeeland, Australie, Maleisie, West USA/Hawaii geweest en met Kerst/oud en nieuw gaan we naar Thailand.

Ik denk dat er verschillende redenen zijn waarom er soms wat kritische of zelfs negatieve reacties komen. Bijvoorbeeld jaloezie/afgunst, maar ook de kosten ("ik zou daar echt NOOOOIT zoveel geld aan uitgeven"), angst om zover te reizen, zeker met kids die nog kleiner zijn etcetc.

Ik snap al die reacties wel, en heb ook geen echte mening over anderen en hun vakanties. Als je lekker weg bent (of het nou de camping 20 km verderop is, of andere kant van de wereld) is dat toch heerlijk! Lekker genieten van een andere omgeving. En de een geeft z'n geld uit aan een groter huis, of nieuwe auto en de ander aan reizen. Prima toch?

Mijn reactie is ook altijd; "ieder z'n keuze, alles is toch prima? Wij vinden het leuk om hiervoor te sparen en dan lekker het avontuur aan te gaan ver weg."
Evien schreef:

Waarom? Ik word heel ongelukkig van reizen. Ik kan het me prima veroorloven. Ik vind het zonde om geld uit te geven aan iets waar ik niet blij van word. Ieder zijn ding toch?
nerdopviva schreef:
16-08-2017 06:38
Waarom? Ik word heel ongelukkig van reizen. Ik kan het me prima veroorloven. Ik vind het zonde om geld uit te geven aan iets waar ik niet blij van word. Ieder zijn ding toch?
Nou, ik denk wel dat je er veel van leert, van reizen, en dat het voor mensen als persoon heel goed is om ook buiten je comfort zone te treden. Maar ik doe het ook niet - niet echt (ik zou dolgraag naar Canada of Australië willen, maar niet naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika of Azië). Voor dat geld doe ik inderdaad liever iets waar ik echt van geniet.
Lach erom, zal vast wel jaloezie zijn en zo nee, mensen hebben heel vaak wel wat op te merken aan het soort reis wat je maakt wat je ook doet. Geniet lekker van jouw heerlijke reis!
Ik kreeg afgelopen week van een inval-collega als opmerking op mijn 6 dagen Las Vegas "zo, da's decadent! En dat als ... (mijn beroep). " :mrgreen: tja, zo kan je het ook zien ja. Ik zie het als een hele toffe stedentrip! Maar hoe de opmerking eruit kwam, kwam het op mij over als een tikje jaloezie of afgunst. Alsof je het met mijn beroep niet kan betalen ofzo.
Whomi schreef:
17-08-2017 19:29
Ik kreeg afgelopen week van een inval-collega als opmerking op mijn 6 dagen Las Vegas "zo, da's decadent! En dat als ... (mijn beroep). " :mrgreen: tja, zo kan je het ook zien ja. Ik zie het als een hele toffe stedentrip! Maar hoe de opmerking eruit kwam, kwam het op mij over als een tikje jaloezie of afgunst. Alsof je het met mijn beroep niet kan betalen ofzo.
Ja das best bizar idd. Vooral omdat volgens mij nooit mensen die 'n duur kind te onderhouden hebben te horen krijgen waar ze dat van doen, zelfs niet als ze het minimumloon verdienen.
Evien schreef:
Dit is een beetje wat ik bedoelde met mijn eerdere opmerking. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar komt best belerend over. Alsof ik zou moeten verantwoorden waarom ik die behoefte niet heb.
Jufjoke schreef:
17-08-2017 19:40
Dit is een beetje wat ik bedoelde met mijn eerdere opmerking. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar komt best belerend over. Alsof ik zou moeten verantwoorden waarom ik die behoefte niet heb.
Precies.

Ik heb een hekel aan vliegreizen en blijf dus voornamelijk binnen Europa. Is ook zat moois te zien, ik zou niet weten waarom ik perse naar Azië oid zou moeten.
Maechtje schreef:
16-08-2017 14:28
Nou, ik denk wel dat je er veel van leert, van reizen, en dat het voor mensen als persoon heel goed is om ook buiten je comfort zone te treden. Maar ik doe het ook niet - niet echt (ik zou dolgraag naar Canada of Australië willen, maar niet naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika of Azië). Voor dat geld doe ik inderdaad liever iets waar ik echt van geniet.
Ik heb de behoefte niet en ik wil er ook niet van leren. En waarom zou je uit je "comfort zone" ( wat dat ook moge zijn, want dat is zelfbedacht) moeten komen? Ik heb genoeg meegemaakt en heb er geen behoefte aan dus
pipootje schreef:
18-08-2017 14:44
Ik heb de behoefte niet en ik wil er ook niet van leren. En waarom zou je uit je "comfort zone" ( wat dat ook moge zijn, want dat is zelfbedacht) moeten komen? Ik heb genoeg meegemaakt en heb er geen behoefte aan dus
Ik zeg niet dat jij - of wie dan ook - verplicht moet gaan reizen. Ik denk alleen dat mensen er veel van leren, maar uiteraard is reizen niet het enige waar je veel van leert. Ik heb de behoefte zelf ook niet, maar ik denk wel dat het goed voor me zou zijn om eens een paar weken te backpacken. Ik denk niet dat ik er erg van zou genieten, echter, dus ik doe het ook niet. Daarvoor is het te duur.

Hoezo is comfort zone een zelfbedacht begrip?
Maechtje schreef:
18-08-2017 14:47
Ik zeg niet dat jij - of wie dan ook - verplicht moet gaan reizen. Ik denk alleen dat mensen er veel van leren, maar uiteraard is reizen niet het enige waar je veel van leert. Ik heb de behoefte zelf ook niet, maar ik denk wel dat het goed voor me zou zijn om eens een paar weken te backpacken. Ik denk niet dat ik er erg van zou genieten, echter, dus ik doe het ook niet. Daarvoor is het te duur.

Hoezo is comfort zone een zelfbedacht begrip?
Bijzondere redenatie heb je toch :)
Je leert niet per definitie iets van een paar weken backpacken, hoor.
Ik zou niet weten waarom het goed voor jou zou zijn, terwijl je het niet eens wilt. Ik denk dat jij je teveel dingen laat aanpraten.
Wat een lulverhalen allemaal om dat reizen te rechtvaardigen. Goed voor jezelf, uit je comfort zone. De wereld is mooi. Als je het kan betalen doe het dan.

Kom op zeg. Denk eens aan de generaties na jou. Die krijgen het al moeilijk door de opwarming van de aarde. Vliegen is verreweg het meest milieuvervuilende vervoer dat je kunt bedenken. Dus waarom zou je daar aan mee willen doen? Waarom niet je best doen voor een betere aarde door dat vliegen nu eens te laten.

En dacht je nou echt dat mensen 50 jaar geleden zoveel slechter af waren omdat ze niet konden reizen?

En hoe denk je dat je herinnering is als je reis inmiddels 25 jaar geleden is? Die is er haast niet meer hoor. Ja, je weet dat je bent weggeweest. Maar dat is het dan ook wel.

Dat reizen dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Is belastend voor het milieu. Is alleen voor je eigen ego. Voor je eigen grote dikke-ik-mentaliteit.
Nu slaat de titel op reizen en het commentaar wat het soms op kan leveren. Maar toch kun je het woord "reizen" vervangen met allerlei andere dingen.

sommige mensen hebben commentaar op dat mensen geld uitgeven aan goed voer voor hun huisdieren "terwijl elders in de wereld mensen omkomen van de honger". Die heb ik namelijk ook al een keer gehoord.

Weer andere mensen kopen een huis dat in de ogen van andere mensen "exorbitant" is.

Bijna elke dag krijgen we vlees op tafel. Is ook nergens voor nodig. En wat een belasting op het milieu dat geeft! En voedsel onttrekt aan mensen in de derde wereld. En dát is eigenlijk pas echt egoistisch.

Voor alles is dan wel iets te zeggen. Alles wat wij doen is feitelijk luxe, want we hebben de vrije keus om het te laten, om daarvoor in plaats iets anders te doen. Maar we hebben de vrijheid om te doen waar wij ons het prettigst bij voelen. Maar die vrijheid wordt je soms misgund, want alle commentaar die je krijgt op wat je doet is gebaseerd op afgunst, op gebrek aan gunfactor.

Nee, we hebben het reizen niet nodig. En we hebben onze hobbies ook niet nodig, want vroeger hadden de mensen dat ook niet. Vroeger werkten de mensen hard, hadden geen geld en geen luxe of vrije tijd.

Maar nu wel. Ik vind dat we daarvan moeten profiteren. Gewoon omdat het kan. En omdat het je leven verrijkt.
iones wijzigde dit bericht op 18-08-2017 18:13
1.20% gewijzigd
iones schreef:
18-08-2017 18:08
Nu slaat de titel op reizen en het commentaar wat het soms op kan leveren. Maar toch kun je het woord "reizen" vervangen met allerlei andere dingen.

sommige mensen hebben commentaar op dat mensen geld uitgeven aan goed voer voor hun huisdieren "terwijl elders in de wereld mensen omkomen van de honger". Die heb ik namelijk ook al een keer gehoord.

Weer andere mensen kopen een huis dat in de ogen van andere mensen "exorbitant" is.

Bijna elke dag krijgen we vlees op tafel. Is ook nergens voor nodig. En wat een belasting op het milieu dat geeft! En voedsel onttrekt aan mensen in de derde wereld. En dát is eigenlijk pas echt egoistisch.

Voor alles is dan wel iets te zeggen. Alles wat wij doen is feitelijk luxe, want we hebben de vrije keus om het te laten, om daarvoor in plaats iets anders te doen. Maar we hebben de vrijheid om te doen waar wij ons het prettigst bij voelen. Maar die vrijheid wordt je soms misgund, want alle commentaar die je krijgt op wat je doet is gebaseerd op afgunst, op gebrek aan gunfactor.

Nee, we hebben het reizen niet nodig. En we hebben onze hobbies ook niet nodig, want vroeger hadden de mensen dat ook niet. Vroeger werkten de mensen hard, hadden geen geld en geen luxe of vrije tijd.

Maar nu wel. Ik vind dat we daarvan moeten profiteren. Gewoon omdat het kan.
Profiteren (het woord zegt het al), maar ten koste van wie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven