Help, vlooien!
zaterdag 19 augustus 2017 om 10:13
Ik vermoedde het al, maar een bezoekje aan de dierenarts heeft het bevestigd: onze kat heeft vlooien...
De kat is inmiddels behandeld, maar nu moet de rest van het huis nog. Ik heb een spray meegekregen, Virbax Indoor-X, maar ik ben zwanger (21 wkn) en heb een kind van 1.5. Volgens de dierenarts moet ik alles onderspuiten, laten drogen, en dan 48 uur niks aan doen. De gebruiksaanwijzing geeft echter aan dat ik alleen de vloeren moet doen en dan met name onder banken, kasten e.d. en dan 4-6 weken (!) daar niet stofzuigen of dweilen. Er staat ook dat kinderen van 0-4 niet mee in aanraking moet komen. De dierenarts zegt ook dat ik het bed, de bank etc. moet inspuiten, maar daar staat in de handleiding weer niks over. Maar vlooien kruipen toch juist in matrassen en zo?
Ik wil ons bed en dat van mijn zoontje ook graag behandelen, maar ik durf het niet zo goed. Maar zo kom ik natuurlijk nooit van die vlooienplaag af...
De dierenarts gaf me als advies om het bedrijf van de spray te bellen, maar die zijn natuurlijk maandag pas weer open en ik wil het graag zo snel mogelijk geregeld hebben... Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen? Help!
(Voor iemand het vraagt: ja, we hebben onze kat regelmatig behandeld, maar zodra ze een pipetje ziet begint ze al te blazen en krabben, dus of waarschijnlijk zijn de druppels niet goed genoeg op de huid gekomen)
De kat is inmiddels behandeld, maar nu moet de rest van het huis nog. Ik heb een spray meegekregen, Virbax Indoor-X, maar ik ben zwanger (21 wkn) en heb een kind van 1.5. Volgens de dierenarts moet ik alles onderspuiten, laten drogen, en dan 48 uur niks aan doen. De gebruiksaanwijzing geeft echter aan dat ik alleen de vloeren moet doen en dan met name onder banken, kasten e.d. en dan 4-6 weken (!) daar niet stofzuigen of dweilen. Er staat ook dat kinderen van 0-4 niet mee in aanraking moet komen. De dierenarts zegt ook dat ik het bed, de bank etc. moet inspuiten, maar daar staat in de handleiding weer niks over. Maar vlooien kruipen toch juist in matrassen en zo?
Ik wil ons bed en dat van mijn zoontje ook graag behandelen, maar ik durf het niet zo goed. Maar zo kom ik natuurlijk nooit van die vlooienplaag af...
De dierenarts gaf me als advies om het bedrijf van de spray te bellen, maar die zijn natuurlijk maandag pas weer open en ik wil het graag zo snel mogelijk geregeld hebben... Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen? Help!
(Voor iemand het vraagt: ja, we hebben onze kat regelmatig behandeld, maar zodra ze een pipetje ziet begint ze al te blazen en krabben, dus of waarschijnlijk zijn de druppels niet goed genoeg op de huid gekomen)
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zaterdag 19 augustus 2017 om 10:23
zaterdag 19 augustus 2017 om 10:39
Je hoeft matrassen ed niet in te sprayen. Als je alles aan beddengoed verschoond en heet wast, en daarna heel goed onder de meubels zuigt, onder de meubels sprayt, en daarna weer zuigt, dan komt het ook goed. Door de trilling van het zuigen komen ze te voorschijn uit gaten en kieren en de spray doodt ze dan. Doe dit de eerste week dagelijks, want niet alle eitjes komen direct uit. Ook elke dag even je kat kammen met een vlooienkam (net zolang totdat je er geen meer vindt), want die is ondanks de behandeling nog steeds de ideale vlooienvanger. De vlooien vanuit de vlooienkam in een bakje afwassop gooien en dat door de wc trekken als je klaar bent. Op die manier ben je er echt snel weer vanaf.
zaterdag 19 augustus 2017 om 11:03
En schoteltje met water en afwasmiddel met daarin waxinelichtje aan.
En dat savonds neerzetten. De vlooien komen op het licht af en verdrinken.
(Wij hadden er 7 in 1 schotel)
Wij hadden meerdere schoteltjes staan.
Kamers enz ingespoten en deuren dicht. Stofzuigen tot je erbij neer valt. Ik was er zo vanaf.
Wij hadden een klein katje en niet zo snel door dat hij vlooien had....
En dat savonds neerzetten. De vlooien komen op het licht af en verdrinken.
(Wij hadden er 7 in 1 schotel)
Wij hadden meerdere schoteltjes staan.
Kamers enz ingespoten en deuren dicht. Stofzuigen tot je erbij neer valt. Ik was er zo vanaf.
Wij hadden een klein katje en niet zo snel door dat hij vlooien had....
zaterdag 19 augustus 2017 om 11:07
-NummerZoveel- schreef: ↑19-08-2017 10:39Je hoeft matrassen ed niet in te sprayen. Als je alles aan beddengoed verschoond en heet wast, en daarna heel goed onder de meubels zuigt, onder de meubels sprayt, en daarna weer zuigt, dan komt het ook goed. Wel even een (stuk) vlooienband in de stofzuigerzak gooien. Door de trilling van het zuigen komen ze te voorschijn uit gaten en kieren en de spray doodt ze dan. Doe dit de eerste week dagelijks, want niet alle eitjes komen direct uit. Ook elke dag even je kat kammen met een vlooienkam (net zolang totdat je er geen meer vindt), want die is ondanks de behandeling nog steeds de ideale vlooienvanger. De vlooien vanuit de vlooienkam in een bakje afwassop gooien en dat door de wc trekken als je klaar bent. Op die manier ben je er echt snel weer vanaf.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 19 augustus 2017 om 11:21
Bedankt voor de tips allemaal! Waxinelichtjes ga ik proberen. Wel even de kat op zolder opsluiten, anders staat de boel dadelijk in de fik.
Ik heb gelezen dat vlooienbandjes in stukken knippen en neerleggen niet zou helpen, omdat die door het huidvet van de dieren geactiveerd worden. Maar we hebben zo'n zakloze stofzuiger, dus na het stofzuigen de bak en het filter goed afwassen zou ook moeten helpen toch?
Morgen hebben we een verjaardag. We gaan samen stofzuigen en dweilen, ik ga vast naar de verjaardag en vriend gaat hier met de spray aan de gang. Ik ga dadelijk bij de dierenwinkel eens kijken naar die Sectolin-spray; baat het niet dan schaadt het niet.
Nogmaals bedankt, door mijn hormonen loop ik een klein beetje over...
Ik heb gelezen dat vlooienbandjes in stukken knippen en neerleggen niet zou helpen, omdat die door het huidvet van de dieren geactiveerd worden. Maar we hebben zo'n zakloze stofzuiger, dus na het stofzuigen de bak en het filter goed afwassen zou ook moeten helpen toch?
Morgen hebben we een verjaardag. We gaan samen stofzuigen en dweilen, ik ga vast naar de verjaardag en vriend gaat hier met de spray aan de gang. Ik ga dadelijk bij de dierenwinkel eens kijken naar die Sectolin-spray; baat het niet dan schaadt het niet.
Nogmaals bedankt, door mijn hormonen loop ik een klein beetje over...
zaterdag 19 augustus 2017 om 11:34
Volgens de dierenarts wel, maar de dierenarts is wel een beetje een drama-queen, dat is waar. Ik ben ze hier nog niet tegengekomen, maar moet wel zeggen dat het gewoon niet lekker voelt, dus ik wilde er wel even grondig tegenaan voor zover dat kan.Zeilboot76 schreef: ↑19-08-2017 11:27Heb je wel een vlooienplaag? Dat een kat ze heeft hoeft niet te betekenen dat ze ook in je huis zitten.
Overigens: welke idioot schrifjt die handleidingen? "Indien u kinderen tussen de 0 en de 4 jaar hebt mag u ze niet met de behandelde oppervlakken in aanraking laten komen" en dan wel verwachten dat ik alle oppervlakken ga behandelen? Hoe zien ze dat voor zich?
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:05
+1Zeilboot76 schreef: ↑19-08-2017 11:27Heb je wel een vlooienplaag? Dat een kat ze heeft hoeft niet te betekenen dat ze ook in je huis zitten.
Mijn kat had ook ooit vlooien. Mijn dierenarts zei ook dat ik ze dan zeker thuis had. Opmerking was dat als er één vlo op de kat zit, er tien in huis zitten. Bbbrrrrrr, ik werd gek, zelfde avond hele garage leeggehaald en schoongemaakt want daar lag hij graag, alle plinten en onder meubels ingespoten(zelfde spray als jij hebt), bedden verschoont, we zijn uren bezig geweest. Nooit één vlo gezien in huis maar we waren wel van de zilvervisjes af
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:39
Vlooien gaan vaak op vochtige plekken zitten dus vergeet de badkamer niet en ik zou het dweilen daarom afraden. Hier ook een keer last gehad van vlooien. De kat kreeg altijd haar pipetje dus werd gelukkig geen vlooienplaag.
Kan de kleine niet een nachtje ergens anders slapen en dan de kamer behandelen? Goed luchten daarna?
Brrr zullen niet alleen de hormonen zijn hoor. Ik werd echt hysterisch toen ik vlooien in huis had. Zo erg dat ik de halve nacht met een vlooienkam naast de kat heb gezeten om bij elke zichtbare vlo deze meteen te elimineren.
Kan de kleine niet een nachtje ergens anders slapen en dan de kamer behandelen? Goed luchten daarna?
Brrr zullen niet alleen de hormonen zijn hoor. Ik werd echt hysterisch toen ik vlooien in huis had. Zo erg dat ik de halve nacht met een vlooienkam naast de kat heb gezeten om bij elke zichtbare vlo deze meteen te elimineren.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:45
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:51
Als er vlooien op je huisdier zitten, dan zitten ze ook altijd in je huis. Het hoeft niet meteen een plaag te worden, want ze blijven op de huisdieren springen zodra de eitjes uitkomen en als die huisdieren dan goed tegen vlooien behandeld worden, dan gaan de vlooien daarvan dood. Op die manier sterven ze langzaam uit in je huis.Zeilboot76 schreef: ↑19-08-2017 11:27Heb je wel een vlooienplaag? Dat een kat ze heeft hoeft niet te betekenen dat ze ook in je huis zitten.
Plagen ontstaan vaak pas als de huisdieren de woning verlaten, bijv. door overlijden of bij een vakantie. Dan kunnen de vlooien vrolijk hun gang gaan zonder in aanraking te komen met de anti-vlo-middelen van de huisdieren.
zaterdag 19 augustus 2017 om 16:13
Vreemd, in de handleiding staat juist dat we eerst moeten dweilen. Het klinkt wel logisch. We houden de boel hier wel redelijk schoon, dus misschien dat het met alleen stofzuigen ook wel lukt.Loohala schreef: ↑19-08-2017 12:39Vlooien gaan vaak op vochtige plekken zitten dus vergeet de badkamer niet en ik zou het dweilen daarom afraden. Hier ook een keer last gehad van vlooien. De kat kreeg altijd haar pipetje dus werd gelukkig geen vlooienplaag.
Ik zal mijn moeder vragen of ze een nachtje wil babysitten. Zoonlief is gelukkig een megagoede slaper, dus je hebt er weinig last van. Ik denk dat als ik mijn schoonmoeder vraag ze de komende tien jaar hier niet meer binnen durft te komen en onze kat eigenhandig de nek omdraait...
Volgens de mevrouw in de dierenwinkel moest ik het bed in elk geval niet behandelen. Lakens/dekens e.d. uitwassen en heeeeeel vaak stofzuigen, was haar tip.
Bedankt voor jullie tips nog allemaal, ik ben weer iets gekalmeerd.
zaterdag 19 augustus 2017 om 18:28
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:00
Ik zette trouwens de stofzuiger buiten na het zuigen. Wij hadden ze in de winter toen het mega vroor.
Ik dacht dat vlooien alleen in de zomer voorkwamen . Wij kregen dit katje heel onverwacht en totaal geen verstand van katten en vlooien. Duurde serieus ook even voordat we doorhadden wat er aan de hand was.
Ik dacht dat vlooien alleen in de zomer voorkwamen . Wij kregen dit katje heel onverwacht en totaal geen verstand van katten en vlooien. Duurde serieus ook even voordat we doorhadden wat er aan de hand was.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:13
De da heeft gelijk dat er meer in huis zitten dan op het dier. Het zijn dan niet zozeer vlooien, maar poppen. Die komen uit en springen op een warmbloedig wezen. Bij voorkeur een dier omdat ze goed in de vacht kunnen schuilen, maar bij gebrek aan een dier (als je terugkomt van vakantie bv. en er is een tijdje geen dier in huis geweest) vinden ze mensen ook prima en dan komen ze massaal uit. Het is inderdaad belangrijk om ook het huis te behandelen.
zondag 20 augustus 2017 om 19:33
Wij hebben dit een paar jaar terug ook gehad. Wij hadden toen een baby in huis en vond het echt vreselijk. Wij hebben, ondanks dat wij geen plaag hebben gezien, een bestrijdingsbedrijf gebeld. Voor 120 euro is de hele woning behandeld incl alle banken, bedden etc met kindvriendelijk spul. Heel fijn en geen ongedierte meer gezien.