Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zondag 20 augustus 2017 om 09:53
En wie gaat dan tijdens een half uur lunchpauze toezicht op de kinderen houden?Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:21.
Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe vormen bedacht en nog te bedenken waarin de kinderen niet naar huis gaan en de leerkrachten toch een half uur pauze hebben.
Geen volwaardig continurooster, maar ook niet de eerste ongelijkheid waarbij de helft van de klas thuis eet en de andere helft naar de overblijf gaat.
zondag 20 augustus 2017 om 09:57
Ik begrijp de leraren nu ook een stuk beter. Vroeger ging je naar school om te leren en het begint nu een beetje om opvang te worden zodat ouders kunnen werken. Het is natuurlijk heel mooi dat dit allemaal kan voor werkende ouders maar vind het ook wel een beetje egoïstisch en vanzelfsprekend worden allemaal.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 09:52Bij een continurooster niet. Dan blijft de leerkracht bij de kinderen. Dat is dus niet even rustig pauze houden.
zondag 20 augustus 2017 om 10:03
.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 09:53En wie gaat dan tijdens een half uur lunchpauze toezicht op de kinderen houden?
Op de school waar ik heb gewerkt was er een heel rooster voor buitenspelen. Meerdere klassen buiten en dan één leerkracht erbij en de andere leerkracht(en) met pauze. Naast leerkrachten hielden ook de conciërges, de onderwijsassistent, de ib-er en directeur een betaalde BSO medewerkers volgens een rooster toezicht.
Elke leerkracht had dagelijks óf een half uur lunchpauze óf twee keer een kwartier pauze tijdens lestijd. (10.00-10.15 en dan nog 15 minuten tijdens de lunch)
zondag 20 augustus 2017 om 10:23
Heel veel scholen hebben geen conciërge, onderwijsassistent of fulltime IB'er en directeur. Dat half uurtje lunchpauze bij een continurooster is in de praktijk snel een boterham eten tijdens het toezicht op een klas vol leerlingen. Dat is dus géén pauze, die overbelaste leerkrachten vaak juist zo broodnodig hebben.Andersom schreef: ↑20-08-2017 10:03.
Op de school waar ik heb gewerkt was er een heel rooster voor buitenspelen. Meerdere klassen buiten en dan één leerkracht erbij en de andere leerkracht(en) met pauze. Naast leerkrachten hielden ook de conciërges, de onderwijsassistent, de ib-er en directeur een betaalde BSO medewerkers volgens een rooster toezicht.
Elke leerkracht had dagelijks óf een half uur lunchpauze óf twee keer een kwartier pauze tijdens lestijd. (10.00-10.15 en dan nog 15 minuten tijdens de lunch)
Een half uur lunchpauze is een verplichting die in de Arbowet zit. Twee keer een kwartier pauze is daar geen vervanging voor.
Hoe gaan leerkrachten die kolven dat eigenlijk doen met een continurooster? Nu doe je dat vaak ook nog even tussen de middag.
zondag 20 augustus 2017 om 10:30
Toen de leerplicht werd ingevoerd en de pauzetijden werd er ook niet overlegd met de kinderen. Die lange lunchpauzes werden in de schooltijden ingevoerd omdat de ouders warm aten tussen de middag i.v.m. het zware werk wat de meeste mensen verrichten. Die ouderwetse schooltijden waren er dus juist voor de ouders.pejeka schreef: ↑19-08-2017 18:40Ik vind de hele term "quality time" al "zum Kotzen"... eerlijk gezegd, alsof er een soort van vooraf bepaalde tijd is waarop je kinderen even aandacht krijgen en dat is dan "quality time"... In mijn optiek hebben je kinderen gewoon recht op aandacht op elk moment dat ze bij je zijn of bij je kúnnen zijn, ongeacht of dat dan jouw moment van "quality time" is of niet...
En ik vraag me nog steeds af of dat continu-rooster is ingesteld omdat de kínderen dat zo geweldig vonden, of voor het gemak van de ouders. Want volgens mij is het nog nooit in iemand opgekomen om de KINDEREN nou eens te vragen welk model ze liever zouden hebben, en is het uitsluitend het gemak en de behoefte van de ouders die leidend is. Over kinderrechten gesproken...
Het continurooster is juist eindelijk eens aangepast aan deze tijd. Alsof dat heen en weer gesleep in de pauzetijd goed was voor kinderen.
De continurooster draagt bij aan een overzichtelijke dag. Veel kinderen werden juist onrustig van dat heen een weer gesleep tussen de middag. Nu zijn ze elke dag eerder uit en hebben meer tijd voor sport of andere hobby's.
zondag 20 augustus 2017 om 10:32
Alleen al het feit dat je het over "heen en weer gesleep" hebt, doet mij sterk vermoeden dat het voornamelijk om het belang van ouders gaat die geen zin hebben in het "heen en weer gesleep" van hun kroost.summerheat schreef: ↑20-08-2017 10:30Toen de leerplicht werd ingevoerd en de pauzetijden werd er ook niet overlegd met de kinderen. Die lange lunchpauzes werden in de schooltijden ingevoerd omdat de ouders warm aten tussen de middag i.v.m. het zware werk wat de meeste mensen verrichten. Die ouderwetse schooltijden waren er dus juist voor de ouders.
Het continurooster is juist eindelijk eens aangepast aan deze tijd. Alsof dat heen en weer gesleep in de pauzetijd goed was voor kinderen.
De continurooster draagt bij aan een overzichtelijke dag. Veel kinderen werden juist onrustig van dat heen een weer gesleep tussen de middag. Nu zijn ze elke dag eerder uit en hebben meer tijd voor sport of andere hobby's.
zondag 20 augustus 2017 om 10:49
zondag 20 augustus 2017 om 10:59
Dit is een korte uitleg waarom leerkrachten meestal met de klas een broodje eten:
Een lastig aspect bij de invoering van een continurooster is dat de leerkrachten te lang achter elkaar moet doorwerken. Hun middagpauze vervalt immers nu ze met de leerlingen in de klas een broodje eten. Scholen lossen dit op door pedagogisch medewerkers (leiders uit de kinderopvang/overblijf) of ouders in te zetten. Die houden dan een half uur toezicht bij het buiten spelen, terwijl de juf of meester pauze heeft. Het inhuren van professionele ondersteuning is voor rekening van de school.
Wanneer de kinderen verplicht op school moeten eten, mag de school namelijk geen geld aan de ouders vragen voor de overblijf. Voor werkende ouders is een continurooster meestal wat duurder. De overblijfkosten vallen weliswaar weg, maar daar staat tegenover dat er meer uren buitenschoolse opvang nodig zijn doordat de schooldag eerder afgelopen is.
Als een school dus al een klein budget heeft (wat bij genoeg scholen het geval is) dan draait de leerkracht voor het toezicht tijdens de lunchpauze op.
zondag 20 augustus 2017 om 11:16
Dan zal bij de heel veel scholen de ouderbijdrage flink verhoogd moeten worden. De ouderbijdrage is natuurlijk lang niet genoeg om de kosten van extra opvang te financieren.
zondag 20 augustus 2017 om 11:39
Wat dan best wel weer onredelijk zal zijn voor ouders die wel gewoon thuis zijn voor hun kinderen. Dat hele overblijf/continurooster is dus alleen maar ingesteld voor werkende ouders en het wordt als normaal beschouwd dat de juf of meester tussendoor maar even snel of pas na tweeën kan eten( werd hier ook al gezegd, zo erg schijnt dat niet te zijn) maar als een vrouw besluit thuis te blijven voor de kinderen is ze egoïstisch en zou ze later wel eens een uitkering nodig hebben. Maar ze mogen nu wel mee betalen aan ouder bijdrage voor de werkende ouder om de kinderen over te kunnen laten blijven. Er was vroeger niks mis met het systeem om kinderen tussen de middag naar huis te laten gaan. Dan kunnen werkende ouders kiezen voor opvang en er voor betalen. Nu is iedereen verplicht om over te blijven en ervoor te betalen en juffen en meesters als oppassen te zien. Die het al druk genoeg hebben.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 11:16Dan zal bij de heel veel scholen de ouderbijdrage flink verhoogd moeten worden. De ouderbijdrage is natuurlijk lang niet genoeg om de kosten van extra opvang te financieren.
zondag 20 augustus 2017 om 12:33
Bij ons ook. En er zijn ouders die bij toerbeurt pleinwacht hebben.Andersom schreef: ↑20-08-2017 10:03.
Bovendien zijn de kinderen 's middags ook een half uur eerder weg, dus het lijkt me niet iets om over te klagen als leraar.
De ouderbijdrage is trouwens nog steeds 45 euro incl. schoolreisje en dergelijken, dus helemaal niet hoog of verhoogd.
zondag 20 augustus 2017 om 12:35
Lovely7 schreef: ↑20-08-2017 11:39Wat dan best wel weer onredelijk zal zijn voor ouders die wel gewoon thuis zijn voor hun kinderen. Dat hele overblijf/continurooster is dus alleen maar ingesteld voor werkende ouders en het wordt als normaal beschouwd dat de juf of meester tussendoor maar even snel of pas na tweeën kan eten( werd hier ook al gezegd, zo erg schijnt dat niet te zijn) maar als een vrouw besluit thuis te blijven voor de kinderen is ze egoïstisch en zou ze later wel eens een uitkering nodig hebben. Maar ze mogen nu wel mee betalen aan ouder bijdrage voor de werkende ouder om de kinderen over te kunnen laten blijven. Er was vroeger niks mis met het systeem om kinderen tussen de middag naar huis te laten gaan. Dan kunnen werkende ouders kiezen voor opvang en er voor betalen. Nu is iedereen verplicht om over te blijven en ervoor te betalen en juffen en meesters als oppassen te zien. Die het al druk genoeg hebben.
zondag 20 augustus 2017 om 12:39
Ik heb net aan mijn 7-jarige dochter gevraagd hoe ze het vindt om op school te eten en of ze tussen de middag liever thuis zou eten. Op school is het gezellig om samen te eten en te spelen zegt ze en ze vindt het niet handig als ze tussendoor naar huis moet en weer terug. En zij is wel een kind dat mij snel mist en zoveel mogelijk bij me wil zijn.
Nu is het niet zo dat alle kinderen hetzelfde zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat de meeste kinderen er zo over denken.
Nu is het niet zo dat alle kinderen hetzelfde zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat de meeste kinderen er zo over denken.
zondag 20 augustus 2017 om 12:48
Dan zit jouw kind dus op een school met een ruimer budget. (Zeer waarschijnlijk geen openbare school.)pamelacourson schreef: ↑20-08-2017 12:33Bij ons ook. En er zijn ouders die bij toerbeurt pleinwacht hebben.
Bovendien zijn de kinderen 's middags ook een half uur eerder weg, dus het lijkt me niet iets om over te klagen als leraar.
De ouderbijdrage is trouwens nog steeds 45 euro incl. schoolreisje en dergelijken, dus helemaal niet hoog of verhoogd.
De leerkrachten beginnen 's ochtends over het algemeen zeker een half uur tot 3 kwartier voordat de leerlingen komen en als 's middags de laatste leerling en ouder vertrokken is, is het al snel 14.30 bij een continurooster. Dan heb je tussendoor toch echt wel een pauze nodig. En zoals ik al eerder schreef, is het vaak zo dat de lunchpauze van de leerkracht er dan bij inschiet.
De lunchpauze van een uur tussen de middag wordt door veel leerkrachten ook vaak voor een deel gebruikt om vast het één en ander voor de middaglessen in orde te maken.
Je kunt wel vinden dat leerkrachten weinig te klagen hebben, maar het is wel de beroepsgroep met het hoogste ziekteverzuim door burnouts. En dat komt niet doordat de werkdruk zo laag is.
zondag 20 augustus 2017 om 13:02
pamelacourson schreef: ↑20-08-2017 12:39Ik heb net aan mijn 7-jarige dochter gevraagd hoe ze het vindt om op school te eten en of ze tussen de middag liever thuis zou eten. Op school is het gezellig om samen te eten en te spelen zegt ze en ze vindt het niet handig als ze tussendoor naar huis moet en weer terug. En zij is wel een kind dat mij snel mist en zoveel mogelijk bij me wil zijn.
zondag 20 augustus 2017 om 13:06
Veel kinderen vinden het juist heel onrustig om op school te eten. Vooral als de groep groot is, hebben bso-leidsters regelmatig een ordeprobleem. Je wil niet weten waar je de boterhammen na schooltijd soms vandaan haalt. Tot achter de kasten aan toe.pamelacourson schreef: ↑20-08-2017 12:39Ik heb net aan mijn 7-jarige dochter gevraagd hoe ze het vindt om op school te eten en of ze tussen de middag liever thuis zou eten. Op school is het gezellig om samen te eten en te spelen zegt ze en ze vindt het niet handig als ze tussendoor naar huis moet en weer terug. En zij is wel een kind dat mij snel mist en zoveel mogelijk bij me wil zijn.
Waarom zouden kinderen verplicht op school moeten blijven eten? Laat iedereen dat zelf bepalen.
zondag 20 augustus 2017 om 13:22
Als beide ouders werken betekent dat hoe dan ook een hoop meer geregel dan wanneer één van beiden niet werkt. Zolang je kunt thuiswerken, een familielid achter de hand hebt, je in het onderwijs werkt, waardoor je geen vakantieopvang nodig hebt, je kinderen weinig extra zorg nodig hebben, weinig ziek zijn en het naar hun zin hebben op de bso is het best goed te doen.
Maar zodra één of vaak meerdere van bovengenoemde aspecten ontbreken wordt de stressfactor snel groter.
Het heeft weinig te maken met 'Het wel best vinden' van de thuisblijfouder. Juist niet, die ouder wil het graag op alle fronten goed doen en voelt zich als werkende ouder met zorgintensieve kinderen en dito baan te vaak in een spagaat zitten. Juist dat enorme verantwoordelijkheidsgevoel maakt dat een ouderpaar er voor kiest om als team tijdelijk op één salaris verder te gaan om zo binnen het gezinsleven de broodnodige rust te kunnen creëren. Het is vaak een weloverwogen beslissing die niet over één nacht ijs wordt gemaakt.
Maar zodra één of vaak meerdere van bovengenoemde aspecten ontbreken wordt de stressfactor snel groter.
Het heeft weinig te maken met 'Het wel best vinden' van de thuisblijfouder. Juist niet, die ouder wil het graag op alle fronten goed doen en voelt zich als werkende ouder met zorgintensieve kinderen en dito baan te vaak in een spagaat zitten. Juist dat enorme verantwoordelijkheidsgevoel maakt dat een ouderpaar er voor kiest om als team tijdelijk op één salaris verder te gaan om zo binnen het gezinsleven de broodnodige rust te kunnen creëren. Het is vaak een weloverwogen beslissing die niet over één nacht ijs wordt gemaakt.
zondag 20 augustus 2017 om 13:26
Je snapt dat kinderen het hele jaar "gratis" naar school gaan omdat het gefinancierd wordt door de overheid met geld van werkende (dus beide belastingbetalende) ouders?Lovely7 schreef: ↑20-08-2017 11:39Wat dan best wel weer onredelijk zal zijn voor ouders die wel gewoon thuis zijn voor hun kinderen. Dat hele overblijf/continurooster is dus alleen maar ingesteld voor werkende ouders en het wordt als normaal beschouwd dat de juf of meester tussendoor maar even snel of pas na tweeën kan eten( werd hier ook al gezegd, zo erg schijnt dat niet te zijn) maar als een vrouw besluit thuis te blijven voor de kinderen is ze egoïstisch en zou ze later wel eens een uitkering nodig hebben. Maar ze mogen nu wel mee betalen aan ouder bijdrage voor de werkende ouder om de kinderen over te kunnen laten blijven. Er was vroeger niks mis met het systeem om kinderen tussen de middag naar huis te laten gaan. Dan kunnen werkende ouders kiezen voor opvang en er voor betalen. Nu is iedereen verplicht om over te blijven en ervoor te betalen en juffen en meesters als oppassen te zien. Die het al druk genoeg hebben.
Doordat er zoveel tweeverdieners zijn blijft ons hele systeem draaien en enigszins betaalbaar.
zondag 20 augustus 2017 om 13:29
School is altijd gratis geweest ook toen er nog niet zoveel twee verdieners waren.summerheat schreef: ↑20-08-2017 13:26Je snapt dat kinderen het hele jaar "gratis" naar school gaan omdat het gefinancierd wordt door de overheid met geld van werkende (dus beide belastingbetalende) ouders?
Doordat er zoveel tweeverdieners zijn blijft ons hele systeem draaien en enigszins betaalbaar.
zondag 20 augustus 2017 om 13:38
Ik eet ook liever thuis dan in de drukke kantine op mijn werk of achter mijn computer omdat de werkdruk zo hoog is. Maar ja.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 13:06Veel kinderen vinden het juist heel onrustig om op school te eten.
Mijn dochter bleef ook over toen ik geen werk had, want het was voor haar te onrustig om heen en weer te sjezen.
Het is nou eenmaal niet meer zoals vroeger. En scholen moeten zelf zorgen dat de leerkrachten gewoon hun pauze hebben, door bijvoorbeeld te rouleren en ouders in te schakelen als een BSO te duur is. Hier hangt een lijst waarop je kan intekenen en daar staan altijd genoeg namen op. En de conciërge houdt ook altijd een oogje in het zeil. De leerkrachten kunnen dus de meeste dagen prima pauze houden. Je kan ook gewoon denken in oplossingen in plaats van alleen maar problemen te zien.
En eerlijk gezegd word ik doodmoe van dat gemekker dat leraren het zo zwaar hebben. In tig beroepen maken mensen lange dagen, lopen ze de benen onder hun lijf vandaan, moeten ze veel overwerken. Ik kan zo 20 mensen opnoemen die bij ICT-bedrijven werken/accountant zijn/in de zorg werken/een eigen bedrijf hebben, zelfs mensen in ondersteunende functies etc. etc. met een enorme werkdruk en die elke avond nog thuis zitten te werken of tot laat op kantoor zitten. Pauze? Nooit van gehoord. Vakantie? Hooguit 5 weken per jaar. En die leraren maar zielig doen, in ieder geval hier op het forum.
zondag 20 augustus 2017 om 13:47
Ook tweeverdieners zonder kinderen betalen mee!summerheat schreef: ↑20-08-2017 13:26Je snapt dat kinderen het hele jaar "gratis" naar school gaan omdat het gefinancierd wordt door de overheid met geld van werkende (dus beide belastingbetalende) ouders?
zondag 20 augustus 2017 om 13:58
Inderdaad. En zo betalen we allemaal voor elkaar. We betalen voor werklozen, voor vluchtelingen, voor mensen die heel veel medicijnen nodig hebben, voor verslaafden, we betalen overal extra voor omdat er veel gestolen of gefraudeerd wordt, die paar moeders die in de bijstand komen omdat ze tijdens hun huwelijk niet werkten, kunnen daar ook nog wel bij.
Dat neemt niet weg dat ik zelf liever voor mijn inkomen zorg en het geen fijn idee vind om afhankelijk te zijn van mijn man, maar als iemand dat geen probleem vindt en naast zijn salaris niet afhankelijk is van toeslagen, dan moet ze dat lekker zelf weten.