Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-08-2017 16:48
Dus jouw enige overweging is je eigen welbevinden, en niet of je kinderen het wel fijn vinden om in dienst van jouw welbevinden hele dagen in opvangsituaties te moeten doorbrengen?
Nee hoor. Mijn kinderen vonden de BSO niet leuk en nu hebben we het anders geregeld. 1 middag per week oppas en voor de rest zijn we zelf thuis.
Verkopers van inbouwovens moeten er ook zijn. Dank!
pamelacourson schreef:
20-08-2017 17:13
Nee hoor. Mijn kinderen vonden de BSO niet leuk en nu hebben we het anders geregeld. 1 middag per week oppas en voor de rest zijn we zelf thuis.
Klasse dat je daar iets mee gedaan hebt en het nu anders geregeld hebt. Maar hoe veel ouders zijn er niet die dat niét doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat lief! :rose:
Blondie456 schreef:
20-08-2017 16:54
Ik heb vroeger vaak vrienden van zoon te eten gehad tussen de middag omdat ze zo'n hekel hadden aan overblijven. Dan konden ze ook eens een gebakken ei of tosti of pannenkoeken eten tussen de middag.
Ik ook en trouwens ook na school zodat zijn moeder hem ophaalde als ze klaar was met werken. Deed ik helemaal gratis en voor niks, als je elkaar zo kan helpen is t toch mooi? Dan beteken je toch ook wat voor de maatschappij.
Ik ben blij met de keuzes die wij gemaakt hebben in het leven en dat ik niet ben blijven werken uit angst dat het huwelijk mis kon gaan.
Blondie456 schreef:
20-08-2017 16:54
Ik heb vroeger vaak vrienden van zoon te eten gehad tussen de middag omdat ze zo'n hekel hadden aan overblijven. Dan konden ze ook eens een gebakken ei of tosti of pannenkoeken eten tussen de middag.

Mijn moeder was thuis maar wij gingen juist graag naar de overblijf. Er werd altijd wel iets geknutseld of iets leuks gedaan, dat deed mijn moeder echt niet tussen de middag.
MarietjeHoekstra schreef:
20-08-2017 17:25
Mijn moeder was thuis maar wij gingen juist graag naar de overblijf. Er werd altijd wel iets geknutseld of iets leuks gedaan, dat deed mijn moeder echt niet tussen de middag.
Knutselen of leuke dingen doen konden we volop na school, dus daar zaten we niet op te wachten tijdens de lunch. Lijkt me dat daar so-wie-so weinig tijd voor is als je je middagmaaltijd moet eten... of zitten die kinderen dan met kleihanden of met lijm aan hun vingers tijdens het knutselen hun boterham te eten?
MarietjeHoekstra schreef:
20-08-2017 17:25
Heel af en toe als mijn moeder in het ziekenhuis lag moest ik ook overblijven als kind. Ik vond het vreselijk, hou al helemaal niet van knutselen en ik had niet het gevoel dat ik even vrij was. Als ik zelf een dagje weg ging met vriendinnen liet ik mijn zoon ook wel een overblijven. Ook hij vond het helemaal niks.
pejeka schreef:
20-08-2017 17:17
Klasse dat je daar iets mee gedaan hebt en het nu anders geregeld hebt. Maar hoe veel ouders zijn er niet die dat niét doen?
Ik ken ze niet. De ouders die ik ken zijn hier heel bewust mee bezig. Rond de 8-9 jaar zijn de meeste kinderen wel klaar op de bso en dan kiezen ouders voor een andere vorm van opvang en/of gaan (tijdelijk) op andere dagen/uren werken. Wij staan ook op het punt om een switch te maken
Blondie456 schreef:
20-08-2017 17:30
Heel af en toe als mijn moeder in het ziekenhuis lag moest ik ook overblijven als kind. Ik vond het vreselijk, hou al helemaal niet van knutselen en ik had niet het gevoel dat ik even vrij was. Als ik zelf een dagje weg ging met vriendinnen liet ik mijn zoon ook wel een overblijven. Ook hij vond het helemaal niks.
Mijn oma woonde niet ver van school dus dan mochten we lekker naar oma als mijn moeder héél af en toen niet thuis was tussen de middag. En dan maakte oma wat lekkers... Had er als kind ook niet aan moeten denken om dan verplicht op school te blijven, was juist zo fijn na een lange ochtend op school even vrij te zijn.
pejeka schreef:
20-08-2017 17:30
Knutselen of leuke dingen doen konden we volop na school, dus daar zaten we niet op te wachten tijdens de lunch. Lijkt me dat daar so-wie-so weinig tijd voor is als je je middagmaaltijd moet eten... of zitten die kinderen dan met kleihanden of met lijm aan hun vingers tijdens het knutselen hun boterham te eten?

Geen flauw idee, dat kan ik me niet meer herinneren ;-)

Na school knutselden we ook weinig thuis eigenlijk door de weeks, dan speelden we buiten of hadden we muziek/sport.
PowerCube schreef:
20-08-2017 17:34
Ik ken ze niet. De ouders die ik ken zijn hier heel bewust mee bezig. Rond de 8-9 jaar zijn de meeste kinderen wel klaar op de bso en dan kiezen ouders voor een andere vorm van opvang en/of gaan (tijdelijk) op andere dagen/uren werken. Wij staan ook op het punt om een switch te maken
Helemaal geweldig, meen ik echt. Dus eigenlijk zijn de meeste ouders wél gewoon thuis na schooltijd zodra kinderen 8/9 jaar worden?
pejeka schreef:
20-08-2017 17:37
Helemaal geweldig, meen ik echt. Dus eigenlijk zijn de meeste ouders wél gewoon thuis na schooltijd zodra kinderen 8/9 jaar worden?

Ik zie hier op school weinig kinderen naar de BSO gaan. De kinderen die gaan, gaan meestal 1 middag.
pejeka schreef:
20-08-2017 17:37
Haha, nee, dat nu ook weer niet. Sommige ouders passen tijdelijk (tot middelbare school) hun werktijden aan maar de meeste ouders in mijn omgeving nemen dan een oppas aan huis, als er ook jongere kinderen zijn komt er soms een au pair in huis. Maar daar moet je ruimte en geld voor hebben dat meeste mensen niet hebben.
anoniem_294999 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 18:05
15.73% gewijzigd
Op de oude school van mijn zoon hadden ze te kleine klassen dus hebben ze daar ingevoerd dat ze grotere klassen gingen maken met 2 leerkrachten voor de klas. Dus 1 leerkracht die de algemene uitleg deed terwijl de duo dan met kleinere groepjes tegelijk extra uitleg gaf of verbreding en verdieping deed ofzo. Het continurooster werd dan dus ook om de beurt gedaan: de ene dag de ene leerkracht eten met de kinderen terwijl de andere dan al pauze had en dat die dan na zijn/haar pauze de pleinwacht deed, en de andere dag andersom. Zo hadden beide dus gewoon elke dag pauze.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
20-08-2017 18:03
Op de oude school van mijn zoon hadden ze te kleine klassen dus hebben ze daar ingevoerd dat ze grotere klassen gingen maken met 2 leerkrachten voor de klas. Dus 1 leerkracht die de algemene uitleg deed terwijl de duo dan met kleinere groepjes tegelijk extra uitleg gaf of verbreding en verdieping deed ofzo. Het continurooster werd dan dus ook om de beurt gedaan: de ene dag de ene leerkracht eten met de kinderen terwijl de andere dan al pauze had en dat die dan na zijn/haar pauze de pleinwacht deed, en de andere dag andersom. Zo hadden beide dus gewoon elke dag pauze.
Hoe pakte dat didactisch uit? Wij spelen in de sectie nl weleens met de gedachte, maar roostertechnisch is dat hier ook nog een uitdaging, dus we hebben het nog niet uitgeprobeerd.
PowerCube schreef:
20-08-2017 18:02
Haha, nee, dat nu ook weer niet. Sommige ouders passen tijdelijk (tot middelbare school) hun werktijden aan maar de meeste ouders in mijn omgeving nemen dan een oppas aan huis, als er ook jongere kinderen zijn komt er soms een au pair in huis. Maar daar moet je ruimte en geld voor hebben dat meeste mensen niet hebben.
En een derde variant die ik hier zie is dat mensen proberen een middag thuis te werken.
Mijn jongste dochter vond het heerlijk om tussen de middag thuis te zijn. Vooral toen ze nog maar een jaar of zes/zeven was, we aten gezellig samen en daarvan kwam ze echt tot rust na een vermoeiende ochtend met 30 andere kinderen.
Spelen werd er volop na schooltijd gedaan.
Ik heb ook nog een tijdlang tussen de middag een kind opgevangen van een buurvrouw die net niet op tijd thuis kon zijn.
Beloning: dankbaarheid.
Hier in de omgeving zijn er gewoon geen scholen met een lange middagpauze. Toen wij ons tien jaar geleden oriënteerden tijdens de zwangerschap van de oudste ook al niet. Alle scholen hebben dus al jaren een continurooster, er wordt dan ook niet gesproken over overblijven. Het heet niet zo, het is de middagpauze. Waarin ze eten en even op het schoolplein spelen met hun vriendjes onder supervisie van de bso-medewerkers. Dat is de realiteit voor veel mensen, er is geen keuze, tenzij je er lang voor reist.
Ja, precies. De school bepaalt dat er een continuerooster komt. Niemand anders.

Wat nog wel eens een probleem lijkt te zijn, is dat het onduidelijk is wie 'de school' is en dat deze 'school' geen aanspreekpunt heeft. Hierdoor is het zinloos om te protesteren tegen 'de school', wegens de zorgvuldig geconstrueerde onduidelijkheid over beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid.
Mevrouw75 schreef:
20-08-2017 18:07
Hoe pakte dat didactisch uit? Wij spelen in de sectie nl weleens met de gedachte, maar roostertechnisch is dat hier ook nog een uitdaging, dus we hebben het nog niet uitgeprobeerd.
Mijn zoon zat toevallig in het jaar waar dat het eerst werd ingevoerd, dus in zijn klas was er nog wel wat sprake van kinderziektes en ging het niet super. De jaren erna verbeterde dat wel wat toen de school het allemaal op orde kreeg.

Op zoons middelbare school werken ze al heel wat jaren op een vergelijkbare manier en is het zelfs een reden geweest voor mij om die school te kiezen. Helaas werkt mijn PB functie nog steeds niet, anders had ik je wel wat meer erover kunnen vertellen.
Am Yisrael Chai!
PowerCube schreef:
20-08-2017 18:02
ik heb er toen dat bij ons speelde zelfs een topic over geopend hier op het forum. Ik heb heel lang gezocht naar een oppas aan huis maar die zijn gewoon niet te vinden, of ik weet niet waar ik moet zoeken, dat kan ook. Ook voor mijn dochter heb ik lang naar een oppas aan huis gezocht en zou ik zelfs nog steeds wel willen, maar ze zijn gewoon niet te krijgen.

Een tante van mij is jaren lang oppas aan huis bij een gezin geweest. Zij is recent overleden en het was echt hartverwarmend om te horen hoe die kinderen over haar spraken, ze had bijna 20 jaar bij hen gewerkt. Zoiets zou ik ook wel willen maar ik heb het in 13 jaar nog steeds niet gevonden. Ik denk dat dat ook een kwestie van mazzel hebben is, mijn tante was ook via via bij hen terecht gekomen en had helemaal geen ambities om zoiets te gaan doen maar het is gewoon zo gegroeid. Mijn tante bleef bijvoorbeeld ook weleens een weekje gewoon met de kinderen thuis terwijl de ouders op vakantie gingen. Dat lijkt me ideaal.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
20-08-2017 18:56
ik heb er toen dat bij ons speelde zelfs een topic over geopend hier op het forum. Ik heb heel lang gezocht naar een oppas aan huis maar die zijn gewoon niet te vinden, of ik weet niet waar ik moet zoeken, dat kan ook. Ook voor mijn dochter heb ik lang naar een oppas aan huis gezocht en zou ik zelfs nog steeds wel willen, maar ze zijn gewoon niet te krijgen.

Een tante van mij is jaren lang oppas aan huis bij een gezin geweest. Zij is recent overleden en het was echt hartverwarmend om te horen hoe die kinderen over haar spraken, ze had bijna 20 jaar bij hen gewerkt. Zoiets zou ik ook wel willen maar ik heb het in 13 jaar nog steeds niet gevonden. Ik denk dat dat ook een kwestie van mazzel hebben is, mijn tante was ook via via bij hen terecht gekomen en had helemaal geen ambities om zoiets te gaan doen maar het is gewoon zo gegroeid. Mijn tante bleef bijvoorbeeld ook weleens een weekje gewoon met de kinderen thuis terwijl de ouders op vakantie gingen. Dat lijkt me ideaal.
Die tante is blijkbaar een soort plaatsvervangende moeder geweest. Geeft te denken......
herfstappeltaart schreef:
20-08-2017 18:59
Die tante is blijkbaar een soort plaatsvervangende moeder geweest. Geeft te denken......
Nee hoor, meer een plaatsvervangende oma. Die leeftijd had ze ook.

En aangezien mijn kinderen geen oma hebben (net als de kinderen uit dat gezin, trouwens) omdat die dood is, leek het mij ideaal om zo iemand te vinden die je zelf ook vertrouwt en waar je zelf ook een fijne band mee krijgt. Of is doodgaan nu ook al iets waar je je als werkende moeder schuldig om moet voelen?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven