Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Grootouders zie je hier ook wel op het schoolplein inderdaad, maar dat is voor ons geen optie. Hier is wel oppas aan huis te krijgen, mede doordat wij in een studentenstad wonen. Maar ik ken ook twee gezinnen met een vrouw van middelbare leeftijd als oppas.
Als ik dit dan allemaal weer lees dan ben ik zo blij dat ik die zorgen nooit gehad heb met oppas en zo. Ik was er gelukkig zelf voor mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-08-2017 16:48
Dus jouw enige overweging is je eigen welbevinden, en niet of je kinderen het wel fijn vinden om in dienst van jouw welbevinden hele dagen in opvangsituaties te moeten doorbrengen?
Zo, wie riep er hier nou om het hardste dat we ieders keuzes moeten respecteren, hoe mensen het werken en zorgen ook ingericht hebben? En dan nu stellen dat ouders die hun kinderen naar de BSO brengen alleen aan hun eigen welbevinden denken? Dat je het uit je toetsenbord krijgt...

Ik heb overigens in een ander topic al wel eens hierop geantwoord dat in deze tijd meer dan ooit naar het welbevinden van kinderen gekeken wordt. Ouders die hun kinderen naar de BSO schoppen terwijl die het vreselijk vinden ken ik niet. Jij ook niet, want alles wat ik hier van je lees baseer je enkel op je eigen jeugd en aannames, niet op concrete gevallen in de werkelijke wereld. Je ziet het hier ook: er bestaan inderdaad kinderen die de BSO niet leuk vinden en in die gevallen zoeken de ouders een andere oplossing, zoals oppas aan huis. In de door jou bejubelde jaren '70 en '80 had je als kind het veel meer maar te doen met de keuzes die je ouders maakten, ook als je helemaal geen zin had in dat kopje thee met je moeder na schooltijd. En kinderen die toen werkende ouders hadden kregen de sleutel om hun nek en zochten het maar uit ipv naar een leuke BSO te kunnen.
Ik denk dat je best een oppas kan krijgen, van welke leeftijd dan ook, als je ook bereid bent een marktconform salaris voor die mensen te betalen. Ik snap best dat mensen geen zin hebben op te komen draven voor een bosje bloemen en een tientje. Gewoon, netjes betalen per uur wat hun inzet waard is. Verbaast me soms dat veel mensen hun werkster méér betalen dan iemand die de verantwoordelijkheid over hun kinderen op zich neemt. Of wel, de plee poetsen is meer waard dan goed voor je kinderen zorgen, ofzo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-08-2017 17:03
Dat ook. Lekker even een vers gebakken eitje eten thuis, of een portie gebakken aardappeltjes, die maakte mijn moeder dan van de gekookte aardappelen die over waren van de avondmaaltijd de dag ervoor, een omeletje, en soms was oma even op bezoek en dan maakte ze aardappelkoekjes, of wentelteefjes... En dan lekker even UIT die schoolomgeving zijn, ook al was het maar een klein uurtje, vertellen over wat je die ochtend had geleerd of gedaan, even je verhaal kwijt kunnen, en dan daarna weer na een zoen en aai over je bol, en met een appel voor onderweg, naar school voor de middagronde. En ná die middagronde, om half vier, kon je ook weer gewoon naar huis, lekker spelen met je vriendjes en vriendinnetjes uit de buurt, of als je daar een keer geen zin in had, lekker klooien op je éigen kamertje.

Maar tuurlijk vinden kinderen het véél leuker om de hele dag van 's morgens vroeg tot laat in de middag op school te zitten...
JIJ vond dit leuker. Jij bent niet de rest van de wereld. Mijn zoon zou het denk ik niet prettig vinden om steeds te switchen van thuis naar school naar thuis naar school naar thuis, die gedijt veel beter bij de rust van op 1 plek blijven. Maar volgens jou kan dat blijkbaar niet, want iedereen is zoals jij.

Ik bak nooit aardappeltjes of omeletten met de lunch en zou dat ook niet doen als ik huisvrouw was. Mijn kinderen krijgen thuis als lunch een boterham en op school krijgen ze ook een boterham. De bijzondere dingen doen ze juist vaak bij de opvang: afgelopen week heeft mijn zoon op de BSO zelf smoothies gemaakt en gingen ze picknicken in het bos.
herfstappeltaart schreef:
20-08-2017 18:59
Die tante is blijkbaar een soort plaatsvervangende moeder geweest. Geeft te denken......
Of een plaatsvervangende vader, want die was dus ook niet thuis.
Paarsebloem schreef:
20-08-2017 19:51
Of een plaatsvervangende vader, want die was dus ook niet thuis.
Ja inderdaad.
pejeka schreef:
20-08-2017 19:25
Ik denk dat je best een oppas kan krijgen, van welke leeftijd dan ook, als je ook bereid bent een marktconform salaris voor die mensen te betalen. Ik snap best dat mensen geen zin hebben op te komen draven voor een bosje bloemen en een tientje. Gewoon, netjes betalen per uur wat hun inzet waard is. Verbaast me soms dat veel mensen hun werkster méér betalen dan iemand die de verantwoordelijkheid over hun kinderen op zich neemt. Of wel, de plee poetsen is meer waard dan goed voor je kinderen zorgen, ofzo...
:rofl:

Ik had zelf meer een bedrag van tussen de 500 en 1000 euro in de maand in gedachten, hoor.
Am Yisrael Chai!
Mijn zoon (8) heeft nog nooit een dagdeel op de BSO gezeten. Toch heeft hij al een paar keer gezeurd wanneer hij er nou eens naar toe mag. Want z'n vriendjes hebben het zo leuk daar :bonk:
PowerCube schreef:
20-08-2017 19:16
Grootouders zie je hier ook wel op het schoolplein inderdaad, maar dat is voor ons geen optie. Hier is wel oppas aan huis te krijgen, mede doordat wij in een studentenstad wonen. Maar ik ken ook twee gezinnen met een vrouw van middelbare leeftijd als oppas.
Ik heb best wel veel studentes al eens op gesprek gehad maar daar heb ik denk ik wat pech mee gehad. Vroegen allemaal een heel hoog uurtarief maar kwamen dan vooral met lijstjes aan met wat ze allemaal niet deden en wanneer ze niet konden. En de 3 die ik dan uiteindelijk wel had gekozen konden vervolgens als je ze dan belde voor een keertje oppassen nooit.

Ik ken ook een paar gezinnen met fijne oppassen aan huis maar het valt me op dat dat eigenlijk altijd allochtone vrouwen zijn. Vaak Surinaamse of Marokkaanse dames wiens eigen kinderen al groot zijn.
Am Yisrael Chai!
Ik ben ook blij dat ik gewoon thuis kon zijn had het ook geen prettig idee gevonden om mijn kinderen bij studenten of oppas achter te laten. Dan had ik zeker niet op mijn gemak op mijn werk gezeten.
Gingen jullie dan ook nooit een avondje of een weekendje weg, Lovely? Gewoon naar het theater of uit eten ofzo?
Am Yisrael Chai!
Lovely7 schreef:
20-08-2017 20:29
Ik ben ook blij dat ik gewoon thuis kon zijn had het ook geen prettig idee gevonden om mijn kinderen bij studenten of oppas achter te laten. Dan had ik zeker niet op mijn gemak op mijn werk gezeten.
Hoezo niet? Ik heb in mijn studententijd als gastouder gewerkt als bijbaan, en moest daar ook echt een soort cursus voor volgen, met kinder EHBO en dergelijke. Ook kwam er regelmatig iemand van het gastouderbureau checken hoe het allemaal ging. Ik zou echt niet weten waarom je niet lekker op je werk zou kunnen zitten als iemand anders op je kind let? Misschien zit daar het idee achter dat niemand dat zo goed kan als jij zelf?
fashionvictim schreef:
20-08-2017 20:47
Gingen jullie dan ook nooit een avondje of een weekendje weg, Lovely? Gewoon naar het theater of uit eten ofzo?
Wij wel en dan pasten opa en oma op . De ene keer mijn ouders en de andere keer mijn schoonouders.
fashionvictim schreef:
20-08-2017 20:47
Ja hoor dan werd er opgepast door opa en oma of gingen ze naar mijn broer en schoonzus
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:12
0.00% gewijzigd
Goh, de 30+ jaar geleden dat ik op de basisschool zat was er al overal een continurooster. En al helemaal niemands moeder bakte omeletjes en aardappeltjes tussen de middag hoor, of ze nou huisvrouw waren of carrieretijger.... Het woord 'overblijven' werd dan ook helemaal niet gebruikt, dat is voor mij iets heel ouderwets.

Ben ik op een hele rare plek opgegroeid of dit weer zo'n forumding? :blond:

Overigens hadden wij als kind ook een oppas aan huis. Hele warme herinneringen aan, inderdaad een soort bonusoma. Ze was er op mijn afstuderen en bruiloft ook gewoon bij :heart:
Timetraveler schreef:
20-08-2017 20:54
Hoezo niet? Ik heb in mijn studententijd als gastouder gewerkt als bijbaan, en moest daar ook echt een soort cursus voor volgen, met kinder EHBO en dergelijke. Ook kwam er regelmatig iemand van het gastouderbureau checken hoe het allemaal ging. Ik zou echt niet weten waarom je niet lekker op je werk zou kunnen zitten als iemand anders op je kind let? Misschien zit daar het idee achter dat niemand dat zo goed kan als jij zelf?
Ik zou ook nooit een minderjarig meisje oplaten passen ik vind die verantwoording veel te groot. En dat is wat ik er persoonlijk van vindt, voel me niet echt geroepen mij daarvoor te verantwoorden.
Koffiekop schreef:
20-08-2017 21:29
Iedereen moet doen wat ie wil en de verantwoordelijkheid dragen voor zijn eigen keuzes.

Dus huisvrouwen regelen hun financiele risico's met hun partner en houden het welzijn van hun kinderen thuis in de gaten (niet elk kind wil thuis zijn met mama) en werkenden houden het welzijn van hun kinderen bij de diverse opvangvormen in de gaten (niet elk kind gedijt op de bso).

Zo. Simpel. Klaar. 😊
Precies
Ik was de hele middag niet online, netjes bijgelezen en vandaag was dus de discussie of je als ouders vooral aan je eigen welzijn dacht of juist aan het welzijn van je kinderen.

Belangrijkste hier was dat we vooral dachten aan het welzijn van het hele gezin. Op alle gebieden, sociaal en economisch. Daarom hebben we hier echt alle soorten opvang gehad, passend bij de fases waar we in zaten. Begonnen met oppas aan huis, (waaronder ook een oma) daarna kdv, jongste is bij een gastouder geweest voor dagopvang, daarna ben ik zelf thuis geweest, daarna ging jongste na school naar een gastouder en gingen de oudste twee samen naar huis voor ruim een uur.

Echt elk jaar houden wij wel een soort evaluatie en maken we weer nieuwe plannen. Dus als dingen niet lekker liepen duurde het nooit lang voor het werd opgelost. En ook nu ver in de puberteit kijken weet nog regelmatig hoe het echt gaat en of iedereen er nog bij mee is. Dan kijken we naar werk, school, sport, bijbaantjes etc van alle gezinsleden.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 21:50
0.40% gewijzigd
MaryCrawley schreef:
20-08-2017 21:38
Goh, de 30+ jaar geleden dat ik op de basisschool zat was er al overal een continurooster. En al helemaal niemands moeder bakte omeletjes en aardappeltjes tussen de middag hoor, of ze nou huisvrouw waren of carrieretijger.... Het woord 'overblijven' werd dan ook helemaal niet gebruikt, dat is voor mij iets heel ouderwets.

Overigens hadden wij als kind ook een oppas aan huis. Hele warme herinneringen aan, inderdaad een soort bonusoma. Ze was er op mijn afstuderen en bruiloft ook gewoon bij :heart:
30 jaar geleden was er bij ons echt geen continue rooster en kwam dat niet vaak voor en ik woon toch in een grote stad, is dus best wel apart. Je kon bij ons wel een strippenkaart kopen en dan kon je overblijven bij de overblijf moeders
MaryCrawley schreef:

Niet overal, hier niet 30+ jaar geleden.
Zo'n ca.15 jaar geleden was er wel de gelegenheid tot overblijven, maar er was zeker geen continurooster.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
MaryCrawley schreef:
Maar dat was natuurlijk omdat ze dat continurooster hadden, anders dan waren die moeders natuurlijk doordeweeks massaal omeletten en aardappeltjes aan het bakken geweest. ;-)

Oh nee, ik lunchte altijd thuis in die tijd (ons dorp was niet zo modern, dus bij ons heette het toen wel 'overblijven' als je op school at en werd dat maar door een handjevol kinderen gedaan) en kreeg ook alleen maar gewone boterhammen. Alleen heel soms in de vakantie bakten we wentelteefjes. Ik ontwikkel er met terugwerkende kracht een trauma door!
Lovely7 schreef:
20-08-2017 21:44
Ik zou ook nooit een minderjarig meisje oplaten passen ik vind die verantwoording veel te groot. En dat is wat ik er persoonlijk van vindt, voel me niet echt geroepen mij daarvoor te verantwoorden.
Ze heeft het over haar studententijd, dan ben je meerderjarig.
Hmm, nou toch per plaats verschillend dan. In het dorp/stadje in de randstad waar ik ben opgegroeid hadden de 3 scholen in de buurt allemaal een vergelijkbaar rooster. Dat was dus voor alle kinderen gewoon de normaalste zaak van de wereld en verder ook totaal geen issue of onderwerp van gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven