Zelfrijdende auto's

27-08-2017 08:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een video over zelfrijdende auto's. Tot nog toe heb ik altijd gedacht dat kunstmatige intelligentie in auto's niet zo goed auto kon rijden dan menselijke autobestuurders. Ik denk nog steeds dat mensen qua intelligentie beter zijn dan computers (al is het zo dat mensen trager zijn en minder efficiënte geheugens hebben).

Ik heb intussen wat video's hierover gezien.

https://www.youtube.com/watch?v=2nSpQxpBcbY

In deze video's worden een vijftal zelfrijdende auto's getoond. De meeste lijken sensoren te hebben vlak rondom de auto. Dat lijkt mij niet zo veilig, omdat men als automobilist ver vooruit moet kijken. Een gebeurtenis op de weg, bijna aan de horizon, kan al een reden zijn om voorzichtiger te gaan rijden. Kunnen de meeste zelfrijdende auto's dat ook?

Ik ben wel danig onder de indruk van Google Car. Dat is een zelfrijdende auto van Google die niet alleen dingen vlak bij de auto waarneemt, maar werkelijk alles waarneemt en ook kan anticiperen.

https://www.youtube.com/watch?v=tiwVMrTLUWg

Deze video laat zien dat Google Car niet alleen veilig kan rijden, maar ook correct kan reageren bij onveilig en verkeerd gedrag van medeweggebruikers. Een fietser die door rood rijdt, een vrouw in een rolstoel die zomaar de weg oprijdt om op eenden te jagen (wie verwacht zoiets nou?), onverwachtse wegopbreking, een politieagent die het verkeer regelt, of een verkeersregelaar.

Zouden jullie in een zelfrijdende auto durven stappen? Is mijn angst dat ik als menselijke autobestuurder toch nog meer zie en dus meer ongelukken weet te vermijden dan een kunstmatige intelligentie, terecht?
World of Warcraft: Legion
Ik irriteer me letterlijk dagelijks aan vele autobestuurders. Zo zijn er mensen die nog even snel willen invoegen, uitvoegen, van drie banen wisselen, etc. Ook lijken ze vaak hun spiegels niet te gebruiken. Daarnaast is er vaak sprake van haast, waardoor ik vaak op mijn rem moet trappen. Oftewel dit zou in mijn ogen veiliger zijn,maar wel een stuk minder leuk.
anoniem_347835 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 08:50
Reden: Oh weer eens een spelfout:')
0.41% gewijzigd
Nee, ik denk dat ik dat niet zou durven. Deze auto's zou ik toch wat meer in de praktijk getest willen zien en als ze over tien jaar testen gemiddeld significant minder ernstige ongelukken opleveren wil ik er over nadenken. Ik; mijn man moet er niet aan dénken om lijdelijk in de auto te zitten en op niemand te kunnen mopperen. Ik bedoel: wat heb je aan je middelvinger dan nog als je hem niet af en toe kan opsteken? ;-)

Ik denk niet dat het een hit gaat worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn vader heeft er eentje en qua tussen de lijnen blijven en meedenken is het echt heel erg goed! Ook dat vooruit kijken doet hij en dan geeft hij een waarschuwing als iemand hem een voor wilt gooien, en super vaak heb je dan zelf nog geen idee. Het enige wat hij ervaart is dat met hele grote bochten, hij minder goed stuurt. Maar vooral het afstand houden, rekening houden met remweg maakt het wel veiliger mits je zelf natuurlijk altijd blijft opletten, maar hij moet elk minuut z'n stuur even aantikken.
Vliegende auto's vind ik dan wel weer een topidee als dit luchtverkeer door robots gereguleerd wordt. Probleem is dan wel dat de eventuele ongelukken nog ernstiger worden omdat je ook naar beneden valt.

Maar ja, dat tegengaan van de zwaartekracht kost weer extra energie dus dat moet ook opgelost worden.
retrostar schreef:
27-08-2017 09:03
Nee, ik denk dat ik dat niet zou durven. Deze auto's zou ik toch wat meer in de praktijk getest willen zien en als ze over tien jaar testen gemiddeld significant minder ernstige ongelukken opleveren wil ik er over nadenken. [...]

Ik denk niet dat het een hit gaat worden.
Ik ben wel onder de indruk van het systeem van Google Car. Ik durf wel in de auto te zitten, maar dan wel met de mogelijkheid om via een knop de besturing over te nemen, als ik denk dat het systeem een fout maakt die mogelijk ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Ik zou niet in de andere zelfrijdende auto's durven te zitten.

De ongelukken die nu zijn gebeurd met Google Car zijn volgens Google te wijten aan andere weggebruikers, niet aan de AI. Ik ben wel benieuwd welke ongelukken dat zijn en hoe ze plaatsvonden en of ik ze als menselijke bestuurder had kunnen voorkomen.
hans66 schreef:
27-08-2017 09:38
Ik ben wel onder de indruk van het systeem van Google Car. Ik durf wel in de auto te zitten, maar dan wel met de mogelijkheid om via een knop de besturing over te nemen, als ik denk dat het systeem een fout maakt die mogelijk ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Ik zou niet in de andere zelfrijdende auto's durven te zitten.

Die aanvechting zullen velen hebben dus dat maakt het extra onveilig, omdat je niet weet wat de robot van plan was en jouw correctie vermoedelijk minder goed was. Nou ja de jouwe wel maar die van velen niet. ;-)
De ongelukken die nu zijn gebeurd met Google Car zijn volgens Google te wijten aan andere weggebruikers, niet aan de AI.
Jaja, typisch een excuus wat Google soms wel goed uitkomt. ;-)
retrostar wijzigde dit bericht op 27-08-2017 10:09
9.54% gewijzigd
Ik denk overigens dat computers de potentie hebben om veel beter te kunnen nadenken en beslissen dan mensen, omdat mensen vaak beïnvloed en gestuurd worden door emoties, en zo'n robot wel kan nadenken en rekening houden met emoties maar zelf koel blijft. Als er maar genoeg ervaring van duizenden intelligente mensen en andere robots in gestopt wordt dan zouden die de levens van mensen erg verlichten. De mensen zouden zich dan alleen nog maar bezig hoeven houden met.. ja met wat dan nog? Eten wat ten dele automatisch afgevoerd wordt voordat het verwerkt wordt in je lichaam zodat je niet dikker wordt? Seks met een perfect robotmeisje? Werken of niet-werken naar keus zodat je geen oninteressant werk meer hoeft te doen? Iedereen een gerepareerd DNA dus geen excuus meer voor je falen? Iedereen zijn villa? Waar moet je nog heen met je streven?

Geef mijn portie maar aan Fikkie; ik ga liever gewoon dood.
retrostar schreef:
27-08-2017 09:44
Ik: De ongelukken die nu zijn gebeurd met Google Car zijn volgens Google te wijten aan andere weggebruikers, niet aan de AI.
Jaja, typisch een excuus wat Google soms wel goed uitkomt. ;-)
Ik wil toch wel weten hoe die ongelukken tot stand kwamen, om te weten of het systeem van Google echt wel zo veilig is. Als ik die ongelukken kan voorkomen terwijl Google dat niet kan, is dat een argument tegen Google Car. Als ik (of voor mijn part de meeste andere automobilisten) het ongeluk niet had kunnen voorkomen, ligt het niet aan het systeem. Maar de AI-vision (dus wat de computer "ziet") doet mij denken dat het systeem overal rekening mee houdt, misschien wel meer en sneller dan ik dat kan. Dat pleit dan wel weer voor Google.

Ik zie dan weer weinig tot niets in een seksrobot. Ik vind robots met menselijk uiterlijk nog steeds robots, ook in hun gedrag en stijfheid. Spraak van een robot is bijna niet meer te onderscheiden van menselijke spraak.
hans66 schreef:
27-08-2017 10:06
Ik wil toch wel weten hoe die ongelukken tot stand kwamen, om te weten of het systeem van Google echt wel zo veilig is. Als ik die ongelukken kan voorkomen terwijl Google dat niet kan, is dat een argument tegen Google Car. Als ik (of voor mijn part de meeste andere automobilisten) het ongeluk niet had kunnen voorkomen, ligt het niet aan het systeem. Maar de AI-vision (dus wat de computer "ziet") doet mij denken dat het systeem overal rekening mee houdt, misschien wel meer en sneller dan ik dat kan. Dat pleit dan wel weer voor Google.

Ze zullen de software absoluut optimaliseren aan de hand van de dingen die verkeerd zijn gegaan; daar heb ik geen twijfel over. Ze hebben daar zo hun mannetjes voor maar je kan altijd solliciteren met bepaalde skills. Eerst wat aan de weg timmeren en dan vinden ze je wel. Misschien dat ze ook crowd sourcing gaan gebruiken als ze er niet uitkomen. Ze zullen wel weten hoe ze hun problemen kunnen oplossen. Slim dat kliekje daar hoor in Mountain View; onderschat ze niet. ;-D Het puikje van de nerds werkt voor Google en ze zijn ook nog eens sociaal in hun werkgeversschap dus binding genoeg. En anders kopen ze nog wat slimmerds op. Ik heb eigenlijk geen twijfel dat het mogelijk is waar ze naar streven; ooit. Of alles leuk is is een tweede. :)
Ik ben niet zo goed met verandering, vandaar mijn gemor. :proud:

Ik vind vernieuwing vaak niet zo nodig. Je wordt daar zo onrustig van vind ik. Ze willen alleen verkopen en macht krijgen en daar moet de hele wereld fundamenteel voor veranderen. Ik vind dat niet nodig. Kost gedwongen energie en het boeit me niet zo.
Hier een verslag van een zelfrijdende-auto-ongeluk:

https://www.dmv.ca.gov/portal/wcm/conne ... OD=AJPERES

De auto (met een snelheid van ongeveer 3 km/h, dus zeer langzaam) dacht dat de achteropkomende bus snelheid verminderde of ging stoppen om hem voor te laten gaan. 3 seconden later was er een botsing. De bus reed ongeveer 15 MPH (24 km/h) en de auto 2 MPH (3 km/h). Ik - of een ervaren automobilist - zou ook denken dat de bus voor mij zou stoppen. Ik zou dan vaart vermeerderen om voorbij de zandzakken te rijden. Voordat de bus aan kwam rijden, stond de Google Car stil om andere auto's in te laten halen.
retrostar schreef:
27-08-2017 10:40
Ik vind vernieuwing vaak niet zo nodig. Je wordt daar zo onrustig van vind ik.
.
.
Ik neem aan dat je ook geen computer, tablet en mobiele telefoon hebt ?
Een vaste telefoon met draaischijf ?
Een zwart/wit TV of zelfs helemaal geen TV ?
Dat je de was nog op de hand doet ? en dan buiten in de zon aan een lijnte droogt ? De lakens op het bleekveld ?
Je maalt je eigen koffie nog en giet het zelf op ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
27-08-2017 11:31
.
.
Ik neem aan dat je ook geen computer, tablet en mobiele telefoon hebt ?
Een vaste telefoon met draaischijf ?
Een zwart/wit TV of zelfs helemaal geen TV ?
Dat je de was nog op de hand doet ? en dan buiten in de zon aan een lijnte droogt ? De lakens op het bleekveld ?
Je maalt je eigen koffie nog en giet het zelf op ?
Vroeger vonden mensen zelfs de telefoon (ook een vaste met een draaischijf) niet vanzelfsprekend. Praten doe je van persoon tot persoon, niet met elektronica en een hoop draden ertussen. Nu kijkt er niemand meer van op als iemand, iemand anders met een smartphone opbelt.

Wij, Europeanen en Amerikanen, vinden robots eng. Japanners blijken daar anders over te denken. In Japan zijn robots normaler dan in West-Europa en Amerika. Maar langzaam komen wij over die angst heen.
Je kan daarnaast ook gewoon ingrijpen als je het aan het rijden bent, dus je gebruikt het beste van beide werelden. Lijkt me ook dat wanneer iedereen in zon auto rijdt zo op elkaar kunnen anticiperen, daarnaast is volgens mij al gebleken dat deze auto's veiliger zijn dan wanneer een mens rijdt.
Zolang het verkeer nog constant in de knoop komt door irrationeel handelen van menselijke bestuurders (denk aan niet tijdig voorsorteren zodat je de boel gaat ophouden om naar de juiste baan te gaan, bij invoegen direct naar links vliegt waardoor achteropkomend verkeer op de rem moet trappen, te dicht op elkaar rijden waardoor je te vaak moet remmen met harmonicafiles als gevolg, etc, etc) is een zelfrijdende auto al snel beter.

Maar om het echt goed te laten werken moet er eigenlijk nu al worden begonnen met het aanpassen of optimaliseren van de infrastructuur. Met een paar vrij simpele aanpassingen kunnen de wegen nu al een stuk veiliger worden, en makkelijker voor autonoom rijdende auto's. Een stoeprandje tussen fietspad en autostrook zorgt al direct voor meer veiligheid, en is eenvoudiger voor autonoom rijdende auto's.

Daarnaast moet de overheid ook gaan nadenken over hoe ze de boel over 10-15 jaar zien. Autonoom rijdende auto's zullen ook een groot deel van het openbaar vervoer overbodig maken. Als op iedere straathoek een paar zelfrijdende autootjes staan kunnen die bus en tram vervangen zonder dat er meer parkeerruimte nodig is. Dan heb je het beste van 2 werelden: de voordelen van OV en de voordelen van een auto. Minder auto's in de stad, en toch de flexibiliteit om van A naar B te gaan i.p.v. te gaan van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn. Iedere gemeente die nu nog miljoenen wil gaan investeren in parkeergarages zou tot de orde moeten worden geroepen. Grote kans dat die investeringen nooit meer worden terugverdiend.
.
anoniem_355457 wijzigde dit bericht op 10-11-2017 18:11
99.35% gewijzigd
Teleporteren is het veiligste maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. 8-)
hans66 schreef:
27-08-2017 11:49
Vroeger vonden mensen zelfs de telefoon (ook een vaste met een draaischijf) niet vanzelfsprekend. Praten doe je van persoon tot persoon, niet met elektronica en een hoop draden ertussen. Nu kijkt er niemand meer van op als iemand, iemand anders met een smartphone opbelt.

Wij, Europeanen en Amerikanen, vinden robots eng. Japanners blijken daar anders over te denken. In Japan zijn robots normaler dan in West-Europa en Amerika. Maar langzaam komen wij over die angst heen.
nou ja, dit kan ook gebeuren;

https://www.ad.nl/wetenschap/robots-ali ... ~ac939eec/
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
28-09-2017 15:05
nou ja, dit kan ook gebeuren;

https://www.ad.nl/wetenschap/robots-ali ... ~ac939eec/
Het komt voor mij over als bangmakerij. Computers communiceren al in een "taal" (niet eens een echte taal) die voor de mens niet te begrijpen is. Nullen en enen. Om het leerproces aan een computer of robot te vergemakkelijken werden er programmeertalen bedacht en programma's die de broncode omzetten in machinecode of nullen en enen. Het gaat van "Toon 'Hello, World!' op het beeldscherm" naar:

#include <stdio.h>

void main(void)
{
printf("Hello, World!\n");
}

Dit laatste is alleen voor een programmeur die kennis heeft van de programmeertaal C (waarin ik dit geschreven heb), te begrijpen.

De robots waarover het artikel spraken foutieve zinnen uit, want in elk geval zijn de in Nederlands vertaalde voorbeelden tegen de Nederlandse grammatica. Ik zie daar niets engs in. Om er voor te zorgen dat een robot verstaanbaar spreekt in de communicatie met een mens, moeten de geproduceerde zinnen volgens de grammatica van de gebruikte taal zijn.

De Terminator-serie is voor mij uitsluitend en alleen SF-vermaak (en ik kijk graag naar dat soort films) maar het heeft m.i. niets met de werkelijkheid te maken. Robots zullen nooit vechtende moordmachines worden die zichzelf superieur aan mensen zouden zien, en de mensheid daarmee uit zou willen roeien.

Voor vertaalmachines werd in het verleden een variant van het Esperanto gebruikt, omdat Esperanto niet de nadelen heeft die natuurlijke talen wel hebben. Zou dat ook een bedreiging zijn (er zijn mensen die Esperanto een gevaarlijke taal noemen en het proberen uit te roeien).
Ik zag twee robots met elkaar aan het chatten. Ik kan niet zeggen dat ze nu zo vriendelijk tegen elkaar doen. Ze beschuldigen elkaar van liegen.

https://www.youtube.com/watch?v=mpw_FB2QrjQ
Ik hoop de tijd nog mee te maken dat men mensen verbiedt om zelf met de wagen te rijden. Zegt genoeg zekers.
Autonoom rijden ben ik voor aangezien gemiddelde bestuurder soms complete idioot achter het stuur is :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven