Ouderbijdrage
maandag 28 augustus 2017 om 04:16
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik probeer het gewoon.
Graag advies.
Mijn man is gescheiden van zijn 1e vrouw, is een zoon van net 18, inwonend bij de ex-vrouw, betaalt netjes zijn alimentatie per maand.
Krijgen we van de week een brief ivm met ouderbijdrage van een x bedrag, oeps, dat is een flink bedrag.
Helaas hebben ze in het verleden een vechtscheiding gehad en mijn man ziet zijn kind al een aantal jaren niet.
Ex vrouw hield dat tegen.
Iemand ervaring hiermee?
Wel betalen, niet betalen?
Opgezocht en het staat ook op het schrijven, het is vrijwillig maar wat betekent dit verder?
Graag advies.
Mijn man is gescheiden van zijn 1e vrouw, is een zoon van net 18, inwonend bij de ex-vrouw, betaalt netjes zijn alimentatie per maand.
Krijgen we van de week een brief ivm met ouderbijdrage van een x bedrag, oeps, dat is een flink bedrag.
Helaas hebben ze in het verleden een vechtscheiding gehad en mijn man ziet zijn kind al een aantal jaren niet.
Ex vrouw hield dat tegen.
Iemand ervaring hiermee?
Wel betalen, niet betalen?
Opgezocht en het staat ook op het schrijven, het is vrijwillig maar wat betekent dit verder?
maandag 28 augustus 2017 om 05:42
Dat betekend dat het niet verplicht is. Ook word er vanuit gegaan dat verder alle kosten van de alimentatie betaald moeten worden , tenzij anders vermeld in het ouderschapsplan.
Advies: niet betalen, tenzij jullie dit graag willen natuurlijk.
In principe zou de alimentatie vanaf 18 jaar ook niet meer aan zijn ex, maar aan zijn kind moeten worden betaald.
Advies: niet betalen, tenzij jullie dit graag willen natuurlijk.
In principe zou de alimentatie vanaf 18 jaar ook niet meer aan zijn ex, maar aan zijn kind moeten worden betaald.
maandag 28 augustus 2017 om 07:12
Om een advocaat in te schakelen bij een vrijwillige bijdrage, lijkt mij erg raar. Lijkt alleen maar een dreigement te zijn. Aangezien hij niet verplicht kan worden dat te betalen zal een normaal mens hiervoor geen procedure starten.
Wat naar dat hij zijn kind al lang niet meer ziet.
maandag 28 augustus 2017 om 07:43
Wat voor vrijwillige ouderbijdrag is het. Voor school?
Dan is het gewoon schoolgeld namelijk. En die is niet echt vrijwillig. Maar het valt dan wellicht gewoon onder de kosten die de moeder moet betalen, vader betaalt tenslotte alimentatie.
Scholen mogen ouders niet verplichten schoolgeld te betalen, daarom noemen ze het vrijwillig.
Als je niet betaalt dan mag het kind niet met alles meedoen, niet echt vrijwillig dus.
Dan is het gewoon schoolgeld namelijk. En die is niet echt vrijwillig. Maar het valt dan wellicht gewoon onder de kosten die de moeder moet betalen, vader betaalt tenslotte alimentatie.
Scholen mogen ouders niet verplichten schoolgeld te betalen, daarom noemen ze het vrijwillig.
Als je niet betaalt dan mag het kind niet met alles meedoen, niet echt vrijwillig dus.
summer is a state of mind
maandag 28 augustus 2017 om 07:53
Zijn ex is sowieso geen partij, want hij is ouder dan 18. Alleen je zoon zelf kan naar de rechter stappen.
Het wordt een beetje rot gebracht door zijn ex, maar beide ouders zijn verplicht om de studie van hun kind te bekostigen tot deze 21 is.
Wanneer de optelsom van de eigen bijdrage kinderalimentatie (wat je man betaalt en wat zijn ex betaalt) niet genoeg is om de studie te betalen, dan zullen beide ouders bij moeten leggen. Doen ze dat niet, dan kan hun kind naar de rechter stappen hiervoor.
Oftewel: er zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden over hoeveel elke ouder bijdraagt.
Het wordt een beetje rot gebracht door zijn ex, maar beide ouders zijn verplicht om de studie van hun kind te bekostigen tot deze 21 is.
Wanneer de optelsom van de eigen bijdrage kinderalimentatie (wat je man betaalt en wat zijn ex betaalt) niet genoeg is om de studie te betalen, dan zullen beide ouders bij moeten leggen. Doen ze dat niet, dan kan hun kind naar de rechter stappen hiervoor.
Oftewel: er zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden over hoeveel elke ouder bijdraagt.
maandag 28 augustus 2017 om 09:03
Kreeg hij die brief rechtstreeks vanuit school of van zijn ex? Dat vind ik ook verschil uitmaken. Als hij van zijn ex komt, zou ik niet betalen. Ze had hem ook van tevoren kunnen bellen of mailen dat ze die rekening had gekregen en dat het voor haar teveel geld is, met dus de vraag of hij mee wil betalen.
Komt hij rechtstreeks vanuit school of heeft zijn zoon hem aan je man gegeven, dan vind ik het weer een ander verhaal, ervan uitgaande dat het niet de ex is die gezegd heeft dat hij ermee naar zijn vader moest gaan.
Komt hij rechtstreeks vanuit school of heeft zijn zoon hem aan je man gegeven, dan vind ik het weer een ander verhaal, ervan uitgaande dat het niet de ex is die gezegd heeft dat hij ermee naar zijn vader moest gaan.
maandag 28 augustus 2017 om 09:43
maandag 28 augustus 2017 om 09:49
Jee, laat zoon hier niet de dupe van zijn zeg! Betaal de niet zo vrijwillige ouderbijdrage, zodat zoon goed aan het nieuwe schooljaar kan beginnen en verder wat Amand zegt. Ga met zijn drieën om de tafel zitten (vader, moeder en zoon) dus niet jij to en kijk naar wat de nieuwe behoeftes zijn. En wees daarin grootmoedig ipv kleinzielig, zodat zoon ziet dat hij op zijn vader kan bouwen en vertrouwen. Dat zal in de toekomst alleen maar in vaders voordeel werken en ook in zoons voordeel, trouwens. Er zal veel vertrouwen zijn beschadigd, zowel bij vader als bij zoon, meestal is geen contact niet zomaar. Bij wie de schuld ligt, is niet relevant, maar beide partijen zullen hun eigen aandeel niet of slechts gedeeltelijk zien. Begin met nieuwe bruggen bouwen, zoon vraagt niet om luxe producten, maar om schoolgeld!! Het is nooit te laat voor een nieuw begin
maandag 28 augustus 2017 om 09:55
Wat een gepreek zeg.Melisande2 schreef: ↑28-08-2017 09:49Jee, laat zoon hier niet de dupe van zijn zeg! Betaal de niet zo vrijwillige ouderbijdrage, zodat zoon goed aan het nieuwe schooljaar kan beginnen en verder wat Amand zegt. Ga met zijn drieën om de tafel zitten (vader, moeder en zoon) dus niet jij to en kijk naar wat de nieuwe behoeftes zijn. En wees daarin grootmoedig ipv kleinzielig, zodat zoon ziet dat hij op zijn vader kan bouwen en vertrouwen. Dat zal in de toekomst alleen maar in vaders voordeel werken en ook in zoons voordeel, trouwens. Er zal veel vertrouwen zijn beschadigd, zowel bij vader als bij zoon, meestal is geen contact niet zomaar. Bij wie de schuld ligt, is niet relevant, maar beide partijen zullen hun eigen aandeel niet of slechts gedeeltelijk zien. Begin met nieuwe bruggen bouwen, zoon vraagt niet om luxe producten, maar om schoolgeld!! Het is nooit te laat voor een nieuw begin
Die vrijwillige ouderbijdrage is dat op eens zo hoog geworden? Waarom hebben ze niet eerder aangegeven dat het zo hoog zou worden?
En wat zit er eigenlijk in die vrijwillige ouderbijdrage?
Als het om een extra duur schoolreisje gaat ( wat vaak zo is in het laatste schooljaar) dan hadden ze ook eerder kunnen melden dat het laatste schooljaar extra duur gaat worden.
Ik begrijp de twijfels om te betalen. Niet iedereen kan zomaar een smak geld missen, maar blijkbaar kan ex wel weer dreigen met een advocaat.
maandag 28 augustus 2017 om 21:05
Ik zou gewoon betalen als ik de vader was. Het is je kind en hij is al 18 dus het is niet alsof dit nog 10 jaar zo door gaat. Over 3 jaar zijn jullie 'er van af' en dan hebben jullie waarschijnlijk alles bij elkaar nog niet zoveel betaald als wanneer het kind bij je in huis woonde en je alles zelf had moeten bekostigen.
En als je toch moeilijk wil doen en de helft terug wil van moeder en specificaties enzovoorts, , doe dat dan nadat je het schoolgeld betaald hebt en zoon rustig zijn jaar begonnen is. Die heeft hier allemaal niet om gevraagd.
En als je toch moeilijk wil doen en de helft terug wil van moeder en specificaties enzovoorts, , doe dat dan nadat je het schoolgeld betaald hebt en zoon rustig zijn jaar begonnen is. Die heeft hier allemaal niet om gevraagd.
maandag 28 augustus 2017 om 21:12
Dat zal wel het bedrag zijn wat duo vindt dat je aan je studerende kind moet bijdragen. Maar volgens mij werkt het niet zo dat het alimentatie + ouderbijdrage is. Het is of het een of het ander.
maandag 28 augustus 2017 om 21:15
Ik las net een hele discussie over die 'vrijwillige' bijdrage op 1 van de nieuwszenders.
Wat staat erover op papier waar de alimentatie voor is?
En waarom draagt moeder niet bij?
Wat krijg je terug voor die 'vrijwillige' bijdrage?
Zomaar wat vragen.
En een advocaat inschakelen is te hilarisch voor woorden.
Wat staat erover op papier waar de alimentatie voor is?
En waarom draagt moeder niet bij?
Wat krijg je terug voor die 'vrijwillige' bijdrage?
Zomaar wat vragen.
En een advocaat inschakelen is te hilarisch voor woorden.
dinsdag 29 augustus 2017 om 18:50
Maar wie zegt dat het hiet om DUO gaat? Met 18 kan je nog in 6 vwo zitten en dan kan het dus wel de gewone 'vrijwillige' ouderbijdrage zijnLady_Vintage schreef: ↑29-08-2017 09:33Volgens mij heb jij het over een andere ouderbijdrage. Die van DUO is een advies, maar kan nergens afgedwongen worden.