zwanger geworden na IVF/ICSI- het vervolgtopic DEEL 2

05-08-2017 20:47 3015 berichten
We kennen elkaar al van het 'Zwanger worden met IVF of ICSI'- topic. Hier kletsen we verder na een positieve test!
.
De tabel was verwijderd, kan iedereen zich weer opnieuw komen melden?
.
Zwanger:
NaamUitgerekend#HartjeNIPT20w echoGeslacht
flipje229-01-212:heart: :duckie: :thumbsup: meisje
Saartjeuitgerekend?#:heart:
theepoesuitgerekend?# :heart:
Narkomeid11-06-21#:heart:
Maestro19-07-21#
Kasteelbewoneruitgerekend?#
MaeveSuitgerekend?#
Suezeleuitgerekend?#

Bevallen:
2020
windmolen (jongen), sofie87 (jongen), Puk (meisje), Stipjepipje (jongen), lux (jongen), HD84 (jongen), depster (jongen), Redcurls (meisje).

2018
deni308 , Boulu, angel, sofie87, lafemme, hosta

2017
moringa , Ylva , Hannepan86 , Baggal , anne-1985, zima ,
Nemoo, Lampje1, piene1987,
freexx, rosings , tasje , Lux, Fingers_crossed, women78, Luina, VeeBee17.

2016
someone86, itsi_us, Duufje ☆, fightster, Noortje81 , Lilly1980 , Blauwoogje1980 , zwangerwordenvanaf2014 .
anoniem_294835 wijzigde dit bericht op 18-11-2020 23:17
66.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ Lilly, tot nog toe hield ie zich redelijk s nachts maar vannacht tot 3 uur gespookt. Ik doe idd elke middag een slaapje anders kom ik de dag niet door. Sowieso hou ik de doelen laag. Straks weer naar het ziekenhuis (bleh)

@ Piene, goed dat je dat zo duidelijk hebt aangegeven bij kraamzorg. Hoop dat je een hele lieve krijgt!

@ Lux, rustig aan met jezelf hoor. Bijlezen heeft geen prioriteit. Mocht het helpen, vertel je wat er is?!
Aaah Lux, hopelijk niks ergs? (Kijk maar of je wilt reageren) :hug:
Nee niet ernstig... denk ik. Als hij weer gaat eten.. Hij weigerde langzamerhand steeds meer voeding, nu eet hij niets meer tenzij ik droomvoed. En niemand weet waarom.
Jeetje! En fles idem?
Ja weigert alles, behalve hapjes. Maar is verder niet ziek ofzo. Komt ook goed aan, genoeg plasluiers van wat hij wel krijgt, dus we weten niet waarom. Maar gewoon niet eten als ik het aanbied, dan gaat hij vreselijk huilen. Alleen in z'n slaap neemt 'ie de borst.
Huisarts zegt: dan geef je hem toch lekker veel fruithap? (Vroeg of ik daar weer mee moest stoppen). Kolf je je melk af mix je dat met een banaan, voer je 't hem zo. Laat hem maar aangeven wat hij wil hebben, hij is een refluxkindje en die willen soms gewoon liever niet meer dat vloeibare refluxtriggerende eten (melk) zodra ze doorhebben dat er ook dik vloeibaar bestaat. En geef ze eens ongelijk. Dus ze zei: ik zou gewoon kijken of hij dan wel goed eet en als dat goed gaat laat je hem toch lekker zo eten. Hij heeft z'n geboortgewicht al ruimschoots verdubbeld dus ze vond het niet zorgwekkend allemaal, hij ziet er ook kerngezond uit (en dat vond ik ook trouwens, maar het is wel gruwelijk vermoeiend zo, want hij is 's nachts ook heel onrustig en drinkt eigenlijk juist dus 's nachts beter (als hij slaapt dan) en je maakt je toch zorgen).

Als hij ziek of ontroostbaar wordt of helemaal stopt met eten moet hij naar de kinderarts, maar voor nu kan het ook gewoon een faaaaase (of een tandje oid) zijn.
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 15:17
0.27% gewijzigd
Dankjulliewel!! Het is zo bijzonder en mooi.
Achteraf gezien had ik idd geluk met de bevalling als ik vele anderen hoor over hun ervaringen. Als iemand me dit echter tijdens de bevalling had gezegd had ik diegene zéér waarschijnlijk neergehoekt. Mijn man riep soms verheugd "ze komt vandaag echt!" waarop ik alleen maar dacht "flikker op, dit doet fucking pijn". :')

Ik wil later uitgebreider op iedereen reageren, nu word ik geleefd ;)

@Lux Shit zeg... Dat is verre van tof :(
Inderdaad, kan ook nog tandje zijn. Bij M. dacht ik "what the $#@& is er met haar aan de hand?" toen de eerste doorkwam. Niets hielp, zelfs grote vriend/ held Bumba niet ;) achteraf dacht ik " ahaaaaa!" Ik hoop voor je dat dat het is Lux. Zie je niet al een soort van bobbel onderin? Onderste komen over algemeen eerst door! Hou vol :hug:
[quote=Ylva85 post_id=27488481 time=1504098425 user_id=250145

Als iemand me dit echter tijdens de bevalling had gezegd had ik diegene zéér waarschijnlijk neergehoekt. Mijn man riep soms verheugd "ze komt vandaag echt!" waarop ik alleen maar dacht "flikker op, dit doet fucking pijn". :')

[/quote]

Redelijk herkenbaar :proud: :facepalm: :hihi:
Iets heb ik hierboven fout gedaan :bonk: :D
Lux. Dat klinkt verdomd lastig. Ik hoop dat het een fase is (of tandjes) en het dan vanzelf weer overgaat. Pfff - sterkte!

Ylva & Lilly nu ik weet dat sweet pea een dikkertje wordt en n.a.v. de pijntjes weet ik niet of ik die C-Section nog zo erg vind... :hihi:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@Ylva: ja heel herkenbaar. Bevallen doet gewoon de ergste pijn. Niet uit te leggen hoe erg gewoon.

@Lilly: voel niks, er zitten wel al een maand kleine witte puntjes. Kwijlt wel veel. Maak me ook niet echt zorgen dat 'ie iets ergs heeft hoor. Wel dat hij niet genoeg binnenkrijgt, vooral toen het zo warm was, dacht ik 'straks droogt 'ie uit'. Verder is het gewoon vooral ontzettend vermoeiend.
@ Lux vervelend. Zolang hij niet suf is en goed plast is er weinig aan de hand. Misschien ook even temp meten? Als deze drie dingen goed zijn, geen zorgen!

Succes meid, lijkt mij vreselijk als er iets met je kindje aan de hand is.

@ Lilly wat leuk dat je nu al voor een broertje of zusje gaat dan. Dat is ook ons idee een beetje voor 2e, of vooral van man eigenlijk. Lijkt me wel zwaar (met mijn beroep) maar tegelijkertijd denk ik dat het vast wel gaat lukken. Maar ik ga nu maar op de eerste focussen, hahaha. Kan me al niet voortellen dat ik over 5 maanden een baby in mijn armen heb. Voelt nog steeds erg onwerkelijk.

@ yilva jouw bevalling klinkt als een ideale bevalling! Ik heb meest vreselijke bevallingen gezien tijdens mijn coschappen en meeat vreselijke verhalen gehoord van vriendinnen. Dus je hebt erg veel geluk gehad. Geniet met z'n drietjes van elkaar. Jullie hebben lang genoeg gewacht op dit moment.
Temp is niet zo betrouwbaar nu, want hij heeft gister vaccinaties gehad. Maak me ook geen zorgen dat hij ziek is, maar zit al 2 weken te vechten om hem aan de borst te krijgen en toen dacht ik: anders stop ik met de borst, maar nu weigert hij de fles ook. En is wel super chagrijnig en onrustig steeds. Doe geen oog meer dicht, hij spookt ontzettend. Ben gewoon ka-pot. 10x vermoeiender dan m'n kraamweek :-P
Ylva, gefeliciteerd met jullie dochter :flirting: . Mooi dat de bevalling zo goed is gegaan. Wel een snelle bevalling, hoop dat je daar niet te veel last van hebt na de tijd.

Boulu, je klinkt heel sterk en leg dat je zo mee leeft hier. Ook hoop dat jij ook snel weer kunt aansluiten in dit topic.

Lux, wat vervelend dat hij niet wil drinken. Zolang hij wel goed groeit en goede plas luiers heeft zal het wel goed komen, maar ik snap je bezorgdheid wel!

Angel, gefeliciteerd met je goede echo.

Ik mocht vandaag ook weer voor een echo, zat een mooi gummybeertje in mijn buik :flirting: ik kon de armpjes en beentjes een beetje zien bewegen. Ben officieel 8+2, volgens de echo 8+4. Mocht nu een afspraak maken met de verloskundige, die staat voor 19 september gepland. Dan ben ik 11 weken. Kon helaas niet eerder omdat mijn vriend voor het werk naar het buitenland moet..
Ik spiek een dagje niet op het forum... gefeliciteerd Ylva! Ik ben benieuwd naar je verhalen over je lieve kleine meisje.

Ik lees later verder en reageer dan wat uitgebreider op iedereen.
Ylva85, ik denk niet dat ik je al ken op dit forum ;) maar van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje!! Fijn dat de bevalling zo vlot ging!! Hoe ver was je nu?? GENIET GENIET GENIET!!!

Angel88, wat fijn dat de echo goed was! Geeft toch weer vertrouwen denk ik dan! Nu weer voortleven naar de volgende echo ;) hihi!

Lux jeetje lijkt me inderdaad erg vervelend, tuurlijk is dat vermoeiend en maak je je zorgen! Lijkt me doodnormale reactie van een moeder ;)

Lilly ik zag dat jij je ook weer had aangemeld op het andere forum!! Wat fijn! Ik wens je hééél erg veel succes opnieuw in de MM!!

Hannepan nu is het écht officieel aan jou ;) hihi! Houd je ons op de hoogte?!!

Lafemme, gefeliciteerd met je tweeling zeg! Schrok je ervan toen ze zeiden dat het er 2 zijn? Ik herinner met dat je er maar eentje had laten terugplaatsen? Kan me voorstellen dat het nu allemaal even spannend is, maar hopelijk verloopt alles verder vlot voor jullie.. gelukkig volgen ze je wel goed op!

Baggal, erg fijn dat ze jou zo goed opvolgen! Moest wel lachen om je meetlint :D heb geen idee of ze dat hier doen maar heb er in ieder geval nog nooit van gehoord ;) hoe trek je het verder nog? Fijn toch om nu al te weten dat ze waarschijnlijk 'groot' zal worden, mijn man en ik zijn beiden ook niet erg groot en zou het geweldig vinden voor m'n kindje als het in elk geval NIET onze lengte meekrijgt ;) haha, zo'n dropje dan :D

Boulu, voor jou nog even gewoon een *ik denk aan je* .. <3

sorry dames, geheugen is een zeef en ben kapot moe.. trek het even niet, ben erg emotioneel en twijfel ook aan mijn job, wil graag wat anders (al lang hoor), maar nu ik zwanger ben lijkt het helemaal niet evident om zomaar ander werk te zoeken en dan twijfel ik of ik niet gewoon moet blijven tot na de bevalling.. zou wel het beste zijn, maar langs de andere kant ben ik m'n job zo beu, ik zoek al een jaar wat anders maar vind niets, en nu mag ik net toevallig volgende week dinsdag op sollicitatiegesprek.. en dan twijfel ik weer... lastig en weet echt even met mezelf geen blijf meer maar dat zal ook wel door de hormonen komen ;)
piene1987 schreef:
30-08-2017 12:24
:hihi: moringa

lilly, ik blijf idd bij zhuis, zijn fijnere mensen dan bij de vk.
ik heb al een vk die toen ook kwam na geboorte van lotte maar heb met hun totaal niks beetje vreemde mensen |-) je mag altijd pb sturen hoor switchen kan altijd:)
heb ook qua kraamzorg goed aangegeven dat ik een lief iemand wil en die iets soortgelijks mee heeft gemaakt bij een ander gezin.
misschien gaat het hardstikke goed maar misschien is het heel heftig, word afwachten :)
Ik heb je een pb gestuurd :bigkiss:
Oooh Ylva!! Jeetje, die had ik nog even niet aan zien komen. Gefeliciteerd!! :cheer: Het klinkt allemaal heel goed en mooi, en wat een fijne bevalling (achteraf dan ;)). Geniet van jullie prachtige meisje!

Selin, sterkte wat betreft werk. Ik zou gewoon dat gesprek in gaan, waarom wachten als je het al zo lang niet meer naar je zin hebt? Je bent nog maar net zwanger dus er is voldoende tijd om nog een nieuwe baan aan te gaan. Niet ideaal voor je nieuwe werkgever wellicht (zou het wel zeggen), maar eerst maar eens kijken hoe het gesprek verloopt zou ik zeggen. Sterkte met de hormonen, nare dingen ;).

Moringa, hoe gaat het bij jou? Is er wat rust gekomen inmiddels nu je lekker thuis bent met de kleine man?

Wat gek dat mijn 'uitgerekend buddies' nu allebei bevallen zijn en ik de volgende ben. Jaren zie je met enige jaloezie zulke tabellen en nu sta ik ineens bovenaan. En na mij ga jij dus nu heel snel volgen Baggal! Ben benieuwd wat de datum gaat worden!

Ik houd jullie op de hoogte :)

Voor de tabel: zie nu pas dat ik nog op 30 sta, ben al enige tijd 31. Dank!
fijn chevrolet dat de echo weer goed is kun je al stiekem beetje meer genieten?

en angel ook fijn van goede echo. wanneer heb je geprikt voor de nipt? ik vond het best spannend om te wachten :proud: suc6

selin ik zou gesprek aangaan en gewoon eerlijk zijn, mochten ze niet met je in zee gaan zou ik zelf wachten tot na bevalling maar dat zal per persoon verschillen denk ik. mijn werk hou ik bv denk niet tot mn verlof vol dus bij een nieuwe baan in hetzelfde werkveld lijkt me dit lastig om ziek te melden:)

hannepan de volgende :cheer: en ik zal aanpassen

@hier vanmorgen vriend en ik beiden verslapen (wat werkelijk nooit gebeurd) heel erg balen want hadden afspraak in zhuis. gelukkig nog een plekje straks, moet dan in mn eentje en met mijn geschiedenis is dat klein beetje een dingentje maar ga ervoor :biggrin:
Piene: Wat heerlijk snel ben jij toch altijd met die tabel zeg - top! :worship: Ik hoop dat je heel gauw mag invullen dat Hannepan en ik bevallen zijn voor onze beebs en dat alles goed gegaan is. :heart: Hoe is het met je? Hoe voel je je? Voel je haar nog veel? Succes zo in het ziekenhuis! Jammer dat je partner niet mee kan!

Angel: Benieuwd wanneer je de NIPT uitslag krijgt. Las gister op de website van de NOS over het advies om de NIP test niet te vergoeden uit het basispakket. Volgens mij moet de minister nog beslissen over het advies. Geen idee of dit soort adviezen doorgaans wordt opgevolgd. De 175 euro is volgens mij een gesubsidieerde vergoeding en m.i. redelijk schappelijk. Tenzij er een medische indicatie is, maar ik kan me vergissen.

Hannepan: Inderdaad heel bizar dat we opeens boven aan de lijst staan O_O . Surreal! Ik ben er ergens dus nog steeds niet aan gewend dat ik ''opeens'' in zo'n lijstje sta en dat ik haar hopelijk binnen 30 dagen mag ontmoeten (ik blijf inzetten op 28 September, met 38 + 4). Soms kijk ik in haar kamertje en denk ik: goh - zou ze nu echt komen over niet afzienbare tijd?! Ik moet vanmiddag even gezellig disposable underwear halen voor na de bevalling en ook dit weekend de 'vluchtkoffer' (als ze eerder komt) klaar maken. Ik weet niet wat ik mee moet nemen qua kleertjes. Toen ik hoorde dat het een C-section zou worden dacht ik nog dat als ze eerder gehaald zou worden het wel verstandig zou zijn om wat kleiner spul te hebben, maar nu betwijfel ik of ze zelfs in maat 50 past :proud: Whoops! We gaan het zien. Van het zoontje van mijn neef werd ook gezegd dat het een dikkie dik zou worden en die was 3520 gram. Over zijn jongere zusje werd tijdens de zwangerschap niets gezegd en die was ruim een kilo zwaarder! Ik denk dus dat ik maar een paar dingen in diverse maten mee neem: keus genoeg voor de kleine diva (ze heeft al meer schoenen dan mijn man :yum: ).

Chevrolet: Heerlijk - alweer een goede echo! :high5: Echt super fijn nieuws dit. Hoe voel je je verder?

Selin: De NHS is een beetje middeleeuws wat dat betreft. https://www.google.co.uk/search?q=funda ... 4166401969 Zie hier ook een gezellig plaatje hoe dat in zijn werk gaat. Dat je moe bent in het eerste trimester (en straks in het laatste) is vrij normaal. Nu je net zwanger bent zou ik niet zo snel van job veranderen, althans ik weet niet wat de regels over verlof zijn in Belgie, maar in de UK zou je er op achteruit gaan. Tenzij de mogelijk nieuwe job natuurlijk heel veel andere kansen biedt - dan zou het er tegenop kunnen wegen.

Moringa: Hoe is het met ''het spook van de opera''? :hihi: Heeft hij zich ernstig misdragen vannacht of ben je de tijd goed doorgekomen?

Rosings: Alles goed met jou en Charlotte?

Lilly: Ik ben heel benieuwd wanneer je TP is! :thumbsup: Hoop zo dat je ergens volgende week weer eens op het befaamde wachtbankje kan plaatsnemen! Zelfde geldt voor ZW2014!

Lafemme: Hoe is het met jou na het nieuws van de afgelopen week? Ik snap dat je ook meteen angst hebt - de gevaren zouden in mijn hoofd ook meteen de revue passeren :-O$ . Maar bedenk wel dat ze je heel goed in de gaten gaan houden en dat een tweeling met gedeelde placenta vaker voorkomt. In NL is de gezondheidszorg gelukkig wel heel goed en je gaat deze zwangerschap tot een goed einde brengen - deal?

Lux.: Kan me voorstellen dat je scheel ziet van de slaap - pfff1 Klinkt als tropen dagen. Hoop dat er snel ritme komt en jij weer op adem kan komen, :hug:

Boulu: Ik weet niet of je nog meeleest/op vakantie bent. Ik wil je niet storen, maar weet dat er nog steeds aan je gedacht wordt en dat ik hoop dat het zo goed als het kan, ok met je is. :rose:

Hier blijf ik de meest bizarre dromen hebben :@@: . Gelukkig voel ik me wel wat fitter dan gedurende het afgelopen bankholiday weekend. Ik heb de situatie met vriendin B. en mijn broer ook even geparkeerd en merk dat dit wel rust geeft. Deze week wordt hopelijk de tripp trap stoel geleverd en krijgen we de makelaar op bezoek. De newborn set heb ik op eBay kunnen kopen (want ik vond £75 voor zo'n plastic bakje) wel echt heel veel. Zeker als je bedenkt dat je het zo kort gebruikt. Het is ook altijd zo dat wanneer je bruiloft of baby roept dat voor de winkelier het meteen ding-dong jackpot is :biggrin:
Qua huis; We hoeven niet per se weg waar we zitten, maar mijn man wil liever een huis met een tuin @ Repton. We hadden in maart al eens gekeken. Ik vind het best, maar ik heb wel gezegd dat ik niet wegga voordat ik iets anders heb gevonden. Ik ga zeker niet tijdelijk huren - daarvoor ben ik veel te veel gehecht aan de huidige woning. Voor de rest is alles onderhandelbaar ;)
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@ylva Woooooooow baby! Gefeliciteerd! :smooch:
.
.
Baggal schreef:
31-08-2017 10:28
[...] Las gister op de website van de NOS over het advies om de NIP test niet te vergoeden uit het basispakket. Volgens mij moet de minister nog beslissen over het advies. Geen idee of dit soort adviezen doorgaans wordt opgevolgd. De 175 euro is volgens mij een gesubsidieerde vergoeding en m.i. redelijk schappelijk. Tenzij er een medische indicatie is, maar ik kan me vergissen.
.
Het advies van het Zorginstituut is inderdaad eigenlijk om de situatie gewoon zo te laten als het al was. En dat is denk ik wel prima.

Voordat de NIPT was ingevoerd was er de combinatietest a €163 die je ook zelf moest betalen. Nu is er daarnaast de NIPT die eigenlijk veel meer kost, maar die inderdaad op een wat 'onzichtbare' manier (subsidie) al gedeeltelijk door de overheid wordt vergoed, en die kost de zwangere dan nog €175.

In beide gevallen geldt: met een medische indicatie wordt de test wél 100% vergoed.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Flipje: Als men toch al zelf voor de combinatie test moet betalen, dan zou (bijna) iedereen toch op de NIPT overstappen lijkt mij? Zeker gelet op het geringe verschil in bedrag tussen de 2 testen en de hogere betrouwbaarheidsfacor van de NIPT t.o.v. combinatie test.
In de UK krijg je alleen de combinatie test aangeboden via de NHS, al gaan er stemmen op om de NIPT ook onder de NHS te laten vallen. Probleem is echter dat de NHS nu al enorm grote financiele tekorten heeft.
Hoe bevalt je nieuwe koffie machine trouwens? Ik hoop enorm dat je over 1,5 maand niet te veel caffeine mag gebruiken - om zeer duidelijke redenen! :bigkiss:
Vreemd genoeg hoor ik nog zeer regelmatig mensen die bewust kiezen voor de combinatietest omdat ze (door slechte voorlichting?) denken dat die betrouwbaarder is.... Had ik ook in mijn februari-uitgerekend-groepje daar een hele discussie over.

Het maakt nogal wat uit hoe je de testspecificaties brengt...

Als je zegt: "Met de NIPT worden 99% van de kindjes met syndroom X, Y of Z opgespoord." dan klinkt het als een fantastische test.
Maar als je zegt: "Een afwijkende uitslag van de NIPT is in 25% van de gevallen onterecht." dan lijkt het een behoorlijk waardeloze test.

De bovenstaande uitspraken zijn weliswaar allebei waar, maar je moet goed weten hoe je die getallen moet benaderen.

Wat betreft de eerste uitspraak:
Het is een screenende test, dus de uitslag: 'uw kind is niet ziek' moet zo betrouwbaar mogelijk zijn. Want als je toekomstige ouders een geruststellende uitslag geeft, dan is het vooral belangrijk dat díe uitslag klopt. Want die groep mensen gaat naar huis en komt niet meer terug, terwijl de groep met een afwijkende uitslag nog vervolgonderzoek krijgt aangeboden.
En de betrouwbaarheid van zo'n negatieve uitslag (= de negatief voorspellende waarde) is bij de NIPT meer dan 99,9%. (Bij de combinatietest is die overigens ook heel hoog.)

Wat betreft de tweede uitspraak:
Bij een afwijkende uitslag is er inderdaad altijd nog een kans op 'loos alarm', dat is bij alle medische testen zo. Maar daar is dan eventueel vervolgonderzoek voor in de vorm van uitgebreide echo's of een punctie (en dat vervolgonderzoek is nooit verplicht, die keuze mag gemaakt worden door de zwangere).
De betrouwbaarheid van de afwijkende uitslag (is de afwijkende uitslag terecht afwijkend?) heet de positief voorspellende waarde en is voor de NIPT 75%. Dat klinkt misschien vrij 'matig', maar hou je vast: voor de combinatietest is de positief voorspellende waarde slechts een schamele 5% (dus 95% van de afwijkende uitslagen van de combinatietest zijn onterecht). De combinatietest is wat dat betreft gewoon echt heel erg slecht!
(Daarom dachten/hoopten flipman en ik destijds ook nog dat het waarschijnlijk wel los zou lopen met F......)

Dus nee, ik snap ook niet zo goed dat er nog steeds voor de combinatietest wordt gekozen. :huh:
(Eigenlijk snap ik niet eens dat de test nu überhaupt nog wordt uitgevoerd...)

En nu ga ik nog even helemaal los met een tabelletje:
betekeniscombinatietestNIPT
SensitiviteitHoeveel % van de zieken worden met de test gevonden?85%99,5%
SpecificiteitHoeveel % van de gezonden krijgen een 'goede' uitslag?95%99,7%
Negatief voorspellende waardeHoeveel % van de 'goede' uitslagen zijn daadwerkelijk gezond?99%99,9%
Positief voorspellende waardeHoeveel % van de 'slechte' uitslagen zijn daadwerkelijk ziek?5%75%
.
Wat zijn je overwegingen bij de keuze van de test? → Hoe goed is de test?
- Sensitiviteit: de NIPT 'mist' maar 0,5% van de zieken, de combinatietest mist 15% van de zieken. Wat betekent dat? Zeg dat er per jaar ongeveer 400 zieke kinderen zouden worden geboren: dan mist de NIPT maar 2 zieken, en de combinatietest mist er wel 60!

En wat moet je doen met de uitslag?
- Negatief voorspellende waarde: Bij een niet-afwijkende uitslag zijn zowel de combinatietest als de NIPT heel betrouwbaar. Wat dat betreft is een niet-afwijkende uitslag dus voor beide testen heel betrouwbaar.
- Positief voorspellende waarde: Bij een afwijkende uitslag zit de combinatietest er erg vaak naast, terwijl de NIPT dan wel 75% betrouwbaar is. Een groot verschil! Met de combinatietest zullen dus heel veel ouders onterecht in spanning komen te zitten en met de NIPT al veel minder. Maar toch is de betrouwbaarheid van beide testen nog lang niet 100%, en geldt dus voor beide testen dat vervolgonderzoek wordt aangeraden.
flipje2 wijzigde dit bericht op 31-08-2017 17:43
34.65% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ylva, gefeliciteerd met je dochter!! :heart:
*meelezer breekt in*
bedankt voor je beroepsdeformatie Flip! Als gemigreerde Nederlander mag ik niet meedoen aan t NIPT onderzoek in NL, dus ik twijfelde of we dan maar de combinatietest in NL zouden doen, maar nu weet ik het wel :proud:

Gefeliciteerd allemaal met jullie zwangerschappen dames! Het is jullie zoooo gegund!!

*breekt weer uit :byee: *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven