Advies gevraagd over vakantie met obese vrienden
donderdag 31 augustus 2017 om 16:44
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik een week weg met vrienden, we zitten samen in een vakantiehuis en eten ook samen. We zijn met zijn zevenen en vier van hen zijn obees, bmi van ruim boven de 35 dus. Zelf ben ik onlangs afgevallen naar een gezond gewicht (bmi 24). Ik hou van lekker eten en wijntjes, dus ik moet er mijn best voor doen zo te blijven.
Mijn "dikke" vrienden zijn geen supporters van mij qua afvalgedrag/gezond eten etc. Elke keer als ik ze zie met etentjes wordt me de drank en het eten bijna opgedrongen, onder het mom "je mag best zondigen, hoor" en "wat eet jij weinog zeg!!" Ze vinden afvallen zelf helemaal niet nodig. En nu zie ik dus een klein beetje op tegen die week, wat betreft het gezamenlijk eten en boodschappen doen. Ik wil graag vasthouden aan mijn nieuwe levensstijl maar hen tegelijkertijd in hun waarde laten qua eetgedrag. Mij maakt het niks uit dat ze dik zijn hoor, ik wil alleen voor mezelf iets anders nu. Hoe kan ik dit een beetje charmant en tactisch aanpakken in die vakantie? Iemand tips?
Binnenkort ga ik een week weg met vrienden, we zitten samen in een vakantiehuis en eten ook samen. We zijn met zijn zevenen en vier van hen zijn obees, bmi van ruim boven de 35 dus. Zelf ben ik onlangs afgevallen naar een gezond gewicht (bmi 24). Ik hou van lekker eten en wijntjes, dus ik moet er mijn best voor doen zo te blijven.
Mijn "dikke" vrienden zijn geen supporters van mij qua afvalgedrag/gezond eten etc. Elke keer als ik ze zie met etentjes wordt me de drank en het eten bijna opgedrongen, onder het mom "je mag best zondigen, hoor" en "wat eet jij weinog zeg!!" Ze vinden afvallen zelf helemaal niet nodig. En nu zie ik dus een klein beetje op tegen die week, wat betreft het gezamenlijk eten en boodschappen doen. Ik wil graag vasthouden aan mijn nieuwe levensstijl maar hen tegelijkertijd in hun waarde laten qua eetgedrag. Mij maakt het niks uit dat ze dik zijn hoor, ik wil alleen voor mezelf iets anders nu. Hoe kan ik dit een beetje charmant en tactisch aanpakken in die vakantie? Iemand tips?
donderdag 31 augustus 2017 om 18:26
nou, dit dus ^tyche schreef: ↑31-08-2017 17:04Ik zou het niet bespreken, omdat je dan een lading op legt. Daarbij is het makkelijk om van tevoren te zeggen dat je elkaar gaat respecteren, ondat zij hun gedrag waarschijnlijk niet als respectloos zien en dus ook niet zouden veranderen.
Wat ik wel zou doen is gewoon zonder er nadruk op te leggen te kiezen wat jij wilt. Je hoeft je niet te verantwoorden, en als ze je de eerste keer iets aanbieden zeg je nee. Blijven ze aandringen, dan kun je vragen wat er onduidelijk is aan nee of zeg je dat je zelf prima weet wat je wilt, en ga je in één adem door over een ander onderwerp. Komt de boodschap dan nog niet aan, dan kan je iemand persoonlijk aanspreken op gedram. Dat kan gewoon vriendelijk, kort en duidelijk: ik vind het onprettig dat je steeds commentaar hebt op wat ik eet. Wil je daarmee ophouden?
donderdag 31 augustus 2017 om 18:41
Doet me een beetje denken aan de voice-over van de Plus. Echt zo'n oubollige, belerende stem.
Maar zelf sinds mijn zestiende niet meer meegemaakt dat men aandrong. Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben denk ik. Ik reserveer altijd wat calorieën voor het geval dat er iets heel lekkers op tafel komt.
Maar zelf sinds mijn zestiende niet meer meegemaakt dat men aandrong. Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben denk ik. Ik reserveer altijd wat calorieën voor het geval dat er iets heel lekkers op tafel komt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 31 augustus 2017 om 18:48
Goed eten, daar houden we van.retrostar schreef: ↑31-08-2017 18:41Doet me een beetje denken aan de voice-over van de Plus. Echt zo'n oubollige, belerende stem.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
donderdag 31 augustus 2017 om 18:51
Nou!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 31 augustus 2017 om 19:24
Lucylucille schreef: ↑31-08-2017 17:34Simpel zat.
'jongens, ik kat niet op jullie eet gewoontes, doe dat dan ook niet bij mij'.
Moet je kunnen zeggen toch?
Dit.
vrijdag 1 september 2017 om 17:34
Sta sterk in je schoenen, to! Kan me voorstellen dat je je nieuwe stijl wilt aanhouden, maar weet uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om dat te doen als anderen zitten te eten zoals jij zelf ook altijd deed. Dat blijft toch een moeilijk iets, vond het altijd verstand versus gevoel zeg maar.
Het gaat niet alleen om wat zij zullen zeggen, het gaat vooral om jouw innerlijke stemmetje...
Wens je een leuke vakantie!
Het gaat niet alleen om wat zij zullen zeggen, het gaat vooral om jouw innerlijke stemmetje...
Wens je een leuke vakantie!
vrijdag 1 september 2017 om 17:44
Herkenbaar. Mijn halve familie heeft zwaar overgewicht richting obese en zij hebben ook altijd iets te zeggen over wat ik eet, hoeveel ik eet en hoe ik eruit zie (gewoon maatje 36-38).
Meestal zeg ik beleefd dat ik genoeg heb gehad en herhaal die boodschap net zolang tot het duidelijk is. Als ze iets over mijn figuur/gewicht/vorm zeggen, dan zeg ik simpelweg dat ik een gezond gewicht heb en me prima voel.
Ik vind het wel bijzonder. Ik zou omgekeerd nooit iets over hun gewicht zeggen, maar omgekeerd is alles kennelijk geoorloofd.
Meestal zeg ik beleefd dat ik genoeg heb gehad en herhaal die boodschap net zolang tot het duidelijk is. Als ze iets over mijn figuur/gewicht/vorm zeggen, dan zeg ik simpelweg dat ik een gezond gewicht heb en me prima voel.
Ik vind het wel bijzonder. Ik zou omgekeerd nooit iets over hun gewicht zeggen, maar omgekeerd is alles kennelijk geoorloofd.
vrijdag 1 september 2017 om 17:52
Gewoon eten wat jijzelf wil, en als ze daar iets van zeggen zeg je vriendelijk dat jij bepaalt wat je eet en dat zij dat ook gewoon voor zichzelf moeten doen. No hard feelings en wederzijds respect. Desnoods blijven herhalen.
Vind het erg vreemd dat mensen je eten opdringen. Waar bemoeien ze zich mee? Projecteren ze hun sluimerende schuldgevoel over hun eigen eetpatroon soms op jou?
Vind het erg vreemd dat mensen je eten opdringen. Waar bemoeien ze zich mee? Projecteren ze hun sluimerende schuldgevoel over hun eigen eetpatroon soms op jou?
Ab imo pectore
zaterdag 2 september 2017 om 07:45
Heel goed! En gewoon rustig maar beslist Nee, dank je wel zeggen als ze eten blijven aanbieden. Als ze blijven aandringen je antwoord herhalen. Je kunt ook van tafel opstaan en zeggen Ik ben klaar. Ik heb genoeg gegeten.Smartwoman1971 schreef: ↑01-09-2017 22:22Zoals Soof het beschrijft, zo voelt het ongeveer. Maar ik heb besloten om me vast te houden aan hoe ik het zelf wil en gewoon rustig vol te houden dat ik al dat eten niet hoef. En te genieten van mijn vakantie!
zaterdag 2 september 2017 om 07:50
Helemaal niet leuk.Koffiekop1 schreef: ↑02-09-2017 01:03Wat SooF zegt inderdaad.
Je kan ze ook steeds tips gaan geven over een gezond eetpatroon als ze tegen jou beginnen. "Lieverd, als je nou kipfilet neemt in plaats van die speklap.., je zal je echt beter voelen als je even wat rauwkost eet in plaats van patat "![]()
Beetje passief agressief, maar wel leuk![]()
zondag 1 oktober 2017 om 21:32
Leuk dat jullie er nog naar vragen! Het is best goed gegaan eigenlijk. Ik heb gezellig mee gedaan maar ook wel mijn eigen koers gevaren. Er is wel wat jaloezie bij de "dikke dames" dat het mij wel gelukt is en hen nog niet. Kwamen ze openlijk voor uit trouwens. Blijkt dat ze er toch meer mee zitten dan ik dacht, met dat overgewicht. Best vervelend voor ze. Ik weet dat het moeilijk kan zijn om de knop om te zetten en andere keuzes te maken.
zondag 1 oktober 2017 om 21:49
Ik lees hier regelmatig topics, die me op z'n zachtst gezegd verbazen. Niet eens omdat je tegen je vrienden kennelijk niet alles kunt zeggen of ze er niet voor openstaan, wat ik al vreemd vind. Maar omdat een BMI van boven de 35 wordt genoemd. Ik vraag me dan serieus af hoeveel vrouwen in een gesprek hun BMI met vriendinnen gaan bespreken of waarom jij dat concludeert op basis van giswerk. Ik ben vast gek, dat ik dat bizar vind en nooit doe. Vriendinnen die aan het afvallen zijn en/of hun leefstijl veranderen, kunnen altijd op mijn steun rekenen hoor. Net zoals ik het knap vind dat jij afgevallen bent en gelukkig dus de vakantie goed bent doorgekomen qua eten.
zondag 1 oktober 2017 om 22:04