Re-enactment kostuums

04-09-2017 17:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje een grote 'history geek' en een groot fan van re-enactment (hoewel ik hier zelf niet actief in ben). Het is een genot om geschiedenis tot leven te zien komen door de mooie kostuums die mensen dragen. Zelf maak ik voor vrienden en kennissen ook wel eens kostuums. Een prinsessenjurk voor een toneelstuk op school of een verenpak voor carnaval.

Ik zou graag eerst parttime en als dat goed gaat een fulltime baan van mijn hobby willen maken en me daarbij dan richten op re-enactment kostuums.

Zie hier een voorbeeld van erg getalenteerde kostuummaaksters:
http://www.priorattire.co.uk/gallery.html- voor Izabela Pitcher is kostuumdesign een fulltime baan!
https://angelacostumery.com/completed-pieces/
https://www.fairytas.com/original-designs
https://www.facebook.com/pg/Walkingthro ... e_internal

Ik vind het een grote stap om hier een fulltime baan van te maken en voor het zo ver is zou ik graag mijn netwerk eens wat meer uitbreiden en kijken of dit überhaupt een rendabel beroep is. Ik heb het idee dat hier in Nederland niet zo'n grote klantenkring voor is en dat re-enactment meer leeft in het buitenland. Daar komt bij dat deze kostuums vaak erg duur zijn (door de stoffen en het handwerk) en dus niet voor jan en alleman betaalbaar.

Een vraag voor de lezers van dit topic; weten jullie nog een aantal (soortgelijke) re-enactment evenementen waar ik eens kan gaan kijken of winkels die geïnteresseerd kunnen zijn in dit soort waren? Ik wil er best een eindje voor reizen maar niet verder dan regio's in Duitsland, Frankrijk of Engeland.

Alvast bedankt! :-D
Maar als je kostuums gaat maken, dan zal er ook regelmatig gepast moeten worden, en dan is het toch niet handig dat je klanten in het buitenland zoekt?

En zijn mensen sowieso bereid om zo veel geld te betalen dat jij er een inkomen uit kan halen?

Verder geen tips, succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja dat is de vraag Himalaya... Isabela Pitcher heeft veel klanten buiten Engeland (waar ze woont en werkt) maar zij zit dan ook al ruim 10 jaar in het vak en heeft een grote klantenkring!
Ik zou het niet doen, in ieder geval niet hier in Nederland. Ik heb jarenlang gere-enact en wij maakten alles gewoon zelf. We hadden mensen in ons kampement met allemaal een bepaalde vaardigheid die ons voorzagen van materiaal, zelfvoorzienend dus. Veel goedkoper dan het laten maken, bovendien was het maken van kleding een onderdeel van wat wij lieten zien en kun je dus niet een beetje gaan zitten broddelen, je moet daadwerkelijk kunnen uitleggen wat je aan het doen bent, het hoe en het waarom.
En volgens mij geldt dat voor de meeste (serieuze) re-enacters. Vergis je overigens niet in de historische correctheid, daar zijn re-enacters heel, heel pietluttig in, en terecht. Je moet echt een gedegen kennis van stoffen, materialen en de tijdvakken waarin die gebruikt werden hebben.

Er zijn best veel historische evenementen, maar je bent nu wel zo'n beetje aan het eind van het seizoen, de meeste zijn al geweest. Je kunt ze zo googelen.

In april heb je bijvoorbeeld in het Archeon het een en ander aan historische evenementen.
Keltfest
Castlefest(veel fantasy maar ook re-eneactment)
Historia Mundi in België
In Fulda(Dld) is altijd een heel groot evenement
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:44
10.56% gewijzigd
Nooit overwogen om in een atelier te gaan werken waar theaterkostuums gemaakt worden?
Precies wat lafleurnoire al schrijft. Re-enactors gaat het niet om het resultaat, maar ook om het hele proces van het maken. Alles opzoeken, de kleine details uitzoeken en maken. En alles authentiek maken (zonder naaimachine of andere moderne hulpmiddelen). Maar ok, dat zijn de re-enactors die ik ken...
Bedankt voor de tips @LaFleurNoire! Ik ben dit weekend toevallig naar de Highland Games Hank geweest. Veel van de re-enacters daar maakten ook hun eigen kostuums en vertelden daar vol enthousiasme over, heel leuk om te zien!

Ook leuk om te horen dat je zelf actief (bent) geweest als re-enacter. Met welke tijdsperiode hield jouw groep zich bezig? Ik heb een aantal boeken met historische kledij maar ik denk dat, dat niet telt als 'gedegen kennis.'
@Snicholls, jawel. Alleen heb ik geen officiële diploma's in mode. Alles wat ik weet is geleerd van oma, moeders en daarna door trial en error zelf dingetjes uitvinden.
Lisianthus schreef:
04-09-2017 17:46
Bedankt voor de tips @LaFleurNoire! Ik ben dit weekend toevallig naar de Highland Games Hank geweest. Veel van de re-enacters daar maakten ook hun eigen kostuums en vertelden daar vol enthousiasme over, heel leuk om te zien!

Ook leuk om te horen dat je zelf actief (bent) geweest als re-enacter. Met welke tijdsperiode hield jouw groep zich bezig? Ik heb een aantal boeken met historische kledij maar ik denk dat, dat niet telt als 'gedegen kennis.'
Oh, dan heb je waarschijnlijk mijn oude cluppie gezien, zij stonden daar ook. Ik zat in de 18e eeuw.
Ik zou het niet doen. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om alles uit te zoeken en om ervoor te zorgen dat alles historisch correct is. Daarnaast maken de meeste mensen het of zelf of laten ze het door andere reenactors maken, juist omdat je dan weet dat het historisch correct is (juiste stoffen, juiste afwerking).
De meeste mensen die ik ken die kleding verkopen (en dit zijn er best veel) doen dit naast een normale baan.

Daarnaast, als ik zie hoeveel werk ik kwijt ben aan het maken van een jurk (helemaal met de hand, alle zomen e.d.) dan kost me dit al snel zo'n 2-4 dagen afhankelijk van het soort stof en details in afwerking (en dan tel ik het uitzoekwerk nog niet mee, vergis je hier niet in!!). Als ik jou dan materiaal + arbeidsloon moet betalen dan doe ik het liever zelf.

Wellicht heb je meer succes bij LARP'ers. Dan kan het gewoon op de machine en hoef je jezelf minder bezig te houden met de historische correctheid.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:58
0.05% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
thistle schreef:
04-09-2017 17:44
Precies wat lafleurnoire al schrijft. Re-enactors gaat het niet om het resultaat, maar ook om het hele proces van het maken. Alles opzoeken, de kleine details uitzoeken en maken. En alles authentiek maken (zonder naaimachine of andere moderne hulpmiddelen). Maar ok, dat zijn de re-enactors die ik ken...
Dat zijn ook de enige die ik ken...man, ik heb 4 kinderen met naald en draad in de historisch correcte kleding gestoken, daar ben je dus een hele winter mee bezig, kunnen ze het een seizoen aan en daarna mag je weer aan de bak. Voor onszelf was het gelukkig eenmaliger, maar die stays(korset), wat een enorm rotwerk om te maken.
LaFleurNoire schreef:
04-09-2017 17:49
Oh, dan heb je waarschijnlijk mijn oude cluppie gezien, zij stonden daar ook. Ik zat in de 18e eeuw.
Er was een re-enactment van een Keltisch dorp en Clan Mac Bran. Ik weet niet of zij nou samen een groep waren of niet..
Nee, is apart van elkaar. Maar ze zullen ongetwijfeld samengewerkt hebben, is wel zo gezellig.
V1k1ng schreef:
04-09-2017 17:52

Daarnaast, als ik zie hoeveel werk ik kwijt ben aan het maken van een jurk (helemaal met de hand, alle zomen e.d.) dan kost me dit al snel zo'n 2-4 dagen afhankelijk van het soort stof en details in afwerking (en dan tel ik het uitzoekwerk nog niet mee, vergis je hier niet in!!). Als ik jou dan materiaal + arbeidsloon moet betalen dan doe ik het liever zelf.

Wellicht heb je meer succes bij LARP'ers. Dan kan het gewoon op de machine en hoef je jezelf minder bezig te houden met de historische correctheid.
Ja snap ik, ik maak ook liever zelf kostuums dan dat ik daarvoor naar de winkel ga. Vaak vind ik het aanbod in de winkels toch niet echt mooi afgewerkt!

Zou ook nog kunnen maar ik denk dat het plezier juist zit in de historische correctheid van je kostuums. Ik wist niet dat daar dan nog zoveel uitzoekwerk bij kwam kijken! Ga je daar dan voor naar bibliotheken, online of via andere re-enactors?
Dat, en musea bijvoorbeeld.
Lisianthus schreef:
04-09-2017 17:59
Ja snap ik, ik maak ook liever zelf kostuums dan dat ik daarvoor naar de winkel ga. Vaak vind ik het aanbod in de winkels toch niet echt mooi afgewerkt!

Zou ook nog kunnen maar ik denk dat het plezier juist zit in de historische correctheid van je kostuums. Ik wist niet dat daar dan nog zoveel uitzoekwerk bij kwam kijken! Ga je daar dan voor naar bibliotheken, online of via andere re-enactors?
Uitzoekwerk zit hem bijv. in:
- kleurgebruik (bepaalde kleuren zijn in bepaalde gebieden zeldzamer dan in andere gebieden)
- stof
- wat hoorde bij een bepaalde sociale klasse qua kleding.
- model van bepaalde kleding, passende bij de regio of sociale klasse.

Ik vind mijn informatie bij andere reenactors, archeologische onderzoeken in een bepaalde regio enz en ook bij andere reeanactors. Om even een voorbeeld te geven, ik ben nu al 3 dagen bezig om uit te zoeken hoe een bepaald soort jas wordt gemaakt. Welke materialen mag ik gebruiken, wat is het patroon, welke materialen mag ik gebruiken om hem af te werken en welke kleuren mag ik gebruiken. Hierbij moet ik dus heel goed het onderscheid kunnen maken tussen bijv. een kledingstuk wat bedoeld is voor een ongehuwde dame of wat ik als gehuwde mag dragen.

Gewone winkels zijn voor veel van mijn mede reenactors not done. Alles wordt eigenlijk of zelf gemaakt, of wordt onderling uitgewisseld. Ik koop zelfs alleen maar stof bij reenactors en niet in gewone winkels, dan heb ik grotere kans dat het daadwerkelijk historisch correct is. In de winkel hebben ze nog wel eens geprobeerd om me een linnen/katoen-mix aan te smeren ipv 100% linnen, want het zag er toch bijna hetzelfde uit... :bye:
Wat ik wel snap is dat men bepaalde kleding accuraat wil kunnen namaken, en dat kan ook, door materiaalonderzoek, kijken naar afbeeldingen/schilderijen uit die tijd, onderzoek doen naar de manier waarop dingen gemaakt en gedragen werden, enz.

Maar wat ik niet snap is dat men dan denkt dat men door die dingen aan te trekken met een groep, een beeld van de samenleving uit die tijd kan neerzetten. Immers, wij zijn mensen met de kennis en ervaring van het heden, met de maatschappij van het heden als referentiekader voor ons bestaan, dus hoe wil je dan in vredesnaam accuraat een persoon van 400 jaar geleden neerzetten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
04-09-2017 18:26
Maar wat ik niet snap is dat men dan denkt dat men door die dingen aan te trekken met een groep, een beeld van de samenleving uit die tijd kan neerzetten. Immers, wij zijn mensen met de kennis en ervaring van het heden, met de maatschappij van het heden als referentiekader voor ons bestaan, dus hoe wil je dan in vredesnaam accuraat een persoon van 400 jaar geleden neerzetten?
Op vakantie gaan naar Spanje maakt van mij ook geen Spanjaard. Maar dan kan ik het nog wel leuk vinden voor mijzelf om te doen ;)
V1k1ng schreef:
04-09-2017 18:20
Gewone winkels zijn voor veel van mijn mede reenactors not done. Alles wordt eigenlijk of zelf gemaakt, of wordt onderling uitgewisseld. Ik koop zelfs alleen maar stof bij reenactors en niet in gewone winkels, dan heb ik grotere kans dat het daadwerkelijk historisch correct is. In de winkel hebben ze nog wel eens geprobeerd om me een linnen/katoen-mix aan te smeren ipv 100% linnen, want het zag er toch bijna hetzelfde uit... :bye:
Jeetje, maken jullie ook nog eens je eigen stof o_o daar gaat veel werk in zitten! Maar het is dan weer wel heel historisch accuraat! Misschien is het toch niet echt handig om hier op een commerciële manier naar te kijken..

Ik heb nog gekeken om direct in contact te komen via verschillende groepen via het internet maar volgens mij hebben veel groepen geen website.. Hoe ben jij in het re-enactment wereldje gerold?
Lisianthus schreef:
04-09-2017 18:57
Jeetje, maken jullie ook nog eens je eigen stof o_o daar gaat veel werk in zitten! Maar het is dan weer wel heel historisch accuraat! Misschien is het toch niet echt handig om hier op een commerciële manier naar te kijken..

Ik heb nog gekeken om direct in contact te komen via verschillende groepen via het internet maar volgens mij hebben veel groepen geen website.. Hoe ben jij in het re-enactment wereldje gerold?
Er zijn mensen die inderdaad zelf stof weven (maar dan betaal je dus gemakkelijk 25+ euro de meter), maar vaak wordt er ook wel gewoon bij groothandels gekocht. Maar dan wordt er vaak wel heel erg goed gelet op de correctheid.

Ik ben erin gerold zoals denk ik zoveel mensen, via via. Een oud-collega van mij deed het en toen heeft hij mij enthousiast gekregen en nu ben ik een 2,5 jaar bezig. Ik zit officieel niet bij een groep, maar wordt wel gekoppeld aan een bepaalde groep. Vaak moet je wel via via uitgenodigd worden voor een evenement, ze moeten je dus wel leren kennen. Het is nogal een ons-kent-ons-wereldje.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 04-09-2017 19:05
2.82% gewijzigd
Wij zijn er door een historisch evenement ingerold. Praatje gemaakt, was gezellig, we zijn een weekend mee gaan draaien en we kwamen door de ballotagecommissie. Onze kinderen willen niet meer mee en doordat ze, naarmate ze ouder werden hun bezigheden met name in weekenden kregen, werd het steeds lastiger om er tijd voor vrij te maken. Het kost echt veel tijd en je kunt zoiets niet een beetje doen, dus zijn we helemaal gestopt. Ik vond het heerlijk om te doen, maar helaas.
LaFleurNoire schreef:
04-09-2017 19:03
Wij zijn er door een historisch evenement ingerold. Praatje gemaakt, was gezellig, we zijn een weekend mee gaan draaien en we kwamen door de ballotagecommissie. Onze kinderen willen niet meer mee en doordat ze, naarmate ze ouder werden hun bezigheden met name in weekenden kregen, werd het steeds lastiger om er tijd voor vrij te maken. Het kost echt veel tijd en je kunt zoiets niet een beetje doen, dus zijn we helemaal gestopt. Ik vond het heerlijk om te doen, maar helaas.
Haha, dat is waar, je kan dit niet een beetje doen. Het is voor mij dan ook geen hobby, maar een levensstijl. Het is geen kwestie van je spullen online kopen, deze 1x per zoveel weken/maanden inpakken en dan een weekendje een spelletje spelen. Om dit 'goed' te doen gaat er gewoon veel tijd in steken.
Ik besloot in April dat ik een compleet andere stijl wilde, dus helemaal opnieuw begonnen. Ik was 2 dagen voor een laatste evenement helemaal klaar met de laatste kledingstukken en dan heb ik er nu nog 2 te gaan die toen niet direct nodig waren.
V1k1ng schreef:
04-09-2017 19:08
Haha, dat is waar, je kan dit niet een beetje doen. Het is voor mij dan ook geen hobby, maar een levensstijl. Het is geen kwestie van je spullen online kopen, deze 1x per zoveel weken/maanden inpakken en dan een weekendje een spelletje spelen. Om dit 'goed' te doen gaat er gewoon veel tijd in steken.
Ik besloot in April dat ik een compleet andere stijl wilde, dus helemaal opnieuw begonnen. Ik was 2 dagen voor een laatste evenement helemaal klaar met de laatste kledingstukken en dan heb ik er nu nog 2 te gaan die toen niet direct nodig waren.
Jeetje wat een commitment! Ik wist niet dat hier een hele levensstijl achter zat. Weet niet of dat iets voor mij is om elk weekend hieraan op te geven maar chapeau dat jullie het wel kunnen!
LaFleurNoire schreef:
04-09-2017 19:03
Is hier zelfs een toelating voor nodig? De re-enactors op evenementen zijn vaak wel heel open en gastvrij; maar je moet ook wel goed in de groep passen natuurijk. Zeker als je zoveel tijd met elkaar doorbrengt.
Nou ja, als je mensen in je groep wilt toelaten, moeten alle leden het er wel mee eens zijn, je moet inderdaad in de groep passen en laten zien dat je jezelf nuttig kunt maken, een aanwinst bent. Ik weet niet of dat voor alle re-enactmentgroepen geldt natuurlijk, maar het is wel vrij logisch. Het is inderdaad een levensstijl die echt serieus genomen wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven