Vraag over rijles

05-09-2017 23:23 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe jullie rijlessen verliepen.
Ik ben 24 en pas begonnen met rijlessen (op mijn 18e wel al lessen gehad maar gestopt wegens omstandigheden). Ik voel me niet helemaal zeker over mijn rijinstructeur.

Ik heb nu 4 lessen gehad. De eerste les was een proefles, deze ging goed. De tweede les was 3 weken later i.v.m. vakantie rijinstructeur, in die 3 weken is het rijden een beetje weggezakt, de tweede les ging dus niet zo goed. Mijn rijinstructeur was aan het schreeuwen als ik iets verkeerd deed, hierdoor was in bijna in tranen, maar ik heb me sterk gehouden. De derde les ging een stuk beter, schakelen, sturen, remmen ging goed. Mijn instructeur zei dat deze handelingen goed gingen, alleen het kijken ging nog niet zo goed.

De vierde rijles ging voor mijn gevoel ook goed, tot de instructeur vroeg hoe ik het zelf vond gaan. Ik antwoordde dat ik het goed vond gaan, vooral het schakelen ging soepel. Toen vertelde hij dat hij steeds ingreep als ik mijn koppeling intrapte en hij zei dat als hij dat niet zou doen, de auto zou afslaan. Ik dacht dus dat ik dit al kon, terwijl ik het eigenlijk niet kon. Ik had niet door dat hij ook de koppeling intrapte. Ik had eigenlijk gewild dat hij dit de vorige les al had gezegd, zodat ik dat kon verbeteren. Die les heb ik ook geen verdere uitleg gehad over de koppeling.

Tijdens de rijles geeft mijn instructeur ook steeds bevelen (bij een rood stoplicht bijvoorbeeld: laat je gas los, nu beginnen met remmen, trap de koppeling in). Op de snelweg geeft hij ook opdracht wanneer ik mijn gas los moet laten en rijstrook op moet schuiven.
Er is niet echt ruimte om zelf initiatief en beslissingen te nemen als hij steeds die bevelen geeft. Hier baal ik wel van. Hij geeft ook aan dat ik precies moet doen wat hij zegt, maar ik heb hierdoor het gevoel dat ik niet echt iets leer als ik niet zelf kan en mag denken. Ook ben ik bang om fouten te maken vanwege de les waarin hij schreeuwde als ik iets fout deed, terwijl ik niet bang ben ik het verkeer.

Ik zit er aan te denken om over te stappen naar een andere instructeur (het is een grote rijschool, dus overstappen is makkelijk). De instructeur komt bij mij niet geduldig en kalm over.
Maar voor ik dat doe zou ik graag willen weten hoe jullie rijinstructeur les gaf, zodat ik het een beetje kan vergelijken. Misschien maak ik me wel te druk en is dit een normale manier van les geven. Ik heb verder niemand in mijn omgeving die rijlessen volgt, dus ik kan het niet met anderen vergelijken.
Dat hij bevelen geeft lijkt me nogal logisch na 3 lessen (ik tel proefles ff niet mee). Hij klinkt alleen niet heel aardig. Ik zou eens een proefles bij een ander nemen.
Dit is geen normale manier van lesgeven en ik zou inderdaad maar om een ander vragen.

Wat een gek!!!
Schreeuwen is niet helemaal oké, maar bevelen geven & helpen lijkt me vrij normaal? Na 3 lessen kun je niet zelfstandig op de snelweg rijden.

Daarnaast denk ik, ongeacht of je gevoel terecht is of niet, je sowieso moet wisselen. Of het nu de normale manier is of niet, jij bent in tranen en jij bent degene die betaalt. En genoeg ook. Dus lekker wisselen zodat jij blij bent!
Home sweet home
Ik had echt een debiel, dan zei hij zo meteen Rechts en dan duurde het 2 Kilometer voor de afslag kwam :roll:
Ik had een superfijne altijd geduldige en vrolijke instructeur bij wie ik me 100% op mijn gemak voelde. Voor minder zou ik niet gaan.

Verder denk ik dat je (of hij?) misschien iets te snel wil? Na je proefles het hebben over 'het rijden was een beetje weggezakt'
Je was nog niet eens begonnen!
DeKenau schreef:
05-09-2017 23:43
Ik had een superfijne altijd geduldige en vrolijke instructeur bij wie ik me 100% op mijn gemak voelde. Voor minder zou ik niet gaan.

Verder denk ik dat je (of hij?) misschien iets te snel wil? Na je proefles het hebben over 'het rijden was een beetje weggezakt'
Je was nog niet eens begonnen!
Dat. Maar het is denk ik ook een kwestie van keuzes maken hoe je je rijbewijs wilt halen. Het lijkt erop dat dit een typische grote rijschool is waar je zo goedkoop en snel mogelijk je rijbewijs probeert te halen. Dan is er weinig tijd en weinig begrip. Je kunt ook kiezen voor een wat geduldiger rijschool, maar daar liggen de tarieven meestal wat hoger. Het is niet per se zo dat je dan uiteindelijk duurder uit bent trouwens, want bij die grote goedkope rijscholen zie je vaak dat mensen sneller op examen gaan maar ook vaker zakken, zodat ze uiteindelijk evengoed hoge kosten maken.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Klinkt niet als een hele fijne man.. tegen je schreeuwen gaat toch echt te ver?

Ik had een echte lieverd als rijinstructeur. Toen ik het niet meer zag zitten (2keer gezakt) heeft hij me in zijn prive tijd zelfs nog gebeld om te teggen dat ik het wel kon en heeft me een peptalk gegeven. Als ik zo'n instructeur had als jij omschrijft had ik het nooit gehaald.
Waarom geen proeflijs bij een paar rijscholen en kijken wat het beste bij je past?
En natuurlijk zal hij/zij in het begin 'bevelen' en feedback geven, maar als je gevoelig bent op de manier waarop dan heb je wel een zachte aanpak nodig denk ik. En het is pas les 4 he.. vergeet dat niet. Je kunt niet binnen 10 lessen je rijbewijs halen helaas. Geef het zelf ook de tijd. Maar ik zou zeker eens wat proeflessen gaan nemen bij andere.
Tenzij de situatie acuut gevaarlijk was kan ik me geen excuus bedenken dat het oke is dat hij tegen je schreeuwt.

Ik zou er dan zelf ook niet eens een gesprek over willen aan gaan maar gelijk een ander zoeken.

Het is namelijk wel heel belangrijk dat je je toch wel op je gemak voelt bij je instructeur en ook foutjes durft te maken.

"bevelen" geven ed hoort er allemaal een beetje bij. Ze herhalen herhalen herhalen zodat het op een gegeven moment ook bij jou blijft hangen. Ik heb nog heel lang gehad dat ik echt de 'bevelen' van rotondes in mn hoofd had bv dat als ik afsloeg van een rotonde echt zijn stem hoorde qua spiegels checken, schakelen etc. Of steeds de opmerking 'denk aan je positie op de weg" (ik ging vaak te dicht tegen de streep in het midden rijden).
Het is al een tijdje geleden, maar mijn allereerste les vond plaats op een parkeerplaats. Gas geven, koppelen, schakelen, remmen en richting aangeven kon ik voordat ik de weg op mocht. Dat was na een kleine drie kwartier en ik mocht zelf naar huis rijden.

Weet nog dat ik het heel hard vond gaan. Wel 20 km/h :$

De eerste zoveel lessen werden besteed aan het onder controle krijgen van de auto. Mijn instructeur had gewoon een blad met punten, elke les werd zo´n punt behandeld en na zo´n 20 lessen waren al die punten afgewerkt en begon het echte rijden. Nog eens tien lessen later vond ie dat het tijd werd om het examen aan te vragen. Vanaf dat moment heb ik twee lessen per week genomen en les nummer 47 was mijn les voorafgaand aan mijn examen. Heb het toen ook in één keer gehaald.

Hij is één keer boos geworden. Zonder schelden overigens, maar het was wel duidelijk dat ik iets stoms had gedaan. Er lag dan ook bijna een voetganger onder de auto, dus hij was best terecht een beetje boos ;-D .

Edit; jaren later kwam ik erachter dat ik geen diepte kan zien. Dus achteraf gezien snap ik ook waarom hij soms wat kortaf reageerde als ik weer eens niet durfde in te halen.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-09-2017 01:07
8.00% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik was 18 en bij mijn allereerste les moest ik al de snelweg op. Na 25 lessen haalde ik mn rijbewijs in 1 keer. Ergerlijke van die tijd vond ik dat alle instructeurs rookten in de auto. Is 30 jaar geleden.
Op mijn 18e begonnen bij 1 rijschool met dezelfde rijinstructeur = 5 keer gezakt. Even weggestopt en op mijn 23e weer begonnen bij een totaal andere rijschool en instructeur. Meteen geslaagd na 15 lessen.

Mijn tip is dus om te wisselen, als jij je goed voelt in de auto en op je gemak bij je instructeur gaat het je gemakkelijker af.

Succes!
Ik ben nu ook aan het rijlessen. Mijn instructeur is de rust zelf. En nou heeft hij wel wat te verstouwen met mij :). Legt kalm uit en grijpt af en toe nog in. Dan moet ik daarna aan de kant parkeren. En dan praten we over de situatie. Wat ging er fout etc. En het is inderdaad veel instructies in het begin.

Ik denk dat het voor jou beter is om een andere te zoeken. Een waarbij je een klik hebt en je op je gemak voelt. Schelden is natuurlijk niet normaal.
Ongeacht of wat hij doet normaal is of niet, zijn stijl van lesgeven past duidelijk niet bij jou. Sommige mensen doen het heel goed op een dominante, strenge manier van lesgeven, het lijkt alsof jij wat meer een coachende manier nodig hebt. En dat is prima. Dus ik zou wisselen als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven