HELP samenwonen/vaste lasten

15-02-2009 14:52 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend gaan binnenkort samenwonen. En ik zit een overzicht voor toekomstige vaste lasten te maken. Alleen ik kom er niet zo goed uit.. volgens mij schat ik teveel ofzo.. Dit is wat ik tot nu toe heb..

Overzicht vaste lasten

Inkomsten pm

netto maandsalaris kostwinner 1200

bijverdiensten man/vrouw 200

alimentatie 300

TOTAAL 1700

Vaste lasten pm

huur 720

telefoon - internetkosten 75

verzekeringen 225

(ziektekostenverzekering,

inboedelverzekering, opstalverzekering)

vervoerskosten 200

(brandstof, autoverzekering)

studieschuld partner 100

TOTAAL 1320

Huishoudelijke uitgave

kleding + schoeisel 150

eten (+rookwaren) 150

uitgaan (+rookwaren) 200

TOTAAL 500

Graag wat hulp want bv. bij die verzekeringen enzo zou ik echt niet weten wat ik in moet schatten
De huur is inderdaad best hoog, maar weer niet absurd in de particuliere sector. Mag ik vragen wat voor woning het is? Appartement/huis hoeveel kamers etc? Wellicht kan je daar namelijk wat aan veranderen door wat concessies te doen. Is een studio (éénkamerappartement met keuken en badkamer) geen optie? Zo ben ik gestart met vriend. Prima voor een eerste periode (1-2 jaar). Daarna kan je verder zien.
Hai Annepanne,

Ik heb in 1 van de grote steden gezeten voor 450 euro, 3 kamers....En was echt niet heel uitzonderlijk, want heb meer sorrtgelijke woningen gezien.

En studio is inderdaad ook een goede oplossing....alleen heb je dan niet echt een ruimte voor jezelf om je terug te kunnen trekken, zou ik vervelend vinden.
Ja is op zich wel te vinden. Wellicht is huren via Meeus iets voor TO. Die hebben betaalbare woningen (ook per direct) en anders geen enrome wachtlijsten is mijn ervaring.

www.mvgm.nl
quote:Aislin_Summers schreef op 15 februari 2009 @ 15:24:

Ik ga nog 3 jaar naar school MBO boekhoudkundig medewerker (ja waarschijnlijk 2 jaar want die opleiding heb ik als het goed is snel doorlopen want heb al heel veel voorkennis en basiskennis in België op school vroeger opgedaan in boekhouden)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ben het eens met voorgaande, dus alles is al gezegd wat er in me op kwam.

Ben zelf soort woonbegeleider en adviseer je idd ook om met hun om tafel te gaan!

Dat is nl 1 van de eerste dingen die ik samen met ze onderneem (in/uitgaves vergelijken) als ik ze ga begeleiden, dus ze zijn er voor hoor!

Succes.

p.s. heb zelf internet en telefoonkosten van zo'n 45,-, dus persoonlijk vind ik 75,- ook veel. Misschien dat je daar ook in kan bezuinigen (ook daar hebben woonbegeleiders goede tips in!).
Gemeente kosten dit is toch ongeveer 65 euro in de maand.

Belasting van de Auto is niet meegerekend.

Verder krijg je ook nog zorgtoeslag retour.

Verder zou ik met zijn 2en toch wel op 75 euro eten in de week op na houden. (shampoo, haarproducten, make-up etc.) Moet je ook rekening mee houden.

Mijn vriend en ik gaan straks ook samenwonen en zijn iets meer dan 1700 euro in de maand kwijt.
Zit je nu op een soort begeleid kamerwonen? Het klinkt in ieder geval alsof je nu nog niet (helemaal niet...) zelfstandig kunt leven. Je hebt het over het beheren van je kleedgeld, maar dat is toch heel iets anders dan zelfstandig wonen.

Zoals je je inkomsten nu schetst, red je het in ieder geval pertinent niet om rond te komen.
Peas on earth!
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 15 februari 2009 @ 18:47:

Zit je nu op een soort begeleid kamerwonen? Het klinkt in ieder geval alsof je nu nog niet (helemaal niet...) zelfstandig kunt leven. Je hebt het over het beheren van je kleedgeld, maar dat is toch heel iets anders dan zelfstandig wonen.

Zoals je je inkomsten nu schetst, red je het in ieder geval pertinent niet om rond te komen.

Hoe moet ik me dat voorstellen, dat TO met beademingsapparatuur rond sjouwt?

@Aislin, ik zou gewoon nog twee jaar wachten met samenwonen. Dan ben je klaar met je opleiding en kunt naar een fulltime baan zoeken. En tot die tijd kunnen jullie nog lekker wat bij elkaar sparen.
Hmm het klikt idd niet helemaal doordacht. Lijkt me sowieso handig om eerst alle inkomsten en uitgaven goed op een rijtje te zetten voordat je een woning neemt...

2 jaar geleden, toen ik ging samenwonen, was ik ook net 18. Onze huur bedroeg toen ¤550,- incl g/w/l en gemeentelijke belastingen.

Een maand geleden zijn we verhuisd naar een particuliere eengezinswoning en zijn ook flink in kosten gestegen. Dit wisten we van te voren al en hebben dus ook goed nagedacht voordat we het gingen doen.

Ik zal opsommen wat we nu per maand kwijt zijn:

Huur: ¤800,-

Gas en licht: ¤148,-

Water: ¤15,-

Gemeentelijke belastingen: ¤50,-

Zorgverzekeringen: ¤211,-

Overige verzekeringen: ¤33,-

Boodschappen: ¤260,-

Vaste telefoon, internet, tv: ¤60,-

Mobiel: ¤60,-

Onvoorzien: ¤75,-

Sparen: ¤150,-

Kleding, uitgaan, kadootjes enz. heb ik hier dus nog niet bijgezet omdat we dat altijd doen van het geld wat we per maand overhouden, zo'n ¤150,- per maand. Hoeveel we daar per maand aan uitgeven is verschillend.

Roken doen we beide niet en hebben geen auto, omdat we beide nog een OV-kaart hebben!

Al met al.. een hoop geld... Het ziet er niet naar uit dat je het zo gaat redden.

Het is sowieso ook altijd verstandig om een potje 'onvoorzien' te hebben voor als bijvoorbeeld de wasmachine oid kapot gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven