Kitten op de kattenbak

11-09-2017 13:02 21 berichten
Onlangs hebben wij een heel schattig, lief, klein babypoesje als huisgenoot gekregen. Ze is om op te vreten en doet het hartstikke goed, op een ding na: ze doet haar behoefte in de hoek van de kamer en ik vind het zo goor!

In haar geboortehuis ging ze prima op de kattenbak. Ze komt voor zover wij kunnen zien uit een liefdevolle omgeving, de moederpoes zag er goed en gezond uit, ons poesje ziet er goed en gezond uit, kortom: eigenlijk is alles goed. Ook was ze na een halve dag goed gewend bij ons en loopt ze rond in de huiskamer, laat zich aanhalen en komt vrij relaxt over op haar gekkenuurtje per dag na.

Net vond ik een drol in de hoek van de kamer en ik heb hem in de kattenbak gelegd. Poesje erbij gezet en ik hoop dat het kwartje nu is gevallen. Ik vind het zo smerig als mijn huis een kattenbak wordt!

Heeft iemand tips hoe zij gewoon op de kattenbak haar behoefte doet en niet ergens in de kamer? Het gaat om een huis-tuin- en keukenvrouwtje van bijna 11 weken.

NB: ze is niet onze eerste poes. We hebben dit alleen nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Zet de kattenbak in die hoek, als ze er dan eenmaal aan gewend is zou je hem kunnen verplaatsen.

Al helpt dat niet altijd, sommige katten kiezen zelf de hoek uit en gaan niet altijd op de bak.
Heb je een bak met lage instap voor kittens?
Ik kan inderdaad de bak in die hoek zetten! (wel ranzig dat onze eettafel daar vlak naast staat, maar goed)

De bak heeft inderdaad een lage instap en we hebben het luikje er voorlopig afgehaald. zodat dat haar niet zou hinderen.
Mijn kitten deed dit in het begin ook, ik heb hem steeds opgepakt, zodra ik hem zag drentelen in die hoek en hem op de bak gezet, na 2 dagen had hij het door.
Such a beautiful place to be with Friends.
Onze kitten durft wel op een open bak. Een bak met klepje / luikje ontwijkt ze. Dus nu een open bak neergezet. Tenminste het klepje hebben we omhoog gezet en dan gaat ze er wel op.
Misschien is dat het.
????????????
Is ze al eens zelf in de kattenbak gestapt?

Wij "duwen" onze kitten standaard even in de bak en laten haar daar even ronddraaien etc, tot ze er zelf weer uitstapt. Vervolgens gingen ze er altijd zelf naartoe.
Ze is nog nooit uit zichzelf in de kattenbak gestapt, maar mijn man en ik zetten haar erop zodra we denken dat ze moet. Blijkbaar zijn we niet adequaat genoeg.

Ik hoop echt dat ze het deze week doorkrijgt. Heel de week heb ik vrij genomen om dit kleine vrouwtje zich op haar gemak te laten voelen en de ins en outs van ons huis te leren, maar ik kan niet weken lang op de bank gaan zitten.
Mare, heb jij de bovenkant van de bak gehaald? Dat kan ik ook nog proberen!

(en heel stom van ons: met onze vorige poezen deden we dat ook herinner ik me nu pas)
Inderdaad: bak open laten. Sommige kittens vinden het eng om in die gesloten ruimte te zijn. Open bak op haar favo plek zetten en elke keer nadat ze de bak gebruikt heeft (of jij ziet dat ze aanstalten maakt en haar dan in de bak zet) de bak een stukje richting jouw 'gewenste' plek schuiven.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
We kunnen de hele klep er afhalen, maar het klepje dat ze open duwen zit bij ons vast aan een kunststof deel dat je open kunt klappen om makkelijker de drollen uit de bak te kunnen scheppen. Ik zal zoeken naar een plaatje.
Ben blij dat we dat hebben want als ik de hele kap er af laat vliegen de korrels je om de oren.
????????????
Als ik vermoedde dat onze kleine pluizenbol moest plassen of poepen zette ik hem in de kattenbak, dat hielp. Ook had ik de kattenbak eerst in de woonkamer, op de plek waar al eens een "ongelukje" was gebeurd. Duurde niet lang voor dat het kleine monstertje het doorhad.
http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenb ... K_EALw_wcB
????????????
Misschien vindt ze het grit niet fijn aanvoelen? Hetzelfde grit als in haar 'ouderlijk huis' wil nog wel eens helpen.
Mare, we hebben ook zo'n bak, maar dan in driehoekvorm! Extra ruimte voor het kleine meisje, zeg maar. :)

Sandra, goeie! Ik ga de vorige eigenaresse even vragen wat voor grit zij gebruikte!

Ligt het anders aan het voer? Wij geven droogvoer van Royal Canin en in haar ouderlijk huis kreeg ze Whiskas droog en nat. Ik vind alleen dat ze van dat spul zo gaan stinken! Zou dat het anders zijn?
Nee ligt niet aan het voer. Katje vindt de bak eng denk ik. Wij hebben wat grit uit de 'ouderlijke bak' gemengd met vers grit en de katertjes gingen meteen op de juiste plek op de bak. Paar dagen later hebben we het deksel er op gezet en toen vonden ze de gesloten bak prima. Het deurtje heb ik er uit gehaald. Niet voor de katjes, maar omdat ze daarmee gingen 'spelen/kletteren' midden in de nacht. :evil:
Oudblond, heb jij de bak ook verplaatst?

Ik heb hem net zonder deksel in de poephoek gezet en hoop dat de poes daar nu wel wil gaan zitten.
Heb je er misschien andere kattenbakgrit in zitten dan wat ze gewend was?
Dat was bij een kitten die ik ooit gehad heb het probleem.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Steeds herhalen: kat de bak in en graafbewegingen met de pootjes maken en kontje in gat drukken.
Mijn kat had ook een bak met deksel. Deze zette ik met de ingang richting muur, anders lag alsnog de hele kamer vol grit.
Mejuffrouwmuis schreef:
11-09-2017 13:44
Oudblond, heb jij de bak ook verplaatst?

Ik heb hem net zonder deksel in de poephoek gezet en hoop dat de poes daar nu wel wil gaan zitten.
Nee, wonder boven wonder ging het meteen goed met de heertjes! En de bak staat dan nog wel in een soort 'la' met een gat in het frontje. Ik denk dat ze - door de geur van het 'ouderlijke grit' meteen wisten hoe een en ander moest. Of toeval natuurlijk :lol:
Ik zou op verschillende plekken tijdelijk open kattenbakken zetten kan zijn dat ze plek van de huidige kattenbak niet fijn vind, te open te dicht bij haar eten of iets anders. Door op verschillende plekken kleine bakjes te zetten geef je het kitten de kans zelf een fijne plek uit te zoeken. Later kan je dat altijd nog bijsturen als dat nodig is.
Bij kattenbakken kan je ook denken aan afwasteiltjes. Zeker als ze nog zo klein zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven