Muf wasgoed

11-09-2017 14:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik iets geks met mijn wasgoed en ik hoopte dat iemand mij hier tips over kan geven. Wat is er aan de hand?

Ik ben niet zo'n fan van de droger dus ik hang mijn wasgoed aan een rekje in het trapgat te drogen. Na een aantal uren haal ik het er weer af en is er van mijn lekker ruikende wasgoed niks meer over! Standaard pak ik nu een muf ruikende broek of shirt van het rek, smerig want het ruikt net of het überhaupt niet gewassen is.. Sinds een maand staat er een nieuwe wasmachine maar het wasgoed komt daar gewoon lekker ruikend uit. Zou mijn wasgoed te lang te drogen hangen? Eerder had ik dit probleem niet en het is ook niet zo dat het trapgat stinkt :-|

Nu zijn er reukzakjes te koop die je in je kast legt om je kleren een geurtje mee te geven maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier een oplossing voor weet. Dus dames (en heren) op het viva forum, iemand tips?
Ik lees mee!
Ik lees ook mee, helaas geen tip!
Ventileer je wel goed? Ik droog mijn wasgoed zoveel mogelijk buiten en als ik het binnen droog, zet ik de afzuiging aan. Of misschien kan in er jouw geval een raam open?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nieuwe wasmachines wassen met minder water, waardoor sneller dit soort geurproblemen ontstaan. Dat is een bekend probleem.

Wat je kunt doen: poeder gebruiken in plaats van vloeibaar wasmiddel, hoeveelheid wasmiddel halveren, wasverzachter weglaten en eens in de maand een kookwas draaien, al dan niet met lege machine. Als je wasmachine de optie heeft, extra water of een extra spoelbeurt toevoegen aan het programma.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Belle73 schreef:
11-09-2017 14:28
Ventileer je wel goed? Ik droog mijn wasgoed zoveel mogelijk buiten en als ik het binnen droog, zet ik de afzuiging aan. Of misschien kan in er jouw geval een raam open?
Vaak zet ik twee ramen tegen elkaar open zodat het een beetje 'trekt' in het trapgat. Maar nu het wat kouder is buiten zet ik ze niet heel de dag open in verband met stookkosten en een wel heel koude bovenverdieping ;) Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet of de muffe lucht minder is als de ramen openstaan.. Bij mijn volgende was zal ik dit eens in de gaten houden!
Ik gebruik ook geen droger en droog mijn was op zolder. Het is voor de frisheid echt nodig om sommige dingen op 60 graden te wassen, anders heb ik dat ook wel eens. Dus ik was standaard op 40 graden, en dan na elke paar wasbeurten alles een keer op 60 (de kledingstukken die daar tegen kunnen iig)
*Beeldig* schreef:
11-09-2017 14:31
Nieuwe wasmachines wassen met minder water, waardoor sneller dit soort geurproblemen ontstaan. Dat is een bekend probleem.

Wat je kunt doen: poeder gebruiken in plaats van vloeibaar wasmiddel, hoeveelheid wasmiddel halveren, wasverzachter weglaten en eens in de maand een kookwas draaien, al dan niet met lege machine. Als je wasmachine de optie heeft, extra water of een extra spoelbeurt toevoegen aan het programma.
Bedankt voor de tip *Beeldig* maar het komt niet door de wasmachine. Het wasgoed komt daar gewoon lekker ruikend uit en zodra het te drogen gehangen wordt krijgt het een muffe lucht mee.
De geur van de wasluis wordt waarschijnlijk eerst verbloemd door de geur van je wasmiddel of wasverzachter. Ik zou de wasmachine als oorzaak niet zomaar uitsluiten. Nogmaals: het is een bekend probleem bij nieuwe wasmachines. Om een energiezuinig label te krijgen, wordt er zo veel op water beknibbeld dat het ten koste gaat van de wasprestaties.

Probeer het gewoon eerst eens. Je bent echt niet de eerste die klaagt over stinkende was, toevallig net na de aanschaf van een nieuwe machine.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
De was die ik in het trapgat hang is na 2 dagen droog , hoelang duurt dit bij jou?
Of ik zet de verwarming aan of ik heb de ramen open , ik hang nooit was op en houd dan alles dicht.

Je schrijft ik heb een nieuwe wasmachine , weet je zeker dat deze voldoende water gebruikt , ik heb dit namelijk ook al gehad stinkende was en dat lag daar wel aan.

Wat was je allemaal samen , sokken bij kleding?

Maakt het nog verschil wat je wast bijv. wit of donker dat het dan erger ruikt?

Dan is er nog HG nare geuren uit sportkleding in een pot dat is poeder en kun je bij de was doen dit helpt bij de was die vies ruikt en die je niet op 60 graden kunt doen.
Hier stinken de zwarte broeken (H&M) van mijn dochter als ze net gewassen hangen te drogen. Na een dagje is die geur gelukkig weg.
Heb je al een andere manier van wassen geprobeerd, zoals met die bollen die je vult met wasmiddel en direct op de vuile was legt in de machine?
Jufjoke schreef:
11-09-2017 14:32
Ik gebruik ook geen droger en droog mijn was op zolder. Het is voor de frisheid echt nodig om sommige dingen op 60 graden te wassen, anders heb ik dat ook wel eens. Dus ik was standaard op 40 graden, en dan na elke paar wasbeurten alles een keer op 60 (de kledingstukken die daar tegen kunnen iig)
Ga ik ook eens proberen. Zelf was ik mijn was vaak op 30 graden gewoon voor de zekerheid. Ondergoed en handdoeken gaan meteen op 60.
*Beeldig* schreef:
11-09-2017 14:37
De geur van de wasluis wordt waarschijnlijk eerst verbloemd door de geur van je wasmiddel of wasverzachter. Ik zou de wasmachine als oorzaak niet zomaar uitsluiten. Nogmaals: het is een bekend probleem bij nieuwe wasmachines. Om een energiezuinig label te krijgen, wordt er zo veel op water beknibbeld dat het ten koste gaat van de wasprestaties.

Probeer het gewoon eerst eens. Je bent echt niet de eerste die klaagt over stinkende was, toevallig net na de aanschaf van een nieuwe machine.
Ik zal dan eens starten met het draaien van een kookwas. Ik gebruik altijd Ariel 3 in 1 pods maar misschien toch ook eens afwisselen met 'normale' wasverzachter..
Op een hogere temperatuur wassen, extra spoelen en goed ventileren als je je was ophangt.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven