VPN discussie topic - Ervaringen met VPN's

10-03-2017 13:00 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk kunnen we in dit topic ervaringen uitwisselen over het gebruik van een VPN voor veilig, anoniem en vrij internet. De afgelopen week ben me in VPN's gaan verdiepen omdat ik een jaar naar het buitenland ga, en daarbij wel graag toegang wil tot alle websites en televisieprogramma's die vanuit Nederland ook toegankelijk zijn (mijn reden voor een VPN is vooral 'vrij' internet dus ). Nu hoor ik ook wel van anderen dat het onderwerp VPN's meer begint te leven. Nu is er her en der op het internet natuurlijk veel informatie te vinden voor inspiratie (en ik heb me ook wel laten inspireren hoor ;) ). Maar mogelijk is het ook goed om hier een informatief topic aan te wijden op VIVA waar we ons eigen zegje kunnen doen en ideeën kunnen delen. Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen namelijk, ook met betrekking tot VPN-gebruik in het buitenland!

1. Hoe werkt een VPN precies

Een VPN is een afkorting voor Virtual Private Network. Een VPN versleutelt je dataverkeer op het internet, en leidt je dataverkeer om via een server van de VPN provider. Je krijgt daardoor een nieuw IP-adres (dat van de externe VPN-server) en jouw eigen IP-adres is niet meer te zien voor anderen. Vanaf dat moment ben je dus helemaal anoniem op het internet, omdat jouw acties niet meer herleid kunnen worden tot jouw IP-adres. De versleuteling zorgt er daarnaast voor dat je data niet zomaar onderschept kan worden door kwaadwillende hackers of zelfs overheden.

2. Verbinden met servers over de hele wereld

Met de meeste VPN-aanbieders heb je de mogelijkheid om te verbinden met servers over de hele wereld. Zelf vertrek ik bijvoorbeeld naar Zuid Afrika binnenkort. Vanuit Zuid Afrika kan ik met een VPN verbinding maken met een server in Nederland, waardoor mijn internetverkeer via Nederland zal lopen. Ik krijg dan ook een Nederlands IP-adres in plaats van een Zuid Afrikaans IP-adres. Voor alle websites en diensten die ik opvraag lijkt het dus dat ik vanuit Nederland op het internet zit. Met alle bijbehorende voordelen. Heel fijn, want ik heb bijvoorbeeld liever de Nederlandse Netflix dan de Zuid Afrikaanse Netflix (i.v.m. ondertitels )

3. Wat zijn de voordelen van een VPN?

In de kern is het zo dat je compleet anoniem en beveiligd kan surfen met een VPN, en dat je artificieel je 'locatie' kan wijzigen door een IP-adres van een ander land aan te vragen. Enkele voordelen zijn onder andere:

Helemaal anoniem surfen. De overheid, de internetprovider, de websites die jij bezoekt; allemaal tasten ze in het duister wat jouw identiteit is.Veilig op openbare wifi. Door de versleuteling van de VPN-verbinding kan je data niet meer zomaar onderschept worden en kunnen eventuele hackers niet meer zomaar meekijken wat je doet. Zelfs niet als je per ongeluk verbinding hebt gemaakt met een 'onbetrouwbaar, gevaarlijk wifi-netwerk'Websites of content die geblokkeerd zijn in een land (Facebook, Youtube-video's) kun je nu toch bekijken door te verbinden met een VPN server van een land waar dergelijke content wel beschikbaar is. Je hebt immers een IP-adres van een ander land, waarmee wordt bepaald dat bepaalde content nu ineens wel beschikbaar is. Ook kan je bij streamingdiensten het aanbod van andere landen bekijken. Je kan vanuit Nederland bijvoorbeeld verbinden met een Amerikaanse VPN-server, en dan toegang krijgen tot de Amerikaanse versie van Netflix (veel groter aanbod)Mogelijkheid om Skype en WhatsApp te gebruiken in landen waar dat geblokkeerd is.Anoniem downloaden. Niet dat ik specifiek illegaal downloaden wil promoten, maar sommige mensen zien dit als een voordeel van een VPN. Stichting Brein en je internetprovider kunnen niet meer zien wat je downloadt door je nieuwe IP-adres, en je loopt dus ook geen risico op claims. Nogmaals, niet iets wat ik wil propageren, maar sommigen bestempelen het als voordeel. En niet alles wat je downloadt is per definitie illegaal natuurlijk!

Zijn vast nog meer voordelen die ik niet ken, dus vul me gerust aan!

4. Groot aanbod: welke VPN is goed?

Er lijken echt heel veel VPN-aanbieders te zijn, en er zijn zowel betaalde als gratis VPN-opties. Een lijstje met aanbieders dat ik vond op het internet:

PureVPN

GOOSE VPN - kortingscode: Privacy

VyprVPN

NordVPN

ExpressVPN

Windscribe

ZenMate

CactusVPN

Invisible Browsing

IPVanish

IronSocket

LiquidVPN

HideMyAss

Private Internet Access

StrongVPN

BlackVPN

SurfEasy

AirVPN

TorGuard

En er werden er ook een paar genoemd die gratis waren:

Cyberghost

Tunnelbear

HotSpotShield

Welke VPN nu precies goed is dat moeten we in de reacties maar met elkaar bespreken! Elke aanbieder prijst zichzelf aan natuurlijk, daarom zijn gebruikerservaringen het waardevolst. Dus als je ervaring hebt met een van deze aanbieders, laat ons weten wat je van ze denkt. En als er een aanbieder niet tussen staat, kunnen we die toevoegen.

5. De techniek achter VPN

Voor dit onderdeel heb ik een beetje rond moeten kijken op andere websites, omdat dit technische aspect ook voor mij wat ondoorgrondelijk is nog. Het schijnt dat je een paar verschillende beveiligingsprotocollen hebt waarmee je internetverkeer beveiligd wordt. Dit zijn de opties kort samengevat:

Open VPN

Voordelen: Continu verbeteringen (open source), goed beveiligd, omzeilt firewalls

Nadelen: Complexiteit om in te stellen en te laten draaien (via geleverde programma’s/apps wordt dit probleem vaak opgelost)

PTPP

Voordelen: Makkelijk, snel en werkt op vrijwel elk platform

Nadelen: Zwakke encryptie, toegankelijk voor geheime diensten

L2TP/IPSec

Voordelen: Makkelijk, redelijke encryptie en werkt op vrijwel elk platform

Nadelen: Ietwat traag, kan door firewalls geblokkeerd worden

IKEv2

Voordelen: Heel snel, stabiel, veilig en makkelijk

Nadelen: Geblokkeerd door sommige firewalls, closed source, niet compatibel met alle besturingssystemen

6. Waar nog meer op letten?

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. Dit zijn in principe prijs, privacy/bescherming, klantondersteuning, snelheid, functies. En kijk of er nadelen zijn waar je rekening mee moet houden.

Prijs

Dit spreekt voor zich. Je hebt betaalde VPN's en gratis VPN's. De gratis diensten hebben vaak wat beperkingen (snelheid, datalimiet, functies die ondersteund worden). Bij de betaalde diensten lijken de prijzen flink uiteen te kunnen lopen, maar ga uit dat je in het gunstige geval zo'n 3 euro per maand kwijt bent en dat dit kan oplopen tot ongeveer 11 euro (als ik de aanbieders in het bovenstaande lijstje even vlug doorloop tenminste!).

Privacy/bescherming

Niet alle VPN-aanbieders gaan op dezelfde manier om met jouw gegevens. Sommige aanbieders geven aan logs bij te houden (dat betekent dat er toch ergens geregistreerd wordt dat je gebruik hebt gemaakt van hun VPN op een bepaald tijdstip). Andere aanbieders zeggen dan weer helemaal geen logs bij te houden, dus dan kan er volgens hen ook absoluut niets meer achterhaald worden betreffende jouw internetgedrag.

Klantondersteuning

Spreekt voor zich, zijn ze een beetje redelijk tegenover hun klanten en in staat om te assisteren bij eventuele problemen? Dit schijnt ook niet altijd even fijn geregeld te zijn, afhankelijk van de aanbieder.

Snelheid

Is de verbindingssnelheid een beetje redelijk? Dat je dataverkeer wordt omgeleid via een externe server en wordt versleuteld schijnt de snelheid van je verbinding best te kunnen beïnvloeden (in negatieve zin). Ook hier zijn er weer verschillen tussen de aanbieders (de een is snel, de ander tergend langzaam; dus laten we hier wat persoonlijke ervaringen uitdelen )

Functies

Sommige VPN-aanbieders schijnen meer functies te bieden dan andere. Dit kunnen complexe technische dingen zijn, zoals automatische IP-adreswisselingen. Maar ook verschillen aanbieders bijvoorbeeld in of ze het downloaden via torrentwebsites ondersteunen (soms is dit geblokkeerd bij bepaalde aanbieders).

Nadelen

Zoals aangegeven kan je snelheid lager liggen. En soms werken bepaalde functies niet (zoals downloaden en Netflix). Het ligt eraan of je een VPN-aanbieder hebt die dit ondersteunt. En iemand heeft me verteld dat je in sommige landen toch moet oppassen met een VPN. In Turkije is Erdogan bijvoorbeeld niet blij met VPN's, omdat VPN's anoniem surfen toestaan, en de Turkse staat wenst controle te hebben over wat er op het internet gebeurt.

7. VPN aanbieders bespreken

Ik heb vast nog wat dingen gemist, aangezien ik me als relatieve leek nu een week aan het inlezen ben. Vind het wel fascinerend hoe werkt allemaal. Ben zelf ook nog aan het dubben welke aanbieder ik nu de voorkeur geef, ook met het oog op mijn vertrek naar het buitenland. Ik hoop dat ik voor anderen wat nuttige informatie heb kunnen geven over VPN's! Graag hoor ik ervaringen van mensen die al wat meer vertrouwd zijn met het onderwerp, ben benieuwd!
Smile
Hey daar, bedankt voor de lijstkind. Ik dacht dat Astrill, IB en Ivacy VPNs genegeerd waren. Ik heb op alle drie gelezen maar heb slechts twee van deze, IB en Ivacy gebruikt en ze waren behoorlijk fatsoenlijk, vooral de laatste, althans wat betreft Netflix en Kodi, die mijn primaire toepassingen voor een VPN toch zijn.
Geachte dames/heren,

Ik heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met het zoeken naar een betrouwbare en stabiele VPN-verbinding, maar ben hier tot nu toe nog niet helemaal uitgekomen. Ik zie dat er op dit forum een hoop kennis aanwezig is, dus dacht ik mijn vraag hier te plaatsen in de hoop verder geholpen te kunnen worden.

Ik heb al een beetje rondgeneusd naar verschillende VPN-diensten en heb tot zover 2 "favorieten". De VPN-diensten waar ik dan over spreek, zijn: Goose VPN (https://goosevpn.com/nl/) en NordVPN (https://nordvpn.com/nl/). De twijfel tussen deze twee zit voornamelijk in het gratis kunnen uitproberen en eventuele kosten die het met zich meebrengt. Kunnen jullie mij helpen met het maken van de beslissing, of eventueel aandachtspuntjes benoemen voor het aanschaffen van een VPN-dienst?

Bij voorbaat dank!

Mvg,

Versteeg
Loca_Loca schreef:
10-03-2017 13:16
Zelf vind ik het nogal sneu dat als je dan in het buitenland gaat wonen veel NL'se tv kijkt (sommige mensen volgen echt álle programma's en zitten ook nog constant op NL'se fora) waarom ben je dan überhaupt in het buitenland gaan wonen?

Ga daar een leuk leven opbouwen of zo denk ik dan.
Euhmmm... ooit in Duitsland geweest? Alles nagesynchroniseerd... En de Duitste televisieproducties zijn ook niet al te best.

Ik ben in het buitenland gaan wonen omdat ik hier veel beter werk kan krijgen. Niet omdat ik mijn hele leven Duits wil inrichten. Na een hele dag Duits te hebben gesproken vind ik het heerlijk om een Nederlands boek te lezen of even Wie is de Mol? te kijken. Ook omdat ik op die manier mijn Nederlands een beetje blijf gebruiken. Ik wil niet dat mijn zinsopbouw verder "verduitst".

Dat doet verder niks af aan het hartstikke leuke leven dat ik hier opgebouwd heb.

Ik gebruik overigens VyprVPN. Heel tevreden mee. Ik benut vast nog niet alle mogelijkheden, maar Nexflix en NPO gemist functioneren altijd. Ik gebruikte eerst (gratis) Hula, maar die werd op den duur door beiden herkent als zijnde proxy. Toen ben ik naar een betaalde dienst overgestapt.
Overweeg eens om een NAS aan te schaffen met een VPN-optie. Moet je natuurlijk wel ergens in NL neer kunnen zetten.
Op die manier ben je vrij voordelig klaar en is de kans uiterst gering dat hij door iets of iemand geblokkeerd wordt aangezien jij de enige gebruiker bent.

Overigens, internet via VPN is altijd trager dan zonder.
Niet geschoten is altijd mis
Goed, ik heb Goose geinstalleerd, en nu?

Als ik bbc iplayer probeer te bereiken lukt dat nog steeds niet, hij geeft nog steeds aan dat dat alleen voor gebruikers in de uk werkt. Hoe werkt zo'n vpn dan?
Volgens mij snap ik het niet.
Hommeltjes schreef:
15-09-2017 12:37
Goed, ik heb Goose geinstalleerd, en nu?

Als ik bbc iplayer probeer te bereiken lukt dat nog steeds niet, hij geeft nog steeds aan dat dat alleen voor gebruikers in de uk werkt. Hoe werkt zo'n vpn dan?
Volgens mij snap ik het niet.
Als ik het goed begrijp is het zaak dat je nu verbinding maakt een server die in de UK staat. Dat moet mogelijk zijn in de software van Goose. Als je dan verbonden bent met desbetreffende server kun je wel naar de programma's op iPlayer kijken, het lijkt er dan namelijk op dat je in de UK bent.
bron: https://vpndiensten.nl/informatie/geogr ... nederland/
Ik heb Hola gedownload en wil via NPO start een programma terug kijken maar hij zegt nog steeds dat ik het niet mag bekijken vanaf mijn locatie.. Iemand een idee wat ik kan doen?
vivalavida85 schreef:
19-09-2017 08:36
Als ik het goed begrijp is het zaak dat je nu verbinding maakt een server die in de UK staat. Dat moet mogelijk zijn in de software van Goose. Als je dan verbonden bent met desbetreffende server kun je wel naar de programma's op iPlayer kijken, het lijkt er dan namelijk op dat je in de UK bent.
bron: https://vpndiensten.nl/informatie/geogr ... nederland/
Dank je voor de tip!
Windscribe.nl is nu heel goedkoop.
Het is een van de beste providers qua snelheid, privacy en serverkeuze.

Ze hebben op hun website een aanbieding voor $10 jaar dat is €0,66 per maand.
Zeker omdat ze een hoge snelheid hebben heb ik het er graag voor over.

NordVPN is ook heel goed, maar kost snel $3,30 per maand.
Loca_Loca schreef:
10-03-2017 13:16
Ik weet wel wie er hier gaat reageren

Zelf vind ik het nogal sneu dat als je dan in het buitenland gaat wonen veel NL'se tv kijkt (sommige mensen volgen echt álle programma's en zitten ook nog constant op NL'se fora) waarom ben je dan überhaupt in het buitenland gaan wonen?

Ga daar een leuk leven opbouwen of zo denk ik dan.
Wat kortzichtig gedacht. Alsof je in een ander land alles moet boycotten wat Nederland betreft.

Ik woon al jaren in Indonesie en vind het heerlijk om af en toe patat met kroketten te eten. Of hutspot.
Of een televisieprogramma te kijken via internet. Dat heeft niks te maken met dat je dan niet een leuk leven kunt opbouwen.
Elke VPN maakt gebruik van encryptie, gebaseerd op private/public key.

De theorie mbt deze encryptie-techniek(en) is stevig en met de huidige stand van computersnelheid onbreekbaar.

De praktijk is dat helaas niet. Wat Edward Snowden ons heeft geleerd is dat het NSA achterpoortjes eist in zowat elke security-gerelateerde software die in de VS wordt ontwikkeld. ELKE VS-security-software of -tooling (ook Windows 10) is dus verdacht. Als je het niet erg vindt dat het NSA toegang heeft tot je privacy of jouw geheimen kun je die VS-software misschien blijven gebruiken. Bijkomstige overweging is evenwel dat het NSA in een recent verleden zelf is gehacked en dat een belangrijk deel van de NSA hacking tools in handen is gevallen van derden. Het is trouwens ook helemaal niet zeker dat security-gerelateerde software, die onder controle staat van andere cybermogendheden, betere garanties biedt.

Wat is dan wèl nog te vertrouwen? Eigenlijk alleen open-source security-gerelateerde software, omdat je daar - zoals de term al aangeeft - ook de broncode krijgt aangeleverd, die zelf kunt controleren op de afwezigheid van achterpoortjes en zelf kunt omzetten naar een werkend programma.

Dus wil je een minimum aan vertrouwen dat je VPN-oplossing ook in de praktijk sterk geëncrypteerd is, dan is de herkomst ervan achterhalen erg zinvol. Ik kan me voorstellen dat het voor de meesten erg paranoïa overkomt om je daarover zorgen te maken, maar als encryptie heel belangrijk voor je is dan moet je daar aandacht voor hebben.
Ik heb al meer dan een jaar Goose. Erg tevreden, snelle verbinding en ook netflix via sommige verbindingen (staat erbij). Daarnaast supersimpel in gebruik.

Kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid GB je afneemt. 2,99 voor 50 GB. Je kan ook onbeperkt nemen, is nu een aanbieding voor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven