Lijf & Lijn alle pijlers

Eetlijstje, meningen gevraagd

28-09-2017 15:27 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben (veel) te zwaar, weeg 95 kilo bij een lengte van 1.73. Tijd om af te vallen dus.

Voor de zomer heb ik geprobeerd om af te vallen met een koolhydraatarm dieet. Werkte als een trein! Ik viel in iets meer dan 2 weken ruim 5 kilo af. Grotendeels natuurlijk vocht, maar het motiveerde wel. Helaas hield ik het niet vol. Ik mistte brood en aardappels en al het vettige eten kwam me op een gegeven moment mijn neus uit.

Lang verhaal kort, ik heb nu een eetlijstje gekregen bij een diëtiste, maar als ik het zelf uitreken, zou ik dan maar op ongeveer 1100 á 1200 kcal per dag komen. Lijkt mij wederom een crashdieet, maar wellicht zie ik het aantal kcal gewoon verkeerd. Willen jullie eens meekijken?

O: 2 volkoren boterhammen met halvajam
T: fruit (bv 1 appel of 2 mandarijnen)
L: 2 volkoren boterhammen met magere vleeswaren (ik eet geen kaas)
T: fruit
D: 100 gr aardappelen, 200-300 gr groente en een stukje mager vlees gebakken in olijfolie

Tussen mijn lunch en diner zit vaak zo'n 7 uur vanwege reistijd (ik begin binnenkort met een nieuwe baan, maar de reistijd blijft hetzelfde) en ben bang dat ik dat niet red op 1 appel tussendoor. Wat rauwkost is natuurlijk altijd lekker, maar vult ook niet echt. Ik heb een notenallergie, dus dat is absoluut geen optie. Hebben jullie nog een idee als extra tussendoortje? De diëtiste vond dat ik het maar gewoon moest redden op een appel en wat rauwkost en wellicht heeft ze gewoon gelijk, maar ik hoor toch graag jullie mening.
Marie1888 schreef:
28-09-2017 16:09
Dank voor de goede tips, dames! Gelukkig geen lichamelijke problemen, 'gewoon' veel te ongezond gegeten voor een veel te lange periode.

Ik heb Fatsecret zojuist gedownload. Volgens die app zou ik met mijn beweegpatroon zo'n 1800 kcal binnen moeten krijgen, om af te vallen. Dat is nogal een verschil...

Zou 1800 kcal echt niet teveel zijn? Ik sport niet momenteel, door een nogal hardnekkige blessure. Wel wil ik vanaf vandaag weer elke dag een uur gaan wandelen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoef niet snel af te vallen.
Kwestie van uitproberen. Bij mij gaf ie aan 1700 kcal toen ik begon (70 kg,
1.71 cm en langzaam afvallen). Hoe lichter je bent hoe minder je mag eten om nog af te vallen omdat je minder kcal in rust verbruikt, maar ik viel hiermee niet af. Ik heb een fulltime baan waarbij ik afwisselend zit en sta en ik loop veel hard (denk aan regelmatig 10 km of 21km wedstrijden) Toch werkte dat voor mij niet. Pas met 1450 kcal per dag viel ik af. Ik hield me er niet iedere dag netjes aan (ben ook een bourgondiër) dus al met al heeft het ongeveer 8 mnd geduurd voordat die 10 eraf was. Maar.. nooit honger, nooit "ongezellig" (ik drink vaak genoeg wijn en op feestjes sla ik niks af) en hoe langzamer hoe beter natuurlijk.
Ik miste brood en aardappels en al het vettige eten kwam me op een gegeven moment mijn neus uit.
Dat is juist de bedoeling van een dieet. Als je het niet lekker vindt dan eet je er minder van en daardoor val je af.

Als je een erg lekker dieet volgt dan wil je daar steeds meer van en daardoor kom je aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
_Marana_ schreef:
28-09-2017 17:21
Er is helemaal niets mis met aardappelen. Wat een flauwekul zeg. Lunchboterhammen kun je prima opleuken met groente, zeker als er zoals bij TO vleeswaren op zitten. Groenten tellen overigens nauwelijks aan qua calorieën, je moet nogal een berg rauwkost eten om net zoveel calorieën binnen te krijgen als met 2 boterhammen.

Heb ik dat dan gezegd?
Aardappelen zijn niet 'ongezond', ze bevatten genoeg goede voedingsstoffen. Maar het valt wel onder de snelle koolhydraten zoals bijvoorbeeld witte rijst en witte pasta.
Geen verzinsel, het ís gewoon zo vanwege hun hoge GI dat je bloedsuikerspiegel doet pieken.
Kies je voor trage of middeltrage koolhydraten dan heb je dit minder of niet. Met gevolg, een langer en verzadigder gevoel. Wel zo leuk als je op dieet bent.
retrostar schreef:
28-09-2017 19:18
Dat is juist de bedoeling van een dieet. Als je het niet lekker vindt dan eet je er minder van en daardoor val je af.

Als je een erg lekker dieet volgt dan wil je daar steeds meer van en daardoor kom je aan.
Nou.. ik zou dromen van een pizza/pasta/brood, wijn, taart en chocolade dieet, maar ik denk dat ik daar ook na 2 weken wel meer dan zat van ben :popcorn: :hihi:
Afvallen is heel simpel. Zorg ervoor dat je meer verbrand dan binnenkrijgt.

Echter zijn er wel wat meer spelregels, en dan vooral hoe het menselijk lichaam werkt vbt voeding en verbranding.

De oplossingen vind je in het bodybuilden. Deze mensen zijn namelijk dag en nacht bezig met hun voeding en verbranding. Door te kijken naar wat hun doen, kom je tot antwoorden. En dat is dan dus ook veel gedaan inclusief onderzoeken. Om een lang verhaal kort te maken werkt het als volgt.

Het lichaam moet je zien als een verbrandings motor. Hoe meer inhoud een motor heeft, hoe meer brandstof hij verbruikt.

Je spiergroepen kun je zien als je verbrandingsmotor. Hoe meer spierenmassa je hebt, hoe meer en sneller je verbrand.

Het is dus zaak om zo snel mogelijk aan je spieren te werken. Want hoe meer spiermassa, hoe meer je verbrand, zelfs als je niet trained! Waarom denk je dat bodybuilders 3000kcal eten per dag en toch geen vet aanzetten? Omdat hun verbrandingsmotor zo groot is, dat die hoeveelheid kcal alleen al de ondergrens is om hun massa te onderhouden!

Heel veel mensen beseffen niet dat dieeten juist averechts werkt! Het lichaam is miljoenen jaren oud en heeft zich uitstekend gewapenend tegen uithongering. Afvallen is een levenslange commitment. En je kan jezelf niet levenslang uithongeren, dat gaat je gewoon niet lukken, daar is het lichaam te slim voor.

Je moet niet dieeten, je moet je verbrandingsmotor vergroten en groot houden. Dat is hoe je afvalt. MAW: ga krachttaining doen! Zoveel mogelijk en op een serieuse manier!

Niks komt vanzelf. Als je er geen verstand van hebt (krachttraining) begin je in te lezen. Of blijf je leven lang dik.

Je zal zien dat zodra je wekelijks je spiermassa traint, en de spiermassa groter word, je net zoveel kan eten als nu, zonder dik te worden. Dus geen cravings en een drang om te eten omdat je maag leeg is. Dat is de sleutel.

Veel krachttraining, en af en toe in de zesde versnelling dmv cardio. En daar ligt wel een crux. Cardio breekt namelijk weer spier af. Het gaat om een balans daarin te vinden.

Edit: cardio kan alles zijn. Veel mensen met veel overgewicht kunnen niet meteen hardlopen. In dat geval begin je bijvoorbeeld met lange stukken lopen. Dat valt ook onder cardio. Alles valt eigenlijk onder cardio, maar er is natuurlijk een verschil tussen 100 km lopen en 100 kilometer joggen.

groetjes; een medelotgenoot ;)
anoniem_348902 wijzigde dit bericht op 28-09-2017 19:43
26.88% gewijzigd
Coco87 schreef:
28-09-2017 19:24
Nou.. ik zou dromen van een pizza/pasta/brood, wijn, taart en chocolade dieet, maar ik denk dat ik daar ook na 2 weken wel meer dan zat van ben :popcorn: :hihi:
Nou ik niet hoor. Zou daar heel wat van kunnen wegwerken. :proud:
Ook van een low-carbs dieet ga ik ver over mijn limiet en dan kom ik ook aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
28-09-2017 19:18

:-D touché! Nee hoor, je hebt gelijk. Maar ik kies er toch voor om mijn levensstijl om te gooien en weer gezond te leren eten.
Jeetje, ik mis nogal de eiwitten in je dieet? Het zijn de bouwstenen, de basis voor je lichaam. Krijg je ze niet genoeg, dan ga je ook nogeens je spieren verbranden, dat wil je juist niet.
M.i. zou een dieet een uitgebalanceerd voedingsschema moeten zijn, waarmee je alle voedingsstoffen binnen krijgt en niet elimineert. Balans en evenwichtigheid, welke variëren in de fase van het afvallen t.o.v. de fase van het stabiel blijven. Ik denk dat ik in jouw geval op zoek zou gaan naar een andere dietiste, succes!
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 19:25
Afvallen is heel simpel. Zorg ervoor dat je meer verbrand dan binnenkrijgt.

Echter zijn er wel wat meer spelregels, en dan vooral hoe het menselijk lichaam werkt vbt voeding en verbranding.

De oplossingen vind je in het bodybuilden. Deze mensen zijn namelijk dag en nacht bezig met hun voeding en verbranding. Door te kijken naar wat hun doen, kom je tot antwoorden. En dat is dan dus ook veel gedaan inclusief onderzoeken. Om een lang verhaal kort te maken werkt het als volgt.

Het lichaam moet je zien als een verbrandings motor. Hoe meer inhoud een motor heeft, hoe meer brandstof hij verbruikt.

Je spiergroepen kun je zien als je verbrandingsmotor. Hoe meer spierenmassa je hebt, hoe meer en sneller je verbrand.

Het is dus zaak om zo snel mogelijk aan je spieren te werken. Want hoe meer spiermassa, hoe meer je verbrand, zelfs als je niet trained! Waarom denk je dat bodybuilders 3000kcal eten per dag en toch geen vet aanzetten? Omdat hun verbrandingsmotor zo groot is, dat die hoeveelheid kcal alleen al de ondergrens is om hun massa te onderhouden!

Heel veel mensen beseffen niet dat dieeten juist averechts werkt! Het lichaam is miljoenen jaren oud en heeft zich uitstekend gewapenend tegen uithongering. Afvallen is een levenslange commitment. En je kan jezelf niet levenslang uithongeren, dat gaat je gewoon niet lukken, daar is het lichaam te slim voor.

Je moet niet dieeten, je moet je verbrandingsmotor vergroten en groot houden. Dat is hoe je afvalt. MAW: ga krachttaining doen! Zoveel mogelijk en op een serieuse manier!

Niks komt vanzelf. Als je er geen verstand van hebt (krachttraining) begin je in te lezen. Of blijf je leven lang dik.

Je zal zien dat zodra je wekelijks je spiermassa traint, en de spiermassa groter word, je net zoveel kan eten als nu, zonder dik te worden. Dus geen cravings en een drang om te eten omdat je maag leeg is. Dat is de sleutel.

Veel krachttraining, en af en toe in de zesde versnelling dmv cardio. En daar ligt wel een crux. Cardio breekt namelijk weer spier af. Het gaat om een balans daarin te vinden.

groetjes; een medelotgenoot ;)
Dank voor je uitgebreide reactie! Helaas zit sporten er voorlopig niet in, zoals ik al een paar keer heb aangegeven. Door een ongeluk zijn er wat dingen in mijn lijf stuk, die eerst hersteld moeten zijn van de orthopeed, voor ik weer mag denken aan sporten. En zodra dat weer kan/mag, zal ik het rustig op moeten bouwen.

Voor de toekomst dus hele goede tips die je me gaf, voor nu kan ik ze helaas even niet toepassen.
Marie1888 schreef:
28-09-2017 19:43
Dank voor je uitgebreide reactie! Helaas zit sporten er voorlopig niet in, zoals ik al een paar keer heb aangegeven. Door een ongeluk zijn er wat dingen in mijn lijf stuk, die eerst hersteld moeten zijn van de orthopeed, voor ik weer mag denken aan sporten. En zodra dat weer kan/mag, zal ik het rustig op moeten bouwen.

Voor de toekomst dus hele goede tips die je me gaf, voor nu kan ik ze helaas even niet toepassen.
Maar kan je bijvoorbeeld ook niet lopen? Sorry, ik heb niet je hele topic doorgelezen :--) Maar als je bijvoorbeeld wel kan lopen zou ik daarmee beginnen. 5 minuten lopen en vanuit daar opbouwen :-)

Kan je dingen oppakken? Of jezelf bewegen in het algemeen? Eigenlijk is elke vorm van beweging cardio. Om het effectief te maken dien je alleen de intensie stapsgewijs te verhogen, en dan maakt het niet uit of je met een pak suiker van een kilo begint, of met een halter van 20.

Als je maar ergens begint en stapsgewijs de intensie verhoogt en verlengd.
shining_star schreef:
28-09-2017 19:40
Jeetje, ik mis nogal de eiwitten in je dieet? Het zijn de bouwstenen, de basis voor je lichaam. Krijg je ze niet genoeg, dan ga je ook nogeens je spieren verbranden, dat wil je juist niet.
M.i. zou een dieet een uitgebalanceerd voedingsschema moeten zijn, waarmee je alle voedingsstoffen binnen krijgt en niet elimineert. Balans en evenwichtigheid, welke variëren in de fase van het afvallen t.o.v. de fase van het stabiel blijven. Ik denk dat ik in jouw geval op zoek zou gaan naar een andere dietiste, succes!
Dat ga ik inderdaad doen, want ik mis zelf ook echt het eiwitgedeelte. Ik ga, naar aanleiding van een tip hier, morgen yoghurt met muesli toevoegen.

Ook wil ik morgen even de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar een echte/goede diëtist.
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 19:45
Maar kan je bijvoorbeeld ook niet lopen? Sorry, ik heb niet je hele topic doorgelezen :--) Maar als je bijvoorbeeld wel kan lopen zou ik daarmee beginnen. 5 minuten lopen en vanuit daar opbouwen :-)

Kan je dingen oppakken? Of jezelf bewegen in het algemeen? Eigenlijk is elke vorm van beweging cardio. Om het effectief te maken dien je alleen de intensie stapsgewijs te verhogen, en dan maakt het niet uit of je met een pak suiker van een kilo begint, of met een halter van 20.

Als je maar ergens begint en stapsgewijs de intensie verhoogt en verlengd.
Geeft niet, ik ben blij dat je mee wil denken! Ik kan gelukkig wel lopen, wilde eigenlijk vanaf vandaag elke dag een uur wandelen, maar dat werd hier afgeraden. Daarom heb ik vandaag een half uur gewandeld en dat wil ik per dag opbouwen met 5 minuten.

Mijn armen intensief bewegen gaat lastiger op dit moment, net als bijvoorbeeld bukken, buigen en snelle bewegingen maken. Komt allemaal weer goed hoor, maar nu is het wat beperkt allemaal.
Afvallen begint met aanpassing van je calorie-inname, niet met sporten. Ik denk dat je ook serieus risico loopt op blessures als je met een veel te zwaar lichaam bepaalde sporten gaat uitoefenen. Ik ga voor de volgorde; aanpassen voedselinname = afvallen = weer kunnen sporten.
Marie1888 schreef:
28-09-2017 19:46
Dat ga ik inderdaad doen, want ik mis zelf ook echt het eiwitgedeelte. Ik ga, naar aanleiding van een tip hier, morgen yoghurt met muesli toevoegen.

Ook wil ik morgen even de huisarts bellen voor een doorverwijzing naar een echte/goede diëtist.
Ga voor magere kwark, bevat meer eiwit. Pas op met muesli.
anoniem_63972f32e201f wijzigde dit bericht op 28-09-2017 19:51
0.13% gewijzigd
Dietiste heb je geen verwijzing voor nodig. Je mag 6x uit je basispakket.
shining_star schreef:
28-09-2017 19:49
Afvallen begint met aanpassing van je calorie-inname, niet met sporten. Ik denk dat je ook serieus risico loopt op blessures als je met een veel te zwaar lichaam bepaalde sporten gaat uitoefenen. Ik ga voor de volgorde; aanpassen voedselinname = afvallen = weer kunnen sporten.
Studies laten echt iets anders zien, met alle respect. Bron vermeldingen naar de wetenschapelijke publicaties vind je bijvoorbeeld in het boek van Tom Venuto's Burn the fat, feed the muscle.
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 19:51
Studies laten echt iets anders zien, met alle respect. Bron vermeldingen naar de wetenschapelijke publicaties vind je bijvoorbeeld in het boek van Tom Venuto's Burn the fat, feed the muscle.
Tja, de praktijk laat blessures zien..
shining_star schreef:
28-09-2017 19:53
Tja, de praktijk laat blessures zien..
Dat is alleen omdat mensen slecht geinformeerd zijn. Zoals met alles, moet je eerst onderzoek doen naar jouw persoonlijke situatie. Nee, sommige mensen kunnen niet meteen hardlopen, maar je kan wel beginnen met lopen. Al is het maar 30 seconden. Als je maar de intensiteit verhoogd en verlengd, gradueel.
Magere kwark ga ik kopen! En goed om te weten dat er geen doorverwijzing nodig is, dan ga ik mijn vrije dag morgen eens besteden aan het zoeken en bellen van diëtistes hier in de buurt.
De sportdiscussie ga ik me verder niet in mengen, omdat dat nu toch geen deel uit kan maken van mijn proces om weer een gezond lichaam te krijgen. In de toekomst wel, maar aangezien dat nog zeker een maand of 3 tot 6 kan duren, hoop ik tegen die tijd zeker onder de 85 tot 90 kilo te zijn gekomen én weer een stuk fitter te zijn door het wandelen.
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 19:55
Dat is alleen omdat mensen slecht geinformeerd zijn. Zoals met alles, moet je eerst onderzoek doen naar jouw persoonlijke situatie. Nee, sommige mensen kunnen niet meteen hardlopen, maar je kan wel beginnen met lopen. Al is het maar 30 seconden. Als je maar de intensiteit verhoogd en verlengd, gradueel.
En je voeten, knieën en rug..als er 40kg teveel op rust? X de impact van de schokken die het opvangt bij de landing. Elke kilo teveel is voor je heupgewricht 4 kilo teveel x 40 kilo teveel = 160 kilo extra belasting. Bewegen is goed maar beging eens met normale dagelijkse beweging.
shining_star schreef:
28-09-2017 19:59
En je voeten, knieën en rug..als er 40kg teveel op rust? X de impact van de schokken die het opvangt bij de landing. Elke kilo teveel is voor je heupgewricht 4 kilo teveel x 40 kilo teveel = 160 kilo extra belasting. Bewegen is goed maar beging eens met normale dagelijkse beweging.
Oke, toch even wel reageren. Ik ben geen 40 kilo te zwaar. Ik weeg 95 kg bij een lengte van 1.73 en ben absoluut niet van plan om 55 kg te gaan wegen. Ik weet even niet waar ik dat gezegd heb? Mijn streefgewicht is 70 kg, voor een gezond bmi mag ik maximaal 75 kg wegen. Dus er moet minimaal 20 kg af, maximaal 25. Dan voldoe ik vast niet aan het schoonheidsideaal voor modellen, maar daar heb ik toch het gezicht al niet voor ;-)
Marie1888 schreef:
28-09-2017 20:02
Oke, toch even wel reageren. Ik ben geen 40 kilo te zwaar. Ik weeg 95 kg bij een lengte van 1.73 en ben absoluut niet van plan om 55 kg te gaan wegen. Ik weet even niet waar ik dat gezegd heb? Mijn streefgewicht is 70 kg, voor een gezond bmi mag ik maximaal 75 kg wegen. Dus er moet minimaal 20 kg af, maximaal 25. Dan voldoe ik vast niet aan het schoonheidsideaal voor modellen, maar daar heb ik toch het gezicht al niet voor ;-)
Oh haha was slechts ter voorbeeld :)
shining_star schreef:
28-09-2017 19:59
Volgens mij heb ik hierboven ook gezegd dat elke vorm van beweging al cardio is, maar om het effectief te maken zul je toch echt de intensiteit stapsgewijs moeten verhogen en verlengen. Dat is gewoon wetenschap. Daar kunnen we alletwee onze mening over hebben, het is gewoon een wetenschappelijk gegeven.

Als je op zo een formaat zit, dat je gewrichten jezelf niet meer overeind kunnen houden, ja sorry, dan is het inderdaad te laat voor beweging. Dan ben je over een grens gegaan en kan alleen een maag verkleining redding bieden.
PredjeeRocks schreef:
28-09-2017 20:03
Volgens mij heb ik hierboven ook gezegd dat elke vorm van beweging al cardio is, maar om het effectief te maken zul je toch echt de intensiteit stapsgewijs moeten verhogen en verlengen. Dat is gewoon wetenschap. Daar kunnen we alletwee onze mening over hebben, het is gewoon een wetenschappelijk gegeven.

Als je op zo een formaat zit, dat je gewrichten jezelf niet meer overeind kunnen houden, ja sorry, dan is het inderdaad te laat voor beweging. Dan ben je over een grens gegaan en kan alleen een maag verkleining redding bieden.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat onderschat wordt hoe je gewrichten te lijden hebben. Dat bewegen goed is zijn we het over eens :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven