Slaapgebrek vriend

04-10-2017 22:37 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw account om herkenning te voorkomen.

Ik zit met het volgende dilemma. Mijn vriend heeft als hij werkt problemen met slapen. Dit slaapgebrek uit zich in onaardig en chagrijnig gedrag naar mij toe. Voel me soms echt zijn pispaal.

Tijdens vakanties is dit probleem er niet en is het wel gezellig als vanouds.
Hij heeft tijdens de laatste vakantie bedacht dat het gebrek aan bewegen (kantoorbaan en veel in auto zitten) waarschijnlijk het probleem is van het slechte slapen. Er werden tijdens de vakantie allerlei goede voornemens gemaakt, maar die worden in de praktijk niet uitgevoerd.

Dit probleem bestaat al een aantal jaar.
Ik merk dat ik het aardig zat begin te worden dat hij zich zo gedraagt en het slapen als soort van excuus gebruikt om geen moeite te doen het gezellig te houden of op z’n minst eens te vragen hoe mijn dag was.
Zelf heb ik het op bepaalde vlakken ook niet altijd makkelijk, maar ik reageer dat (vrijwel) nooit op hem af.

Heb al vanalles geprobeerd, maar op de momenten dat hij zo is valt er ook niet met hem te praten (hij reageert dan gewoon niet).

Herkent iemand dit? Heeft iemand tips voor mij hiermee om te gaan?
Word er een beetje moedeloos van.
Je mag het hem rustig zeggen:
Vriend, ik ben niet je pispaal. Afzeiken doe je maar op een andere manier. Ik ben hier niet van gediend.
En dan ook niet in discussie gaan, maar echt subiet afkappen.
Je laat je toch niet zo behandelen zeker?
Sportschool?
die ik wilde bestaat al...
Ja sporten zou voor hem ook goed zijn. Hier hebben we het de afgelopen jaren al meerdere keren over gehad en dan doet hij 2x wat en vervalt vervolgens weer in het oude patroon.
Hij is ook zeker meer dan 10kg aangekomen sinds ik hem ken.

Het lijkt maar niet door te dringen dat het ook belangrijk is wat energie over te houden voor ‘thuis’. Alles gaat op aan werk en reizen van en naar werk. Dit alles houdt hij maar nét vol.
Heb al voorgesteld dat hij vraagt naar een project dichter in de buurt (verhuizen is geen optie).

Als ik duidelijk zeg dat ik zijn pispaal niet ben, dan snapt hij niet waar ik het over heb.
Beste is dat hij stopt met werken en altijd vakantie viert. Tja, als hij echt 48 weken per jaar slecht slaapt.....
Ik vind at hij daar wel actief mee bezig moet zijn.

Het is nooit een excuus om onaardig tegen anderen te doen door welke oorzaak dan ook; tenzij je daar aan werkt.
Iedereen kan soms voor korte of langere duur ontvlambaarder zijn dan anders (rouw, slechte nacht, ongesteld, werkstress, etc.) maar als daar niet actief aan gewerkt wordt dan pik ik dit niet. Dat hoeft niet direct, rouw en depressie kunnen bijvoorbeeld zeer lang duren, maar stapjes moeten wél gemaakt worden.

Komt hij zelf überhaupt met ideeën? Of was het sporten/project veranderen toch meer jou idee?
Zo wel zou ik hem vertellen dat je wil dat hij zelf deze maand gebruikt om zelf oplossingen te bedenken.
Hoewel... als hij kennelijk niet begrijpt dat hij onaardig kan overkomen is dat mogelijk eerst wat hij kan gaan inzien.
Dit verhaal klinkt heel bekend omdat ik het ken van een vriend van me. Hij bleek een torenhoge bloeddruk en slaapapneu te hebben.
Naar de dokter dus om lichamelijke oorzaken van de vermoeidheid en kriegel gedrag uit te sluiten.
Snoekbaars: helemaal eens met jou!
Ik vind ook dat hij actie kan ondernemen (maar ben zelf dan ook een echte doener).
Voorstellen komen meestal inderdaad van mij. Maar van het sporten had hij tijdens de vakantie zelf geconcludeerd (omdat we een vrij actieve vakantie hebben gehad en hij toen goed sliep).
Toch weet hij dit niet concreet in praktijk te brengen.
Iemand zei al, waarom niet 2 avonden samen wat gaan doen (spinning, bootcampen etc.).
Maar ik neem op de meeste vlakken al initiatief en heb eigenlijk niet zoveel zin hem op sleeptouw te nemen. Hij moet zelf willen immers.
Stop met zijn probleem oplossen.
Als hij op je af reageert dan zeg je rustig; goh, snauw jij ook zo fijn tegen je collega's? Stoppen met snauwen nu.

Jij hebt recht op respect.

En als het zo blijft en hij niet echt vind dat hij het moet veranderen, dan moet je nog eens heel goed overdenken of dit goed is voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven