Laos

14-02-2017 08:19 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomerreis is niet doorgegaan. We hebben andere bestemming in Azië bezocht
poldervrouw wijzigde dit bericht op 03-02-2018 22:25
90.58% gewijzigd
@mayou, vind je de 4000 islands de moeite waard?

Ik denk erover een week in zuid te doen en dan richting noorden te gaan en twijfel of ik 4000 islands mee zal pakken in verband met de tijd (3 weken). Nou ga ik in het noorden sowieso maar een deel zien van wat me mooi lijkt, dus zal toch een tweede keer naar Laos toe moeten :)
mayou schreef:
04-10-2017 22:04
Ik denk dat je eerst even goed naar google maps moet kijken want bij Chiang Mai kun je de grens niet over en Luang Namtha ligt vlak bij China, echt nog een takkeneind vanaf Huay Xai (de grens overgang vanaf Chiang Rai) af, zal zo'n 250 km zijn, waar je in Laos wel een dag over doet als het niet meer is.
.
Valt mee hoor, wij deden er een kleine 5 uur over met het busje van Luang Namtha naar Huay Xai, met blèrende karaoke en manden met ik weet niet wat allemaal mee :) . Het was een van mijn meer memorabele verplaatsingen, zeg maar.

Vanaf Huay Xai naar Chiang Mai was het meen ik nog eens 7 uur. Maar toen ging je nog per longtail de grens over, hoorde dat er nu een friendship bridge is.
Eva-Luna, ga je dan ook naar Champassak :heart: ? 100,000 keer fijner om te verblijven dan Pakse. Alleen minder handig voor het Bolaven-plateau.
Das inderdaad een stuk korter dan wij erover deden! Wellicht betere wegen ondertussen.

Eva Luna, ik vond de 4000 Islands zeker de moeite waard, helemaal in combinatie met de rest van het zuiden (Champassak, Bolaven, etc). Wij hebben het ook in 2x gedaan, eerst een maand het zuiden (t/m Vang Vieng) en later nog een maand het noorden. K vond het zuiden eerlijk gezegd leuker dan het noorden
Ik neig ook meer naar het zuiden :) Zal me nog eens even goed inlezen de komende weken. Ik voorzie lekker eten en mooie wandelingen :D

@erizon:
Jaaa, Champasak staat ook zeker op het programma!
Ga absoluut naar het Theatre d'Ombres de Champassak. Heel bijzonder. (Wel BYOB - ook non alcoholisch)
Mayou, was volgens mij 2010 of 2011.
mayou schreef:
04-10-2017 22:04
Ik denk dat je eerst even goed naar google maps moet kijken want bij Chiang Mai kun je de grens niet over en Luang Namtha ligt vlak bij China, echt nog een takkeneind vanaf Huay Xai (de grens overgang vanaf Chiang Rai) af, zal zo'n 250 km zijn, waar je in Laos wel een dag over doet als het niet meer is.
In Luang Namtha kun je prachtige fietstochten maken maar verder is er niet echt veel te beleven. Je kunt nog een paar dagen naar Muang Sing (vanuit Luang Namtha) waar je mooie wandelingen kunt maken met een gids langs bergdorpjes, maar waar verder ook niets te doen valt.
Ja! Hmmm, misschien toch luang namtha maar overslaan? Het trok mij omdat er volgens mij niet zoveel toeristen zijn en er veel trekkingen zijn. Maar dat kan je misschien in luang prabang ook gewoon doen..
Ja klopt, de omgeving van LP is ook schitterend (pontje naar de overkant en dan een fietstocht). Ik zou Luang Namtha overslaan als je in tijdnood zit, maar er anders wel heengaan want de omgeving is echt geweldig mooi. Wij deden een fietstocht naar een waterval en besloten na de waterval een klein paadje in te fietsen. Dat bleek een pad naar een vallei met rijstvelden en riviertjes, zo mooi! Als je wil kan ik je de link naar ons weblog sturen, daar staan fotos en verslagen van Laos.
mayou schreef:
07-10-2017 07:32
Ja klopt, de omgeving van LP is ook schitterend (pontje naar de overkant en dan een fietstocht). Ik zou Luang Namtha overslaan als je in tijdnood zit, maar er anders wel heengaan want de omgeving is echt geweldig mooi. Wij deden een fietstocht naar een waterval en besloten na de waterval een klein paadje in te fietsen. Dat bleek een pad naar een vallei met rijstvelden en riviertjes, zo mooi! Als je wil kan ik je de link naar ons weblog sturen, daar staan fotos en verslagen van Laos.
Ik heb 7 weken voor laos en cambodja en ik wil het liefst overal genieten, de omgeving op mij nemen en niet meteen door naar een volgende plek. Misschien is het dan beter om toch niet naar LN af te reizen want 7 weken is niet heel lang! Dat kan ik altijd een andere keer nog gaan doen.. bedankt mayou!

Fijn dat je steeds zo snel reageert. Ik krijg op wereldwijzer en aroundtheglobe niet zoveel respons en ben nog steeds een beetje zoekende met mijn reis.

Als je die link wil sturen, graag.. kan ik aan de hand daarvan ook ideeen e.d. opdoen.
Heb je ook een wereldstekker nodig in laos? Ik lees verschillende dingen op het internet. Ik denk dat het niet nodig is maar wil het toch even zeker weten.
Ik heb je een pb gestuurd met de link. Lees ze!
Iemand ervaring met het rijden van de bolaven loop? Ik wil daar graag een nacht daar overnachten en er 2 dagen over doen dus de kortere route.

Er is eigenlijk niemand die mij hierover echt kan inlichten vanwege het slechte praten van Engels. En ben van plan om er morgen naar toe te gaan!
LisannaViva schreef:
07-10-2017 11:03
Heb je ook een wereldstekker nodig in laos? Ik lees verschillende dingen op het internet. Ik denk dat het niet nodig is maar wil het toch even zeker weten.
DIt is trouwens niet nodig!;-)
LisannaViva schreef:
23-10-2017 12:54
Iemand ervaring met het rijden van de bolaven loop? Ik wil daar graag een nacht daar overnachten en er 2 dagen over doen dus de kortere route.

Er is eigenlijk niemand die mij hierover echt kan inlichten vanwege het slechte praten van Engels. En ben van plan om er morgen naar toe te gaan!
Ik heb dat zelf niet gedaan (wel in Tat Lo geweest). Maar als ik google op 'the loop laos' komen er allerlei resultaten naar boven waar je wat aan kan hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Lisanna, geen ervaring met zelf rijden maar zag toeristen motoren regelen in Pakxe, ging heel makkelijk en wordt zeker veel gedaan. Gaan er anders niet ook tours als je niet alleen wilt? Alhoewel het lastig kan zijn om een tour te vinden die ook echt gaat op de dag dat jij wilt buiten het hoogseizoen. Daar had ik in oa Luang Namtha last van.
Ik heb het gedaan (zie weblog), maar de grote loop. Als je de kleine loop doet kun je in Tat Lo overnachten. Zijn erg leuke resorts
Je kunt in Pakse overal brommers huren, neem wel een helm mee!
Ja heb al wel een brommer geregeld maar er kan zo weinig uitleg gegeven worden in het Engels over de weg er naar toe en of de route daar wel of niet wordt aangegeven enzovoort, dat ik hier kom voor wat meer duidelijkheid. Ik vertrek zo en zie wel waar ik uit kom! Ik heb met een Duits meisje gesproken en ze vertelde dat het een makkelijke en redelijk goede weg is!
Van wat ik heb gelezen krijg je een (simpel) kaartje mee en moet je het daarmee prima kunnen redden.
Ja klopt, kaartje mee en rijden. Er zijn niet zoveel wegen dus je kunt vrijwel niet verdwalen. De watervallen staan ook goed aangegeven langs de weg.
ik up mijzelf even, hoef ik geen nieuw topic aan te maken. Deze reis is afgelopen zomer niet doorgegaan, we zijn wel naar Azie gevlogen maar niet naar thailand / laos. Door werk partner liep het allemaal anders, hij moest werken en wij zijn daarheen gegaan..

Dus.. in de herkansing maar dan met zijn 2-en.

November/december reis gepland. Ik wilde graag naar Mexico maar partner niet.. Dus.. Thailand / laos combinatie in vizier..
Ik wil van half november tot half December , dan zit je nog net voor het absolute hoogseizoen maar wel lekker weer..

Planning is nu ongeveer.

3 nachten Bangkok
dan met trein naar..
1 nacht sukhothai
nachttrein naar Chiang mai
2 nachten Chiang mai (kan eventueel nog nacht erbij, maar ik ben er al eens geweest)
3 nachten pai
3 nachten Chiang Rai
Vlucht
 Chiang - Rai - BKK (0935 -1055 DMK) /air Asia
BKK- Luang prabang 
(1350-1520)
Naar Luang Prabang
Luang Prabang 3 nachten
Vang Vieng 2 nachten
vientiane 1 nacht (is puur tussenstop voor reis naar pakse)
Vlucht naar Pakse
Dan via Pakse naar 4000 eilanden en daar 3 nachten verblijven.
Dan met bus naar Ubon ratchathani en met nachttrein naar Bangkok
En dan heb ik nog een dag of 6 over voor stukje Thailand die ik nog moet invullen.

Is dit beetje logische route ? Niet te gehaast ?

Ik heb de slowboot eruit gelaten omdat partner dat niet ziet zitten.

Overigens kunnen die 6 dagen ook nog prima in Laos ingevuld worden , maar weet niet zo goed wat..

Brommer huren ben ik niet zo weg van. Partner rijdt motor in NL dus die ziet dat wel zitten.. Is het te doen voor een beginner qua brommer rijden ?
Het stuk Laos klinkt als veel gereis en weinig zien dan in verhouding. Vanuit Pakse zou je het Bolaven Pateau kunnen bezoeken (hebben wij niet gedaan wegens te weinig tijd). Champasak is leuk voor een paar dagen. En tussen Vientiane zijn Thakek en Savannakhet leuke stops. Maar ik zag nog zoveel andere, niet zo bekende, interessante plaatsen. Of plak er in LP een paar dagen aan vast en bezoek Nong Khiaw en Muang Ngoi Neua.

Dat zijn wel een beetje de standaarddingen, want goed te bereiken.
Zelf wil ik nog naar de gebieden ten zuidoosten (Sam Neua enzo) en ten noorden/noordwesten van LP, maar dat gaan we dan waarschijnlijk combineren met Noord-Vietnam.
Het is wel wat gereis idd. Veel zien kan sowieso niet in 10 dagen. Dan zou ik er 5 bij moeten plakken. Kan wel maar dat gaat ten koste van laatste dagen in Thailand .. dan zou ik eventueel vanaf Pakse naar eiland kunnen in Thailand.

Ga weer even puzzelen
Heb je nog bijzondere plannen in chiang rai? Vond het zelf niet zo bijzonder, hele leuke nachtmarkt en boottocht en bezoek aan grottempel waren leuk, maar ik zou die 3 dagen denk ik liever gebruiken voor iets meer ruimte in laos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven