Verhuistips

05-10-2017 11:24 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 2 maanden verhuizen we, gezin met 1 kind van bijna 2, van ons appartement naar een eengezinswoning. Dit is de eerste keer echt verhuizen, want we zijn allebei bij onze ouders vandaan in dit appartement gaan wonen en hebben daar bijna 10 jaar gewoond. Destijds kochten we dus bijna alles nieuw en kwam dat zo stukje bij beetje over.

Ik ben al langzaamaan begonnen om wat kasten uit te zoeken, dingen weg te gooien en spullen die we niet gebruiken in dozen te doen. Ook heb ik een afspraak gemaakt om te kijken naar de verzekeringen, KPN gebeld om de verhuizing door te geven (en een afspraak met de monteur te maken) en gekeken hoe het zit met energie en water. Maar tot dusver wat ik zelf heb kunnen bedenken.

Ik kan dus nog alle hulp gebruiken en ben op zoek naar handigheidjes, slimme tips en goede adviezen m.b.t. verhuizen! Denk aan: waar vind je goedkope verhuisdozen, hoe pak de dingen slim in, wat moet je wanneer regelen, etc. Misschien kunnen we dit topic gebruiken om tips uit te wisselen voor mensen in dezelfde situatie (als een vervolg van het huizenjacht-topic) of die een of meerdere verhuizingen achter de rug hebben?
Regel vast oppas voor je kind voor de verhuisdag en dagen ervoor zodat je alles op je gemak kunt inpakken zonder dat direct alles weer uitgepakt wordt...
stop de verhuizen niet al te vol.. til ze tijdens het vullen even op of dat nog kan..

Dozen met servies hebben wij een tape langs de onderkant geplakt voor het doorzakken..
Als met hulp van vrienden en familie verhuist, zorg goed voor de inwendige mens! Koffie/thee/drinken/lunch/koek/avondeten!
Flomo schreef:
05-10-2017 12:07
Ah wat een goede tips al! Ik heb nu op een aantal dozen wel al wat geschreven, maar het nummeren (+digitaal bijhouden) en dan op de doos alleen aangeven in welke kamer is een goede (misschien een kleurensysteem oid?). Er staan nu zo'n 15 dozen in de kelder, dus dat kan ik nog makkelijk aanpassen. Een verhuisbedrijf wil man liever niet qua kosten, via zijn werk kan hij nl. een busje gratis lenen. Het plan is om elek keer als we naar het huis gaan alvast wat dozen mee te nemen en gelukkig hebben we voor de echte grote verhuisdag veel vrienden die willen helpen. Daarom vind ik het juist belangrijk dat alles goed is voorbereid (en niet 2 dagen voor de verhuizing nog moet gebeuren).

Zouden jullie de spullen die je dan direct nodig hebt (schoonmaakmiddelen, etc.) wel in een doos doen en die doos apart zetten, of juist apart in een krat o.i.d. dat het niet ergens tussen kan komen?

Gelukkig hoeft er niet veel geklust, maar inderdaad gaan we proberen ervoor te zorgen dat alles klaar is voordat de meubels erin gaan. Kind gaat tijdens de verhuizing tijdelijk even bij opa & oma slapen, dus kunnen we ook rustig zijn kamer in- en uitpakken.

Bananendozen lijken me inderdaad niet handig. We hebben nu flink wat dozen kunnen lenen, maar bij lange na niet genoeg. Ik ga wel op MP kijken voor goede dozen, want ik merk nu al verschil. Bij Hema hebben ze ook relatief goedkope dozen zag ik, maar ik denk dat de 'echte' verhuisdozen wel stukken beter zijn qua bodem en dergelijke.

Dank voor de tip over gas en licht, daar kan ik eens over informeren bij onze huidige leverancier!
Nee, gewoon erop zetten voor welke kamer het is. De laatste keer heb ik dozen wel per kamer genummerd, zodat ik snel kon zien of alles er was. Lijstjes zijn niet zo handig, want dat moet je steeds weer controleren.

Schoonmaakmiddelen zaten bij ons in de emmers. Maar in gewone dozen tussen de andere dingen die je gelijk nodig hebt, kan toch prima. Je gaat ze toch niet op zijn kop gooien of zo?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Schakel een goed verhuisbedrijf in. Vorige keer heb ik zelf ingepakt, maar de volgende keer laat ik ze ook inpakken denk ik. Ik vond vooral het (de)monteren van de meubels heel fijn. Ik ben zelf best handig, maar tegen de snelheid van de jongen die hiervoor meekwam, kon ik echt niet op.
Het kost geld, maar ik vind het zoveel relaxter dan zelf doen. Alleen al het feit dat ze in 5 min tijd kunnen inschatten hoeveel dozen je nodig hebt en dat dat dan nog klopt ook.
Op de dozen zette ik alleen de ruimte waar ze heen moesten.
Wij willen ook gaan verhuizen. kan elk moment gebeuren. Zodat de hypotheek rond is, kunnen we beginnen. We zijn nu begonnen met de kelder opruimen. Zijn twee keer gereden: naar stort en kringloop. Dat scheelt al.
Verder zag ik op Grou pon een deal voor verhuizers. Dat is heel goedkoop en ze hebben goede referenties. Een is niet bereikbaar maar ik overweeg om de andere te nemen. Ik weet dus nog niet of deze goed is.

Eerdere verhuizingen hebben we zelf gedaan. Zorg voor genoeg eten en drinken of iemand die dat komt brengen. Verder weet wat je waar wilt hebben: anders kan je je overweldigd voelen en het is al zo stress vol.
Alles labelen: Kleur op doos en kleur op de deur (stickers).
En boekendozen voor de helft vullen. De andere helft opvullen met kleding of iets anders lichts.
nicole123 schreef:
05-10-2017 12:26
Ik zou zelf niet werken met kleurtjes of genummerde dozen en een lijst, maar het gewoon op de doos zetten. Dat is met inpakken makkelijker (nummeren en zo'n lijst bijhouden is meer werk dan het gewoon op de doos kalken) en met uitpakken ook, want dan zie je het in 1 oogopslag ipv het steeds op te moeten zoeken op die lijst. Zeker als je met meer dan 1 persoon inpakt en uitpakt en dat is toch wel heel handig om gezamenlijk te doen.

Op de doos zet je het dan niet op de bovenkant, maar op de zijkant, want anders zie je het niet als je ze stapelt. En je zet de kamer erop (slaapkamers kun je evt nummeren en een briefje met het nummer op de kamerdeur plakken) en de categorie van wat erin zit. Op die manier lukte het ons heel makkelijk om alles snel terug te vinden.

Pak bij voorkeur 1 kastje in in 1 doos (of 2 dozen) en niet nog een beetje van een andere plek erbij stoppen. Dozen die niet 100% vol zitten zijn prima, verhuizers doen het ook op die manier omdat het veel sneller werkt.
Dit! En dan deed ik een briefje in de la van de desbetreffende kast wat in welke la moet. Iedereen bracht de dozen naar de desbetreffende kamers (want stond op de doos) en een ander dan ik kon het ook nog uitpakken. Spreek ook goed door met je man waar je de meubels precies wilt hebben staan. Bij ons wisten de vrienden dat ze mij of mijn man moesten vragen en aan het eind van de dag stonden alle meubels niet alleen in de juiste ruimte maar ook op de juiste plek.
En inderdaad nu al bijhouden welke adresgegevens gewijzigd moeten worden en alvast wijzigen.
hamerhaai schreef:
05-10-2017 12:39
Wanneer je gaat uitrekenen wat een verhuizing gaat kosten wanneer je alles zelf doet, dozen regelen, vrienden (die je eten en drinken geeft) busje huren etc etc. dan is een verhuisbedrijf niet heel veel duurder.
Dit kan ik me bijna niet voorstellen. ik weet niet wat een verhuisbedrijf kost, maar wij waren voor €150,- ( 100 voor de 18m3 bus met laadklep, max 40 voor dozen en tape en 10 voor een enorme stapel pannenkoeken en koffie/fris) echt wel klaar.

En ik bedenk net nog:

- Je kan dingen als je bestekbak (als je die in het nieuwe huis weer een la inschuift), of dat éne laatje met kaarten en "spul" (misschien hebben andere mensen opgeruimde laatjes, wij niet. En niet meer aan gedacht om ze op te ruimen tot bijna verhuisdag..) ook in plastic folie wikkelen en in zijn geheel met inhoud meeverhuizen. Niet de meest nette oplossing, werkt wel.

- Wij hadden door verhuisdeadline en verbouwing nieuwe woning geen tijd om steeds naar de kringloop te rijden. Daarom hebben we één kamertje (4m2) al vroeg leeggeruimd en die kamer als kringloopkamer bestempeld. Een hoek van een kamer kan natuurlijk ook. Er kwam erg veel weggooi spul uit ons huis, en het was makkelijk om niet steeds met tasjes en dozen heen en weer te gaan, maar alles gewoon in dat kamertje te stouwen. Een week na de verhuizing, toen we het oude huis gingen schoonmaken, hebben we alles in één keer (nou ja, er waren 3 autoritten voor nodig) naar de kringloop gebracht. Ik had ook een "oud papier" hoek in een andere kamer, we hadden nl allebei ook onze studie aantekeningen en syllabi uitgezocht dus daar is vast iemand rijk van geworden.
nina1966 schreef:
05-10-2017 11:51
Bij mij dus juist niet. Bedrijf wilde op het moment zelf niets inpakken (wel gevraagd en berekend) en veel schade. Wat ik zelf had ingepakt is iig heel over gekomen. Ze waren te laat en hebben uiteindelijk niet alles mee genomen Alles behalve relaxt dus.
Ik heb zelf ingepakt. Ze stonden om 8 uur voor de deur en om 14.00 uur was alles over, meubels weer in elkaar en op hun plek en konden we uitpakken.

Zelf doen is vast goedkoper maar ik vond dit zo veel stress schelen!
Als je een meubelstuk uitelkaar gaat halen doe de schroefjes dan in een zakje en bind dat aan een onderdeel. Man had bij onze laatste verhuizing van 1 kast de schroefjes in een bak met deksel gedaan en toen het zover was dat de kast weer in elkaar moest konden we de schroeven niet vinden, stonden op het punt een nieuwe kast te kopen, toen man ineens aan dat bakje dacht . Wij moesten 2 maanden overbruggen tussen 2 huizen in, vandaar dat we het niet meer goed wisten.

En idd, zorg dat je bed klaar is en zorg ook dat je licht in de badkamer hebt in het nieuwe huis. Toen wij voor het eerst gingen samenwonen hadden we dat nog niet, er hingen nog wat noodfittingen, maar niet in de badkamer. Man moest zich scheren, ik heb hem bijgelicht met een zaklantaarn en het douchen zelf hebben we op de tast gedaan.

Wij hadden 1 doos direct mee, daar zaten in een koffiezetapparaat, bekers ed. wat borden en bestek. Zorg goed voor je verhuizers, of het nu professionals zijn of vrienden/familie.
tip:
Koop een lading goedkope schilderstape als memo papier.
Ook bij het uit elkaar halen van meubels plak aanwijzingen met schilderstape erop. Sticker 1 moet op de andere sticker 1 komen enzo.
Gebaseerd op de ervaring met mijn eigen verhuizingen zou ik nooit meer zoveel weggooien, en ook alleen maar het hoognodige klussen. Je kan op de kleur vloerbedekking gokken, en als de wanden er verschrikkelijk uitzien, die in een neutral kleur behangen of verven. Verder zou ik alles meenemen waarvan je niet meteen vervanging hebt. Je zet het daar neer, verschuift nog een keer of wat en langzaamaan gaat het dagen welke meubels, materialen en kleuren daar het beste tot hun recht komen.

Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven