Hoe word ik harder?

11-10-2017 14:35 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik niet; harder als geen gevoel hebben en onaardige dingen zeggen. Maar harder als: kritiek die je krijgt bijvoorbeeld op het werk aannemen als een leerpunt voor de volgende keer of gewoon langs je heen laten gaan in plaats van dat je ervan in huilen uit wilt barsten en dat je zit te trillen als een rietje en niet meer kunt nadenken.

Heeft iemand tips?
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen
Volwassen worden, levenservaring opdoen.
Eventueel (als het echt problematisch is) hulp zoeken. Therapie. Als je weet waarom iets je erg raakt, kun je je beter wapenen.
En ook accepteren, dat je soms een traantje laat
minder twijfelen aan jezelf.
Vaker denken: de anderen zeggen ook maar wat, weten ook niet alles, zijn ook niet perfect, maw jezelf niet onder de ander stellen, de ander niet op een voetstuk plaatsen.
Vaak denken: ik doe mijn best en dat moet maar goed genoeg zijn, is dat niet goed genoeg dan ligt dat niet aan mij, maar aan de ander.
Uitzoeken waarom dingen je zo raken, dat is echt het allerbelangrijkste.

In mijn geval (jaren geleden) was het een enorme onzekerheid waardoor ik ieder punt van professionele feedback direct opvatte als een tekortkoming in mijn persoon.
Heb je het er al in therapie over gehad?
Zo lekker zeg shisha. Met zon houding ga je nooit wat met feedback doen.. fijne collega ben jij.

shisha schreef:
11-10-2017 14:42
minder twijfelen aan jezelf.
Vaker denken: de anderen zeggen ook maar wat, weten ook niet alles, zijn ook niet perfect, maw jezelf niet onder de ander stellen, de ander niet op een voetstuk plaatsen.
Vaak denken: ik doe mijn best en dat moet maar goed genoeg zijn, is dat niet goed genoeg dan ligt dat niet aan mij, maar aan de ander.
Snowkitty schreef:
11-10-2017 14:50
Heb je het er al in therapie over gehad?
Ik heb een jaar geleden voor het laatst therapie gehad. Ik wil het zonder kunnen, en dat moet kunnen ;)
Een langer lontje laten aangroeien. Tot 100 tellen en daarna nog eens over nadenken.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Shine_bright101 schreef:
11-10-2017 14:51
Zo lekker zeg shisha. Met zon houding ga je nooit wat met feedback doen.. fijne collega ben jij.
Waarom zo oordelen over mij?

Ik reageerde vanuit de positie van de persoon/collega die zich alles juist veel te veel aantrekt.
Om een beetje te balanceren zal zo'n persoon juist een beetje zelfverzekerder moeten zijn, in plaats van onzekerder.
Daarvoor is deze manier van denken geschikt, die ik aanreikte.
Niet voor de arrogante collega of iets dergelijks, wat jij lijkt te denken.
Aan een ander soort type wat niet zo onzeker is zou ik zulk advies nooit geven.

Dus ik denk dat je niet in het juiste perspectief plaatst wat ik heb gezegd en vanuit een ander persoonstype zit te redeneren.

Mensen die al onzeker zijn zullen niets met je positieve feedback kunnen doen juist omdat ze zo onzeker zijn.
Ze zullen alleen maar in elkaar klappen.
Dat soort mensen hebben een ietwat lossere denkwijze nodig, zodat zij zich juist alles wat minder aantrekken, omdat dat mensen zijn die zich alles veel meer aantrekken dan gemiddeld.

Die iets lossere en minder alles-op-zichzelf-betrekkende denkwijze reikte ik aan, in antwoord op de vraag van deze to.
Bij kritiek hou ik in mijn hoofd dat ze kritiek hebben op een bepaalde actie van mij, niet op mij als persoon.
En als ik er echt buikpijn van krijg, probeer ik na te gaan waarom ik het me zo aantrek. Zit er misschien een bron van waarheid in? Of vind ik het juist heel onrechtvaardig dat ze dit tegen mij zeggen? Dus eerst zelf onderzoeken en pas later reageren.
Beginnen met zachter te worden.

Wat jij beschrijft is juist een vorm van hard zijn voor jezelf (alles wordt nl. als fout ervaren en als 'falen') en die hardheid komt meestal voort uit onzekerheid. Ik zou eerder zeggen werk aan zelfvertrouwen en assertiviteit. Zelfvertrouwen begint met zelfkennis en je basis waarden en normen. Als je jezelf kent, weet dat er altijd heel veel is dat je vooral niet weet en accepteren dat het hele leven een kwestie van vallen en opstaan is, waarbij je de keuze hebt om daarvan te genieten of er tegen te blijven vechten.
En weet dat, wat je ook doet, er altijd mensen zijn die kritiek / feedback hebben. Daar mag je iets van vinden en daar mag je iets mee doen. Maar je mag het ook loslaten en van je af laten glijden.

Zie hierboven de post van Shine. Ik lees niets raars in de post van Shisha, zij wel. En ze geeft dan ook een oordeel hierover. En dat oordeel zegt niets over Shisha, maar alles hoe Shine dit ervaart / leest. Nu kan Shisha zich naar voelen en het gevoel van falen, of misschien juist in de verdediging schieten. Of ze bedenkt zich: ja, zo kun je dat idd ook lezen. En gaat door met haar leven zonder er ooit nog aan te denken.
AnneSophie123 schreef:
11-10-2017 14:57
Ik heb een jaar geleden voor het laatst therapie gehad. Ik wil het zonder kunnen, en dat moet kunnen ;)
Ik dacht eerder zoiets te hebben gelezen en toen ik loepte, zag ik dat jij het was. Heeft die collega vaker kritiek op je? Of zit je hier nu al een maand mee? :(
Volg
Oh, en anders een training bij mij volgen, zeker weten dat je dan heel anders in je leven staat ;-D
Snowkitty schreef:
11-10-2017 15:07
Ik dacht eerder zoiets te hebben gelezen en toen ik loepte, zag ik dat jij het was. Heeft die collega vaker kritiek op je? Of zit je hier nu al een maand mee? :(
Nee, het ging over iets anders, niet over die klant ;)
shisha schreef:
11-10-2017 15:03

Ik reageerde vanuit de positie van de persoon/collega die zich alles juist veel te veel aantrekt.
Om een beetje te balanceren zal zo'n persoon juist een beetje zelfverzekerder moeten zijn, in plaats van onzekerder.

Dus ik denk dat je niet in het juiste perspectief plaatst wat ik heb gezegd en vanuit een ander persoonstype zit te redeneren.

Mensen die al onzeker zijn zullen niets met je positieve feedback kunnen doen juist omdat ze zo onzeker zijn.
Dat soort mensen hebben een ietwat lossere denkwijze nodig, zodat zij zich juist alles wat minder aantrekken, omdat dat mensen zijn die zich alles veel meer aantrekken dan gemiddeld.

Die iets lossere en minder alles-op-zichzelf-betrekkende denkwijze reikte ik aan, in antwoord op de vraag van deze to.
Ik vond het juist een goede tip van je.
shisha schreef:

Ik vond het juist een goede tip van je.
Bedankt allemaal van de tips, hier heb ik al veel aan.
shisha schreef:

Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat degene die kritiek op je heeft, wel een punt heeft. Denk bijvoorbeeld aan een praktische werkwijze, iets dat je beter anders kunt doen.
Om dan te antwoorden dat je je best al doet en dat kritiek aan de ander ligt, is niet persé waar.

Verder:
Ik bedenk me weleens dat de kritiek niet gaat over mij als persoon, maar over een bepaalde actie van mij.
En ik probeer bedenktijd in te bouwen. Nadeel is wel dat ik dan uiteindelijk teveel maar laat en te weinig terugkom op dingen.

Lastig is het.
Ik probeer de kwaliteit van de feedback ook altijd zelf te beoordelen op in hoeverre ik er iets mee kan (wel doorvragen dus). Soms is het gewoon iets pietluttigs en kan ik er vrij weinig mee, behalve als aandachtspunt voor de volgende keer. Soms zijn het echt interessante zaken waar ik iets mee zou kunnen. Ik probeer de meeste aandacht te schenken aan waardevolle feedback en kleine dingetjes wat meer laten gaan.

Heb zelf bijvoorbeeld de neiging waardevolle positieve feedback opzij te schuiven en een klein kritiekpuntje heel groot te maken. Terwijl het net zo belangrijk is om te weten wat je kwaliteiten zijn als wat je valkuilen. zijn Als je je daar bewust van bent is het al een stuk makkelijker.
Ik vind de zin denken ' wie ben jij dan' wel een goede.
Kritiek zegt vaak heel veel over de ander en weinig over jezelf.
Omdat ik het graag iedereen naar de zin maak luister ik beleefd en denk 9 van de 10 keer: Oh dus als ik dit en dit anders doe wordt jij gelukkiger. In hoeverre is dit voor mij mogelijk?
De 10e keer is het daadwerkelijk iemand die iets over mij te melden heeft maar dat is zeldzaam.
Mijn ene collega wordt bijvoorbeeld kritisch als ze het druk heeft.
Ik hoor dan aan wat ze zegt en gebruik dat indien mogelijk om te helpen, laatste optie is als ik het zelf druk heb en het dan bij haar moet laten.
Dan denk ik met haar mee hoe anders haar probleem op te lossen.
MargjeM schreef:
11-10-2017 15:52
Ik probeer de kwaliteit van de feedback ook altijd zelf te beoordelen op in hoeverre ik er iets mee kan (wel doorvragen dus). Soms is het gewoon iets pietluttigs en kan ik er vrij weinig mee, behalve als aandachtspunt voor de volgende keer. Soms zijn het echt interessante zaken waar ik iets mee zou kunnen. Ik probeer de meeste aandacht te schenken aan waardevolle feedback en kleine dingetjes wat meer laten gaan.

Heb zelf bijvoorbeeld de neiging waardevolle positieve feedback opzij te schuiven en een klein kritiekpuntje heel groot te maken. Terwijl het net zo belangrijk is om te weten wat je kwaliteiten zijn als wat je valkuilen. zijn Als je je daar bewust van bent is het al een stuk makkelijker.
Dit. Ik verdeel het dan vervolgens onder 'ga ik mee aan de slag', 'ga ik nog navragen bij derden' en 'doe ik niets mee/niet nodig dit op te pakken'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven