Telefoonnummer wordt gepeild door winkels

14-10-2017 12:32 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was deze week met mijn moeder bij ikea.
Nu heeft mijn moeder gisteren een berichtje gekregen van ikea met de vraag hoe haar bezoekje bevallen is.
Ik weet dat je zoekgeschiedenis via google vastgelegd wordt (krijg dan regelmatig voorgestelde sites op facebook) maar van een telefoonnummer peilen en dat nummer vervolgens gebruiken voor consumentenonderzoek vindt ik wel heel erg ver gaan.
Ze heeft haar nummer niet doorgegeven aan ikea dus ze hebben het echt zomaar "uit de lucht geplukt.

Ik vraag me af of dit zomaar mag?
Het gaat nog veel verder dan dat. Is het je weleens opgevallen dat als je in Google zoekt naar een winkel, dat er sinds kort ook bijstaat hoe druk het op elk moment van de dag in die winkel is? Hoe denk je dat ze dat weten?

Wifi-tracking dus.
Als je Facebook hebt moet je heel goed kijken welke apps verbonden zijn (op de computer > settings > app settings) en eens kijken wat er allemaal verbonden is en waar ze toegang toe hebben. Je kan dan veel uitschakelen. Weet niet of dit hiermee te maken heeft met IKEA, maar is sowieso een tip om te controleren wat er bij jou verbonden is met je Facebook profiel.
Ik begrijp de paniek niet zo.
Op https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -tracking/ staat dit:
Wifi-tracking is verboden als:
- De klant van te voren niet is gewezen op wifi-tracking

Om de wet niet te overtreden, moeten bedrijven hun klanten op de hoogte stellen, bijvoorbeeld met een duidelijk bordje bij binnenkomst.
Ik heb nog nooit een bordje van dien aard in een winkel gezien. Iemand wel?
Het is gewoon een standaard vraag van Google inderdaad. Als je locaties in combinatie met maps open hebt staan, vraag ie hoe het bezoek was. Doet ie ook als je bij een restaurant, bioscoop etc bent geweest. Kun je uitzetten, zoals eerder al uitgelegd is.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
spraakwaterval schreef:
14-10-2017 19:11
Op https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -tracking/ staat dit:

Ik heb nog nooit een bordje van dien aard in een winkel gezien. Iemand wel?
Ja hoor, bij Ikea Delft hangt dat bordje er in elk geval wel.

http://www.ikea.com/ms/nl_NL/img/local_ ... gen_NL.pdf
Nicotientje schreef:
14-10-2017 14:48
Ik begrijp de paniek niet zo.
Ik ook niet. Hysterisch gedoe om niks.
Je moeder heeft het vast wél ergens ingevuld. Als een nummer zo makkelijk te peilen was dan hadden ze criminelen wel sneller te pakken oa
Zarah schreef:
14-10-2017 23:36
Ja hoor, bij Ikea Delft hangt dat bordje er in elk geval wel.
Ok. Ik heb het nog nooit gezien.
Moderne tijden, blijft moeilijk voor sommige mensen
Ikea mag dat niet want jij hebt geen toestemming gegeven. Kan ook zijn dat iemand anders toevallig dat nummer ingevoerd heeft.

Is het trouwens niet gewoon phising?
spraakwaterval schreef:
15-10-2017 00:37
Ok. Ik heb het nog nooit gezien.
Het hangt ook ergens in Den Haag in de stad. Maar WiFi is iets anders, dan kan je niet iemands mobiele nummer natrekken.
LeesMee schreef:
15-10-2017 00:46
Moderne tijden, blijft moeilijk voor sommige mensen
Voor mensen van bijna 80 gaat het soms wel wat snel ja.

Lastig hè om je in hun belevingswereld in te leven.

En ook al ben ik zelf geen 80, dat wil toch nog niet zeggen dat ik op de hoogte ben/moet zijn van alle ontwikkelingen.
Het was dus NIET Ikea maar Google. Ergens boven staat de tip hoe je dat uit kunt zetten. Die vraag kan bij elke winkel of locatie komen en is een vraag van Google.
granny71 schreef:
14-10-2017 12:39
Kunnen ze wifi ook volgen als je niet inlogt op hun netwerk dan?
Als je moeder haar telefoon zo heeft ingesteld dat ze automatisch inlogt op de wifi die ergens openstaat wel ja. Dan maakt het niet uit of haar telefoon in de tas zit.
En dat hebben heel veel mensen hoor.

En daarnaast kan het ook google zijn die via je moeder eigen internet verbinding maakt.
ik was gisteren bij een museum. Ingecheckt via Facebook (Minionx is bij blablamuseum ). En dus kreeg ik vandaag een verzoek van Facebook of ik dat museum wil beoordelen.
Deleteknop werkt goed. Soms doe ik het overigens wel.
Tja, welkom in de digitale wereld.

Big Brother is watching you en daar is geen ontkomen meer aan. Vrijwel ieder1 heeft tegenwoordig een mobiel en/of laptop/ipad enz enz bij zich als ze op pad gaan. En dan weten ze heel snel alles van je/over je vanwege bv wifi tracking, GPS signalen etc etc

En wat denk je van alle chipkaarten op naam ? ( OV chip, bankpas, toegangpasjes etc etc ). En waarvoor je al je gegevens moest invullen bij aanvraag ? En waarmee je incheckt, uitcheckt, etc etc waardoor al je gegevens de ether invliegen.

en dan heeft bijna ieder1 inmiddels ook Facebook, Instagram, staan we op Linkedin enz enz. En loggen we graag ergens in via Facebook, linkedin etc etc.

George Orwell heeft gelijk gekregen.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven