Pelletkachel

25-10-2017 16:13 9 berichten
Ik heb de zoekfunctie al ingeschakeld, maar krijg de oude topics niet geopend. Dus dan maar een nieuwe.

Wie heeft er een pelletkachel?
Hoe bevalt het?
Hoeveel kW?
Wat bespaar je per jaar?
Welk merk heb je?
Wat was de aanschafprijs incl. installatie?
Is hij aangesloten op de cv of niet?
Heb je een onderhoudscontract?

Veel vragen, maar ik zie zoveel merken en types dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Graag eerst wat ervaringen van anderen voordat we naar de dealer gaan.
Ik weet dat een van de buren van mijn vader er een heeft aangeschaft en zich daarmee niet geliefd heeft gemaakt in de buurt, want het kan nogal stinken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een pelletkachel sinds een jaar, deze: http://www.kstove.com/portfolio/pluto/

De kachel zelf kostte 1750 euro, de installatie was 1275 euro. We kregen nog 500 euro subsidie op de kachel. Hij is niet aangesloten op de cv, maar is warm genoeg om de hele woonkamer goed te verwarmen. In de slaapkamers hebben we de verwarming nauwelijks aan, alleen op zolder (daar zit ons kantoor) gaat hij op werkdagen aan. Wij hebben een onderhoudscontract, elk jaar komt iemand hem schoonmaken, dat is eind augustus gebeurd.

Het bevalt ons erg goed! Heerlijk ook om voor te schuiven als het koud is, maar ook gewoon als verwarming van de kamer bevalt het erg goed. Er komt niet veel rook of geur vanaf, maar we hebben er wel op gelet dat de pijp zo ver mogelijk bij de buren vandaan zit.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Vana77 schreef:
25-10-2017 16:42
Ik weet dat een van de buren van mijn vader er een heeft aangeschaft en zich daarmee niet geliefd heeft gemaakt in de buurt, want het kan nogal stinken.
Echt? Die van ons ruikt echt nauwelijks, alleen als hij net aan is ruik je hem wat, of wij hem wat hoger hebben gezet of harder moet gaan stoken. De houtkachels van anderen in de wijk stinken een stuk meer. Maar de pijp zit zo ver mogelijk bij andere huizen vandaan, wat hier makkelijk te doen was, omdat we op een hoek zitten, met een straat naast ons.
Wij hebben nog een rookkanaal waar eerst de open haard zat. Het is CO2 neutraal, dus iig veel schoner dan een houtkachel.
Wij willen ook alleen voor de woonkamer.
Juultje weet je al wat je bespaard hebt op gas dit jaar?
Sorry even een TVP, want onze CVketel loopt op z'n eind en een van de vervangopties zou een CV-pelletkachel kunnen zijn.
In mijn gemeente heb je er een vergunning voor nodig, de eisen zijn behoorlijk streng omdat het overlast kan geven. Ook schijnt het veel fijnstof uit te stoten.
Pluisi schreef:
25-10-2017 16:53
Wij hebben nog een rookkanaal waar eerst de open haard zat. Het is CO2 neutraal, dus iig veel schoner dan een houtkachel.
Geen idee wat we bespaard hebben op de stadsverwarming (we hebben geen gas), wel veel vermoed ik. Mijn man houdt dat volgens mij nauwkeurig bij elke maand.
Pluisi schreef:
25-10-2017 16:53

Pellets zijn hout, het is gewoon hout, maar dan in kleine stukjes !
Hout stoken is niet CO2 Neutraal. Dat word wel gezegd als een promo - praatje, maar het klopt niet.
Veel houtpellets wordt zelfs geïmporteerd uit Canada, alleen dit vervoer is al niet CO2 neutraal.

Men doet alsof pelletkachels fijn, veilig en schoon zijn. maar het tegendeel is waar. Er komt ontzettend veel fijnstof vanaf, en zou niet in woonwijken geplaatst moeten worden.

Nog een belangrijk verschil, : een houtkachel gaat meestal maar 2 of 3 avonden aan, een pelletkachel kan makkelijk 7 keer 24 uur per week aan. Wat een plezier voor je buren, ze kunnen nooit meer even een raam opendoen.
Ja, het stinkt minder, maar de onzichtbare afvoergassen, zijn niet ongevaarlijk. Het fijnstofniveau stijgt aanzienlijk, en dat pal voor de deur van je buren...

Wat ook heel kwalijk is dat je met een pelletkachel gewoon door kunt stoken bij mist, dus dan komt er extra vervuiling in de lucht en dat blijft dan uren of dagen hangen.

Ik heb niets tegen af en toe met een goede hoog rendement kachel een avond hout stoken, maar de pelletskachels zorgen ervoor dat sommige mensen full time op hout overstappen waardoor de luchtvervuiling in de woonwijk enorm stijgt.
Zeker als je er dichtbij woont is dat een groot probleem.

@Pluise, bij jou zou er een goed rookkanaal gebruikt kunnen worden, en zal de overlast minder zijn. Dat scheelt. Helaas zijn er veel bedrijfjes en klussers die de pellet door de gevel bevestigen, zodat de afvoergassen te dichtbij blijven en voor overlast zorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven