Moatads, wie weet er iets over ?

28-10-2017 00:11 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op deze pijler lezen en schrijven waarschijnlijk digitaal zeer of tamelijk geletterden mee.
Een vraag van een enigszins digi-beet : gisteren en vandaag kreeg ik op mijn desk-top een waarschuwing van mijn beveiligingsprogramma (Eset Nod 32) dat er van m.moatads onveilige content op deze site was geconstateerd (ongeveer in deze woorden). Een rood pop-up-scherm.
Voor mezelf denk ik dat het wel goed zit vanwege de beveiligingssoftware.
Is dit voor mensen die forummen op smartphone zonder beveiligingssoftware 'gevaarlijk' en zo ja wat kan het veroorzaken ?
Ik googelde 'moatads' en er verscheen iets over een moat-virus, maar ik weet niet of dat klopt.
Iemand hier die er iets zinnigs over kan zeggen ?
nounou
Ik vond dit :
https://techcrunch.com/2011/04/18/moat/
nounou
Morgen, zaterdag overdag kan ik niet reageren op dit topic, dus geen gemopper graag als ik niet op vragen reageer ;-D
nounou
Run gewoon een scan met je virusscanner, dan wordt het wel gesignaleerd, als er iets op je computer staat. En dan kun je het verwijderen.
Lizbakker, dit is jammer genoeg geen antwoord op mijn vraag, wat moatads is, en of het kwaad kan wanneer dat op je telefoon komt te staan.
Ik ga er vanuit dat het niet voor niets is dat er een rood pop-up scherm verschijnt van mijn beveiligingsprogramma (op de pc). Zelf heb ik geen beveiliging op mijn telefoon (maar gebruik die ook niet meer om te forummen, ik vind het niet meer te doen, ook).
Ik hoor weleens dat lang niet iedereen anti-virusprogramma's op de smartphone heeft staan, en dat mensen vertrouwen op de up-dates. Het schijnt dat dat niet zo verstandig is.

Na nog wat lezen erover heb ik de indruk dat moat een programma is dat een cookie achterlaat zodat door adverteerders gekeken kan worden hoe het 'muis-gedrag' is op een site, dus niet alleen clicken, maar ook waar je aandacht heen gaat.
Vergelijkbaar met de camera's op een station, pasgeleden, die ín een advertentie waren geplaatst zodat gevolgd kon worden of mensen naar een advertentie keken, en hoe. Die camera's zouden na ophef weer weggehaald zijn.

Nou, je leest het, veel 'zouden', 'ik heb de indruk', 'ik hoor weleens' en 'ik ga ervan uit'. Ik had de hoop dat op Digi wat mensen zouden zitten die er meer vanaf weten. Jammer genoeg geen reacties verder.
nounou
Moatads is idd eerder adware (ongewenste ads en popups) dan een virus. Valt wel te cleanen. Maar goed, het web zit vol van al dan niet door de virusscanner aangemerkte adware, los van het feit dat men nog steeds facebook, instagram, whatsapp, google, adblocker(!) en andere spyware/adware vrijwillig gebruikt...
Magister schreef:
29-10-2017 13:03
Moatads is idd eerder adware (ongewenste ads en popups) dan een virus. Valt wel te cleanen. Maar goed, het web zit vol van al dan niet door de virusscanner aangemerkte adware, los van het feit dat men nog steeds facebook, instagram, whatsapp, google, adblocker(!) en andere spyware/adware vrijwillig gebruikt...
Nou, zeg dat wel. Dank voor je antwoord, inderdaad dus adware.
Ik vrees dat mijn beveiligingsprogramma érg scherp staat afgesteld, als een heel waakse hond ;-D
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven