Tussen kunst en kitsch

09-11-2017 15:37 23 berichten
Tussen Kunst en Kitsch vind ik zo`n leuk en interessant programma!

Ik plaats dit topic op de pijler `overig` omdat dit niet per se over het programma gaat maar meer over spullen die jij misschien eens hebt laten of wil laten taxeren bij Tussen Kunst en Kitsch.

Ik ben er nooit geweest maar zou best eens wat spulletjes willen laten taxeren daar. Bijvoorbeeld een zilveren poederdoos van mijn oma, een kop en schotel met gouden versiersels, een tasje van mollenbont van minstens honderd jaar oud, een afzichtelijke `Sinterklaasring`, goud met een robijn, van mijn overgrootmoeder, en nog wat dingetjes.

Heb jij ook spullen waarvan je de waarde, leeftijd of de afkomst niet weet?
De grootouders van mijn vader waren diamanthandelaars en -slijpers in Antwerpen. Mijn grootmoeder heeft een kistje vol juwelen die mee in de 'onderhandelingen' zaten toen en die ze zo gekregen heeft. Zo blinkend en over the top als wat, dus je hebt bijna nooit de gelegenheid om ze te dragen - ik kan me toch niet voorstellen wanneer - maar een taxatie lijkt me wel interessant. Ik zou ze nooit wegdoen gezien de familiegeschiedenis erachter - en ze komen toch nooit deze kant van de familie uit later en dat hoeft ook niet - maar gewoon om te weten.
Ik vind het trouwens een heel leuk én interessant programma. Bij sommigen zie je echt na de taxatie die tien keer hoger uitvalt dan gedacht: die durft niet meer naar huis met die aartslelijke vaas los op de achterbank.
Ik vind het ook een leuk programma. Soms dan denk je" dat is vast niks waard" en dan blijkt het veel op te leveren of andersom. Vind die verhalen achter de voorwerpen ook wel leuk. Maar als ik dan her in huis kijk dan is er niks waarvan ik denk dat zou veel waard kunnen zijn. Daarnaast hebben we in de familie ook geen dure erfstukken of iets dergelijks. Beide oma's waren niet van het goud. En ja er zijn wat antieke dingetjes van brons maar die zie ik bij zoveel senioren. En tja wat levert een gebruikte bestekset van zilver nu op? NIks denk ik.

En ik vind ook die reacties van mensen zo leuk inderdaad. De een schrikt zich kapot dat een prul zo duur is en een ander heeft weer zoiets van aan wie zal ik dat eens gaan verkopen. Vind het eigenlijk wel een risico want straks heb je iets van hele hoge waarde in huis en dan weet de omgeving dat incl. diegenen met kwade bedoelingen.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 09-11-2017 16:08
23.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een heel leuk programma en keek het jaren ook wekelijks. Dat kwam altijd mooi uit na het sporten en ik heb er echt wel wat van opgestoken. (bij een oud schilderij, kies voor het winterlandschap bij voorkeur met schaatsers) ;-D
Familie van mij is wel eens naar het programma geweest met oude schilderijen en aardewerk (plateel ed). Geen super grote bedragen, maar wel gewoon leuk om het bij te wonen.

Zo in mijn eigen huis zou ik het niet zo snel weten. Ik heb een schilderijtje dat bij mijn opa weg komt en ook wat aardewerk. Maar het lijkt mij super interessant om er eens te kijken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Leuk programma inderdaad. Vanwege de onverwachte schatten maar zeker ook vanwege die mensen die daar met een prullig souvenirtje staan alsof het de kroonjuwelen zijn en dan helemaal ontgoocheld weer naar huis gaan.

Ik had wel naar Kunst & Kitsch willen gaan met twee spuuglelijke vazen van mijn Oma. Zij koesterde ze want ze zou zouden enorm waardevol zijn. Wij maakten daar altijd grapjes over want ze waren in de familie gekomen via een oudtante die een half jaar als dienstmeisje bij een rijke adellijke familie had gewerkt en deze als afscheidscadeautje meekreeg. Oma was ervan overtuigd dat het échte antieke Chinese vazen waren. Onze insteek: na een half jaar als dienstmeisje krijg je echt niet zoiets waardevols mee dus óf het is kitsch, of oudtante was méér dan alleen dienstmeisje...

Maar we zullen het nooit weten want met één van de laatste verhuizingen van oma zijn ze per ongeluk naar de kringloop gegaan :rofl: ...

Verder geen verborgen schatten in de familie denk ik. Wel wat waardevolle sieraden maar niet zwaar-antiek ofzo, gewoon de waarde in goud en diamanten.
aspirientje schreef:
09-11-2017 15:42
De grootouders van mijn vader waren diamanthandelaars en -slijpers in Antwerpen. Mijn grootmoeder heeft een kistje vol juwelen die mee in de 'onderhandelingen' zaten toen en die ze zo gekregen heeft. Zo blinkend en over the top als wat, dus je hebt bijna nooit de gelegenheid om ze te dragen - ik kan me toch niet voorstellen wanneer - maar een taxatie lijkt me wel interessant. Ik zou ze nooit wegdoen gezien de familiegeschiedenis erachter - en ze komen toch nooit deze kant van de familie uit later en dat hoeft ook niet - maar gewoon om te weten.
Wow! Dat zou ik ook wel willen weten als ik jou was. Niet om het te willen verkopen inderdaad maar gewoon benieuwd wat het waard is en de herkomst enz.
Ik zou de spullen die ik van mijn oma en overgrootoma heb ook nooit weg doen.
closednote schreef:
09-11-2017 16:00
Daarnaast hebben we in de familie ook geen dure erfstukken of iets dergelijks. Beide oma's waren niet van het goud. En ja er zijn wat antieke dingetjes van brons maar die zie ik bij zoveel senioren. En tja wat levert een gebruikte bestekset van zilver nu op? NIks denk ik.
Zilver gaat toch nog voor 46 euro max per 100 gram. Bestekset zal geen 100% zilver zijn, dus zal minder opleveren. Maar wie weet haal je er nog een leuk bedrag aan over.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
aspirientje schreef:
09-11-2017 15:42
Waarom laat je ze niet door een juwelier taxeren?
Leuk verhaal Appeltjesgroen.
Ik kijk het programma niet altijd maar kom ik het toevallig tegen blijf ik wel kijken.

Ik heb om te laten taxeren.
Heb van mijn oma wel een plateelset gekregen toen ze stierf,een spuuglelijke (beschadigde) kandelaar, een potje met een deksel en een soort klein vaasje. Volgens mij is het niet veel waard maar als kind vond ik het prachtig mooi.
Staat nu stof te vangen in de slaapkamer maar wegdoen zolang vader en oom nog leven vind ik ook zoiets.
appeltjesgroen schreef:
09-11-2017 16:04
Ik had wel naar Kunst & Kitsch willen gaan met twee spuuglelijke vazen van mijn Oma. Zij koesterde ze want ze zou zouden enorm waardevol zijn. Wij maakten daar altijd grapjes over want ze waren in de familie gekomen via een oudtante die een half jaar als dienstmeisje bij een rijke adellijke familie had gewerkt en deze als afscheidscadeautje meekreeg. Oma was ervan overtuigd dat het échte antieke Chinese vazen waren. Onze insteek: na een half jaar als dienstmeisje krijg je echt niet zoiets waardevols mee dus óf het is kitsch, of oudtante was méér dan alleen dienstmeisje...

Maar we zullen het nooit weten want met één van de laatste verhuizingen van oma zijn ze per ongeluk naar de kringloop gegaan :rofl: ...
Nou ik geloof 2 weken geleden dat een dienstmeisje als dank ook iets meekreeg wat ze mooi vond was toch flink van waarde.
Als die vazen uit een rijke adellijke familie kwamen kan het best echt chinees porselein zijn geweest en een flink bedrag waard.
Heerlijk programma!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de waarde van sommige items die langs komen redelijk in kan schatten. Al zat ik er gisteren bij die zilveren miniatuurtjes helemaal naast.
Ik heb een paar antieke erfstukken maar niets van grote waarde.

Ik kijk ook naar de Britse versie "Antiques Roadshow".
Wat me daar altijd verwondert zijn de mensen die met 6 theelepeltjes of iets heel kleins komen, want "we gaan kleiner wonen". Wie heeft er geen plek voor 6 antieke theelepeltjes?
Of iemand die iets heel moois (en kleins) wegdoet want het "past niet bij mijn inrichting". Iets moois past ALTIJD bij je inrichting. Wat is er mooier dan een strakke glazen vitrine met mooie spulletjes in een voor de rest modern interieur?
Heb ik ook en krijg er veel complimenten over.
Ik vind het een geweldig programma. Vooral grappig hoe verbaasd mensen soms zijn.

Ik laat dingen eigenlijk alleen taxeren vanwege de verzekering. Altijd handig om de waarde dan te kennen en vast te leggen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Habbekratz schreef:
09-11-2017 16:15
Nou ik geloof 2 weken geleden dat een dienstmeisje als dank ook iets meekreeg wat ze mooi vond was toch flink van waarde.
Als die vazen uit een rijke adellijke familie kwamen kan het best echt chinees porselein zijn geweest en een flink bedrag waard.
De spulletjes die ik heb, heeft mijn oma ook ooit gekregen toen zij dienstmeisje was :heart:
Habbekratz schreef:
09-11-2017 16:11
Waarom laat je ze niet door een juwelier taxeren?
Omdat mijn grootmoeder gelukkig nog leeft en ze mooi in het kistje in de schuif liggen. En omdat het volgens mij niemand echt iets uitmaakt. Het is meer 'die ring met de extra groene steentjes kwam van die ene man die ons toen nog dat en dat geflikt heeft...' en dat soort verhalen. Misschien dat mijn tante, die ze waarschijnlijk zal erven eens het zo ver is, ze daarna wel eens laat taxeren. Ik zou ze in elk geval niet gewoon in een schuifje in de woonkamer leggen.
dolfje schreef:
09-11-2017 16:11
Leuk verhaal Appeltjesgroen.
Ik kijk het programma niet altijd maar kom ik het toevallig tegen blijf ik wel kijken.

Ik heb om te laten taxeren.
Heb van mijn oma wel een plateelset gekregen toen ze stierf,een spuuglelijke (beschadigde) kandelaar, een potje met een deksel en een soort klein vaasje. Volgens mij is het niet veel waard maar als kind vond ik het prachtig mooi.
Staat nu stof te vangen in de slaapkamer maar wegdoen zolang vader en oom nog leven vind ik ook zoiets.
Dit hoor je zó vaak in dat programma;
lelijk, staat stof te vangen, op zolder. En toch komen er vaak leuke, interessante verhalen uit :proud:
aspirientje schreef:
09-11-2017 16:28
Omdat mijn grootmoeder gelukkig nog leeft en ze mooi in het kistje in de schuif liggen. En omdat het volgens mij niemand echt iets uitmaakt. Het is meer 'die ring met de extra groene steentjes kwam van die ene man die ons toen nog dat en dat geflikt heeft...' en dat soort verhalen. Misschien dat mijn tante, die ze waarschijnlijk zal erven eens het zo ver is, ze daarna wel eens laat taxeren. Ik zou ze in elk geval niet gewoon in een schuifje in de woonkamer leggen.

Wat is een schuifje?
Soms zie je zo'n houten spuuglelijk afrikaans beeld die ik nog niet voor een euro op de rommelmarkt zou kopen.Blijkt die 12000 euro waard te zijn :O
dianaf schreef:
09-11-2017 16:31
Wat is een schuifje?
Een laatje misschien ?
dianaf schreef:
09-11-2017 16:31
Wat is een schuifje?
Dat is een ander woord voor lade of la van een kast.
MonteCara schreef:
09-11-2017 16:30
Dit hoor je zó vaak in dat programma;
lelijk, staat stof te vangen, op zolder. En toch komen er vaak leuke, interessante verhalen uit :proud:
Ja en stel dat het dan toch nog geld waard is :P
Maar ik snap echt niet waarom ik het zo mooi vond als kind dat ze al heel mijn leven geroepen hebben “ als we dood zijn krijg jij het”.
Ze had ook nog een hoop echt Delfts blauw, dat vond ik vroeger heel lelijk maar vind ik nu mooier.
Wat ik altijd gek vind is dat mensen komen met iets dat ze op zolder hebben liggen en dat ze niet mooi vinden (nee, dat vind ik nog niet gek). Dan wordt het getaxeerd en blijkt het behoorlijk wat waard te zijn. En dan zeggen ze ineens dat ze het een mooi plekje in de woonkamer gaan geven...
Gisteren ook weer een vrouw met een dergelijke reactie.

Niet mooi blijft in mijn ogen niet mooi, ongeacht de waarde.
Brommerpech
dolfje schreef:
09-11-2017 16:44
Ja en stel dat het dan toch nog geld waard is :P
Maar ik snap echt niet waarom ik het zo mooi vond als kind dat ze al heel mijn leven geroepen hebben “ als we dood zijn krijg jij het”.
Ze had ook nog een hoop echt Delfts blauw, dat vond ik vroeger heel lelijk maar vind ik nu mooier.
Kinderen hebben vaak een wat andere smaak dan volwassenen. Dus misschien hebben de dingen die jij toen mooi vond en nu lelijk nu toch een mooi verhaal en/of een mooie waarde :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven