Op safari

27-11-2017 11:01 30 berichten
Mijn dochter heeft geopperd dat ze wel een keer op safari wil. Omdat ik eigen initiatieven aanmoedig ben ik gelijk aan het googelen geslagen, om te bekijken of zoiets binnen mijn budget zou kunnen gaan passen. Ik heb enorm mooie reizen gevonden, maar meer dan 3000 euro per persoon gaat niet lukken.
Ik vond ze ook voor ca. 1350-1700 per persoon, dan heb je wel wat minder dagen, maar 21+ zou ik toch al veel teveel vinden.
Ik heb wat vragen voor ervaren safarigangers.
Vaak wordt er apart een excursiepakket aangeboden. Niet alles in dat pakket spreekt me dan aan, maar kun je ook ter plaatse excursies apart boeken? Ik zie mijn dochter bijv ook nog niet met plezier rondlopen in drie musea of een vogelpark.
Hoeveel dagen heb je minimaal nodig om echt wilde dieren te gaan bekijken? Ik vond bijv een reis met 2 dagen game drive. Is dat te weinig?
Hoe gesloopt ben je na 6 uur in zo'n jeep?
Bij sommige reizen kun je een lokaal dorp (bijv Masaii) bezoeken. Is dat niet een beetje 'fout', om met een lading toeristen daar die mensen te gaan bekijken?
Hoe hebben jullie je reis geboekt? Standaard pakketreis of zijn er manieren om zelf iets samen te stellen?
Is e.e.a. mogelijk voor zeg 2000 euro per persoon (ca 14 dagen), of moet ik mijn budget ophogen?
Sorry voor de vele vragen. Ik hoop op leuke reacties en beloof plechtig terug te reageren als jullie iets vragen wat ik weet.
Alle reacties Link kopieren
Vlakbij Nairobi is een relatief klein (nog groot hoor) park. Kan je ter plekke boeken, dagje beesten kijken en erg goedkoop. Giraffen, zebra, struisvogel. Geen leeuwen.

Leuk voor de kleinere beurs en de vakantiehater
Vaak wordt er apart een excursiepakket aangeboden. Niet alles in dat pakket spreekt me dan aan, maar kun je ook ter plaatse excursies apart boeken? Ik zie mijn dochter bijv ook nog niet met plezier rondlopen in drie musea of een vogelpark.
Vaak wel (hangt af van de tour operator), maar meestal tegen hogere kosten dan wanneer je een pakket boekt. Reken dus even na of los boeken inderdaad goedkoper is dan het hele pakket afnemen en dan gewoon een paar keer niet meegaan.
Hoeveel dagen heb je minimaal nodig om echt wilde dieren te gaan bekijken? Ik vond bijv een reis met 2 dagen game drive. Is dat te weinig?
Hangt er vanaf hoeveel je wil zien. Twee dagen is vaak prima als je gewoon een lijstje af wil strepen: in de meeste parken weten de guides prima waar ze al het spul kunnen vinden en zijn de afstanden ook niet heel groot. Ik vind het zelf persoonlijk leuker om wat meer dagen, maar een grotere afstand te doen (voelt iets minder dierentuin)
Hoe gesloopt ben je na 6 uur in zo'n jeep?
Veel parken hebben asfalt wegen :whistle: En de meeste zandwegen zijn ook prima te doen. Als je echt gaat offroaden, rijdt de chauffeur meestal langsaam genoeg om het niet uitputtend te maken.
Bij sommige reizen kun je een lokaal dorp (bijv Masaii) bezoeken. Is dat niet een beetje 'fout', om met een lading toeristen daar die mensen te gaan bekijken?
Nee hoor, die mensen gaan met jullie op de foto, zwaaien jullie uit en trekken dan hun nike trainingspak aan om tv te gaan kijken. Die spelen handig op de toeristen in.
Hoe hebben jullie je reis geboekt? Standaard pakketreis of zijn er manieren om zelf iets samen te stellen?
Zelf samenstellen (bouwstenen-optie met zelf rijden), maar dat was behoorlijk duur. Kijk eens op African Overland Tours, die bieden lange, maar ook kortere excursies aan, dan kan je misschien een paar kortere boeken en zelf de tussentijd invullen. Sowieso een aanrader, ook voor de langere reizen, hoor ik van vrienden.
Is e.e.a. mogelijk voor zeg 2000 euro per persoon (ca 14 dagen), of moet ik mijn budget ophogen?
Hangt vooral van de prijs van de vliegtickets af, denk ik. Als je alles heel budget doet en goedkope vluchten hebt, lijkt het me net haalbaar.
Nee hoor, die mensen gaan met jullie op de foto, zwaaien jullie uit en trekken dan hun nike trainingspak aan om tv te gaan kijken. Die spelen handig op de toeristen in.
:rolling:
Doet me denken aan mijn vakantie in Egypte zo'n 30 jaar geleden. We zouden een echt authentiek Nubisch dorp gaan bezoeken.
Moesten we een stukje voor klimmen, en als eerste kwamen we een paar kinderen tegen met een grote mand vol flesjes cola die ze aan ons wilden verkopen. Als tweede, mochten we in een huis gaan kijken, en het eerste wat opviel was de tv
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Begint met de vraag: waar wil je naar toe?
Ik heb recent het geluk gehad om enkele maanden in Zuid Afrika te mogen werken en wonen, ik heb van daaruit enkele safari's gedaan. Ik hou ervan, uren rondtrekken om beesten te spotten. Mijn favoriete park daar was Pilanesberg. Dan logeerde ik in Pokeng in geweldige lodges.
Qua prijzen (muv de vlucht) valt een safari mee (omgerekend €16 euro per dag voor 2 personen en auto).
Maaltijden etc. allemaal spotgoedkoop (uit eten, voor hoofd en nagerecht, incl drank gemiddeld €15 (en dan ben je duur bezig).
De luxe lodges kosten 1200ZAR (omgerekend zo'n €72 per nacht) incl. ontbijt, je auto wordt gewassen en toegang tot het zwembad.

Johannesburg weet ik niet echt qua overnachtingen, daar heb ik vooral in zakenhotels overnacht en deze zijn iets duurder. Entree van excursies (op eigen initiatief) is goedkoop.

MAW, als je een vlucht boekt op woensdag en op tijd, dan kost deze je zo'n €600 (Amsterdam - Jo'burg) pp. Nationale vlucht Jo'burg Capetown kost zo'n €50 retour (mocht je meer plekken willen zien).
Autohuur en verblijf kun je zo duur maken als je wil.
Bedankt tot nu toe.
Op de vraag 'welk land?', dat weten we nog niet. Het zou leuk zijn als we het kunnen combineren met een paar dagen strand/zwembad, maar dat kan overal wel, denk ik. We willen in ieder geval wel olifanten en leeuwen zien.
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 12:30
Bedankt tot nu toe.
Op de vraag 'welk land?', dat weten we nog niet. Het zou leuk zijn als we het kunnen combineren met een paar dagen strand/zwembad, maar dat kan overal wel, denk ik. We willen in ieder geval wel olifanten en leeuwen zien.
Dan niet naar dat park bij Nairobi!
Een combi van Tanzania met Zanzibar?
Vaak zie je heel aangenaam geprijsde pakketreizen naar Zanzibar en je kunt van daaruit 'n pakket van 'n paar dagen nemen om op safari te gaan in Tanzania. Zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn, maar dan heb je wel de combi safari met strand.
Of naar echte safari rondreizen kijken van Shoestring. Da's denk wel een van de goedkoopste in totaalrondreizen.
Een 9 daagse Zanzibar met logies/ontbijt van TUI heb je al vanaf 499 p/p (bij gedeelde hotelkamer)
https://www.tui.nl/vakantie/tanzania/za ... FREALw_wcB
Ik was voor minder dan 3000€ klaar, met een georganiseerde groepsreis, wel kamperen. Kenia, Tanzania, Zanzibar. Alles wel gezien wat je kan zien qua dieren op safari, en strand, en redelijk betaalbaar... Misschien is dat een idee, moet je wel een beetje avontuurlijk ingesteld zijn :)
redbulletje schreef:
27-11-2017 12:34
Een combi van Tanzania met Zanzibar?
Vaak zie je heel aangenaam geprijsde pakketreizen naar Zanzibar en je kunt van daaruit 'n pakket van 'n paar dagen nemen om op safari te gaan in Tanzania. Zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn, maar dan heb je wel de combi safari met strand.
Of naar echte safari rondreizen kijken van Shoestring. Da's denk wel een van de goedkoopste in totaalrondreizen.
Met die pakketreizen naar sommige bestemmingen vraag je je af hoe ze het doen. Volgende maand ga ik naar Kaapverdië, en zelfs met korting op het hotel kwamen we niet onder de prijs voor de pakketreis. Binnen Europa is apart boeken juist weer (veel) voordeliger.
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 12:30
Bedankt tot nu toe.

Het is wel handig m een land als uitgangspunt te nemen. Dan weet je ook welk bedrag er van je budget af gaat ivm de vlucht.

Ook zijn de plaatselijke kosten natuurlijk erg verschillend per land en per regio. Hoe meer toeristen en hoe groter de afhankelijkheid van toeristen, hoe duurder (mijn ervaring, geen idee of dat overal zo is).

Ook is het handig om vooraf te bepalen wat voor een soort verblijf jullie willen. Hotels / sppartementen / lodjes / hostels).

En als laatste hou rekening met het seizoen van het vakantieland. Zo is mij afgeraden om op safari te gaan als het plaatselijk zomer is. Dan staan de gewassen zo hoog dat de dieren zich te goed kunnen verstoppen ;-)

Leeuwen, cheeta's, giraffen, olifanten, rino's, hippo's, zebra's, apen, krokodillen, heel veel vogels en nog veel meer gezien. Ik ging wel steeds 2 dagen achter elkaar.
Swaziland ben ik ook geweest, die safari vond ik erg tegen vallen. Park een stuk kleiner en was opgedeeld in drie delen (zodat de leeuwen niet de rest konden opeten). Daar worden ook regelmatig dieren 'verstopt' door de medewerkers omdat de koning dan op bezoek komt. Park is ontstaan om alles te beschermen en hij gaat langs om... te jagen. Dan laten ze alleen wat zwakkere beesten achter en kan mijnheer zijn koninklijke gang gaan.
Mieremuis schreef:
27-11-2017 12:37
Ik was voor minder dan 3000€ klaar, met een georganiseerde groepsreis, wel kamperen. Kenia, Tanzania, Zanzibar. Alles wel gezien wat je kan zien qua dieren op safari, en strand, en redelijk betaalbaar... Misschien is dat een idee, moet je wel een beetje avontuurlijk ingesteld zijn :)
Moet je dan ook echt in een tent, zonder wc en zo? Tussen de wilde dieren en schorpioenen?
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 12:38
Met die pakketreizen naar sommige bestemmingen vraag je je af hoe ze het doen. Volgende maand ga ik naar Kaapverdië, en zelfs met korting op het hotel kwamen we niet onder de prijs voor de pakketreis. Binnen Europa is apart boeken juist weer (veel) voordeliger.
Klopt. Vooral als je kamerdelers bent is een pakketreis vaak spotgoedkoop. Voor mij valt zoiets vaak toch duur uit omdat ik het dubbele moet betalen als single reiziger.
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 12:41
Moet je dan ook echt in een tent, zonder wc en zo? Tussen de wilde dieren en schorpioenen?
Ik heb ooit 'n Djoser kampeerreis gedaan in Namibie, Zambia, Botswana en daar had je campsites met douches en wc's en zwembad. Behalve in de Okavango Delta, daar kampeerden we wild en zwommen in de rivier.
Klinkt goed Redbulletje!
En hoe zit het met insecten? Ben je regelmatig spinnen, grote kakkerlakken, schorpioenen, of vliegjes die eieren leggen onder je huid tegengekomen?
Neu geen last van gehad, maar ik ben dan ook niet bang aangelegd. Hád ik maar een schorpioen van dichtbij gezien, had m graag gefotografeerd. En buiten t regenseizoen valt t met de muggen ook wel mee, maar het is sowieso verstandig om met lange broek en sokken te lopen.
MinkeDeWit schreef:
27-11-2017 12:41
Kampeer vakantie dus ja het was in een tent ;-) Gezellig lijkt me met je kind samen, elke dag in een wip opgezet en afgebroken. Er was altijd wel een wc in de buurt maar omdat je soms echt in het wild kampeert op de serengeti bijvoorbeeld dronk ik savonds gewoon weinig, met alles wat er in de buurt kon zitten qua leeuwen en jachtluipaarden, hyena's enzo.

Geen last van kleine enge beestjes gehad. Wel schorpioenen gezien en slangen, omdat we er met een gids naar op zoek gingen. Maarja als je die echt niet wilt zien moet je naar een ander continent gaan denk ik :proud:
Gedurende de nacht ging ik gewoon achter mn tent plassen ipv naar de wc te lopen. Anno nu zou ik echter vooral n probleem hebben met t gebrek aan elektriciteit want hoe moet je al je apparatuur opladen?
Ik kan je alleen iets vertellen over Zuid-Afrika, vorig jaar geweest met zijn 4-en. Hebben toen een aantal gamedrives gedaan in Krugerpark, volgens meerdere mensen geen echte safari maar ik vond het fantastisch, ontzettend veel wilde dieren gezien w.o. de big five. We hebben het toen gecombineerd met Kaapstad (binnenlandse vlucht en de wijngebieden. Gevlogen op Johannesburg en toen blyde river canyon gedaan en Krugepark en door naar St Lucia. In dat deel van Zuid Afrika is het overdag ook heerlijk weer en kan het wel 25 graden worden maar het is daar in onze zomervakantie (weet niet wanneer je gaat) winter. Dus strand gaat hem niet echt worden tenzij je het combineert met Mozambique. Wij waren inclusief alles (autohuur, accommodatie, eten (is goedkoop), gamedrives, vliegtickets) rond 2.500 euro kwijt pp voor 3 weken.
Ik ben jaren geleden twee weken in Kenia geweest, waarvan 1 week safari en 1 week strandresort bij Mombasa.
Was lang genoeg om heel veel wild te zien.
We waren in Taita Hills, Tsavo NP, Amboseli NP en de Masai Mara. En bij Lake Navaisha en Lake Nakura waar 1000en flamingo's zitten.
We hebben heel veel olifanten gezien. Zelfs met kleintjes van 6 weken oud. Heel veel leeuwen, giraffen, apen, zebra's, gnoe's, wrattenzwijnen, roofvogels, cheetah's, nijlpaarden, jakhalzen. En slechts een paar neushoorns en luipaarden, maar die waren er toen al niet veel meer van.
Het was een georganiseerde safari in een 10 persoonsbusje o.l.v. een gids.
We sliepen in lodges. Best luxe. Al had ik een tent ook geweldig gevonden.
Als ik het me goed herinner, kostte deze vakantie (begin jaren '90) ca. 2500 gulden p.p. All-inclusive.
Geen enge insekten/ schorpioenen of slangen tegengekomen.
Eén avond hoorden we veel geritsel achter de koelkast. We dachten aan insekten dus flink gif gespoten. Lagen er de volgende ochtend twee dode kikkertjes voor de koelkast :-$
Wij hadden plannen om naar Zuid-Afrika te gaan maar helaas kwam er wat tussen. Maar met behulp van een familielid die in de reisbranche werkt waren we tot de conclusie gekomen dat ZA het makkelijkste te bereizen was (voor onze persoonlijke maatstaven dan) en relatief goedkoop was qua maaltijden en overnachtingen. We hebben geprobeerd zelf een reis uit te stippelen maar moesten na heel wat avondjes puzzelen toch toegeven dat de bestaande pakketreizen goed in elkaar zitten en voordelig zijn.

Daarnaast is het goed om rekening te houden met de Zuid-Adfrikaanse seizoenen. In de zomer is de vegetatie heel weelderig en zijn daardoor de dieren minder makkelijk te zien. Maar nogmaals, dit is dus geen eigen ervaring maar informatie die wij hebben gekregen.
Ook een waanzinnig mooie vakantie gehad in "Oost-Afrika. Maar echt niet goedkoop, was heel goed georganiseerd met reisorganisatie Matoke (nee geen aandelen of connecties!!). Het moeilijkste vond ik dat de mensen zelf hartverscheurend arm zijn.
nlies schreef:
27-11-2017 11:23
:rolling:
Doet me denken aan mijn vakantie in Egypte zo'n 30 jaar geleden. We zouden een echt authentiek Nubisch dorp gaan bezoeken.
Moesten we een stukje voor klimmen, en als eerste kwamen we een paar kinderen tegen met een grote mand vol flesjes cola die ze aan ons wilden verkopen. Als tweede, mochten we in een huis gaan kijken, en het eerste wat opviel was de tv
Zelfde soort ervaringen bij bedoeïenen in Egypte gehad. Vertelden ze ons dat die mensen rondtrokken op kamelen en er stond gewoon een jeep en een koelkast achter een hutje verstopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven