Mappenstructuur Foto's

27-11-2017 14:30 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mede-perfectionisten die een fijne mappenstructuur hebben voor het ordenen van gezinsfoto's?
Ik vind het fijn om mijn foto's netjes te ordenen zodat ik ze snel kan terugvinden in de mappen. Maar mijn structuur werkt niet meer zo goed met de komst van onze jongste dochter.

Hoe ik het nu heb:
Map per persoon met daarin per jaartal, en bij de kinderen zelfs per maand (het zijn er zoveel), gesorteerd. En daarnaast een map waarin uitjes/ feestjes/ etc. in mapjes per jaartal worden gesorteerd.

Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik foto's heb waar beide kinderen opstaan. In welk mapje gaat ie dan? Kopiëren in beide mappen vind ik een aanslag op mijn schijfruimte en teveel werk. Dus ik wil mijn hele structuur om gaan gooien en was benieuwd hoe jullie dat doen?
Persoon 1
Persoon 2
Kind 1
Kind 2
Kind 1 & 2
Feestdagen/Uitjes

Bij de eerste 5 submapjes per jaar, bij de laatste submapjes per feest-/uitjesoort (verjaardag p1/p2/k1/k2/sint/pretpark)?
Waarom niet eerst op jaar en daarna op persoon/gelegenheid?
Watervrouw333 schreef:
27-11-2017 14:33
Persoon 1
Persoon 2
Kind 1
Kind 2
Kind 1 & 2
Feestdagen/Uitjes

Bij de eerste 5 submapjes per jaar, bij de laatste submapjes per feest-/uitjesoort (verjaardag p1/p2/k1/k2/sint/pretpark)?
Oké dankje, heb ik aan zitten denken maar voelt ook scheef.
Want dan maak ik bijvoorbeeld een aantal foto's. Bijvoorbeeld in de tuin spelen met een bal met de twee meiden. En dan moet ik ze dus eigenlijk uitzoeken waar ze alleen of met zijn tweeën opstaan. Of hoe doe je dat dan?
miriampiej wijzigde dit bericht op 27-11-2017 14:46
32.53% gewijzigd
RikM schreef:
27-11-2017 14:43
Waarom niet eerst op jaar en daarna op persoon/gelegenheid?
Goeie vraag.. misschien omdat ik mijn jaarsortering pas later heb aangebracht in de mappen.
Maar is wel iets wat ik kan omdraaien.
Ohw wow!! Ik heb 1 grote map :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wil je persé de foto’s ook per persoon gesorteerd hebben? Ik heb mapjes enkel op datum (jjjjmmdd zodat ze chronologisch gesorteerd staan) met daarbij een omschrijving. Bijvoorbeeld 20170801 - Zomervakantie. Als het meerdere dagen zijn, neem ik de eerste dag als naam van het mapje.

Overigens gebruik ik Apple/ios en daar kan je personen “taggen” in je foto’s. De software herkent gezichten en plaatst nieuwe foto’s dan ook weer bij die persoon.
Ik weet niet of dat ook voor bijv Windows bestaat.
mayolijn28 schreef:
27-11-2017 14:48
Wil je persé de foto’s ook per persoon gesorteerd hebben? Ik heb mapjes enkel op datum (jjjjmmdd zodat ze chronologisch gesorteerd staan) met daarbij een omschrijving. Bijvoorbeeld 20170801 - Zomervakantie. Als het meerdere dagen zijn, neem ik de eerste dag als naam van het mapje.

Overigens gebruik ik Apple/ios en daar kan je personen “taggen” in je foto’s. De software herkent gezichten en plaatst nieuwe foto’s dan ook weer bij die persoon.
Maar waar laat je dan die ene/paar leuke foto van je telefoon van je partner? Die kun je niet kwijt in een mapje op datum, dan krijg je een wildgroei aan mapjes.

Ik ken de functie van taggen wel. Misschien hebben sommige programma's op Windows het wel. Mijn telefoon kan het ook. Maar dat voelt weer zo gebonden aan systeem? Als ik een goede mappenstructuur heb dan kan ik het voor mijn gevoel altijd/overal openen en alles op dezelfde plek vinden.
Hamsterweken schreef:
27-11-2017 14:49
Geen mappen gebruiken maar labels.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Staat dan alles in één map en hoe vind je iets dan snel terug?
En moet ik dan bij het invoeren alles handmatig gaan labelen?
Hier gewoon per jaar en dan onderverdeeld in maanden en alleen de vakanties apart. Die zitten wel in de map van het jaar waarin dat was. Uitjes of speciale gelegenheden gewoon ook in de maand wanneer het was.

Kinderen hebben alleen een eigen babyboek. Vanaf die tijd gaay alles bij elkaar en maak ik 1 fotoboek per jaar en 1 per vakanties in dat jaar. Dat zoeken ze later samen maar uit wie wat wil hebben uit de foto-erfenis.
chrissiefur wijzigde dit bericht op 27-11-2017 15:03
1.65% gewijzigd
mayolijn28 schreef:
27-11-2017 14:48

Dit.
En kritisch zijn in wat je bewaart. Je kind zit op haar 18de echt niet op 1,7 miljard snapshots te wachten.
anoniem_338027 wijzigde dit bericht op 27-11-2017 15:07
0.14% gewijzigd
Ik doe zoals Nouschi :proud: maar probeerde even iets praktisch te verzinnen.

Bij elke andere oplossing loop je een keer tegen beperkingen aan :P
Of je moet tijd vinden per jaar (of 2) een (digitaal) album te maken,

Staatalinalbummap
Albuminbewerkingmap
Recentennognietinalbummap
Hamsterweken schreef:
27-11-2017 15:05
Ik moest aan de speciaal-voor-jou-vrouw denken :hihi:
De wat?
Miriampiej schreef:
27-11-2017 14:56
Maar waar laat je dan die ene/paar leuke foto van je telefoon van je partner? Die kun je niet kwijt in een mapje op datum, dan krijg je een wildgroei aan mapjes.

Ik ken de functie van taggen wel. Misschien hebben sommige programma's op Windows het wel. Mijn telefoon kan het ook. Maar dat voelt weer zo gebonden aan systeem? Als ik een goede mappenstructuur heb dan kan ik het voor mijn gevoel altijd/overal openen en alles op dezelfde plek vinden.
Gedurende het jaar zet ik alle leuke foto’s (van gebeurtenissen maar ook gewoon leuke foto’s) in een aparte map in de gedeelde iCloud met man. Aan het einde van het jaar maak ik er een fotoboek van. Naja in theorie dan, want ik moet 2016 nog maken, maar de foto’s van 2016 en 2017 tot nu toe staan wel al in het mapje.
Omdat we overal apple hebben (iPhones, iPad, macbook) en “delen met gezin” van die map, heb ik er geen last van dat het op verschillende systemen zou moeten werken.
Hamsterweken schreef:
27-11-2017 15:11
Van Brigitte Kaandorp, over een vrouw die stapels fotoalbums maakt voor haar kinderen, die die kinderen vervolgens weigeren :lol:
:rofl:

Ik heb ze wel en veel. Na mijn 18de twee keer ingekeken of zo? De herinnering is leuk, maar ik ben echt blij dat het niet 15 miljard digitale foto’s zonder enige informatie zijn.
Haha uitzoeken van de foto's of een album maken is een hele opgave opzich. Misschien dat ik daar ooit nog eens aan ga beginnen.
Daarom dat ik nu toch enige structuur in de massa probeer aan te brengen. Eens in de zoveel tijd haal ik mijn telefoon en camera leeg en ga ik het over mapjes verdelen.

Maar ik zie al dat beginnen vanuit een jaar - maanden structuur best makkelijk kan werken. En daar eventueel uitjes nog in een apart mapje zetten.
Miriampiej schreef:
27-11-2017 15:21
Haha uitzoeken van de foto's of een album maken is een hele opgave opzich. Misschien dat ik daar ooit nog eens aan ga beginnen.
Daarom dat ik nu toch enige structuur in de massa probeer aan te brengen. Eens in de zoveel tijd haal ik mijn telefoon en camera leeg en ga ik het over mapjes verdelen.

Maar ik zie al dat beginnen vanuit een jaar - maanden structuur best makkelijk kan werken. En daar eventueel uitjes nog in een apart mapje zetten.
Gelijk als je ze van je telefoon af haalt selecteren. Of gewoon al op je telefoon. Doe ik vaak als ik ergens zit te wachten.
Wij (nja ik ben de administratuer hier in huis) hebben op de NAS een map met foto's en daarin onderverdeeld in jaren en maanden.

Verder geen speciale mapjes vooruitjes en vakanties oid. Ik weet van alle bijzondere dingen wel ongeveer wanneer het was.

Van elk jaar maak ik een fotoalbum van het hele gezin die ik afdruk en in de kast zet. Worden regelmatig door de kinderen of visite uit de kast gevist. Ik begin niet aan boeken per kind of gebeurtenis.

Mijn vader heeft de afgelopen jaren alle negatieven uit de eighties en nineties ingescand en heeft ook de verdeling in jaren en maanden. Erg leuk om bij een 'oh -weet-je-nog' moment even de foto's erbij te pakken. En ook daarbij hebben wij het altijd zo gevonden. Vandaar dat ik ook mooi bij die verdeling blijf, lijkt mij wel geheugen proof.
Miriampiej schreef:
27-11-2017 14:56
Wij hebben hier onze goede gezinscamera, telefoon ikke, telefoon man en Kidscamera. Hoewel die alle vier een andere benaming aan foto's geven kan je ze prima op chronologische volgorde zetten.
Hier ook op jaar, maand en soms nog een extra mapje,bijvoorbeeld wintersport 2017 in het jaarmapje. Niet per persoon, dat vind ik echt geen doen.

Ik heb al die foto's inmiddels best wel vaak gezien, dus ik weet vrij nauwkeurig in welk mapje welke foto te vinden is ook al is het nu inmiddels 12 jaar digitale fotografie.

En ik maak ook geen 3 miljoen foto's. Zie daar het nut echt niet van in. Soms, als ik er zin in heb maak ik een algemeen album. En van allebei heb ik een mooi babyalbum. Wat ze later willen hebben, dat zie ik dan wel weer. Ze maken zelf ook veel foto's dus ik vraag me af wie er straks zit te wachten op moeders archief als ze het huis uit gaan.
Ja gewoon op jaar en dan op gebeurtenis. Dus bijvoorbeeld vakantie 2015 ofzo en dan alle foto's

En dan binnen die map soms weer een map met: voor op facebook

En nog een map met: beste foto's

En soms nog een map met: foto's van mezelf, Pietje..
groetjes, slagtandje
Mijn voorkeur gaat uit naar minder mappen maar wel duidelijke bestandsnamen. Bestandsnaam is dan: datum -waar- gelegenheid - wie en dan staat het zo veel mogelijk in een map. Als ik dan ga zoeken kan ik de zoektermen pakken.

Dus bijvoorbeeld -
20161225 - vakantie hamburg - kim irene - restaurant.jpg
20150301 - thuis - irene - tekenen.jpg
20150807 - logeren opa amsterdam - opa.jpg

T is een hoop werk, maar daarna kan je t terugvinden door te zoeken in je os.
Eh tikkie last van dwangneurose ? :D In de map kinderen gewoon een submap met de gelegenheid en of jaartal. Als je wat zoekt weet je heus wel wat en waar. En de foto zelf geen nummer maar een titel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven