kattenluik in raam
dinsdag 28 november 2017 om 14:48
Dag,
Wij willen graag een kattenluik laten plaatsen. Nu is onze voordeur van gepantserd staal ofzo, maar daar kan in elk geval echt geen kattenluik in. Wel een optie: in één van de keukenramen.
Ik las al dat je dan een heel nieuw glas op maat moet laten maken (met dus een uitsparing voor het kattenluikje), omdat gewoon een gat in het glas snijden zoals ze dat in films altijd doen het glas zwak maakt en het voor de isolering door het glas ook niet goed is.
Heeft iemand er ervaring mee? Werkte het?
edit: we hebben geen achterdeur. En ook geen ventilatierooster. Trappetje naar een balkon oid is ook geen optie...
Wij willen graag een kattenluik laten plaatsen. Nu is onze voordeur van gepantserd staal ofzo, maar daar kan in elk geval echt geen kattenluik in. Wel een optie: in één van de keukenramen.
Ik las al dat je dan een heel nieuw glas op maat moet laten maken (met dus een uitsparing voor het kattenluikje), omdat gewoon een gat in het glas snijden zoals ze dat in films altijd doen het glas zwak maakt en het voor de isolering door het glas ook niet goed is.
Heeft iemand er ervaring mee? Werkte het?
edit: we hebben geen achterdeur. En ook geen ventilatierooster. Trappetje naar een balkon oid is ook geen optie...
ruiva wijzigde dit bericht op 28-11-2017 14:57
10.27% gewijzigd
het is wat het is
dinsdag 28 november 2017 om 14:55
dinsdag 28 november 2017 om 14:59
Wij hebben geen ventilatierooster hoor. Wel wat kleine gaatjes in de muur maar geen echt rooster. Niet geschikt voor een kattenluik dus.
echt, bedankt voor jullie alternatieven maar als die er waren hadden we er wel al voor gekozen. Kattenluik in glas is namelijk behalve technisch lastig ook duur (nieuw glas...). Dus vandaar dat ik graag ervaringen wil van mensen die al eens voor deze optie hebben gekozen!
echt, bedankt voor jullie alternatieven maar als die er waren hadden we er wel al voor gekozen. Kattenluik in glas is namelijk behalve technisch lastig ook duur (nieuw glas...). Dus vandaar dat ik graag ervaringen wil van mensen die al eens voor deze optie hebben gekozen!
het is wat het is
dinsdag 28 november 2017 om 15:07
Ah, mooi om te lezen. Kon het gewoon bij elke willekeurige glasboer? (mocht het toevallig in de buurt van 070 zijn geweest dan hoor ik graag welk bedrijf je had...) En geen tocht door het raam bij het luikje? En welk kattenluik? ik zie dat sommige luiken een aparte adapter voor plaatsing in glas nodig hebben, had jij ook zoiets?
het is wat het is
dinsdag 28 november 2017 om 15:53
Het kan zeker wel in een raam. Als het enkel glas is, kun je het erop wagen en een glazenier vragen de uitsparing in het bestaande raam te maken. Dat is altijd op eigen risico: als het breekt, betaal je zelf een nieuw stuk glas. Wij hebben op zo'n manier wel eens een gat laten maken voor een ventilator (op de bon: gat slaan - 12.50 euro)
Dubbelglas kun je zo niet doen, want dan ben je de isolatie kwijt. Je kunt natuurlijk wel een nieuw dubbelglasraam op maat laten maken. Ga rechtstreeks naar een fabrikant, niet via een winkel en vraag een paar offertes (kan gewoon via internet). Prijzen kunnen enorm uiteen lopen.
Dubbelglas kun je zo niet doen, want dan ben je de isolatie kwijt. Je kunt natuurlijk wel een nieuw dubbelglasraam op maat laten maken. Ga rechtstreeks naar een fabrikant, niet via een winkel en vraag een paar offertes (kan gewoon via internet). Prijzen kunnen enorm uiteen lopen.
dinsdag 28 november 2017 om 16:45
Ik heb het bij een willekeurige glasboer gedaan. Ze zeiden dat het wel gevolgen zou hebben voor de isolatie, maar ik merk het niet (het is ook niet een enorm ruit). Wij hebben die van sureflap, daar zit een extra deel bij zodat je hem kunt inbouwen.ruiva schreef: ↑28-11-2017 15:07Ah, mooi om te lezen. Kon het gewoon bij elke willekeurige glasboer? (mocht het toevallig in de buurt van 070 zijn geweest dan hoor ik graag welk bedrijf je had...) En geen tocht door het raam bij het luikje? En welk kattenluik? ik zie dat sommige luiken een aparte adapter voor plaatsing in glas nodig hebben, had jij ook zoiets?
(er zit ook een chip in, maar die heb ik uitgezet, want hij zoemt als er een kat binnenkomt, en ze lopen nogal heen en weer bij ons).
dinsdag 28 november 2017 om 18:16
dinsdag 28 november 2017 om 20:22
Luiken tochten altijd wat. Ik had hem in mijn vorige huis in glas laten plaatsen. Je geeft dan de glasadapter mee aan de glasboer. Ook even aangeven op welke hoogte het luik moet komen.
Er zijn ook "tunnels" voor luiken zodat je die in je buitenmuur kunt plaatsen.
Er zijn ook "tunnels" voor luiken zodat je die in je buitenmuur kunt plaatsen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”