Pcos
donderdag 30 november 2017 om 08:24
Hoi lezers,
Op dit moment ben ik 3 maanden gestopt met anticonceptie maar nog niet zwanger. Ik vermoed dat dit ook niet makkelijk gaat worden. Toen ik 18 was ben ik een keer vanwege flinke buikpijn in het ziekenhuis beland. Er is toen ook een echo gemaakt. Oorzaak van mijn buikpijn werd niet gevonden maar de dokter gaf toen wel aan dat ik een 'druiventrosje' op mijn eileider had en dat dit kon wijzen op pcos. Inmiddels ben ik ruim 10 jaar verder en is er een actieve kinderwens. Ik heb dit verhaal van vroeger ook bij mijn huisarts gemeld maar hij gaf aan dat je het minimaal 1 jaar moet proberen voordat je doorverwezen was.
Mijn vraag is of wij in de tussentijd al stappen kunnen zetten. Zijn er mensen met ervaring bij klinieken (buiten verzekering om) waar we alvast wat onderzoek zouden kunnen doen? Zo ja, aan welke tarieven moet ik dan denken?
Ik heb overigens begrepen dat pcos samenhangt met overgewicht. Daar was rond mijn 18e absoluut geen sprake van.
Liefs!
Op dit moment ben ik 3 maanden gestopt met anticonceptie maar nog niet zwanger. Ik vermoed dat dit ook niet makkelijk gaat worden. Toen ik 18 was ben ik een keer vanwege flinke buikpijn in het ziekenhuis beland. Er is toen ook een echo gemaakt. Oorzaak van mijn buikpijn werd niet gevonden maar de dokter gaf toen wel aan dat ik een 'druiventrosje' op mijn eileider had en dat dit kon wijzen op pcos. Inmiddels ben ik ruim 10 jaar verder en is er een actieve kinderwens. Ik heb dit verhaal van vroeger ook bij mijn huisarts gemeld maar hij gaf aan dat je het minimaal 1 jaar moet proberen voordat je doorverwezen was.
Mijn vraag is of wij in de tussentijd al stappen kunnen zetten. Zijn er mensen met ervaring bij klinieken (buiten verzekering om) waar we alvast wat onderzoek zouden kunnen doen? Zo ja, aan welke tarieven moet ik dan denken?
Ik heb overigens begrepen dat pcos samenhangt met overgewicht. Daar was rond mijn 18e absoluut geen sprake van.
Liefs!
donderdag 30 november 2017 om 08:41
Heb je nu wel een cyclus? En heb je nu overgewicht? Als je helemaal geen cyclus hebt zou ik opnieuw naar de huisarts gaan, dan wordt het toch niets. Dat was het geval bij een vriendin van mij en die hoefde het geen jaar te proberen want zonder eisprong wordt je sowieso niet zwanger (ze heeft met clomid twee kinderen gekregen trouwens). Als je nu wel overgewicht hebt zou ik toch proberen af te vallen, al had je het al met een gezond gewicht wil dat niet zeggen dat het niet verbeterd als je nu afvalt.
Maar 3 maanden is echt kort hoor, ook bij prima vruchtbare koppels kan het makkelijk langer duren dan 3 maanden. Man en ik zijn gewoon vruchtbaar en het heeft bij een zwangerschap ook 6 maanden geduurd terwijl de de andere zwangerschappen wel sneller gingen. 3 maanden is nog geen reden je echt zorgen te maken al snap ik het in jouw geval wel hoor, maar probeer het toch een beetje realistisch te bekijken, het is niet heel raar dat je na 3 maanden niet zwanger bent. Als ik jou was zou ik dus in elk geval nog minimaal 3 maanden nemen voor je verdere stappen zet, zeker als je nu wel gewoon een cyclus hebt.
Maar 3 maanden is echt kort hoor, ook bij prima vruchtbare koppels kan het makkelijk langer duren dan 3 maanden. Man en ik zijn gewoon vruchtbaar en het heeft bij een zwangerschap ook 6 maanden geduurd terwijl de de andere zwangerschappen wel sneller gingen. 3 maanden is nog geen reden je echt zorgen te maken al snap ik het in jouw geval wel hoor, maar probeer het toch een beetje realistisch te bekijken, het is niet heel raar dat je na 3 maanden niet zwanger bent. Als ik jou was zou ik dus in elk geval nog minimaal 3 maanden nemen voor je verdere stappen zet, zeker als je nu wel gewoon een cyclus hebt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 30 november 2017 om 08:50
Ik had ook PCOS, met nadruk op had, want ik heb nu wel een cyclus, mijn eerste kreeg ik met Clomid, de tweede met pregnyl. Bij mij was ook geen sprake van overgewicht, acné of overbeharing, dat hoeft ook niet. Ik ging naar de huisarts omdat ik op mijn 14e nog niet ongesteld was, toen kreeg ik progesteron om te kijken of ik ongesteld kon worden. Ik ging aan de pil omdat ik een vriendje had en pas toen ik kinderen wilde kwam ik erachter dat ik nog steeds niet ongesteld werd, toen ging het snel bij mij.
donderdag 30 november 2017 om 08:54
Ja ik heb nu wel een cyclus. Opvallend daarbij is wel dat ik maar 3 dagen ongesteld ben, dag 4 heb ik nauwelijks nog iets nodig qua maandverband. Maar misschien zegt dat niets...
Op dit moment heb ik een bmi net onder de 25, maar ik doe wel mijn best om nog een paar kilo s af te vallen, mocht dat helpen.
Cyclus lijkt dus ok, al was ik de afgelopen x 3 dagen eerder dan verwacht ongesteld.
Ik ben dus erg benieuwd of het vrouwen zijn die het proces hebben versneld door bij een particuliere kliniek aan te kloppen..
Op dit moment heb ik een bmi net onder de 25, maar ik doe wel mijn best om nog een paar kilo s af te vallen, mocht dat helpen.
Cyclus lijkt dus ok, al was ik de afgelopen x 3 dagen eerder dan verwacht ongesteld.
Ik ben dus erg benieuwd of het vrouwen zijn die het proces hebben versneld door bij een particuliere kliniek aan te kloppen..
donderdag 30 november 2017 om 08:58
Met stress valt het nog wel mee. Juist omdat ik dat bericht heb gehad heb ik altijd in mijn achterhoofd gehad dat het best wel een tijdje zou kunnen duren als de kinderwens daar is.
Mijn vriend en ik willen graag een groot gezin en hebben de middelen te besteden dus als er dingen zijn die ik kan opakken dan wil ik me daar graag over informeren
Super fijn iig deze reacties, had ik niet verwacht zo op de vroege ochtend!
Mijn vriend en ik willen graag een groot gezin en hebben de middelen te besteden dus als er dingen zijn die ik kan opakken dan wil ik me daar graag over informeren
Super fijn iig deze reacties, had ik niet verwacht zo op de vroege ochtend!
donderdag 30 november 2017 om 09:01
Als je een regelmatige cyclus hebt, dan is de waarschijnlijkheid op PCOS wel lager, want kenmerk daarvan is juist dat je onregelmatige cycli hebt. Ik zou me proberen niet zo druk maken om wat er 10 jaar geleden tegen je is gezegd. Misschien geeft het je een gevoel van controle om het één en ander bij te houden in je cyclus, met ovulatietesten of door je temperatuur te meten.
donderdag 30 november 2017 om 09:01
TO, begrijpelijk dat je hoopt snel zwanger te raken, maar je bent wat ongeduldig. Geef dat lijf gewoon even de tijd. Het is niet raar dat je nog niet zwanger bent.
Je hebt helemaal geen reden om de stap richting een kliniek te zetten.
Bovendien gaat het je ook nog eens klauwen vol geld kosten, omdat er niets aan de hand is met je.
Je hebt helemaal geen reden om de stap richting een kliniek te zetten.
Bovendien gaat het je ook nog eens klauwen vol geld kosten, omdat er niets aan de hand is met je.
donderdag 30 november 2017 om 09:02
TO, je hebt een cyclus en die lijkt normaal (hoe lang je vloeit zegt in dit geval niks). Is hij ook regelmatig? Als je invloed wil hebben, kun je temperaturen of ovulatietesten doen en op die manier weten of en wanneer je een eisprong hebt. maar eerlijk gezegd lijkt me niks fijner dan het gewoon eens lekker voor de lol gaan proberen (ik heb zelf PCOS, geen normale cyclus en moet dus standaard hormonen om zwanger te kunnen worden).
Ik snap de haast ook niet zo: je bent pas 3 maanden gestopt met de pil!! Proces versnellen gaat 'm echt niet worden en particuliere klinieken moet je ook gewoon een doorverwijzing voor hebben. Met een normale cyclus zoals de jouwe kun je pas na een jaar een verwijzing krijgen en dan nog is de kans heel groot dat ze je een half jaar lang naar huis sturen voor afwachtend beleid als er niks geks uit de onderzoeken komt.
Ik snap de haast ook niet zo: je bent pas 3 maanden gestopt met de pil!! Proces versnellen gaat 'm echt niet worden en particuliere klinieken moet je ook gewoon een doorverwijzing voor hebben. Met een normale cyclus zoals de jouwe kun je pas na een jaar een verwijzing krijgen en dan nog is de kans heel groot dat ze je een half jaar lang naar huis sturen voor afwachtend beleid als er niks geks uit de onderzoeken komt.
donderdag 30 november 2017 om 09:44
Als je ongesteld wordt kun je zwanger raken ook al is t drie dagen. Wat je zelf kunt doen bij pco’s is suiker laten staan en idd zorgen dat je een gezond BMI hebt. Maar ik zou het eerst maar is een tijd proberen zolang je cyclus hebt en proberen te genieten van het proberen zwanger te worden dit is niet alleen een spannende periode maar ook leuk toch elke maand samen afwachten en samen fantaseren over je baby. Ontspan!
where ever you go, go with your heart
donderdag 30 november 2017 om 09:50
Het leven is nu eenmaal niet maakbaar.. Bijna elke vrouw die besluit zwanger te willen worden wil het het liefst gisteren al zijn. Maar vaak duurt het een paar maanden, het is niet voor niets dat je eerst een jaar moet proberen, in dat jaar raakt de overgrote meerderheid namelijk spontaan zwanger. Als je pas drie maanden gestopt bent met de pil en nu een cyclus hebt dan vind ik eigenlijk dat je niet helemaal spoort als je jezelf en je partner nu al een medisch circus gaat aandoen. Beetje geduld hebben en accepteren dat het leven niet altijd gaat zoals jij wil. Daar zal je de rest van je leven nog plezier van hebben want ook als er wel kinderen zijn gaat het lang niet altijd zoals gehoopt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 30 november 2017 om 10:04
Dat ‘medisch circus’ is ook helemaal niet bedoeld hiervoor. Dat zou wat zijn als al die wachtkamers vol gaan zitten met vrouwen waarmee niets aan de hand is, maar die daar slechts vanwege hun ongeduld zitten. En dan denken dat met geld alles mogelijk is. Even de beurs trekken en dan regelen dat je sneller zwanger raakt, omdat je dat zo graag wilt. Zo maakbaar moet het leven echt niet worden.
donderdag 30 november 2017 om 10:09
Als jij een regelmatige cyclus hebt dan is de kans op PCOS klein.
Mijn advies: ga temperaturen (ovulatietesten kan ook maar is prijzig). Iedere ochtend rond dezelfde tijd en rectaal meten. Als je iedere maand een eisprong kan detecteren, dan heb je gewoon goede kansen dat je binnen een jaar zwanger raakt.
Mijn advies: ga temperaturen (ovulatietesten kan ook maar is prijzig). Iedere ochtend rond dezelfde tijd en rectaal meten. Als je iedere maand een eisprong kan detecteren, dan heb je gewoon goede kansen dat je binnen een jaar zwanger raakt.
donderdag 30 november 2017 om 10:13
Ik denk dat je echt wat meer geduld moet hebben TO, ik heb PCOS en ben uiteindelijk spontaan zwanger geworden na een ruime 1,5jaar. Dat je een keer cystes hebt gehad hoeft absoluut niet op PCOS te duiden, één van de belangrijkste kenmerken waarop PCOS wordt gediagnosticeerd is een wisselende en vaak uitblijven cyclus. Bij mij is een cyclus van 60dagen niet gek (en ik heb geen overgewicht).
Door hormonen toedienen en/of anders te eten (op dat laatste heb ik me gefocust met succes) kan je je cyclus beïnvloeden en meer regelmaat krijgen. Voor jou is dit allemaal niet nodig.
Drie maanden is ontzettend kort, je moet je lijf wat meer de rust geven en wachten ook al is dat niet leuk. Er is geen enkele aanleiding om te vermoeden dat er iets met je aan de hand is.
Probeer te genieten van elkaar en hopelijk heb je binnen een paar mnd een positieve test in je handen!
Door hormonen toedienen en/of anders te eten (op dat laatste heb ik me gefocust met succes) kan je je cyclus beïnvloeden en meer regelmaat krijgen. Voor jou is dit allemaal niet nodig.
Drie maanden is ontzettend kort, je moet je lijf wat meer de rust geven en wachten ook al is dat niet leuk. Er is geen enkele aanleiding om te vermoeden dat er iets met je aan de hand is.
Probeer te genieten van elkaar en hopelijk heb je binnen een paar mnd een positieve test in je handen!
donderdag 30 november 2017 om 10:59
Hoi paardengek,
Ik begrijp dat je wel een regelmatige cyclus hebt? Hoeveel dagen is je cyclus gemiddeld?
zelf heb ik ook pcos, een lichte vorm denk ik. Ik heb geen overgewicht en ook geen overbeharing e.d. Mijn cyclus is op zich altijd wel regelmatig, zo rond de 30/34 dagen. iets minder kansen per jaar tegenover een cyclus van 28 maar zeker mogelijk dus.
Ik ben zelf 2 x heel snel zwanger geworden. Mede door het vinden van mij eisprong via ovulatietesten. daarmee was het in 1 keer raak.
Je kunt ook zelf een echo aanvragen bij een kliniek, dit kost je zo’n 50 euro. Zelf heb ik zo’n echo ook gehad, mijn huisarts was wel bereid er een verwijsbriefje voor te schrijven maar anders had ik het zelf ook gedaan. Daar was inderdaad aan 1 kant een trosje te zien en aan de andere kant 1 groot eitje dat op knappen stond. En die hebben we weten te bevruchten;)
zo’n echo is misschien toch fijn, dat begrijp ik. Zou kijken of je je ovulatie kunt vinden, als je die vind weet je ook al genoeg namelijk.
Nog 1 opmerking, ondanks dat ik geen overgewicht heb, heeft het kwijtraken van 4 kilo een hoop verschil gemaakt in de lengte van mijn cyclus.
Succes!!
Ik begrijp dat je wel een regelmatige cyclus hebt? Hoeveel dagen is je cyclus gemiddeld?
zelf heb ik ook pcos, een lichte vorm denk ik. Ik heb geen overgewicht en ook geen overbeharing e.d. Mijn cyclus is op zich altijd wel regelmatig, zo rond de 30/34 dagen. iets minder kansen per jaar tegenover een cyclus van 28 maar zeker mogelijk dus.
Ik ben zelf 2 x heel snel zwanger geworden. Mede door het vinden van mij eisprong via ovulatietesten. daarmee was het in 1 keer raak.
Je kunt ook zelf een echo aanvragen bij een kliniek, dit kost je zo’n 50 euro. Zelf heb ik zo’n echo ook gehad, mijn huisarts was wel bereid er een verwijsbriefje voor te schrijven maar anders had ik het zelf ook gedaan. Daar was inderdaad aan 1 kant een trosje te zien en aan de andere kant 1 groot eitje dat op knappen stond. En die hebben we weten te bevruchten;)
zo’n echo is misschien toch fijn, dat begrijp ik. Zou kijken of je je ovulatie kunt vinden, als je die vind weet je ook al genoeg namelijk.
Nog 1 opmerking, ondanks dat ik geen overgewicht heb, heeft het kwijtraken van 4 kilo een hoop verschil gemaakt in de lengte van mijn cyclus.
Succes!!
donderdag 30 november 2017 om 13:06