4 dagen bso per week

01-12-2017 08:53 152 berichten
Ik zit even met het volgende in mijn maag, ondanks dat ik nog niet weet of het echt gaat spelen.

Man en ik zijn beide aan het rondkijken naar een nieuwe baan. We zijn nu beiden in gesprek, en mocht dit het voor ons allebei worden (is nog allerminst zeker), is de consequentie dat we 4 dagen per week kinderopvang nodig hebben. Op dit moment zijn dat 3 dagen. Dochters zitten nu beide op het kdv, maar na de zomervakantie zal de oudste naar school gaan.

Ik merk dat ik 4 dagen kdv nog wel zie zitten, ze hebben het er nu ook erg naar hun zin. Maar 4 dagen bso straks klinkt me wel als erg veel in de oren. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? We zouden dan trouwens op woensdag geen opvang nodig hebben, dus het gaat niet om 4 aaneengesloten dagen.

Mijn gevoel over die middag extra bso drukt op dit moment erg op mijn algemene gevoel over deze mogelijk nieuwe werksituatie, terwijl er juist ook veel voordelen aan zitten. Ik heb wel wat behoefte aan ervaringen van anderen, om te horen of mijn gevoel terecht is. Mijn man vindt wel dat we ervoor moeten gaan, als het allemaal lukt natuurlijk!
anoniem_17142 wijzigde dit bericht op 01-12-2017 08:56
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ehm. Je weet dat het nu december en ‘na de zomervakantie’ nog acht maanden duurt?

En wat denkt je man ervan?
montblanc wijzigde dit bericht op 01-12-2017 08:57
14.14% gewijzigd
Mijn kinderen vinden het erg leuk op de BSO, maar 4 dagen zou ik ook teveel vinden. Al helemaal als ze nog zo jong zijn. Dat is allemaal dooodvermoeiend!

Je kunt ook overwegen om bijv. 2 dagen BSO te doen en voor de andere 2 dagen een oppas aan huis te zoeken. Dan zijn de kinderen fijn in hun eigen omgeving en kunnen ze straks ook gaan afspreken met vriendjes.
Waarom neem je kinderen als je er toch geen prioriteit van maakt tijd met ze te spenderen?
Het is echt afwachten hoe dat straks loopt, dat is mijn ervaring. Mijn dochter ging altijd 3,5 dag naar het kdv zonder moeite. Dus wij dachten dat ze ook moeiteloos 2-3 middagen naar de bso kon, maar dat bleek teveel. Ze is nu 4,5 en zit dus een half jaar op school, ze gaat nu 1 middag naar de bso. Op termijn wil ik er weer 2 van maken, omdat dat gewoon veel handiger uitkomt, maar ik wacht nog even tot ze 5 is en dan een volledig jaar meedraait op school.
Dus mijn ervaring is dat je het pas kan beoordelen op het moment dat je het probeert. Ik zou gewoon met 4 dagen beginnen en kijken wat er gebeurd.
Lekker toch dat ze halverwege de week een dag thuis hebben? Als de een vroeg begint zodat de kinderen niet als laatsten worden opgehaald, en je zorgt dat er al eten in huis is, zodat je ook direct naar huis kunt, is het al veel rustiger. Voor mij werkt het wel. En als het niet werkt, kun je er nog wat aan doen.
Ik maak een dag van 12 uur, dan start ik om 6u en ben ik om 19u terug, zodat ik op een andere dag de kinderen uit school kan halen. Is zoiets voor jullie misschien een optie, je uren anders indelen?
montblanc schreef:
01-12-2017 08:56
Ehm. Je weet dat het nu december en ‘na de zomervakantie’ nog acht maanden duurt?

En wat denkt je man ervan?
Ja, maar het zijn wel banen voor de langere termijn. Dus toch niet erg om daar nu al over na te denken?

Heb net aan de OP toegevoegd dat mijn man vindt dat we ervoor moeten gaan, je was me net voor!
Ik werk fulltime en heb ook 4 dagen naschoolse opvang nodig. Af en toe haalt mijn moeder op de woensdagen mijn dochter van school.

Mijn dochter vindt het soms niet leuk op de opvang. Echter, als ik haar ophaal, is ze altijd leuk aan het spelen

Ben alleenstaand, ik kan financieel gezien niet minder werken, en in mijn beroepenveld is parttime werken ongebruikelijk (ICT en Marketing). Bovendien vind ik mijn werk erg leuk. Dus het is nou eenmaal niet anders.
Babette2017 schreef:
01-12-2017 08:57
Waarom neem je kinderen als je er toch geen prioriteit van maakt tijd met ze te spenderen?
Gaaaaap...
Ik heb jaren op een BSO gewerkt, zeker de kleintjes vonden het niet erg om elke dag bij ons te zijn. Genoeg speelgoed en vriendjes voor handen. Pas als ze groter werden vonden ze het vervelend.
Such a beautiful place to be with Friends.
Babette2017 schreef:
+1
Als jullie beiden 4 dagen gaan werken en dat goed verdelen heb je maar 3 dagen opvang nodig.

Dat kan bijvoorbeeld ook 4x9 zijn.
Onze zoon van 4 vindt het pittig om na school nog naar de BSO te gaan. Hij gaat twee dagen, met enige tegenzin, en is daarna behoorlijk kapot. Bij ons zou vier dagen op dit moment absoluut geen optie zijn, dus ik snap je zorgen wel.

Wat Pantax zegt, zijn er mogelijkheden om jullie uren anders over de dagen te verdelen zodat jullie allebei nog een middag extra vrij zijn?
Beste Jet,

Ik reageer op je topic omdat ik zelf al jaren werkzaam ben als pedagogisch medewerker op een BSO. Mijn ervaring is dat een eerste schooljaar erg heftig kan zijn voor een kleuter van 4. Zij krijgt veel nieuwe indrukken. BSO opvang geeft diezelfde nieuwe indrukken. 4 dagen kan daarom erg veel zijn. Hoe fijn de opvang waar ik werk ook is, wij kunnen niet een hele middag individuele aandacht aan elk kind geven (leidster- kind ratio is 1 op 10).

Nu ken ik jouw kind en haar karakter niet. Maar mijn ervaring leert dan 4 dagen, aansluitend op een lange schooldag, erg veel zijn. Zit de BSO in een apart gebouw/ aparte ruimte? De BSO waar ik werk maakt bijvoorbeeld gebruik van dezelfde ruimtes als school waardoor het voor sommige kleuters kan aanvoelen als een hele lange schooldag...

Ik zou (ook) adviseren de opvang deels te laten verzorgen door een gastouder. Kostentechnisch maakt dat niet veel verschil maar jouw kind kan op die dagen wel in haar eigen omgeving zijn en krijgt dan meer individuele aandacht, gericht op haar behoeften. Wanneer je dochter wat ouder is (5/6) jaar kun je altijd nog switchen naar 4 dagen BSO.
Voor Nederlandse begrippen klinkt dit veel. In andere landen is 4-5 dagen veel gebruikelijker.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit is zo persoonlijk. Je krijgt hier reacties die voor 4 dagen bso zijn als reacties die het belachelijk vinden dat je je kind uberhoupt naar een bso brengt.

Ga bij jezelf te raden of je je kinderen 4 dagen naar de bso wilt doen. Jij en je man zullen veel van ze missen en voor de kinderen lijkt het me erg veel en druk. Maar als jullie hier een goed gevoel bij hebben en met de kinderen gaat het goed dan is het toch ook goed?!
Het lijkt mij bizar veel, maar het zal vast kunnen ja.

Maar dat betekent dus dat jullie 4(en halve?) en 5 dagen gaan werken? Dat vind ik persoonlijk te veel voor een gezin.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
En buiten dat, dan moeten ze op hun enigste vrije middag ook nog op zwemles etc of eventueel afspreken met vriendjes.. zou mijn idee niet zijn.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Fijn dat er al zoveel reacties zijn. Ik heb vandaag niet veel tijd om te reageren, maar lees ze zeker!

Schuiven met uren is wat we nu doen, maar in de nieuwe banen wordt meer verwacht qua aanwezigheid op de werkvloer. Dus dat is lastig.

Gastouder of oppas aan huis is zeker een goede optie die ik zelf ook al bedacht had. De afweging die daarvoor bij ons speelt is of het beter is om 1 vaste opvang te hebben (bso/kdv) of dat de rust van vaker thuis zijn (en dus een extra gezicht) beter is. De jongste zou dan die dag ook thuis zijn ipv op het kdv.
JetSan schreef:
01-12-2017 09:42
Fijn dat er al zoveel reacties zijn. Ik heb vandaag niet veel tijd om te reageren, maar lees ze zeker!

Schuiven met uren is wat we nu doen, maar in de nieuwe banen wordt meer verwacht qua aanwezigheid op de werkvloer. Dus dat is lastig.

Gastouder of oppas aan huis is zeker een goede optie die ik zelf ook al bedacht had. De afweging die daarvoor bij ons speelt is of het beter is om 1 vaste opvang te hebben (bso/kdv) of dat de rust van vaker thuis zijn (en dus een extra gezicht) beter is. De jongste zou dan die dag ook thuis zijn ipv op het kdv.
Ik zou toch kijken of een van beiden of allebei net even wat minder uren kan maken.
meaki schreef:
01-12-2017 09:03
Gaaaaap...
vind ik een beetj ekort door de bocht (in jouw persoonlijke geval snap ik het alleen staand dus weinig keuze)

WIj hebben bijna 14 jaar terug gekozen voor kinderen wij hebben altijd kunnen regelen dat ze maximal 2 dagen bso of kdv nodig hadden omdat wij vinden dat wij er voor z emoetne zijn dat wij ze moeten opvoeden en niet andere.

Wij vonden en vinden dat nog steeds vele te veel Zeker zo lang ze nog op de basis school zitten.
straks als ze bijde voortgezet onderwijs zitten kijken we wel weer verder.
Het zou mijn keuze niet zijn. Mijn dochter (kleuter) is op donderdag echt ontzettend moe na school, als zij dan nog bso zou hebben zou ze echt kapot zijn volgens mij. Bij haar in de klas zit een meisje dat 4 middagen bso heeft en ik zie dat kindje altijd huilend bij de juf staan wachten. Dat vind ik zo sneu!

Daarnaast kunnen de kinderen dan dus ook bijna nooit speelafspraken maken met kinderen uit de klas, en dat is juist zo leuk. En hoe doe je dat met sporten, zwemles etc?

Ik zou dus kijken of je kan zorgen dat ze, zoals iemand anders al schreef, voor een oppas aan huis voor 2 keer per week. Dan kunnen ze ook eens een middagje op de bank hangen of speelafspraken maken of gewoon lekker thuis rommelen. En dan nog 2 keer per week bso. Dat lijkt mij veel fijner voor kinderen.
JetSan schreef:
01-12-2017 09:42

Het zou mijn keus zeker niet zijn om ze 4 dagen naar de BSO te laten gaan, zeker niet als ze zo klein zijn. Veel kinderen zijn doodmoe na een schooldag en dan is het fijn om lekker thuis te zijn. Een oppas is dan prettiger omdat ze dan ook gewoon met vriendjes of vriendinnetjes af kunnen spreken. Al ik jou was zou ik inzetten op allebei 1 middag thuis (misschien iets regelen met thuiswerken, eerder beginnen etc), 1 of 2 dagen BSO en daarbij 1 of 2 dagen oppas.
Babette2017 schreef:
Wat een nieuwerwets geblaat. Kinderen zijn eeuwenlang geboren en volwassen geworden zonder dat tijd spenderen met ze voor ouders een prioriteit was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven