Borstkolf

01-12-2017 18:16 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan een kolf te kopen (oude is niet goed meer).

Ik twijfel nu tussen een kolf van medela of Philips avent.
Sowieso wil ik graag een dubbelzijdige kolf.

De kolf van Philips kan ik met heel veel korting via de verzekering kopen, de medela is per saldo ruim 100 euro duurder.

Ik twijfel nu maar neig naar de Philips. Heeft iemand ervaring met deze kolf (elektrische dubbelzijdige kolf)?
Zijn er hier ervaringsdeskundigen van de Philips en/of Medela kolf?
Kijk eens bij Ardo.
Is het zusje van Medela.
Zelfde fabrikant. Maar stuk vriendelijker prijskaartje.
Werk zelf in de kraamzorg en vind het topapparaat.
Als de bv bij mij straks lukt als ik bevallen ben schaf ik zelf ook 1 aan.
Ik heb beide gehad. De Philips Avent maakt heel veel lawaai en verloor al vrij snel zuigkracht. De toeschietfase vond ik ook niet heel fijn. Het borstschild met het kussentje was dan wel weer heel fijn. Voordeel van de Philips is het gesloten systeem zodat er geen melk in de motor kan komen.

Omdat ik niet tevreden was over de Philips heb ik de Medela Swing gekocht. Die hoor je ook wel, maar maakt minder lawaai.
Maar de toeschietfase was fijn en de zuigkracht is ook erg goed. En veel standjes qua snelheid en zuigen.
Alleen het open systeem is een nadeel.

Met de Swing had ik wel veeeeeeel meer opbrengst.

Ik zeg Medela. Ook puur praktisch. Alle onderdelen worden verkocht in bijna ieder babywinkel en de onderdelen van Philips zijn iets lastiger te vinden.
Geen ervaring maar wilde Horigen npg even tippen. Die werkt net iets anders dan andere kolven en dat moet je liggen, maar ik wil niet anders meer.
Ik zou ook kijken naar een gesloten motorsysteem. Volgens mij heeft de Ardo die wel, maar de Medela in ieder geval niet.
Het klopt wat Olla zeg wat betreft de Philips, motor is minder sterk.

Wat dat open systeem betreft bij Medela. Dat hebben ze bij Ardo opgelost.
Die is gesloten.

(Nee heb er geen aandelen :P )
Pientjexxxx schreef:
01-12-2017 18:24
Ik zou ook kijken naar een gesloten motorsysteem. Volgens mij heeft de Ardo die wel, maar de Medela in ieder geval niet.
De Swing Maxi en de Freestyle zijn wel weer gesloten vanwege andere adapters/connectors(?). Ik weet even niet meer hoe het heet. Maar de gewone Swing is wel open.
olla- schreef:
01-12-2017 18:26
De Swing Maxi en de Freestyle zijn wel weer gesloten vanwege andere adapters/connectors(?). Ik weet even niet meer hoe het heet. Maar de gewone Swing is wel open.
Een gesloten motorsysteem heeft toch niets met adapters of connectors te maken?
olla- schreef:
01-12-2017 18:26
Ik heb het even nagezocht, maar deze types hebben dus een open motorsysteem.
Pientjexxxx schreef:
01-12-2017 18:34
Een gesloten motorsysteem heeft toch niets met adapters of connectors te maken?
Het gaat erom hoe het slangetje op het schild zit. Bij de Avent zit er een rubber tussen. Dan kan er geen melk in de slang komen dus is het systeem gesloten.
Bij de Medela Freestyle en Swing Maxi is dat ook zo, daar kan ook geen melk in de slangen terecht komen.
Bij de enkele Swing zit er geen rubber tussen de connector en slang, dus daar kan melk in gezogen worden.

Edit; lees nu ook een open systeem. Maar met de adapters kan er geen melk in de motor komen.
anoniem_355851 wijzigde dit bericht op 01-12-2017 18:44
8.20% gewijzigd
Kijk ook eens naar ameda. Een stuk goedkoper dan medela en ik vond hem veel prettiger. En een gesloten systeem, wat ik ook een fijn idee vind. Ook een super klantenservice. Toen ik op vrijdagmiddag belde over een kapot onderdeeltje ( na bijna 3 jaar gebruik) stond er op zaterdagochtend een koerier met dat onderdeeltje. Zonder extra kosten!
Ik zeg Medela nadat ik vorig jaar met kerst met een Philips zat die niet meer vacuüm zoog na nog geen week gebruik.
Na wat strijd aan de telefoon kreeg ik m'n geld terug ipv 5 dagen op een nieuw exemplaar te moeten wachten. Erg lastig met een baby die er op dat moment van afhankelijk was. Toen de medela gekocht ipv een nieuwe philips
olla- schreef:
01-12-2017 18:41
Het gaat erom hoe het slangetje op het schild zit. Bij de Avent zit er een rubber tussen. Dan kan er geen melk in de slang komen dus is het systeem gesloten.
Bij de Medela Freestyle en Swing Maxi is dat ook zo, daar kan ook geen melk in de slangen terecht komen.
Bij de enkele Swing zit er geen rubber tussen de connector en slang, dus daar kan melk in gezogen worden.

Edit; lees nu ook een open systeem. Maar met de adapters kan er geen melk in de motor komen.
Volgens de websites van lactatiedeskundigen kan de motor van die types dus wel besmet raken.
Ik heb enkel ervaring met de Philips Avent Natural dubbele electrische kolf dus kan niet voor je vergelijken. Ik vind hem wel erg fijn en het geluid eigenlijk niet storend. De prijs heeft bij mij ook de doorslag gegeven destijds. Ik heb hem ongeveer een maand of 9 gebruikt (3 dagen overdag (3x) en meestal elke dag ‘s avonds) en geen problemen mee gehad. Ik kolfde wel minder per keer dan zoon dronk (3x kolven voor 2 flessen) maar ik weet niet of dat met een andere kolf anders zou zijn.
Ik gebruikte hem met de bakjes met adapter van Philips (https://www.philips.nl/c-p/SCF618_10/av ... moedermelk) . Vanuit de kolf meteen in zo’n bakje in de koelkast/vriezer, vond ik erg praktisch.
Ik ben destijds voor een Medela Freesyle gegaan. Klein model dus makkelijk mee te nemen. En de Prenatal had een flinke korting.
Ik heb nooit last gehad van vocht in de slangetjes of de motor.
Hij wordt nu voor een derde kindje gebruikt (mijn zus gebruikt hem nu met nieuwe schilden etc.)
Ze heeft voor de laatste wel de motor laten controleren op zuigkracht.
Ik had een Medela, heb toen een Philips gekocht en die heel snel weer doorverkocht om weer een Medela te kopen. Ik vond de Philips niet prettig.....maar kan niet goed zeggen waarom niet, kolfde er in elk geval een stuk minder mee.
Ik heb allebei gebruikt (geleend van zussen) en bij de tweede uiteindelijk zelf een medela gekocht. Philips zorgde bij mij voor heel snel een grote opbrengst, maar helaas ook voor veel meer pijn aan mijn tepels. Dat was het die 100 euro voor mij meer dan waard!
Fiorah schreef:
01-12-2017 18:23
Geen ervaring maar wilde Horigen npg even tippen. Die werkt net iets anders dan andere kolven en dat moet je liggen, maar ik wil niet anders meer.
Lactatiekundige raadde deze ook aan.

Ik gebruik zelf Avent handkolf. In de praktijk heb ik daar genoeg opbrengst mee.
Ik raad de Horigen aan! Zo'n fijne kolf.
Bedankt voor alle reacties!
De keuze wordt zo niet makkelijker ;-) . Ik weet iig al wel zeker dan de Philips avent afvalt, ook gezien de reviews op internet.

Ben even benieuwd wat er precies zo fijn is aan de horigen.
Zit hier ook een handkolf bij?
En passen de avent flessen (waar we er een heleboel van hebben) hier ook op?
De Ardo heb ik ook bekeken, heeft ook goede reviews en is nagenoeg even duur als de horigen.

Weet iemand of hier avent flessen op passen?

Twijfel..twijfel..
puknijmegen schreef:
02-12-2017 10:06
De Ardo heb ik ook bekeken, heeft ook goede reviews en is nagenoeg even duur als de horigen.

Weet iemand of hier avent flessen op passen?

Twijfel..twijfel..
Nee Avent flessen zijn wijde hals flessen. Op de Ardo passen Dr. Browns, Medela, Difrax flessen etc. Dat zijn flessen met een smalle hals.
Ik had ook de Ardo, super tevreden mee en idd prijsvriendelijker dan Medela.
Ik had flink wat Ardo flesjes er extra bijgekocht, maar goot de melk altijd over in een drinkfles.
Had soms ook de Kruidvat eigen merk flessen erop geschroefd om mee te kolven, werkte prima en na een maand of 2 kolfde ik zo veel dat het niet meer in de Ardo kolfflesjes paste.
IK gebruik een medela, hierover ben ik zeer te vreden. Alleen wordt hier boven in een post gezegd dat er in de freestyle geen melk in de slagen kunnen stromen maar dat is dus wel zo.

Misschien heb je nog wat aan dit artikel, https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... lven1.html

En op ah. Nl is de sterilisator van avent in de aanbieding, deze gebruik ik voor mijn medela kolf
Heeft er iemand ervaring met de medela handkolf?
Deze wil ik namelijk voor erbij, makkelijk voor als ik even een halve dag weg (bv winkelen ofzo) ben en even snel wil kolven.

Is het aan te raden om deze 2e hands te kopen? Volgens mij kunnen alle onderdelen uitgekookt worden, neem aan dat het dan wel gewoon hygiënisch is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven