2e hands auto

25-11-2017 21:20 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb advies nodig met betrekking tot een tweedehands auto.
Ik ben al een tijdje aan het kijken, maar kom er niet helemaal uit.
Wat ik graag wil: een veilige auto die goedkoop in wegenbelasting is en zuinig rijdt.
Nu lees ik veel tegenstrijdige berichten over de beschikbare auto's.
In mijn omgeving ken ik helaas niemand die een klein tweedehands auto rijdt dus mijn vraag aan jullie;
welke ervaringen hebben jullie met een kleine zuinige 2e hands auto? Welke zouden jullie kiezen?

Een klein beetje rij-comfort vind ik wel een pluspunt, verder heb ik weinig eisen aan de auto.
Ik zal vooral korte afstanden ermee rijden voor mijn werk.

Ik heb ook nog even naar private lease gekeken; 217 euro per maand met een driejarig contract voor een vw Up.
Iemand enig idee of dit een 'goede' deal is, of dat dit verhoudingsgewijs erg duur is?

Alvast bedankt!
Ik zou niet graag in een kleine auto rijden als het ziet op veiligheid en niet leasen omdat je dan een schuld hebt.
Weegt dit mee bij een evt hypotheek aanvraag?
Een paar jaar gelden stond ik ook voor deze vraag. Ik heb toen een aantal auto's die ik leuk vond in een excelsheet gezet en de kosten voor elke auto erbij gezet (aanschaf (zoek even een realistisch voorbeeld via autotrack ofzo), wegenbelasting, verzekering, brandstof per 100km). Ging toen om Mazda 3, Renault Twingo, Ford Ka en Toyota Aygo. De Aygo kwam als beste eruit en die heb ik ook gekocht. Erg tevreden mee, rijdt prima en heel zuinig.

Private lease wilde ik niet, maar zou je ook mee kunnen nemen in zo'n overzicht. Dan kun je kijken wat je per maand kwijt bent aan welke auto.
Ik heb een jaar geleden gekozen voor de Toyota Aygo. Hij is zuinig en rijd prima. Ik gebruik hem meestal alleen voor kleine stukjes.
Toen ik nog aan het observeren was heb ik de kosten op papier gezet en zo gekeken of kopen of leasen het voordeligst was voor mij.
Ik rij al jaren in de Citroën C1. Gekocht toen de auto 5 jaar was.
Ik vind het een heerlijke auto. Hij is superzuinig en erg goedkoop.
Er is nog niks echt heel groots aan kapot gegaan. Hij is van 2005. Hij heeft mij nog niet laten staan.
Hij is hetzelfde als de aygo en de Peugeot 107. Alleen het blik eromheen is anders. Er ligt een Toyota motor in. Maar je betaald minder omdat het een Citroën is.
Bij Toyota betaal je al gauw meer vanwege het merk.
Zoals de meeste anderen hier: Toyota Aygo. Zuinig, klein, kost weinig in aanschaf, belasting en verzekering. Of Peugeot 107, citroen c1. Alledrie dezelfde auto.

Ik heb er vier jaar plezier van gehad met weinig onderhoudskosten. Nu ingeruild voor een 5deurs auto :p
Ik heb een Toyota Starlet uit 1992. Geweldig, super zuinig en lekker nog zo'n raam dat je zelf open moet draaien. Hij kost me bijna niets. Ze worden niet meer gemaakt ( de laatste zag het levenslicht in 1999), maar tweedehands zijn ze er nog wel voor heel weinig geld als je goed zoekt. Ze houden het heel lang vol, deze toppertjes! :-)
@jane doe dat is inderdaad iets waardoor ik twijfel, het heeft flink invloed op een eventuele hypotheek. Alhoewel ik nog geen concrete plannen heb, je weet nooit wat er binnen 2/3 jaar gebeurt..

@KeaAlpine @Vayademi @Stephanie-88 de Aygo staat ook op mijn lijstje, hoor alleen ook wel wat negatieve verhalen (veel onderhoudskosten) wat ik zonde zou vinden. Uiteraard is dit altijd een reel risico met een auto. Maar ik begrijp dus dat jullie beide erg tevreden zijn over de auto.

@mabelle zal ik ook daar eens naar kijken. Was me nog niet opgevallen dat de c1 goedkoper is dan de andere twee maar heb ook nog niet echt goed vergelijkingen gemaakt onder deze auto's, meer globaal gekeken.

@Francieneke ik moet toegeven dat ik het toch best spannend zou vinden om zo'n oude auto te kopen, bang voor teveel onderhoudskosten gezien de leeftijd.

Dank jullie voor de input. Zal me nog eens goed inlezen op de Aygo / c1 serie auto's. Het lijkt erop dat dit toch de meest voordelige optie gaat zijn.
Die Up: hangt er vanaf welke opties je erbij krijgt, en hoeveel KM's je per jaar mag maken.
Bij leasen krijg je wel een BKR registratie.
@littlethings ik heb bewust voor eentje gekozen die nog niet zo oud was, 4 jaar toen ik hem kocht. Eigenlijk heeft de Toyota de naam weinig (verrassende) onderhoudskosten te hebben. Tot nu toe heb ik er ook niks aan gehad. Wel gewoon onderhoud zoals banden, olie en oliefilter vervangen, maar dat moet bij elke auto. Het ligt er ook aan hoe veel km je ermee rijdt, elke week 50km of elke week 500km is nogal een verschil. Ik heb wel een 5-deurs genomen met airco, maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik rij 600km op een tank (35L).
Zelf rij ik een a klasse uit 2015. Net even wat meer auto om me heen.
Jane Doe schreef:
26-11-2017 10:13
Zelf rij ik een a klasse uit 2015. Net even wat meer auto om me heen.
Mag ik vragen wat voor auto je hebt? Sorry een a klasse zegt mij niets :-$
littlethingsmatter schreef:
26-11-2017 19:33
Mag ik vragen wat voor auto je hebt? Sorry een a klasse zegt mij niets :-$
Mercedes
Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt, ik heb een auto gekocht.
Bij de lokale garage langs geweest die veel auto's heeft staan,
en een paar proefritjes gemaakt.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een mini cooper :)
Rijdt heerlijk en ik hoop er nog een paar jaar plezier van te hebben.
Tsja uiteindelijk dus niet de meest zuinige auto, en ook niet de goedkoopste
in de wegenbelasting. Maar ik ben er ontzettend happy mee.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
Haha! Ja, heel wat anders dan de insteek van dit topic, maar veel plezier ermee!
Have fun.
Heel goed. Net even wat meer auto en toch compact.
Gefeliciteerd met je aankoop!
@keaAlpine @mabelle @Jane Doe bedankt! Gaat helemaal goed komen :)
Leuke auto! :thumbsup:

Veel plezier ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven