Hevig kind

04-12-2017 15:01 71 berichten
Ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Mijn jongste is een lief, heel slim kind. Maar ook hevig. Hij heeft adhd dus ik denk dat een deel van de oorzaak daar Ligt. 10 jaar en zit in groep 8.
Het is alles of niks bij hem. Emoties vliegen op en neer en dat is soms doodvermoeiend voor de omgeving. Is hij vrolijk dan is hij met zijn hele wezen vrolijk en dan kun je alle kanten met hem op. Alleen binnen 5 minuten kan dat omslaan. Krijgt hij te horen dat hij iets moet eten wat hij niet lekker vindt dan is het drama. Iedereen is tegen hem, alles is slecht, waarom doen we hem dat aan. Er worden met deuren gegooid, hij laat zich dramatisch op de grond vallen. Het past prima bij een verwende kleuter. Is hij gekalmeerd dan is hij binnen tien minuten ook weer vrolijk en aan het lachen. School is moeizaam sociaal gezien, ook daar kan hij hevig reageren, verongelijkt. Als kinderen spelregels veranderen ofzo kan hij echt boos zijn. Als ik een dag met hem thuis ben geweest ben ik 's avnds doodop, het continu op en neer gaan van alle emoties bij hem maakt me soms echt gek.
Praten lukt op momenten niet want hij geeft alles en iedereen de schuld, ziet alles negatief. Later kun je dan weer prima praten en snapt hij het alleen de volgende dag gebeurt weer hetzelfde.
Wie herkent dit en hoe hebben jullie dit opgelost
Alle reacties Link kopieren
nm
anoniem_346264 wijzigde dit bericht op 04-12-2017 15:39
97.65% gewijzigd
Herken het maar ben nog zoekende naar een oplossing/wat dan ook. De tussenvariant accepteert zoon wel, dat ik even een half uurtje met de hond ga lopen, even de batterij opladen.

Ik merk wel een ritme, drie dagen 'hysteria', 1 dipdag en dan weer drie dagen opbouwen naar de 'drie dolle dagen'. Helaas niet aan te wijzen waardoor (qua activiteiten).
Het probleem is dat ik merk dat we situaties gaan vermijden om hem niet in hysterie te krijgen en dat wil ik ook niet. Hij moet gewoon normaal reageren. We vragen geen onmogelijkheden . Ik denk ook niet dat hij het opzettelijk doet, hij heeft geen rem soms.
Ritalin?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oplossen kun je het niet. Wel handelbaar maken. Onze zoon heeft medicatie en veel speltherapie en gezinstherapie gekregen om rust in zijn hoofd te creëren. Inmiddels is het een tiener en heeft zodanig handvatten geleerd dat hij zonder medicatie kan functioneren.
When they go low, we go high. (M.Obama)
lisbeth schreef:
04-12-2017 15:16
Het probleem is dat ik merk dat we situaties gaan vermijden om hem niet in hysterie te krijgen en dat wil ik ook niet. Hij moet gewoon normaal reageren. We vragen geen onmogelijkheden . Ik denk ook niet dat hij het opzettelijk doet, hij heeft geen rem soms.
Hij kan niet "normaal" reageren.
Hij heeft een afwijking. Je vraagt wel onmogelijkheden.
Hij krijgt al concerta. Dat helpt wel tegen zijn drukke gedrag maar niet de emoties.

Dit karaktertrekje kan trouwens ook heel positief zijn. Want als je iets leuks met hem gaat doen geniet hij totaal. En iedereen merkt het. En iedereen lacht dan met hem, volwassenen vinden hem dan geweldig.

Het is alleen net soms een achtbaan
lisbeth schreef:
04-12-2017 15:22
Hij krijgt al concerta. Dat helpt wel tegen zijn drukke gedrag maar niet de emoties.

Dit karaktertrekje kan trouwens ook heel positief zijn. Want als je iets leuks met hem gaat doen geniet hij totaal. En iedereen merkt het. En iedereen lacht dan met hem, volwassenen vinden hem dan geweldig.

Het is alleen net soms een achtbaan
Krijgt hij therapie?
Hij zal moeten leren zijn emoties op een goede manier te ventileren.
Kun je voorstellen hoe dat is voor docenten, die hebben in een klas van 30 leerlingen soms wel 4 of 5 van dit soort lln. Jullie zijn als ouders met 1 kind na zo’n dag al doodop. Lang leven het passend onderwijs, ben je een lln zonder etiketje, dan krijg je de minste aandacht en ook de lln met een etiket krijgen niet de aandacht die ze echt nodig hebben.
SaveAngie schreef:
04-12-2017 15:21
Hij kan niet "normaal" reageren.
Hij heeft een afwijking. Je vraagt wel onmogelijkheden.
Met onmogelijkheden bedoel ik dat ik we redelijk makkelijk zijn. Hij kan redelijk wat kanten met ons op. We zijn geen strenge ouders. We hebben ook begrip voor zijn ADHD. Daarom dat we ook willen leren om ermee omte gaan.
Maar ik zou hem ook graag alternatieve manieren van reageren willen leren
Wat ook meespeelt is dat hij komend jaar naar hst vo gaat.
Ik wil niet dat hij zich door zijn gedrag buiten de groep plaatst. Zijn basisschooltijd was niet leuk en ik gun hem echt een leukere vo tijd
De achtbaan herken ik wel. Bij ons werd het in groep 8 wat rustiger en hoe ouder hij wordt hoe beter het gaat.
Mijn ervaring is heel veel praten en herhalen.
Time out geven op een positieve manier.
Ga maar even lekker spelen in je kamer/muziek luisteren/ kleien/tekenen ed. dan hoef je even geen rekening met mij/broertje te houden.
takeesja schreef:
04-12-2017 15:26
Kun je voorstellen hoe dat is voor docenten, die hebben in een klas van 30 leerlingen soms wel 4 of 5 van dit soort lln. Jullie zijn als ouders met 1 kind na zo’n dag al doodop. Lang leven het passend onderwijs, ben je een lln zonder etiketje, dan krijg je de minste aandacht en ook de lln met een etiket krijgen niet de aandacht die ze echt nodig hebben.
Eens.
Wij mogen in onze handen knijpen met de lagere school en nu ook met voortgezet onderwijs. Kleine scholen en ruimte voor rugzakjes.
takeesja schreef:
04-12-2017 15:26
In de klas zelf is hij een fijne leerling. Slim, gemotiveerd, hulpvaardig,niet extreem druk.
Waar het fout gaat is in de gym of bij hst buiten spelen. Situaties met andere kinderen en sociale regels
Ik lees mee.
Voorspelbaarheid neemt bij ons een hoop drift weg, zoals alvast vertellen hoe de pakjesavond eruit gaat zien.
Vandaag een goede dag, na 2 weken vloeken en tieren
lisbeth schreef:
04-12-2017 15:22

Wel herkenbaar dat mensen zich erg aangetrokken voelen tot de pieken van een adhd-er, maar het 1 komt niet zonder het ander. En het doet wat met je als persoon, als alleen je leuke kant er mag zijn.

Ik kan me voorstellen dat het te veel voor je is, maar ik neem aan dat je begeleiding krijgt?

Er zijn ook logeerweekenden voor adhd-ers. Om de ouders te ontlasten. Tijd met kinderen door te brengen die weten wat hij meemaakt.
Al eens paardencoaching overwogen? Google maar eens....
lisbeth schreef:
04-12-2017 15:27
Met onmogelijkheden bedoel ik dat ik we redelijk makkelijk zijn. Hij kan redelijk wat kanten met ons op. We zijn geen strenge ouders. We hebben ook begrip voor zijn ADHD. Daarom dat we ook willen leren om ermee omte gaan.
Maar ik zou hem ook graag alternatieve manieren van reageren willen leren
Wat ook meespeelt is dat hij komend jaar naar hst vo gaat.
Ik wil niet dat hij zich door zijn gedrag buiten de groep plaatst. Zijn basisschooltijd was niet leuk en ik gun hem echt een leukere vo tijd
Mijn ervaring is dat deze kinderen juist harde grenzen nodig hebben. Rust & regelmaat. Niet afwijken maar een rechte lijnen volgen.
Dat is duidelijk en hoeven ze daar niet ook nog eens over te malen.
SaveAngie schreef:
04-12-2017 15:24
Krijgt hij therapie?
Hij zal moeten leren zijn emoties op een goede manier te ventileren.
Hij valt binnen school in het zorgtraject. Hij krijgt 1 keer per week begeleiding van een orthopedagoog en die is oa ook met dit stuk bezig. Verder gaat hij naar een plusklas. Dat laatste gaat trouwens vee beter dan zijn gewone klas. Kleiner en minder kinderen.
lisbeth schreef:
04-12-2017 15:31
Hij valt binnen school in het zorgtraject. Hij krijgt 1 keer per week begeleiding van een orthopedagoog en die is oa ook met dit stuk bezig. Verder gaat hij naar een plusklas. Dat laatste gaat trouwens vee beter dan zijn gewone klas. Kleiner en minder kinderen.
En gezinstherapie? Is voor de ouders ook erg nuttig.
Gezinstherapie lijkt me inderdaad nuttig. Dan kun je leren hoe je structuur en houvast kunt bieden. Maar veranderen ga je hem niet. Dus jullie zullen er samen mee moeten leren omgaan.
Het is trouwens niet een hele dag vloeken en tieren. Vandaag bv. Vrolijk naar school vertrokken. Geen enkel probleem. Komt bleek en misselijk binnen. Hij mag een middagje thuisblijven. Waren ook veel prikkels afgelopen weekend. Vraagt twee uur later wat we eten en het antwoord bevalt niet. Behoorlijk boos, huilend naar boven, 5 pminuten later komt die uitleggen dat hij er niet van houdt en of ik snap dat hij er weinig van eet . Is weer vrolijk. Half uur later verliest hij een spel op de iPad . Gooit boos de iPad op de bank schreeuwt dat iedereen tegen hem is en rent weer huilend naar boven. Tien minuten later zijn we samen een spelletje aan het doen waar hij om komt vragen en is het weer lachen gieren brullen

Dit is een voorbeeld van een middag
Goed, dat weet je dus. Dus je moet leren daarmee om te gaan. Ik snap dat het vermoeiend is, maar je zult hier samen een manier in moeten zien te vinden, lijkt me.
Overigens zijn onze kinderen, zonder adhd, na een Sint-weekend waarin het ver na middernacht werd, ook 'Jantje lacht-Jantje huilt'!
Het vergt nogal wat, allerbelangrijkste is hem het gevoel geven dat je hem snapt en dat hij er mag zijn.
Bijvoorbeeld.
Juist omdat we zoveel van je houden hebben we regels voor jou. Als het ons niet kon schelen dan had je kunnen doen wat je wil. Nu proberen we het voor jou makkelijker te maken zodat je ruimte in je hoofd overhoudt voor leuke dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven