Hevig kind

04-12-2017 15:01 71 berichten
Ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Mijn jongste is een lief, heel slim kind. Maar ook hevig. Hij heeft adhd dus ik denk dat een deel van de oorzaak daar Ligt. 10 jaar en zit in groep 8.
Het is alles of niks bij hem. Emoties vliegen op en neer en dat is soms doodvermoeiend voor de omgeving. Is hij vrolijk dan is hij met zijn hele wezen vrolijk en dan kun je alle kanten met hem op. Alleen binnen 5 minuten kan dat omslaan. Krijgt hij te horen dat hij iets moet eten wat hij niet lekker vindt dan is het drama. Iedereen is tegen hem, alles is slecht, waarom doen we hem dat aan. Er worden met deuren gegooid, hij laat zich dramatisch op de grond vallen. Het past prima bij een verwende kleuter. Is hij gekalmeerd dan is hij binnen tien minuten ook weer vrolijk en aan het lachen. School is moeizaam sociaal gezien, ook daar kan hij hevig reageren, verongelijkt. Als kinderen spelregels veranderen ofzo kan hij echt boos zijn. Als ik een dag met hem thuis ben geweest ben ik 's avnds doodop, het continu op en neer gaan van alle emoties bij hem maakt me soms echt gek.
Praten lukt op momenten niet want hij geeft alles en iedereen de schuld, ziet alles negatief. Later kun je dan weer prima praten en snapt hij het alleen de volgende dag gebeurt weer hetzelfde.
Wie herkent dit en hoe hebben jullie dit opgelost
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:40
Reden: trollen
0.00% gewijzigd
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:41
Reden: quote verwijderd
97.63% gewijzigd
When they go low, we go high. (M.Obama)
Probleem is alleen dat die kleine wereld niet zo maakbaar is als ze over een paar maanden al naar het VO gaan. Ik zou daar ook in ieder geval al vroeg (preventief) contact mee opnemen (orthopedagogisch begeleider/zorgcoördinator).
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:40
99.17% gewijzigd
Ik snap wat jullie met begrenzen bedoeln. Bij oudste deed ik dat al vanwege overprikkeling.
Alleen weet ik niet hoe ik dat bij jongste moet toepassen. Hoe moet ik hem begrenzen als ik nee zeg op iets wat hij graag wilt, het zoveelste spelletje samen doen en hij dan boos wordt en een heel theater ervan maakt. Hoe haal ik hem dan uit die situatie of voorkom ik het.
lisbeth schreef:
04-12-2017 16:25
Ik snap wat jullie met begrenzen bedoeln. Bij oudste deed ik dat al vanwege overprikkeling.
Alleen weet ik niet hoe ik dat bij jongste moet toepassen. Hoe moet ik hem begrenzen als ik nee zeg op iets wat hij graag wilt, het zoveelste spelletje samen doen en hij dan boos wordt en een heel theater ervan maakt. Hoe haal ik hem dan uit die situatie of voorkom ik het.
Van te voren overleggen.
We spelen 3 spelletjes.
Dit was nummer 1 dit was nummer 2 enz..
Toch boos? Helaas. :P
Het is niet makkelijk.

Wij hebben ook erg op suiker/kleurstoffen ed gelet.
Ik merkte dat hij daar vrij direct op reageerde met druk zijn.
anoniem_288431 wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:38
0.29% gewijzigd
lemoos2 schreef:
04-12-2017 16:23
Probleem is alleen dat die kleine wereld niet zo maakbaar is als ze over een paar maanden al naar het VO gaan. Ik zou daar ook in ieder geval al vroeg (preventief) contact mee opnemen (orthopedagogisch begeleider/zorgcoördinator).
Omdat oudste er al zit kennen we de vo school. Jongste gaat er naar een masterclass dus ze kennen hem straks ook. Of dat positief is moet zich nog uitwijzen :proud:
Maar de contacten liggen er al en gesprekken vooraf gaan er ook komen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:39
99.95% gewijzigd
SaveAngie schreef:
04-12-2017 16:30

Ik merkte dat hij daar vrij direct op reageerde wie druk zijn.

Daar geloof ik dan weer helemaal niets van.
Modehype, het is al lang aangetoond dat suiker en kleurstoffen geen invloed hebben op het gedrag.
SaveAngie schreef:
04-12-2017 16:30
Van te voren overleggen.
We spelen 3 spelletjes.
Dit was nummer 1 dit was nummer 2 enz..
Toch boos? Helaas. :P
Het is niet makkelijk.

Ik merkte dat hij daar vrij direct op reageerde wie druk zijn.
Hij zal altijd vragen voor spel 4, probeert altijd eentje extra eruit te slepen, geef je em die ene extra verwacht hij de volgende keer 4 en vraagt hij er 5.
karin12345 schreef:
04-12-2017 16:32
Daar geloof ik dan weer helemaal niets van.
Modehype, het is al lang aangetoond dat suiker en kleurstoffen geen invloed hebben op het gedrag.
Ik merkte het aan mijn kind direct als hij energydrink of een lolly had gekregen.
Maakt mij dan verder niet uit of het een modehype is of niet.
Het versterkte zijn energie en dat maakte hem na de piek heel neerslachtig.
lisbeth schreef:
04-12-2017 16:33
Hij zal altijd vragen voor spel 4, probeert altijd eentje extra eruit te slepen, geef je em die ene extra verwacht hij de volgende keer 4 en vraagt hij er 5.
Precies dus 3 is 3. (Punt)
Na een paar keer drama weet hij dat.
Ik kan drama maken maar er komt toch geen 4e keer.

Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor, dit is puur mijn ervaring.
lisbeth schreef:
04-12-2017 16:33

Grappig toch?
Dan is het dus duidelijk dat hij zelf om die begrenzing vraagt.
Voor jullie beginnen die afspraak al maken en daar aan vasthouden.
De eerste keren zal hij misschien pislink op je zijn, omdat hij het niet gewend van je is.
Vasthoudend zijn en blijven, in zijn belang.
karin12345 schreef:
04-12-2017 16:40
Grappig toch?
Dan is het dus duidelijk dat hij zelf om die begrenzing vraagt.
Voor jullie beginnen die afspraak al maken en daar aan vasthouden.
De eerste keren zal hij misschien pislink op je zijn, omdat hij het niet gewend van je is.
Vasthoudend zijn en blijven, in zijn belang.
Karin, we zijn het eens :high5:
Moeite met sociale situaties, dingen niet gaan zoals gepland en veranderingen?
Weet je zeker dat hij geen autisme heeft? (want het klinkt wel herkenbaar..)
Het gebeurt vaker dat add op jonge leeftijd met autisme wordt verward, zelfs door professionals.
Kit_Kat schreef:
04-12-2017 16:45
Moeite met sociale situaties, dingen niet gaan zoals gepland en veranderingen?
Weet je zeker dat hij geen autisme heeft? (want het klinkt wel herkenbaar..)
Het gebeurd vaker dat add op jonge leeftijd met autisme wordt verward, zelfs door professionals.
Het gaat ook vaak samen
Helaas hierook een kind met een afkorting. Ivm herkenbaarheid wat vaag.
Hier iets ouder, vanaf peuterleeftijd ben ik ijzingwekkend consequent.
Legt zij zich neer bij een nee? Echt niet , want dat hoort bij de afkorting.
Het is typisch in jullie geval adhd gedrag.
Maar als ik haar die nee niet geef, hoe kan zij ze later dan wel handelen? En er komen nog heel veel nee's aan.
Dus blijf ik volhouden en zodra er grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond, is het naar je kamer. Dat wil ik niet, en ik ben ook niet jouw emotionele boksbal.
Dus bij 1 x onaardig zeg ik dat, bij 2 x ook een 3 x is het veel.
Later kan mijn kind ook niet maar schelden als het haar even niet bevalt.
En ik kan ook wel zeggen dat het me af en toe sloopt.
SaveAngie schreef:
04-12-2017 16:42
Karin, we zijn het eens :high5:

Tuurlijk joh, ik heb ook kinderen gehad om op te voeden.
Het is alleen een beetje raar, dat mensen het begrenzen van het gedrag van hun kinderen niet zien als liefdevol opvoeden.
Het is juist enorm liefdevol, zeker als het niet in je natuurlijke aard zit en je er moeite voor moet doen.
Je kunt al een hele hoop voor zijn omdat je soms al weet hoe je kind reageert. Ik zou het menu van de hele week opschrijven en ophangen, zo kan hij zich voorbereiden en boos worden is dan maar 1 keer, als hij het menu leest. Begrenzen is al genoemd en heel belangrijk. 3 spelletjes zijn 3 spelletjes. En ja, daar gaat hij over in discussie maar blijven volhouden.

Ik heb na zo'n aanval regelmatig een gesprekje gevoerd met zoon als hij weer rustig was (niet elke keer natuurlijk). Waarom hij zo reageerde en of hij misschien kon bedenken hoe hij anders zou kunnen reageren. Allemaal op een niet aanvallende manier natuurlijk want hij vond het ook niet leuk dat hij zo boos werd.

Het is een kwestie van een lange adem maar uiteindelijk wordt hij ouder en zal hij het steeds beter onder de knie krijgen.
Creativity is intelligence having fun
je hebt je eigenlijk al zo aangepast aan je kind dat hij zich niet meer hoeft aan te passen
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
04-12-2017 17:11
je hebt je eigenlijk al zo aangepast aan je kind dat hij zich niet meer hoeft aan te passen

Misschien is dat ook wel zo.
Alleen heel jammer dan, dat je dit niet van zijn sociale omgeving kunt en mag verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven