Afval scheiden; wat is handig?

10-12-2017 14:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Een vraag aan de mensen die al heel keurig hun afval scheiden. Ik gooide tot voor kort gewoon alles bij elkaar, maar onze gemeente wordt daar heel streng in en bovendien wil ik ook het goede voorbeeld aan de kinderen geven. Ik ga dus voortaan netjes scheiden en wil nu dus ook een nieuwe afvalbak kopen waarin aparte compartimenten zitten.

Ik twijfel alleen over welke versie ik zal kopen. De prullenbak die ik op het oog heb is verkrijgbaar in 2 versies: 1 met 2 binnenbakken van 11 en 23 liter, of 1 met 3 binnenbakken van elk 11 liter.

Ik heb 3 kliko's, dus 3 binnenbakken lijkt mij handig, voor elke kliko 1 vak. Dat staat ook het mooist in de keuken, lijkt me, want geen losse bakjes of zakjes meer. Voor de kinderen lijkt het me ook handig, want je gooit nog steeds alles in dezelfde bak weg, alleen kies je in welk vak je het gooit.

Maar toen ik dat tegen een aantal naasten liet vallen, zeiden die eigenlijk unaniem dat je juist 2 binnenbakken zou moeten nemen, omdat PMD-afval het meeste afval is en je daar dus een grotere bak voor nodig hebt. Zij zeiden dus 2 binnenbakken en een los bakje voor GFT dat je direct in de groene kliko leegt.

Wat vinden jullie handiger?
Am Yisrael Chai!
Ik heb een tweebaks onder de gootsteen staan, ik denk 15 of 20 liter. Twaalf jaar geleden bij de nieuwe keuken gekocht. Daar heb ik pmd in en de gft in (daarvoor een speciale afbreekbare zak die in de container mag zodat ik deze niet steeds hoef te legen. Apart zo'n klein 10 literbak voor restafval. Dat is bijna niets meer. Als ik een nieuwe keuken zou kopen en nieuwe afvalbakken zou moeten uitkiezen, zou ik voor de optie 3 gelijke bakken gaan.
nootboek schreef:
10-12-2017 14:57
Heb ook lang ge-experimenteerd en getwijfeld welke bak ik moest kopen maar doe het nu zo, en ben daarover tevreden:

Bak met 3x15L compartimenten in de keuken: rest, papier, pmd - als ze vol zijn of gaan stinken breng ik het naar buiten. De ene eerder dan de ander.
GFT verzamel ik op een bordje oid en als dat vol is/eind vd dag gooi ik het in de kliko (dus het GFT compartiment is bij mij voor papier)

Buiten 3 bakken: GFT, Rest, Pmd
en een doos oud papier in de schuur. Grote stukken breng ik sowieso meteen daarheen, dat emmertje in de keuken is handig voor een envelopje, papieren wikkel/doosje van etenswaren etc.
Jij redt het dus met een 15 L compartiment voor PMD?
Am Yisrael Chai!
Wij hebben in de keuken 2 afvalbakken staan: 1 voor restafval en 1 voor PMD. Meestal heb je maar op een paar momenten per dag GFT-afval (met eten en koken), dus dat verzamelen we op een (vies) bord of in een schaal en gooien het daarna meteen buiten in de groene kliko.
Ik zou dus ook kiezen voor 2 binnenbakken.
Wij hebben trouwens op de vuilnisbakken ook geschreven wat waar in hoort, omdat niet elke gemeente dezelfde PMD-regels heeft, en we dus regelmatig nadat bezoek had geholpen opruimen we blikjes en melkpakken etc van de ene naar de andere bak stonden over te hevelen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
gizzmo-returns schreef:
10-12-2017 15:04
Ik heb een tweebaks onder de gootsteen staan, ik denk 15 of 20 liter. Twaalf jaar geleden bij de nieuwe keuken gekocht. Daar heb ik pmd in en de gft in (daarvoor een speciale afbreekbare zak die in de container mag zodat ik deze niet steeds hoef te legen. Apart zo'n klein 10 literbak voor restafval. Dat is bijna niets meer. Als ik een nieuwe keuken zou kopen en nieuwe afvalbakken zou moeten uitkiezen, zou ik voor de optie 3 gelijke bakken gaan.
En ik gooi wel bijna elke dag de PMD zak in de container. Gft en restafval dus niet.
gizzmo-returns schreef:
10-12-2017 15:04
Ja, ik wilde ook dan van die composteerbare zakken die in de kliko mogen gebruiken.

Ik denk toch dat ik gewoon ga doen wat ik als eerst bedacht had en de 3 binnenbakken kies. Lijkt me gewoon het mooist en opgeruimdst staan.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:06
Jij redt het dus met een 15 L compartiment voor PMD?
Ja al is die idd wel sneller vol dan de rest, maar 3-4 dagen kan ik er wel mee doen denk ik. Ligt natuurlijk ook wel aan je levensstijl en hoeveel je thuisbent enz.

Las net dat je nog luiers hebt. Daarvoor heb ik ook nog een aparte bak buiten staan, naast de deur. Heb ik die stank iig niet binnen.
nootboek schreef:
10-12-2017 15:10
Ja al is die idd wel sneller vol dan de rest, maar 3-4 dagen kan ik er wel mee doen denk ik. Ligt natuurlijk ook wel aan je levensstijl en hoeveel je thuisbent enz.

Las net dat je nog luiers hebt. Daarvoor heb ik ook nog een aparte bak buiten staan, heb ik die stank iig niet binnen.
ik heb een aparte luieremmer met vuilniszakken in de badkamer staan waar ik ook altijd verschoon. Die zak gooi ik sowieso dagelijks in de kliko, dus ik ben dat zakken wisselen wel gewend.
Am Yisrael Chai!
Hier 2 containers buiten en dat zijn 2 duo bakken. En wij hebben 2 afval bakken binnen. Eentje voor PMD en eentje voor rest. Papier leggen we op en stapel en gooien we om de zoveel tijd in de container. Het bakje voor groen afval staat op het aanrecht en wordt iedere dag leeg gegooid. Als ik aan het koken ben en veel aan het snijden en schillen ben pak ik een extra bord ofzo voor dat afval en loop dan even naar de container.

Door het scheiden hebben we de helft minder rest afval maar de container voor PMD zit iedere keer ram vol bij de ophaal dag. Was er in het begin echt best wel verbaasd over dat je zoveel plastic afval hebt.

Ik zou ook een prullenbak doen met 2 vakken voor rest en plastic. Ik heb ook wel eens gezien dat een prullenbak 2 grote vakken had en in het midden een klein bakje voor GFT.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:20
1.22% gewijzigd
Waar ik wel benieuwd naar ben van de mensen die een apart GFT bakje op het aanrecht hebben staan, is hoe jullie dat dan doen met het eten als je nog restjes op je bord hebt? Lopen jullie dan allemaal met je bord naar buiten om het bord leeg te schrapen?
Am Yisrael Chai!
Hier gooi ik alles direct buiten in de juiste container. Soms spaar ik even wat op bij de keukendeur.

Wel een klein bakje in huis voor restafval van ongeveer een liter. Gooi ik dagelijks buiten. En altijd een zakje (hergebruikt papier) voor groenafval als ik aan het koken ben.

Soms bij heel slecht weer zet ik even een emmer neer en sorteer ik later buiten alles uit. In die emmer gaan dan alleen grote schone dingen.
Ik heb de Hailo Raumspar tandem met twee bakken van 18 liter. Deze past makkelijk in mijn gootsteenkast. Ik gebruik 1 bak voor plastic en 1 voor groen. Omdat hij in het keukenkastje staat en daarnaast ook zelf goed afsluit, kan ik mijn groenafval er wel meerdere dagen in bewaren (Een bak op het aanrecht vind ik lelijk). Bovenop de tandem staat een losse bak voor het papier en naast de tandem een bakje voor restafval (maar dat heb ik nauwelijks meer) en een bak voor glas. Alles samen in 1 gootsteenkast, vind ik fijner dan een extra prullenbak.
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:19
Waar ik wel benieuwd naar ben van de mensen die een apart GFT bakje op het aanrecht hebben staan, is hoe jullie dat dan doen met het eten als je nog restjes op je bord hebt? Lopen jullie dan allemaal met je bord naar buiten om het bord leeg te schrapen?
Nee, dat wordt even allemaal in een lege pan gedaan en vervolgens loopt iemand naar buiten om die pan leeg te gooien in de container. Hier staan de containers sinds we afval scheiden ook dichter bij de achterdeur. Oja en het groenbakje op het aanrecht wordt ook na het eten geleegd dus dat gaat dan ook even bij de rest in de pan.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:25
9.69% gewijzigd
fashionvictim schreef:
Wij eten meestal onze borden leeg ;) Maar idd, kinderen hebben vaak restjes en die breng ik dan -samen met het afval wat ik tijdens de bereiding heb geproduceerd- na het eten direct naar de kliko.

als het echt hondenweer is, en om een paar kruimels gaat, wil ik het alsnog weleens in het rest-vuilnisbakje gooien. :-o
nootboek wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:24
1.23% gewijzigd
fashionvictim schreef:

Bij ons staat er altijd een papier zakje waarin de groenten van de markt zaten. Aan tafel schuiven we alle restjes op één bord en van dat bord in het zakje. Het zakje gaat na het eten en de afwas in de kliko.

Overdag zit het zakje in dit bakje

https://www.rostimepalshop.nl/bewaren/a ... mIQAvD_BwE
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:25
16.85% gewijzigd
closednote schreef:
10-12-2017 15:23
Nee, dat wordt even allemaal in een lege pan gedaan en vervolgens loopt iemand naar buiten om die pan leeg te gooien in de container. Hier staan de containers sinds we afval scheiden ook dichter bij de achterdeur.
Ah, tuurlijk, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :facepalm:
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Grootste pan pakken, alle restjes erin en de inhoud van gft bakje en dan richting kliko.
Wat een ingewikkeld gedoe is dat afval scheiden trouwens! :D

Ik ben nogal smetvrezerig en ik moet zeggen dat ik met name alle GFT oplossingen die ik voorbij zie komen nogal viezig vind. Ik sta ook tijdens het eten koken altijd heel neurotisch alles al af te wassen omdat ik zo'n hekel heb aan viezigheid in de keuken.
Am Yisrael Chai!
lemoos2 schreef:
10-12-2017 15:26
Grootste pan pakken, alle restjes erin en de inhoud van gft bakje en dan richting kliko.
Als je zo veel restjes hebt, kun je ook minder klaarmaken toch? :proud:
Die van Joseph Joseph ziet er echt heel handig uit, alleen lijken de bakken mij vrij klein waardoor je vaak moet legen. Maar misschien is dat niet erg als je een grote kliko in de tuin heb, dan is het zo weer leeg. Wij hebben hier geen kliko's dus elke keer legen = ook echt wegbrengen naar de containers zelf.

Ik heb in totaal 5 bakken, klein GFT onder het aanrecht (leeg ik buiten in de GFT emmer), prullenbak voor restafval (zak gaat een paar weken mee) en 3 grote bakken voor glas/statiegeld, papier, PMD. Die leeg ik wanneer ze vol zijn.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 15:36
1.11% gewijzigd
Wij hebben twee grote (gaat een gewone standaard vuilniszak ik) bakken in de garage staan. Eén voor rest afval en één voor plastic/blik. Daarnaast zo’n grote witte Ikea bak voor glas en een kleine voor (klein)papier. In de keuken dus geen afgalbak meer. Alles gaat meteen naar de garage.

Gft scheiden wij eigenlijk niet. Alleen tuinafval gaat in de gft bak. Fruit en groenteresten gaan bij het rest afval. Dat is pure luiheid. Ooit hadden we wel een gft bak in de garage staan maar door gebrek aan disipline werd die niet vaak genoeg geleegd en ging dat stinken. Vriend gooit gft afval wat bij het koken over blijft nog wel eens buiten in de gft-container.
Andersom schreef:
10-12-2017 15:23

Overdag zit het zakje in dit bakje

https://www.rostimepalshop.nl/bewaren/a ... mIQAvD_BwE

Oh, dit is het eerste aanrechtbakje dat ik zie dat ik er ook nog mooi uit vind zien!
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:27
Wat een ingewikkeld gedoe is dat afval scheiden trouwens! :D

Ik ben nogal smetvrezerig en ik moet zeggen dat ik met name alle GFT oplossingen die ik voorbij zie komen nogal viezig vind. Ik sta ook tijdens het eten koken altijd heel neurotisch alles al af te wassen omdat ik zo'n hekel heb aan viezigheid in de keuken.

Daarom bij ons dus ook dagelijks een nieuw zakje van ongeveer een liter en dagelijks die zooi in de kliko. GFT dagelijks naar buiten.
abc schreef:
10-12-2017 15:30

Gft scheiden wij eigenlijk niet. Alleen tuinafval gaat in de gft bak. Fruit en groenteresten gaan bij het rest afval. Dat is pure luiheid. Ooit hadden we wel een gft bak in de garage staan maar door gebrek aan disipline werd die niet vaak genoeg geleegd en ging dat stinken. Vriend gooit gft afval wat bij het koken over blijft nog wel eens buiten in de gft-container.
ja, zo ging dat hier ook. In mijn groene kliko zit alleen maar tuinafval. Dat komt met name omdat ik al die losse GFT bakjes zo viezig vind, en dus ging het uit gemak toch maar weer in de gewone prullenbak.
Am Yisrael Chai!
In het begin is het even wennen en gaat er best nogal ens wat verkeerd maar het went snel. Niet dat er nooit wat verkeerd gaat.

Maar dat GFT bakje op het aanrecht is toch niet perse vies? Je kunt het zo vaak leeggooien als je wilt. Ik neem aan dat als het in een speciaal bakje in je prullenbak zit je het ook iedere dag leeg gooit omdat het anders gaat stinken.
fashionvictim schreef:
10-12-2017 15:30
Oh, dit is het eerste aanrechtbakje dat ik zie dat ik er ook nog mooi uit vind zien!

En het kan gewoon in de vaatwasser, ik heb hem zeker al een jaar of acht, en is nog steeds mooi. Een grijze voor restafval en een groene voor GFT.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven