Kerstdiner op school

13-12-2017 08:55 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon viert volgende week voor het eerst kerst op school.

Bij gebrek aan inspiratie vroeg ik me af wat jullie maken of maakten bij de kerstviering van jullie kind.

En natuurlijk, de pannekoeken/pizza/worstenbroodjes zijn al ingevuld. ;-)
valentinamaria schreef:
13-12-2017 11:50
nouja, de situatie is alleen in de hoogste 3 groepen nog normaal.
we hebben in 2 jaar tijd al 3 directeuren versleten.
tijdens de lunch zijn er speciaal opgeleide mensen die de kinderen in de gaten houden zodat de leerkrachten rustig kunnen eten.

Heb je al nagedacht over een andere school?
Ik maak al jaren voor beide kinderen een regenboogtaart. Alle juffen en kinderen kijken daar al maanden naar uit. Het kost wat tijd, maar ze stelen dan echt de show. En het gaat helemaal op.

Vanochtend stond de oude juf van de jongste nog mee te kijken wat hij op het lijstje ging schrijven. Jaaaa, zegt ze: ik ben die avond te gast bij jou in de klas. Zo leuk, die enthousiaste reacties elk jaar.
Troeteltje schreef:
13-12-2017 11:48
Onderscheid tussen kinderen en ouders? Dat gaat er bij mij niet in. Die ene avond kunnen die ouders die hun kind voorzien van patat en appelmoes en zichzelf voorzien van wild en kalfsragout toch wel een keer hetzelfde eten dat hun kinderen ook eten?? Of voor de kinderen keuzes maken ter voorbereiding die niet enkel op kinderen gericht zijn maar ook op volwassenen?

In een restaurant kan een kind ook biefstuk eten. En een volwassene kan daar tevens patat en appelmoes bestellen.

Wie bepaald dat er onderscheid bestaat tussen kind en volwassene?
Ik vind het eigenlijk vooral gek dat je als volwassenen voor andere volwassenen moet gaan koken.. Je staat daar voor je koter en niet om zelf te eten, toch?
Overigens nog wat ideeen van andere maren die ik zag:

Wafels.
Poffertjes
Popcorn
Kinderchampagne.
Bonbons.
Patat.
Mini pizza.
Mini worstenbroodjes.
Muffins.
Marshmallow sneeuwpopjes.
Tomaten.
Komkommer.
Fruitspiezen.
Groentenspiezen.

Wanneer iemand mij gaat vertellen wat ik zou MOETEN volgens die persoon doe ik helemaal niets.
Wanneer iemand mij vraagt wat ik eventueel bereid ben te doen dan zal ik nadenken over al dan niet een aandeel leveren.

Heel eenvoudig en wel zo duidelijk.
Als er hier veel over is, dan gaat het rond bij de ouders die op het plein staan te wachten. Ik heb nog nooit ouders horen klagen dat het "kinderhapjes"waren. Ik zou daar echt geen verschil in maken. Ouders lusten toch ook best een pizzapunt, knakworstje of een stuk tulband.
Wij halen de kinderen op in de klas en eten dan de restjes op :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
BahcoBarbie schreef:
13-12-2017 11:54
Heb je al nagedacht over een andere school?
mijn kind zit gelukkig in een fijne klas.
zoals de school 3 jaar geleden nog helemaal was.
er is altijd veel werk gemaakt om alle nationaliteiten goed met elkaar om te laten gaan.
en het werkte.

uit de lagere groepen zijn er bijna 40 kinderen vertrokken naar een andere school en 6 raddraaiers van school gestuurd.
wij slapen nooit.
Troeteltje schreef:
13-12-2017 11:59

Wanneer iemand mij gaat vertellen wat ik zou MOETEN volgens die persoon doe ik helemaal niets.
Wanneer iemand mij vraagt wat ik eventueel bereid ben te doen dan zal ik nadenken over al dan niet een aandeel leveren.
toch ´moet´ er van alles als je kind op school zit hoor.
Op tijd komen bijvoorbeeld. Of de school heeft eisen aan wat je als lunch meegeeft
Nouschi schreef:
13-12-2017 11:48
(In hetzelfde programma nu een vrouw die de tuintegels wat hoger wil leggen om kwade geesten buiten te sluiten :nut: )
Heerlijk programma hé.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
lilalinda schreef:
13-12-2017 12:06
toch ´moet´ er van alles als je kind op school zit hoor.
Op tijd komen bijvoorbeeld. Of de school heeft eisen aan wat je als lunch meegeeft
Duh! Tuurlijk op tijd komen.
Ik doel op verplichtingen ten aanzien van dit kerstdiner in ze zin van......ouder X neemt zelfgemaakte worstenbroodjes mee, ouder Y neemt zelfgemaakte muffins mee, ouder Z neemt zelfgemaakte hachee mee.
Bubblegum1 schreef:
13-12-2017 11:15
Ik had tegen kind gezegd dat het niet te ingewikkeld kon zijn omdat man en ik allebei werken die dag. Nu heeft ze plakjes komkommer ingevuld. Ik ga proberen om er op een of andere manier toch iets leuks van te maken, want dit is toch wel heel erg het toppunt van simpel.
LOL - het was in beide klassen wel het enige dat helemaal op was vorig jaar.
Van alle ingewikkelde baksels bleef heel veel over.
Gatti schreef:
13-12-2017 12:08
Heerlijk programma hé.
Ja leuk programma al zie ik het niet vaak.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben oprecht verbaasd. Overschatten sommige ouders niet een beetje de impact van het kerstdiner? De show stelen? De hele school, kinderen en leerkrachten, kijkt al maanden uit naar wat jouw kind meeneemt? Wow. Dan wordt het wel tijd dat je meedoet aan HHB.
made@kate schreef:
13-12-2017 12:20
Ik ben oprecht verbaasd. Overschatten sommige ouders niet een beetje de impact van het kerstdiner? De show stelen? De hele school, kinderen en leerkrachten, kijkt al maanden uit naar wat jouw kind meeneemt? Wow. Dan wordt het wel tijd dat je meedoet aan HHB.
Ik vind het vooral gewoon uitsloverig en onnodig eigenlijk.
made@kate schreef:
Precies wat ik wilde zeggen.
Net zo min als ik wens commentaar te krijgen op gekochte artikelen inplaats van zelf gemaakte....net zo min zal ik commentaar geven op uitbundige schouwspelen die iemand zelf gemaakt heeft. Heb juist wel ontzag voor tijd en moeite die sommigen er in weten te steken. Echter dat betekend niet dat ik dat ook nastreef.

Wel verwacht ik....en dat is voor mij echt van belang....dat we elkaar in onze waarde laten. Geen gekat of gevit vanwege al dan niet zelfgemaakte bouwsels.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 13:16
0.11% gewijzigd
Troeteltje schreef:
13-12-2017 12:31
Net zo min als ik wens commentaar te krijgen op gekochte artikelen inplaats van zelf gemaakte....net zo min zal ik commentaar geven op uitbundige schouwspelen die iemand zelf gemaakt heeft. Heb juist wel ontzag voor tijd en moeite die sommigen er in weten te steken. Echter dat betekend niet dat ik dat ook nastreef.

Wel veracht ik....en dat is voor mij echt van belang....dat we elkaar in onze waarde laten. Geen gekat of gevit vanwege al dan niet zelfgemaakte bouwsels.
Eens.

Uitsloverig en onnodig vind ik ook behoorlijk onaardig overkomen.

Ik lees ook vaak dat anderen zo hun best zouden doen om andere ouders de ogen uit te steken. Alsof ze daarmee bezig zijn als ze staan te koken of te bakken. Wat een verzuurd wereldbeeld heb je dan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
made@kate schreef:
Ik ook nog nooit op onze school meegemaakt, gelukkig. En dan ben ik nog wel een redelijk uitsloverige Pinterest moeder.

Lijkt me ook een slechte lerares die één leerling/ moeder de hemel inprijst. Lijkt me voor de andere kinderen niet zo aardig.
Het kerstdiner vorig jaar was echt een blamage.
Er zitten 26 kinderen in de klas waarvan er zeker de helft met wraps met zalm/ham/roomkaas aan kwamen zetten, en de andere helft met stokbrood.

Zit je daar met 700 dezelfde wraps. Super suf allemaal.

Nu komt er een keuzelijst. Hopen dus op iets meer variatie dit jaar :P
Mijn dochter (groep 6) wil toetjes in laagjes in een glaasje.
Mijn zoon ( groep 3) wil gehaktballetjes. Hoewel ik net sushi lees en dat ook wel een favoriet van hem is.

Ik vind zo'n kerstdiner hartstikke leuk, mijn kinderen ook. Er is altijd wel iets lekkers te vinden, vaak juist heel veel lekkers.
Bij ons kregen de lagere klassen pannenkoeken. Oproep wie wil bakken, en dat kwam altijd wel goed. Klassenmoeder(nooit vaders trouwens) haalde drinken, stroop etc.

De hogere klassen bedenken met elkaar wat lekker is. En juf houdt in de gaten, dat niet iedereen cupcakes bakt.

Er was altijd te veel, en dat werd dan buiten uitgedeeld onder de wachtende ouders. Vooral ouders die deze traditie kenden, brachten flesjes wijn mee etc.
Op het plein was het ieder jaar weer erg gezellig
made@kate schreef:
Ik denk dat je een tikje buiten de realiteit staat als je oprecht denkt dat Juffie Marijke van Basischool De Huppelfrut al een half jaar uitkijkt naar een stukje taart.

Mocht het echt zo zijn zou ik die juffrouw wijzen op de bakker om de hoek, kan ze elke dag een taartje halen.
Hier hebben de kinderen zelf een “menu” bedacht. Zijn een hoop met versierde kaartjes geworden, waarbij ouders verzocht worden er iets uit te kiezen. Volgens mij geen haan die er naar kraait als je geen kaartje kiest of meerdere (of misschien is er nog een underground appgroep waar ik niet van weet en dergelijke reacties worden uitgewisseld, maar het lijkt me sterk). De gerechtjes/dranken varieeren van cake, patat, pasta tot appelsap, fruitbakjes etc. Als ouder mag je in de versierde hal zelf blijven hangen, maar hoeft niet. Wel zo handig/netjes als je wil blijven dat je dan zelf ook wat te drinken/eten mee neemt.

Mijn zoon heeft verschillende allergieen, dus ik buig me over een makkelijk voorgerecht, hoofd en toetje waarvan ik weet dat ik hem blij maak. Zo weet ik zeker dat hij kan mee eten, en val ik andere ouders niet lastig met ingewikkelde allergieen/intoleranties. Vind het wel goed zo.

En meer on topic; ik ga voor een aantal fruitbakjes, pasta, en snoepjes toe. Pasta wordt denk ik pasta salade, waarbij de kinderen zelf kunnen besluiten wat ze erin doen (dus in aparte bakjes ernaast). Ga nog even op pinterest wat ideetjes op doen en met zoon bespreken.
Ik heb echt geen idee welk kind wat mee brengt met het kerstdiner. Mij steken ze dus niet de ogen uit. Ik heb ook niet de indruk dat dat de bedoeling is van iemand trouwens.
Voor de ouders die op school willen blijven is er een soort kerstmarktje in de hal waar je o.a. glühwein kan kopen. Opbrengsten gaan naar een goed doel.
Komt er eigenlijk op neer dat je staat te wachten tot je je kind weer uit de klas op mag halen, maar het gebaar is leuk. We zijn ook gewoon een keertje naar de snackbar om de hoek gegaan :-)

Ik ga die avond trouwens sporten, dus ik laat de hele heisa aan man over (behalve als ik besluit iets in te brengen voor het diner, dat maak ik dan, maar dan mag man het meenemen als ik het niet al in de ochtend kan dumpen op school).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven