Afzender blokkeren

14-12-2017 18:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik word via de mail lastiggevallen. Ik heb al 15 mailadressen in 4 jaar de tijd gehad, maar hij komt steeds achter mijn adres. Een tijdje geleden heb ik hem als spam gemarkeerd, maar nu dat hij weer bezig is me lastig te vallen, zie ik dat zijn mails niet naar de ongewenste mail gaan, maar naar de postvak in. Ik heb een outlook account. Kan ik hem op een of andere manier blokkeren? Ik wil niet elke dag met zijn mails geconfronteerd worden.

Groeten,
Heksie

UPDATE: Ik heb de hele week zijn mails genegeerd en alleen vanuit het adres die hij mag gebruiken beantwoord. Ik denk dat hij niet meer naar mijn veilige adres mailt. Bedankt voor jullie adviezen. Ook wat betreft stalken. Wat hij nu doet is zeker geen stalken. Het is niet veel en hij bedreigt me niet. Ik wil alleen onder controle houden wanneer ik van hem wil horen/lezen.
heksie wijzigde dit bericht op 16-12-2017 19:39
28.66% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Nog eenmaal laten weten dat je er niet van gediend bent en dat je zijn mail niet leest en dat je aangifte gaat doen van belaging (stalking) als hij doorgaat. Logboek maken van de mails en mee naar de politie gaan als hij niet stopt.
Zijn mening is dat het is zijn recht om me te mailen als hij wil en mijn plicht om zijn mails te beantwoorden... Dat heeft hij in een mediation traject laten weten. De mediatior ging er niet op in. Ik wil gewoon zijn mails niet ontvangen.
Die mening is strafbaar.
Hoe komt hij dan steeds achter je e-mailadres, vraag ik me af. Als je een moeilijk te raden adres neemt en niemand vertelt dat door dan kan hij er toch onmogelijk achterkomen?

Anyway, hier staat uitgelegd (wel in het Engels) hoe je afzenders kunt blokkeren in Outlook Mail en Outlook.com:

https://www.lifewire.com/block-sender-outlook-1170655
Thanks, RikM. Hij komt op verschillende manieren. De eerste drie bleek hij spyware op mijn laptop te hebben geinstalleerd. Een keer via de school, twee keer via hulpverleners, minstens twee keer via de kinderen... Hij vindt altijd een manier.
febag schreef:
14-12-2017 18:55
Die mening is strafbaar.
Nee, het is niet strafbaar. Nu is hij wat rustiger dan vier jaar geleden. Vier jaar geleden heb ik bij de politie en een advocaat gevraagd. Hij zit op het randje soms, maar net binnen de wet.
Spyware is strafbaar. Stelselmatig e-mails blijven sturen naar iemand die heeft aangegeven dat niet te willen ook.
febag schreef:
14-12-2017 19:12
Spyware is strafbaar. Stelselmatig e-mails blijven sturen naar iemand die heeft aangegeven dat niet te willen ook.
Ik kon niet demonstreren dat het afkomstig van hem was. En het aantal mails, hij kan 100 berichten in een dag sturen en dan 3 maanden niets. Hij is agressief in zijn toon, maar bedreigt of scheldt niet. Vervelend, maar niet strafbaar. Het maakt het ook moeilijk dat we samen kinderen hebben. Geloof me, ik heb alles geprobeerd. Ik ben door een maatschappelijk werker en een psycholoog begeleid.
Wat zijn voorbeelden van stalking?
Stalking is vaak het gevolg van een beëindigde relatie, waarbij een van de partijen zich niet bij de beëindiging neerlegt en contact blijft zoeken met de ander. Dit kan zich op verschillende manieren uiten, zoals:

*aanhoudend ongewenste brieven e-mails, telefoontjes en sms’jes krijgen;
*gedreigd of bedreigd worden met geweld;
*opgewacht, bespied of achtervolgd worden;
*er worden leugens of roddels over u of uw familie verspreid;
*eigendommen worden vernield of beschadigd;
*iemand doet bestellingen uit uw naam.

Wat zijn de risico's van stalking?

Iedereen heeft het recht om met rust gelaten te worden. Als u gestalkt wordt, hoeft u dat niet te accepteren, stalking is strafbaar. De risico’s van gestalkt worden, variëren per geval. Sommige slachtoffers hebben moeite met nieuwe relaties aangaan, anderen lijden aan spanningen of depressie. En soms is er risico op geweld.

Wanneer kan ik aangifte doen van stalking/belaging?
*Als u zo hinderlijk wordt lastiggevallen dat het gevolgen krijgt voor uw functioneren. Of als het om strafbare feiten gaat, zoals mishandeling, bedreiging, huisvredebreuk, vernielingen, hinderlijk tegen uw wil blijven volgen/opdringen, hinderlijk ophouden op de openbare weg, u de weg versperren of u klemrijden met een voertuig.
*Neem contact op met de politie via 0900-8844. U hoeft niet direct aangifte te doen. U kunt ook een gesprek aangaan met de politie waarin u nagaat wat de gevolgen zijn van het doen van aangifte. Ook kunt u als u (nog) geen aangifte wilt doen, melding doen van de stalking. De politie onderneemt dan geen actie en maakt geen proces-verbaal op. Maar de politie is wel op de hoogte. Een melding kan van belang zijn voor eventuele vervolgmeldingen of andere (latere) aangiftes. Tijdens de melding kunt u tegelijkertijd informeren bij de politie wat de gevolgen zijn van het doen van aangifte.
*Levert de stalking direct gevaar op voor uzelf en uw omgeving? Neem dan contact op met de politie via 112.

Bron: https://www.politie.nl/themas/stalking.html
Heksie schreef:
14-12-2017 19:19
Ik kon niet demonstreren dat het afkomstig van hem was. En het aantal mails, hij kan 100 berichten in een dag sturen en dan 3 maanden niets. Hij is agressief in zijn toon, maar bedreigt of scheldt niet. Vervelend, maar niet strafbaar. Het maakt het ook moeilijk dat we samen kinderen hebben. Geloof me, ik heb alles geprobeerd. Ik ben door een maatschappelijk werker en een psycholoog begeleid.

Je bent dus ook bij de politie geweest?
Politie, advocaat, jeugdzorg, maatschappelijk werk, psycholoog, vereniging van slachtoffers... de hele mikmak.
Als we geen kinderen samen zouden hebben, zou het makkelijker zijn. Het feit dat hij de vader van mijn kinderen is, maakt het allemaal ingewikkelder.
Welk advies heeft de politie je gegeven als ik vragen mag?
Slachtoffers van huiselijk geweld staan in Nederland echt in de kou. Het moet eerst iets ernstig gebeuren en dan pas wordt er actie ondernomen. We zouden van de Spaanse wetgeving moeten leren. Het is niet perfect, maar slachtoffers hebben meer middelen om zich te beschermen.
Precies wat mijn advocaat zei: hij zit net binnen de grens.
Dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was: welk advies hebben ze je gegeven. Want als het goed is hebben ze je aangeraden om inderdaad een dossier aan te leggen, zoals hierboven al door iemand werd genoemd. Zodat áls hij dan toch eens over de schreef gaat, er al een heel boekwerk aan informatie ligt en de politie dus makkelijker en sneller kan ingrijpen.

Ik begrijp dat het frustrerend is dat er momenteel nog niet zoveel kan gebeuren als jij graag zou willen, maar ik heb de indruk dat je niet helemaal helder hebt wat er wél moet gebeuren. En ik vraag mij af hoe dat kan, als je -zoals je zelf zegt- 'de hele mikmak' al gesproken hebt.
Ik zou zijn adres blokkeren.
Verhip schreef:
14-12-2017 19:41
Dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was: welk advies hebben ze je gegeven. Want als het goed is hebben ze je aangeraden om inderdaad een dossier aan te leggen, zoals hierboven al door iemand werd genoemd. Zodat áls hij dan toch eens over de schreef gaat, er al een heel boekwerk aan informatie ligt en de politie dus makkelijker en sneller kan ingrijpen.

Ik begrijp dat het frustrerend is dat er momenteel nog niet zoveel kan gebeuren als jij graag zou willen, maar ik heb de indruk dat je niet helemaal helder hebt wat er wél moet gebeuren. En ik vraag mij af hoe dat kan, als je -zoals je zelf zegt- 'de hele mikmak' al gesproken hebt.
Dat is wat ze zeiden ook, alles opslaan, schrijven, enz. Maar het is veel minder dan net na de scheiding. Ik voel me eigenlijk niet meer gestalkt. Ik vind alleen vervelend dat als hij een onderwerp te pakken heeft, dan krijg ik hele vervelende mails, niet veel, maar vooral vervelend. Ik vind het moeilijk om de mails te negeren als ik ze zie, en dan word ik onrustig, kan ik me niet concentreren. Als ik ze lees, word ik som letterlijk er ziek van. Ik wil deze mails zien en lezen als ik me sterk voel en rust heb. Daarom heb ik een aparte mailadres voor hem. Dan bepaal ik wanneer en waar ik de mails zie. Een andere oplossing is geen mail op mijn mobiel, maar ik wil me niet beperken om hem te vermijden. Ik zou het gevoel krijgen dat hij mijn leven beïnvloed. Daar ben ik op dit moment erg allergisch voor. Ik weet niet of ik duidelijk ben.
heksie wijzigde dit bericht op 14-12-2017 22:33
0.16% gewijzigd
chocolol schreef:
14-12-2017 19:51
Ik zou zijn adres blokkeren.
Dat heb ik dus gedaan, maar ik kreeg toch nog twee mails van hem vandaag.
Heksie schreef:
14-12-2017 22:30
Dat is wat ze zeiden ook, alles opslaan, schrijven, enz. Maar het is veel minder dan net na de scheiding. Ik voel me eigenlijk niet meer gestalkt. Ik vind alleen vervelend dat als hij een onderwerp te pakken heeft, dan krijg ik hele vervelende mails, niet veel, maar vooral vervelend. Ik vind het moeilijk om de mails te negeren als ik ze zie, en dan word ik onrustig, kan ik me niet concentreren. Als ik ze lees, word ik som letterlijk er ziek van. Ik wil deze mails zien en lezen als ik me sterk voel en rust heb. Daarom heb ik een aparte mailadres voor hem. Dan bepaal ik wanneer en waar ik de mails zie. Een andere oplossing is geen mail op mijn mobiel, maar ik wil me niet beperken om hem te vermijden. Ik zou het gevoel krijgen dat hij mijn leven beïnvloed. Daar ben ik op dit moment erg allergisch voor. Ik weet niet of ik duidelijk ben.
Oké, duidelijk. Dan inderdaad de mails blokkeren. Of een aparte map aanmaken en alle binnengekomen mails van hem zonder te lezen in dat mapje zetten. Op de momenten dat je je sterk voelt en de rust hebt, kun je ze dan lezen. Maar dan moet je jezelf dus wel kunnen beheersen in het verplaatsen van de mails, zonder ze te openen.

En inderdaad, hou er rekening mee dat hij andere mailadressen aan gaat maken. Vooral als hij het idee gaat krijgen dat hij geblokkeerd wordt.
febag schreef:
14-12-2017 18:55
Die mening is strafbaar.
Op grond waarvan?
De mails inderdaad meteen naar een apart vak sturen en niet lezen. niet lezen.
Niet lezen. Drie keer zodat je er niet overheen leest. waarom zou je ze lezen? Om je daarna rot te voelen en er niks aan kunnen doen.
Waarom zou je? Papier is geduldig, mail ook. Geen betere reactie dan geen enkele reactie. Als hij vraagt in levende lijve waarom je zijn mail nog niet beantwoord hebt zeg je vriendelijk: zodra ik tijd heb ga ik ze aandachtig lezen. Beloofd en erewoord. moet je wel tijd voor hebben en dat heb je niet. Het gaat een keer vervelen of het escaleert tot die tijd doe je stalkers het grootste plezier door in paniek te raken. Ik hoop dat hij er gewoon genoeg van krijgt. Spelen zonder publiek is niet leuk en troost je hij heeft tot nog toe niet echt iets gedaan. Laf en veilig achter het schermpje wat een zak.
LeesMee schreef:
15-12-2017 00:01
Op grond waarvan?
Artikel 285b Wetboek van Strafrecht. Oké vooruit, de mening is niet strafbaar, het uitvoeren er van wel... Zeker op de wijze door TO beschreven. Of ze is verkeerd voorgelicht, of ze vertelt hier een ander verhaal dan bij de politie.
anoniem_6428789dcd711 wijzigde dit bericht op 15-12-2017 07:20
Reden: Foutjes gecorrigeerd
3.15% gewijzigd
febag schreef:
15-12-2017 06:19
Artikel 285b Wetboek Ook vooruit, de mening is niet strafbaar, het uitvoeren er van wel... Zeker op de wijze door TO beschreven. Of ze is verkeerd voorgelicht, of ze vertelt hier een ander verhaal dan bij de politie.
:) ik snap dat je niet de mening zelf bedoelde. Dank voor de info, interessant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven